Onko tosiaan niin, että kaikki jotka imettää eivät nauti alkoholia? (En siis tarkoita päivittäin!!) Itsellä on keväällä laskettuaika ja en todellakaan aio olla kesää "kuivin suin". Ehkä oli liian karskisti kirjoitettu, mutta tarkoitan siis sitä, että aion ottaa kyllä viiniä / muutaman saunaoluen silloin tällöin!! Miten siis menetellä? Lypsää pakkaseen/jääkaappiin vai korviketta?
alkoholista...
16
1598
Vastaukset
- et ota
eli karkeasti sanottuna silloin kun imettää ei juoda - se on aika lyhyt aika elämästä kun tarvitsee olla imetyksen takia juomatta. tekee ihan hyvää sitä paitsi olla vaikka yksi kesä juomattakin!! olethan raskausajankin raittiina - tai niin ainakin toivon!?
mutta jos otat niin yksi lasillinen viiniä tai yksi saunaolut ei vaikuta kovinkaan pahasti jos ennen sitä imetät rinnat tyhjiksi ja nukut yön yli ja vasta sitten imetät seuraavan kerran - esim. kun vauva jo nukkuu yönsä ilman yösyöttöjä.. mutta jos todella haluat nauttia alkoholia niin sitä maitoahan ei sitten voi vauvalle antaa vaan se on viemärikamaa!! - ei niin tiukka
Johtuuko suomalaisesta alkoholikulttuurista, mutta täällä on aina hyvin tiukkoja mielipiteitä alkoholista. Tottahan se on ettei vauvan kanssa saa kännejä vetää, eikä asialla saa leikkiä, mutta ei sitä tartte absolutistikaan olla, jos ei halua. Kyllä löytyy ihmisiä, jotka osaa juoda muutenkin kuin on/off :) Ensinnäkin jos otat yhden oluen tai lasin viiniä, ts. yhden annoksen alkoholia, ei todellakaan tarvitse olla yön yli imettämättä. Tuo määrä alkoholiahan poistuu verestä KESKIMÄÄRIN kahdessa tunnissa. Samassa ajassa se poistuu myös maidosta. Ei myöskään sitä ennen tarvitse lypsää tissejä tyhjiksi, koska alkoholi poistuu myös siitä maidosta joka on jo rinnoissa. Rinnoissa oleva maito kun on osa kehon nesteitä, jotka myös huuhtoutuvat puhtaaksi samaan tahtiin kuin veri. Jos joskus haluat ottaa enemmän, mennä vaikka ulos, ja esim. isä hoitaa lasta, niin lapselle voi antaa lypsettyä maitoa tai korviketta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että muksu ei välttämättä kelpuuta pulloa noin vaan, ja tämäkin asia voi vaihdella iän myötä. Siksi ei kannata ihan yhtäkkiä lähteä kovin pitkälle reissulle, siinä voi käydä niin että hoitaja on pahassa pulassa. Kannattaa kokeilla ensin olla poissa lyhyempiä aikoja. Tämähän koskee tietysti ihan mitä tahansa menoja vaikket olisi menossa alkoholia ottamaan. Totta kai lapsen tarpeet pitää tulla aina ensin, mutta ei ole väärin ottaa välillä pari olutta tai käydä ulkona, jos sen voi järjestää niin ettei lapselle aiheudu siitä haittaa!
- kahden äiti
Kyllä minäkin otan lasillisen punaviiniä silloin tällöin, vaikka imetän. Eikös se vain lisää maidontuotantoa :) Eikä se maidon alkoholipitoisuutta lisää paljonkaan! Ja eikös nykyään sanota, että alkoholi haihtuu rintamaidosta samalla tavalla kuin verestäkin? Eli ei tarvitse lypsää viemäriin, vaan odottaa alkoholin haihtumista maidosta... Näin ainakin minä olen asian ymmärtänyt.
