Juhlajuomat

lesken

Jouluaamuna maistuu aamulla tietty kunnon kahvit.
Ennen Joulurauhan julistusta juon makoisan glögin.
Porilaisten marssin kajahtaessa ilmoille kunnon espressokahvi on paikallaan.
Raikasta vettä ruokajuomaksi lounaalla.
Iltapäiväkahviksi kunnon Juhlamokkaa. Illalla glögi.

67

287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoitahan tuonne korppiksen alku-peräiseen aloitukseen.

H.

• Miksi?

• lesken kirjoitti:

Miksi?

"lesken-friidu"

Kohteliaisuus ja hyvä käytös on ihmisestä.
        Muu on siasta.

EOC

H.

• on.huomattu
        hunksz kirjoitti:

"lesken-friidu"

Muu on siasta.

EOC

H.

No sinulla ainakin on sitten sian käytös.

• Juhlajuomat joulupöydässä koostuvat usein punkusta,valkkarista,likööristä,oluesta,snapseista,konjakista,viskistä jne. Halusin tuoda oman näkemykseni raittiista joulusta.

• hunksz kirjoitti:

"lesken-friidu"

Muu on siasta.

EOC

H.

hunkcz
        En syö sikaa. Olen sikaillut aikoinaan ihan omiksi tarpeiksi. Ja nähnyt sikailtavan.

• Reseptivapaat.ruuat
        lesken kirjoitti:

Juhlajuomat joulupöydässä koostuvat usein punkusta,valkkarista,likööristä,oluesta,snapseista,konjakista,viskistä jne. Halusin tuoda oman näkemykseni raittiista joulusta.

Useimmilla ei ole varaa kuin punkkupulloon. En oikein voi kuvitella ruokalajeja, joiden kostukkeeksi viski ja konjakki jne. sopisivat.
        Monissa joulupöydissä nimittäin on tarkoitus syödä.

• Reseptivapaat.ruuat kirjoitti:

Useimmilla ei ole varaa kuin punkkupulloon. En oikein voi kuvitella ruokalajeja, joiden kostukkeeksi viski ja konjakki jne. sopisivat.
        Monissa joulupöydissä nimittäin on tarkoitus syödä.

Reseptivapaat.ruuat:
        Olen ollut pöydässä,missä on tarjoiltu jälkiruoaksi kahvit ja konjakit, kahvit ja liköörit ja Iriscoffyt. Viimeinen sisältää viskiä. Tässä ruokapöydässä oli ruokailu sivuseikka. Kaikki ruoan maut peittyivät viinan kuorrutuksella. Kukaan ei olisi osannut sanoa,miltä se ruoka oikeasti maistui.

• Unohtamatta_saunaoluita
        lesken kirjoitti:

Reseptivapaat.ruuat:
        Olen ollut pöydässä,missä on tarjoiltu jälkiruoaksi kahvit ja konjakit, kahvit ja liköörit ja Iriscoffyt. Viimeinen sisältää viskiä. Tässä ruokapöydässä oli ruokailu sivuseikka. Kaikki ruoan maut peittyivät viinan kuorrutuksella. Kukaan ei olisi osannut sanoa,miltä se ruoka oikeasti maistui.

Minä olen tottunut jo lapsuudestani saakka siihen, että joskus kokoonnutaan isommalla porukalla juhlimaan oikein pidemmän kaavan mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että istutaan ruokapöydässä tuntikaupalla, syödään ja juodaan. Aikuiset ottavat esimerkiksi snapseja alkupalojen yhteydessä mädin ja sillin seurana, olutta ja viinejä pääruoan kanssa ja konjakkia tai likööriä kahvin kanssa jälkiruoan lisäksi tai sijaan ilman, että kukaan tulee varsinaisesti huomattavan humaltuneeksi.

Tätä harrastamme edelleenkin milloin missäkin paikassa ja kokoonpanossa (ja vieläpä kaikkina vuodenaikoina). Kuten ennen vanhaankin, teemme tämän pitkälti nyyttikestiperiaatteella ainakin juomien osalta. Eihän voi olettaa, että isäntä tai emäntä hankkisi kaiken juoman. On muuten varsin mukavia ja hyödyllisiä myönteisiä yllätyksiä tullut vastaan, kun on päässyt maistelemaan muidenkin ihmisten hankkimia juomia ja ruokia.

