Hei!
Olen sopivan tyhmä ja laiska etten löydä itse vastausta pulmaani, eikä KELAn sokkelosivuista ole mitään apua, joten kysyn täällä. Olen ottanut vastaan opiskelupaikan Tampereella Teknillisestä Yliopistosta, ja asuminen on herättänyt pieniä kysymyksiä.. Tai yhden isomman kysymyksen.
Olen 20-vuotias, ja syksyllä 2017 tulen saamaan käyttööni ASP-tilin edut 10k säästetyllä pääomalla, joka mahdollistaa 100k asuntolainan. Suunnitteilla on 50-60k asunto,
jonka etsinnässä minulla on useampi taho auttamassa. Vanhempani eivät tule auttamaan asunnon maksamisessa, vaan tulee olemaan täysin oma hankinta. Unelmalöytö olisi pintaremonttikohde, jonka arvoa saisi nostettua omalla vaivalla ja ajalla. En pelkää myöskään ottaa alivuokralaista. Voin myös hyvin kuvilla työskenteleväni opintojen ohessa, paljonko voin tienata menettämättä tukiani?
Toinen vaihtoehto on asua vuokra-asunnossa, mutta tällöin opiskelujen jälkeinen "pätevyys osittain maksettu asunto" muuttuu pelkäksi "pätevyydeksi".
Kannattaako opiskelijan ostaa vai vuokrata asuntonsa? Mitä KELAn tukia voin saada milläkin vaihtoehdolla? Entä niinkin omituinen vaihtoehto, kuin asunnon ostaminen vuokraaminen eteenpäin, ja itse asuminen halvassa vuokra-asunnossa?
Kiitos miljoonasti jo etukäteen!!
Oma asunto vs. vuokra-asunto opiskelijalla?
7
1237
Vastaukset
- Menejatiedä
Asuntolainan kuluihin ei saa asumistukea muutoin kuin korkojen osalta - joten tapauksessasi taitaa olla /- 0, kun korot matalalla muutenkin.
Erillistä asumistukea opiskelijoille ei kai enää v- 2017 alusta ole, jolloin kaikki ovat samalla viivalla. Vuokra-asunnon vuokran ja tulojen määrä määrittää, tosin omavastuu on 20 % vuokrasta, samoin vuokrakatto (max. maksetun vuokran määrä per asukas). Voi kelan laskureilla alustavasti tarkastella tilannetta.
Jos päädyt asunnon ostoon, ja otat alivuokralaisen, on saamasi vuokratulo pääomatuloa, ja joudut tästä maksamaan myös veron, samoin kuin tienaamastasi palkkatulosta ansiotulona. Kumpikin siis vaikuttaisi mahdolliseen asumistukeesi.
Kinkkisempi homma..... Itse opiskelisin valmiiksi ja säästäisin rahat tähän, ja vasta tällöin alkaisin asunnonostoon. Asuntomarkkinat taitavat olla hieman erinäköisiä muutaman vuoden päästä - jatkuva arvonnosto on jo näyttänyt olevan tiensä päässä, koska ostajat puuttuvat.- älä_mene_halpaan
> Asuntomarkkinat taitavat olla hieman erinäköisiä muutaman vuoden päästä - jatkuva arvonnosto on jo näyttänyt olevan tiensä päässä, koska ostajat puuttuvat.
Höpö höpö. Asuntomarkkinat ovat uudessa tilassa. On kasvualueet, kuten Tampere, ja kuolevat alueet. Tunnetaan myös nimellä 2. suuri muuttoaalto. Siinä edellisessä tyhjeni perämetsät ja tässä nykyisessä alle 100 000 asukkaan kaupungit - muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (sijainti sopivasti isomman kupeessa tai valtaväylän varrella).
Johtopäätös: mitään 50 000 € asuntoa ei pidä ostaa, koska näin halpaa on vain taantuvilla paikkakunnilla. Asunto pitää ostaa kasvualueelta ja mitä aiemmin ostaa, sen parempi. Omassa varallisuus karttuu, vuokralla raha mene läskin taskuun ( tilillä makaavat rahat syö inflaatiopeikko).