Kyllä ranskalaiset äidit varmaan nauraisivat itsensä läkähdyksiin, jos tietäisivät mikä haloo täällä nostetaan yhdestä esim ruuan kanssa juodusta viinilasillisesta! Eihän itseään tarvitse känniin juoda! Se meille suomalaisille on vaikeaa...
Jos puhutaan viinin maistelusta tai yhden saunakaljan juomisesta silloin tällöin -se ei ole mielestäni kännäilyä!?- äityli
huomasin itse saman eli jos join esimerkiksi yhden sauna oluen niin kyllä maidon tuotanto lisääntyi ihan reilusti ja sen kerran kun lähdin sitten kapakkaan kun vielä imetin niin lähtiessä lypsin tissit tyhjiksi maidosta ja jätin jääkaappiin. en kerennyt montaakaan kaljaa juoda kun jo rinnat oli niin täynnä että oli pakko käydä tyhjentämässä.. eli ei sen jälkeen enää tenyt mieli juoda kaljaa enempää kun sen yhden..
- mie
Toki voi ottaa saunakaljan tai pari, alkoholi "palaa" pois myös maidosta. Yksi olut ei varmasti aiheuta lapselle mitään,vaikka imettäisi saman tien!
- johanna
lue esim. alkossa oleva vihkonen imetyksestä (ja raskaudesta) ja alkoholin käytöstä.
voit huoletta ottaa muutaman lasillisen vaikka imetät. pahin vaara on, että humalainen äiti ei ehkä tunnu imevästä lapsesta turvalliselta jos liikkeet tms on erilaiset kuin selvällä äidillä tavallisesti.
jos tuntuu, että haluat ottaa sen verran, että oikein humalassa olet, niin jätä lapsi tosiaan isälle hoitoon ja lähde kavereiden kanssa muualle. mutta tätä tuskin tarkoitit (sillä eiköhän jopa me suomalaiset olla jo pikkuhuljaa opittu nauttimaan alkoholia kohtuudella ja ei-kännihakuisesti). - Liisa
Niin, minustakin on outoa niin uin moni on täällä sanonut, että aina ajatellaan, että joko ollaan hirveessä kännissä tai sitten vesiselviä.
Itse olen ottanut yhden lonkeron silloin tällöin. Ehjä tuo lapsi näyttää olevan. Ei pienestä määrästä alkoholia ole haittaa.
MUTTA Itse olen vähän lukenut toksikologiaa ja alkoholi on yksi pahimpia karsinogeeneja eli syöpää aiheuttavia aineita. Toisaalta meidän syömä ruoka on niin saastunutta nykyisin, että en usko pienestä alkoholimäärästä olevan suurta haittaa. Kyllä vauva saa myrkkyjä aidiltään ja ympäristöstä vaikka olisi absolutisti. Näitä on esim. elohopea (järvikalat), dioksiini (merikalat), erilaiset torjunta-aineet yms.
Esim köyhissä maissa käytetään kielettyjä torjunta-aineita (esim. DDT). Jos haluaa olla vähän varmempi puhtaudesta niin syökää vain suomalaisia tuotteita joissa käytetään suomalaisia raaka-aineita. - miss 85
itselläni oli myös keväällä aika,tosin 2 vuotta sitten ja olin koko kesän selvin kun lapsi syntyi. imetin katsos. Jos imetät ja juot, muistat antaa lapsellesi korviketta tai lypsäät valmiiksi pakastimeen. alkoholi maidot saat lypsätä roskiin. se pysyy elimistössä ainakin vuorokauden.
- tuleva äiti
Minustakin on tulossa tässä 2 kuukauden sisällä äiti, ja ollaan aiottu kavereiden kanssa joskus lähteä baariin ja jättää vauva korvikkeiden kanssa isukille tai mummolle ja papalle. lypsää sitten baari reissun jälkeen maidon pois ja vielä aamullakin. pitää äidinkin päästä välillä irrottelemaan, se ei tee yhtää huonommaksi! mutta humalassa lasta ei mennä käsittelemään!!