Suosittelen!

• Unohtamatta_saunaoluita kirjoitti:

Minä olen tottunut jo lapsuudestani saakka siihen, että joskus kokoonnutaan isommalla porukalla juhlimaan oikein pidemmän kaavan mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että istutaan ruokapöydässä tuntikaupalla, syödään ja juodaan. Aikuiset ottavat esimerkiksi snapseja alkupalojen yhteydessä mädin ja sillin seurana, olutta ja viinejä pääruoan kanssa ja konjakkia tai likööriä kahvin kanssa jälkiruoan lisäksi tai sijaan ilman, että kukaan tulee varsinaisesti huomattavan humaltuneeksi.

Tätä harrastamme edelleenkin milloin missäkin paikassa ja kokoonpanossa (ja vieläpä kaikkina vuodenaikoina). Kuten ennen vanhaankin, teemme tämän pitkälti nyyttikestiperiaatteella ainakin juomien osalta. Eihän voi olettaa, että isäntä tai emäntä hankkisi kaiken juoman. On muuten varsin mukavia ja hyödyllisiä myönteisiä yllätyksiä tullut vastaan, kun on päässyt maistelemaan muidenkin ihmisten hankkimia juomia ja ruokia.

Suosittelen!

Unohtamatta_saunaoluita:
        Täysin mysteeriö minulle,että jos juon viinaa,niin en tulisi humalaan. Olen aina ollut tyyppi,joka syö ruokansa ilman viinaa ja sitten juonut viinaa ilman ruokailua. Joskus yritin syödä pizzaa oluen tai viinin kera. Ei tullut mitään. Viina viinana ja ruoka ruokana.

lesken kirjoitti:

Unohtamatta_saunaoluita:
        Täysin mysteeriö minulle,että jos juon viinaa,niin en tulisi humalaan. Olen aina ollut tyyppi,joka syö ruokansa ilman viinaa ja sitten juonut viinaa ilman ruokailua. Joskus yritin syödä pizzaa oluen tai viinin kera. Ei tullut mitään. Viina viinana ja ruoka ruokana.

Olet kai sitten käyttänyt alkoholia lähinnä seurustelujuomana. Minäkään en tunne ketään, joka käyttäisi esimerkiksi viiniä tai olutta päivittäisenä ruokajuomanaan, joskin näitäkin ihmisiä löytyy runsaasti planeetaltamme. Näin ollen tässä kulttuuriympäristössä meidän pitkissä ruokailusessioissamme on kysymys seurustelusta ruokapöydän ympärillä. Juomat valitaan niin, että ne sopivat ruokiin (jotka yleensä ovat tavallista juhlavampia ja mietitympiä) ja tarjolla on myös alkoholittomia vaihtoehtoja, jos joku pelkää tulevansa humalaan.

Olet kai sitten käyttänyt alkoholia lähinnä seurustelujuomana. Minäkään en tunne ketään, joka käyttäisi esimerkiksi viiniä tai olutta päivittäisenä ruokajuomanaan, joskin näitäkin ihmisiä löytyy runsaasti planeetaltamme. Näin ollen tässä kulttuuriympäristössä meidän pitkissä ruokailusessioissamme on kysymys seurustelusta ruokapöydän ympärillä. Juomat valitaan niin, että ne sopivat ruokiin (jotka yleensä ovat tavallista juhlavampia ja mietitympiä) ja tarjolla on myös alkoholittomia vaihtoehtoja, jos joku pelkää tulevansa humalaan.