- Omallafyffellä
Kiitos rivakasta vastauksesta! Muistan lukeneeni jostain, että voisin nimenomaan saada YLEISTÄ asumistukea? Tähän päälle opintolainat ja -tuet, joilla maksaisi mahdollisuuksien mukaan asuntolainaa pois. Uskotteko myös vuosien jälkeisen lopputuloksen olevan /-0? Tuntuu itsestä vain hyvin hölmöltä maksaa asumisesta "turhaan", kunvaihtoehtona on ostaa "itselle taskuun", vaikkakin neliö neliöltä. :/
- vaikkanäinikkää
Kannattaa Kelalta kysellä.
Nyt jäitä vaan hattuun, että et vaan kuvittele, että Kela maksaa asunto-osakkeen opiskelun aikana.
Itse tekisin alustavan laskelman, ja ottaisin Kelan chattisivultolla yhteyttä palveluneuvojaan, "Kela-Kerttu" taisi olla, ja kyselisin sieltä.- Omallafyffellä
Yritin nyt kysellä uudestaan, ja mikäli ihan oikein ymmärsin, niin KELAn tukia tippuu noin satanen lisää omistusasunnolla..
Ja hyi! En minä mikään sossupummi ole, kaiken tulen kyllä varmasti maksamaan vielä veroina takaisin kun eläkeikäkin tästä taas lykkääntyy. :D ajatus ei tosiaan ole ostaa valtion rahoilla vaan omilla, mutta niin että jää itsellekim jotain käteen.
- Setä.neuvoo
Eikö olisi mahdollista ostaa asuntoja x kpl niin paljon, että niitä eteenpäin vuokraamalla saisi sekä oman asumisen maksettua, että matkaliput opistolla syömässä käydä, ilman Kelan kiusantekotukiaisia? Verotuksessa eikö voisi vähentää kaikki asuntosijoitusten kulut tuotoista? Ja jos miinukselle menee, niin alijäämähyvitys verotuksesta?
Tosin jos nuo asunnot pitäisi velaksi ostaa, niin uskovalle se ei sovi, koska Raamatussa on Room 13: älkää olko mitään velkaa kellekään. Elikkä Raamattu rajoittaisi tekemisiä huomattavasti?
Syrjäisillä pikkupaikkakunnilla on entisiä liiketiloja tyhjillään. Jollekin suurelle liikeketjulle tulee ehkä edulliseksi pitää halli tyhjänä ja jollain kirjanpitokikoilla saada siitä hyvityksiä - mieluummin kuin myydä halli pois tai purkauttaa se. Tällaisia tyhjillään pidettäviä entisiä liiketiloja tiedän muutamia, että ovat olleet käytöstä poissa jo vuosia tai vuosikymmeniä. Tilavia halleja. Entisiä tavarataloja, entisiä kenkäkauppoja, jne. En tiedä, kiinnostaisiko opiskelijoita vuokrata pilkkahintaan sellaisia, tai ostaa joksikin opiskelijataloksi/kolhoosiksi, johon tehtäisiin väliseiniä, vessoja, yms. Enkä tiedä, mitkä kaikki lakipykälät hanketta rajoittaisivat /hankaloittaisivat.
Ainakin kaupungeille on jonkinlaista bisnestä, että kaupungissa on opiskelupaikkoja ja kaupungin omistamia opiskelija-asuntotaloja. Epäsuoraa tukea Kelan ja opiskelijoiden kautta kaupungille?- Luopunut
Esim lainoja ei voi vähentää eikä monta muutakaan asiaa. Ei se vuokranantajana olo olekkaan niin kultaista kuin nettipalstoilla kirjoitellaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.424786- 612595
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.2691749Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2611716Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151659Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain531216Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ941197Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331127- 681121
Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2721106