- Jaana
Vuorokauden elimistössä?
Just joo...alholi palaa pois muutamassa tunnissa verestä ja maidosta.
Ei tarvii lypsää maitoa pois yms.
- pienen pojan äiti
pieniä määriä alkoholia voi ottaa silloin tällöin kun imettää. tärkeintä on, ettei kännissä hoida lasta. pienillä määrillä tarkoitan 1-2 alkoholiannosta. maidon alkoholipitoisuus on sama kuin äidin veren eli vain promilleja. kuitenkaan ei tiedetä mikä määrä alkoholia on vauvalle pahasta. jos juot enemmän niin varmaan kannattaa odottaa kun alkoholi poistuu verestä. vauvalle voi lypsää etukäteen maitoa talteen. yksi kesä on kyllä mielestäni aika lyhyt aika keskittyä vauvaan ja olla juomatta.
- äityli
ei se nyt ihan niinkään mene, että jos imetät, et ota yhtään. joku mainitsikin alkosta saatavan oppaan raskaus ja alkoholi, siinä kerrotaan asioista todella suoraan ja asiallisesti. jos äidillä on veressä alkoholia esim. 0,5 promillea, se tarkoittaa samaa kuin 0,05 prosenttia ja lähes yhtä paljon on äidinmaidossakin. näin pieni määrä ei aiheuta vauvalle mitään vaaraa. olen lastenlääkäriltä muutama vuosi sitten tarkistanut asian, kun piti lähteä imeväisen kanssa lentokoneeseen. tarvitsen nimittäin lasin viiniä, ennen kuin uskaltaudun koneeseen.
ei ihme, että äidit lopettavat imettämisen liian aikaisin, kun yhdestä viinilasillisestakin nipotetaan. kysymys ei ole yhdestä kesästä, vaan olisi ihan hyvä imettää pisempäänkin, joten ota vain se saunakaljasi tai lasi viiniä, jos mielesi tekee ja nauti vauvastasi! - rv30
äityli kirjoitti:
ei se nyt ihan niinkään mene, että jos imetät, et ota yhtään. joku mainitsikin alkosta saatavan oppaan raskaus ja alkoholi, siinä kerrotaan asioista todella suoraan ja asiallisesti. jos äidillä on veressä alkoholia esim. 0,5 promillea, se tarkoittaa samaa kuin 0,05 prosenttia ja lähes yhtä paljon on äidinmaidossakin. näin pieni määrä ei aiheuta vauvalle mitään vaaraa. olen lastenlääkäriltä muutama vuosi sitten tarkistanut asian, kun piti lähteä imeväisen kanssa lentokoneeseen. tarvitsen nimittäin lasin viiniä, ennen kuin uskaltaudun koneeseen.
ei ihme, että äidit lopettavat imettämisen liian aikaisin, kun yhdestä viinilasillisestakin nipotetaan. kysymys ei ole yhdestä kesästä, vaan olisi ihan hyvä imettää pisempäänkin, joten ota vain se saunakaljasi tai lasi viiniä, jos mielesi tekee ja nauti vauvastasi!Sulle tuli pilkkuvirhe. Se maidon alkoholiprosenttimäärä 0.5:n promillen humalassa on vain 0.005... Eli siis mitätön!
Se on täysin eri asia juoda muutama saunakalja odottaessa kuin sama määrä imettäessä. Odottaessa alkoholi menee sellaisenaan verenkiertoon ja imettäessä se on juomassa. Juuri kuten sanoit tuosta 0.5:n promillen humalasta. Enemmän haittaa on 0.5 promillen humalasta odotusaikana kuin esim 2.0:n promillen humalasta imetyksessä. Silloinhan maidon alkoholipitoisuus on vain 0.02. Alkon esitteen mukaan tuolloin yhdessä desilitrassa on alkoholia 0.2ml. Miettikää esim yskänlääkemittaa. siihen ei pysty edes annostelemaan yhtä millilitraa saatika viidesosaa siitä. Mutta tosiaan ei ole suositeltavaa käsitellä vauvaa 2:n promillen humalassa! Roskiin ei välttämättä maitoa kuitenkaan kannata heittää... Ainakaan seuraavana aamuna... - ei niin tiukka
rv30 kirjoitti:
Sulle tuli pilkkuvirhe. Se maidon alkoholiprosenttimäärä 0.5:n promillen humalassa on vain 0.005... Eli siis mitätön!