Unohtamatta_saunaoluita:
        Olen kuullut tuollaisista seurusteluista, mutta nähnyt en ole koskaan. Jotenkin ei kuulosta perussuomalaiselta ruokailulta. Kerran sain lounaskutsun Helsingissä Savoyhin. Olin niin hermostunut kun näin Marskin pöydän ja hienot tärkätyt pöytäliinat,että pyysin kavaljeeriani tilaamaan minulle vahvan aperitiivin. Hän oli onneksi samaa kaliiberia kuin minäkin ja tilasi molemmille rauhoittavat. Pakko oli syödä, mutta en tänäkään päivänä muista,mitä se oli. Ruokajuoman muistan paremmin ja jälkkärikonjakin.

lesken kirjoitti:

Unohtamatta_saunaoluita:
        Olen kuullut tuollaisista seurusteluista, mutta nähnyt en ole koskaan. Jotenkin ei kuulosta perussuomalaiselta ruokailulta. Kerran sain lounaskutsun Helsingissä Savoyhin. Olin niin hermostunut kun näin Marskin pöydän ja hienot tärkätyt pöytäliinat,että pyysin kavaljeeriani tilaamaan minulle vahvan aperitiivin. Hän oli onneksi samaa kaliiberia kuin minäkin ja tilasi molemmille rauhoittavat. Pakko oli syödä, mutta en tänäkään päivänä muista,mitä se oli. Ruokajuoman muistan paremmin ja jälkkärikonjakin.

Kieltämättä voi saada aika paljon muiden asiakkaiden katseita osakseen, jos tätä yrittää tänä päivänä tavallisessa suomalaisessa pikkukaupungin ravintolassa. Varsinkin joissain perheravintoloissa voi aistia suvaitsemattomuuden ilmapiirin. Vaikka siis jokainen maksaa itse oman laskunsa.

Paljon paremmin tällainen onnistuu Tallinnan- tai Ruotsin-laivalla tai jossain turistihotellissa tunturin juurella.

• 1lesken
        Unohtamatta_saunaoluita kirjoitti:

Kieltämättä voi saada aika paljon muiden asiakkaiden katseita osakseen, jos tätä yrittää tänä päivänä tavallisessa suomalaisessa pikkukaupungin ravintolassa. Varsinkin joissain perheravintoloissa voi aistia suvaitsemattomuuden ilmapiirin. Vaikka siis jokainen maksaa itse oman laskunsa.

Paljon paremmin tällainen onnistuu Tallinnan- tai Ruotsin-laivalla tai jossain turistihotellissa tunturin juurella.

Ruotsinlaivalla porukat joivat ruokaillessa kaksinkäsin ilmaista hanaviiniä ja olutta. Tai ne kuuluivat ruoan hintaan. Senjälkeen jengi ryntäsi Taxfriihin jonottamaan viinaa. Katselin tätä säälittävää touhua silmät pyöreinä vesiselvänä. Lesken

• ent.siivoojaparka
        1lesken kirjoitti:

Ruotsinlaivalla porukat joivat ruokaillessa kaksinkäsin ilmaista hanaviiniä ja olutta. Tai ne kuuluivat ruoan hintaan. Senjälkeen jengi ryntäsi Taxfriihin jonottamaan viinaa. Katselin tätä säälittävää touhua silmät pyöreinä vesiselvänä. Lesken

Sinun pitäisi päästä vapaaksi tuosta ajatuksesta alkoholin nauttimisesta (omastasi ja toisten), että voisit tuntea olevasi vapaa alkoholista.

Vasta sitten olet siitä vapaa, kun et ajattele entisiä juomisiasi, etkä kiinnitä huomiota toisten juomiseen. Siihen sinulla näkyy olevan vielä pitkä ja vaivalloinen matka, mutta lykkyä tykö.

1lesken kirjoitti:

Olet ilmeisesti ollut liikkeellä ryysisaikaan ja jengi on sen vuoksi näyttänyt käyttäytyvän vähemmän sivistyneesti. Buffet-aterioille myydään useampia kattauksia ja mahdollisesti hätistellään pois seuraavien tieltä aivan liian nopeasti.

Kyllä asia on niin, että ainoastaan yksityisoloissa voi taata todellakin lupsakan ja kiireettömän tuntikausien mittaisen ateriointimahdollisuuden. Mutta minä näen sinänsä positiivisena kehityksenä sen, että nykyisin on ravintoloita auki joulunakin eikä esimerkiksi risteilyjoulua pidetä paheksuttavana.