Se on täysin eri asia juoda muutama saunakalja odottaessa kuin sama määrä imettäessä. Odottaessa alkoholi menee sellaisenaan verenkiertoon ja imettäessä se on juomassa. Juuri kuten sanoit tuosta 0.5:n promillen humalasta. Enemmän haittaa on 0.5 promillen humalasta odotusaikana kuin esim 2.0:n promillen humalasta imetyksessä. Silloinhan maidon alkoholipitoisuus on vain 0.02. Alkon esitteen mukaan tuolloin yhdessä desilitrassa on alkoholia 0.2ml. Miettikää esim yskänlääkemittaa. siihen ei pysty edes annostelemaan yhtä millilitraa saatika viidesosaa siitä. Mutta tosiaan ei ole suositeltavaa käsitellä vauvaa 2:n promillen humalassa! Roskiin ei välttämättä maitoa kuitenkaan kannata heittää... Ainakaan seuraavana aamuna...0.5 promillea (0.0005 l) on 0.05 prosenttia, ei siinä pilkkuvirhettä ollut. Mutta asiaan. Totta on että jos juot raskaana ollessa, päätyy vauvan vereen huomattavasti enemmän alkoholia kuin jos juot imettäessä. Itse olen kuitenkin miettinyt myös sitä, että raskaana ollessahan äidin maksa suodattaa alkoholin pois, kun taas imetysaikana vauvan täytyy suoriutua hommasta itse. Itse olen ottanut välillä sen 1-2 annosta ja imettänyt. Olen ottanut joskus neljäkin annosta ja imettänyt, mutta olen sen määrän ottanut monen tunnin kuluessa, jolloin ekat on jo ehtineet palaa alta pois. Se on taivaan tosi että lyhyt aika on tämä imetysvaihe, vaikka vuodenkin imettäisi. Ei kannata ottaa riskejä. En itsekään tee sellaista mistä epäilisin olevan vauvalle haittaa. Jos yhdestä kaljasta jo tulee jollekin huono omatunto, niin parempi jättää sitten sekin väliin, koska syyllisyydentunto se pilaa tehokkaasti vauvan kanssa vietetystä ajasta saatavan ilon!
- Tieto
Imetysaikana voi ihan hyvin ottaa hieman alkoholia, eikä imetystaukoja tarvita, jos äiti on riittävän selvä hoitamaan lasta. Promillen humalassa äidinmaidossa on promille alkoholia. Määrä on niin vähäinen, ettei sitä pystytä lapsen verestä mittaamaan.
Kaatokännissä herumisrefleksi ei käynnisty, ja äiti on muutenkin epävarma lasta käsitellessään.
Vuorokauden imetystauon ehdottaminen parin siiderin vuoksi on turhaa, tietämätöntä ja imetykselle vaaraksi.- nainen
Eikös imetysaikana todellakin voi olla ottamatta alkoholia?!?! Kun sen pienokaisen on kerran huomaansa saanut, niin kyllä sen verran voi malttaa mielensä, ettei juo.
Äitikkä ei mene siitä rikki, jos hän luopuu alkoholista, mutta pikkuiselle se juominen ei kumminkaan hyvää ainakaan tee!!!
Ja isukit; rakastakaa vaimojanne ja lapsosianne niin paljon, ettette sotke juttuja kaljoittelulla tai viinalla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?815037- 794859
- 1324268
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103058- 522689
- 402596
- 532247
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102221Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211850