Ennen muinoin tällainen ei tullut kysymykseenkään. Niinpä monet viettivät joulua täysin yksin ahdistuneina omissa kodeissaan. Tämä oli itsellenikin vaikeaa aikaa jo lapsena, koska minulla ei ollut edes sisaruksia leikkikavereiksi. Vahingossakaan ei ollut tapana mennä esim. vierailulle ennen kuin vasta Tapaninpäivänä.

Meillä oli toisaalta hyvin edistyksellistä touhua suvussa jo 60-luvulla. Muistan, kuinka enoni ansiosta pääsimme kerran monen kymmenien henkien voimalla erään firman suureen kelohonkahuvilaan yhteiseen joulunviettoon. Jokainen perhe maksoi sitten osansa yhteiseen kassaan, jolla hankittiin ruokaa ja juomaa. Plus jokainen sai tuoda mitä tahansa omia eväitään jaettaviksi ja luultavasti halkopinon väliinkin - olipa kyse ruoista tai juomista.

Ei todellakaan ollut viinan kanssa koskaan mitään ongelmia. Mutta oli kuitenkin mentävä johonkin hornaan pois kunnon ihmisten silmistä lystinpittoon.

• 1lesken
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Sinun pitäisi päästä vapaaksi tuosta ajatuksesta alkoholin nauttimisesta (omastasi ja toisten), että voisit tuntea olevasi vapaa alkoholista.

Vasta sitten olet siitä vapaa, kun et ajattele entisiä juomisiasi, etkä kiinnitä huomiota toisten juomiseen. Siihen sinulla näkyy olevan vielä pitkä ja vaivalloinen matka, mutta lykkyä tykö.

ent.siivoojaparka
        Olen talsinut viidettä vuotta raittiina. Ja katselen maailmaa kristallinkirkkaasti. Toisin kuin Sokoscafeen polkkatukkaleidit. Siemailevat kuoharia pikkurillit pystyssä aamupäivällä. Posket hehkuen kikatus lisääntyy,kun aamupäiväkuoharia haetaan tiskiltä lisää. Luurin valehdellaan, että vähän nyt viivyn,kun ompelijani on myöhässä. Voi ziisus. Lesken

• ent.siivoojaparka
        1lesken kirjoitti:

ent.siivoojaparka
        Olen talsinut viidettä vuotta raittiina. Ja katselen maailmaa kristallinkirkkaasti. Toisin kuin Sokoscafeen polkkatukkaleidit. Siemailevat kuoharia pikkurillit pystyssä aamupäivällä. Posket hehkuen kikatus lisääntyy,kun aamupäiväkuoharia haetaan tiskiltä lisää. Luurin valehdellaan, että vähän nyt viivyn,kun ompelijani on myöhässä. Voi ziisus. Lesken

Ehkä he nauravat sinulle, kun silmät tapillaan kuolaat heidän lasiensa perään?

• Reseptivapaat.ruuat
        lesken kirjoitti:

Reseptivapaat.ruuat:

Lesken.
        Minä en ole ollut samanlaisessa pöydässä. Minun joulun viettoni on aina ollut lämminhenkinen perhejuhla, jossa on tarjottu parasta mitä talosta löytyy, ankeinpinakin aikoina. Aina ei ole ollut punaviiniin varaa, muusta alkoholista puhumattakaan, mutta pääasia minun perheessänii onkin ollut yhdessäolo, kiireetön ilta, mukava yhteisolo, lahjat ja kynttilät.
        Monella lapsella ja nuorella on karmaisevat muistot lapsuuden joulunvietosta ja humalassa örveltävistä joulupukeista. Toivottavasti he aikuisena pytyvät katkaisemaan tämän perinteen.
        Haluan uskoa, että suurin osa suomalaisista haluaa viettää joulunsa hyvillä mielin ja selvin päin.

• 1lesken
        Reseptivapaat.ruuat kirjoitti:

Lesken.
        Minä en ole ollut samanlaisessa pöydässä. Minun joulun viettoni on aina ollut lämminhenkinen perhejuhla, jossa on tarjottu parasta mitä talosta löytyy, ankeinpinakin aikoina. Aina ei ole ollut punaviiniin varaa, muusta alkoholista puhumattakaan, mutta pääasia minun perheessänii onkin ollut yhdessäolo, kiireetön ilta, mukava yhteisolo, lahjat ja kynttilät.
        Monella lapsella ja nuorella on karmaisevat muistot lapsuuden joulunvietosta ja humalassa örveltävistä joulupukeista. Toivottavasti he aikuisena pytyvät katkaisemaan tämän perinteen.
        Haluan uskoa, että suurin osa suomalaisista haluaa viettää joulunsa hyvillä mielin ja selvin päin.

Reseptivapaat.ruuat:
        En tiedä mitään harmoonisista perhejouluista. Viimeiset kaksi joulua on mennyt päin prinkkalaa seuralaisen viinan ja netissä roikkumisen takia. Nyt teen itselleni oman joulun. Lesken Ap

Jouluaamuna maistuu aamulla tietty kunnon jalluplörö-kahvit.
      Ennen Joulurauhan julistusta juon tuhdin kossu-glögin.
      Porilaisten marssin kajahtaessa ilmoille kunnon espressokahvi on paikallaan kera konjakin.
      Pullo punkkua ruokajuomaksi lounaalla.
      Iltapäiväkahviksi kunnon Juhlamokkaa ja jotain kivaa likööriä. Illalla lantraamaton glögi ilman turhia härpästikkeleitä.

• nabanteri

Aika optimistisesti ajateltu, että vielä iltaglökiin asti jaksaisi tajuissaan olla. Koita olla kaatamatta kuusta kuitenkin. ;D

• Unohtamatta_saunaoluita:
        Mihin unohtui Airiscoffyt,Halkopinon välistä otetut Leijonryypyt, Autotallissa olevasta kotiviinisammiosta mukilliset, Naapurin Jaskan tarjoamat Jormapaukut. Ja kaikki tämä ennen "Enkeli taivaan lausui näin"

• Heikunkeikku

Aamulla tietysti se tavanomainen kahvi.
      Tapaan tehdä jouluksi kotikaljaa. 5 litraa vien vanhimman pojan perheelle ja 5 litraa jää kotiin mulle ja nuorimmalle pojalle. Kotikaljaa ruuan kanssa. Yleensä juon vettä ruuan kanssa.
      Glögiä inhoan. En koskaan osta glögiä.
      Itse en juo olutta sen kamalan maun takia, mutta jouluksi oon ostanut pojalle saunaa varten olutta muutamat tölkit.
      Tuossapa nuo juomat sitten onkin.
      On mulla itsetehtyä kotiviiniä, jota voi tarjota jos jollekin kelpaa.

• Heikunkeikku:
        Pojalle ostetaan kaljaa saunaan. Tehdään kotiviiniä tarjottavaksi. Itse juodaan vain vettä. Uskomatonta, käsittämätöntä.

• Heikunkeikku
        lesken kirjoitti:

Heikunkeikku:
        Pojalle ostetaan kaljaa saunaan. Tehdään kotiviiniä tarjottavaksi. Itse juodaan vain vettä. Uskomatonta, käsittämätöntä.

Oikeastaan poika nappaa oluet itse kaupassa saunaa varten. Jouluna on paljon ostettavaa ja mennään yhdessä kauppaan. Kerrankin on ylimääräisiä käsiä, jotka kauppakasseja autosta kotiin kantaa.
        Kotiviiniä oon tehnyt joskus loppukesästä. Saatan tarjota sitä, jos vieraat tahtovat maistaa mimmosta mun kotiviinini on. Silloin otan lasillisen itsekin.
        Aattoon viinin juonti ei kuitenkaan osu. Välipäivinä kenties.
        Kyllä mä sitä kotikaljaa ruuan kanssa juon. Kerran vuodessa kun sitä tekee, niin maistuu mainiolta.
        En ole koskaan tottunut juomaan mitään väkevämpää jouluisin.
        Jos olis pakko ostaa joku pullo, niin saattaisin kahvilikööriä ostaa kahvin kanssa.

• 1lesken
        Heikunkeikku kirjoitti:

Oikeastaan poika nappaa oluet itse kaupassa saunaa varten. Jouluna on paljon ostettavaa ja mennään yhdessä kauppaan. Kerrankin on ylimääräisiä käsiä, jotka kauppakasseja autosta kotiin kantaa.
        Kotiviiniä oon tehnyt joskus loppukesästä. Saatan tarjota sitä, jos vieraat tahtovat maistaa mimmosta mun kotiviinini on. Silloin otan lasillisen itsekin.
        Aattoon viinin juonti ei kuitenkaan osu. Välipäivinä kenties.
        Kyllä mä sitä kotikaljaa ruuan kanssa juon. Kerran vuodessa kun sitä tekee, niin maistuu mainiolta.
        En ole koskaan tottunut juomaan mitään väkevämpää jouluisin.
        Jos olis pakko ostaa joku pullo, niin saattaisin kahvilikööriä ostaa kahvin kanssa.

Heikunkeikku
        Kotiviini on aika tuhtia tavaraa. Hyvässä lykyssä 14% pitoisuus. Kahvilikööri on 20%. Poika juo litkua näihin verrattuna. Lesken

• ö-Öö

Keskari ja jaloviina(yhden tähden). Mä en oikein pidä ruokaviineistä, mieluummin vettä. Glökit turhan makeita. Konjakkiklöki oli ennen hyvää, muuttivat kai reseptiä. Noin periaatteessa hehkuviinistä ja jallusta vois tulla asiallinen juoma.

Jallu erinomainen juoma. Jos oikein intoutuis konua ostamaan, se olisi jotain Meukovia tahi Hennessyä. Noissa vaan se, parin paukun jälkeen se ja sama, mitä petroolia suuhunsa tunkee.

=DW=

Yhden tähden jallu on nimeltään tunturikonjakkia, jos menet lappilaiseen baariin. Voit tilata myös drinksun nimeltään "Tähtien sota", jossa on sekä yhden että kolmen tähden jallua.

• Pitkä olut ja jaloviina. Se oli "Talonmiehen vapaapäivä" Tulipa sitä juotua usevampia. Napoleon konjakkia kun naukkailee jonkun verran, ei selvää päivää näe kahteen päivään.

• Tavuviiva

Noo, mun jouluuni ei holit kuulu. Voin tarjota punaviiniä vieraille.
        Tykkään perhe- tai kotikaljasta. Pysyy kuusikin pystyssä = Pentikin rautainen hötterötötterö.
        Mutta kaikenlaisia holeja on muutamakyt litraa konua, ponua, hiipivää hölmöyttä, likhööreitä, jne. Mitä mä niillä teen, kun en käytä. Matkamuistoina lasitavara - just sellaista kivaa olen urheillut matkoilta . Heittäytyiskö huutokauppakeisarinnaksi.
        Unicumia joskus t o d e l l a, t o d e l l a harvoin, että säilyis sata lasissa.
        Lumiukko ja joulurauhan julistus.
        Jos tuon määrän kippaisin kurkkuuni, kun joku juomamenuutaan esitteli ja toki oitis otin kirjaimellisesti, puolessa välissä liikkuisin nelivetoisena ja jos koko, olisin lasaretissa....

• ent.siivoojaparka

Miten ihmeessä joku pystyy jo nyt tarkalleen kartoittamaan ja ajoittamaan tarkasti kaikki juomisensa jonakin päivänä yli kuukauden päästä?
      Ja muistamaan mitä milloinkin on juonut ...

Varmaan juominen mielessä jatkuvasti?

Kyllä minäkin kaikenlaisia tulevaisuuden suunnitelmia bruukaan tehdä, mutta en noin yksityiskohtaisesti etenkään koskien juomista tai syömistä.

• Samaa mietin, ja ihan tuntemattomia alkoholin nimityksiä oli monta.

Mutta kyllä minäkin jouluna vichypullon aukaisen, pistäskö hulinaksi ja ostais jotain lievästi maustettua.

Jos meille ei tätä sallita, niin mitä mieltä mahdat olla vaikkapa briteistä, jotka aloittavat jouluvanukkaansa teon kesällä. Ystävättäreni tekee samantapaista ilman sitä vanukasta eli alkaa säilöä kesän satona keräämiään marjoja ja hedelmiä rommiin hyvissä ajoin. Lisää sitten aina jotain sitä mukaa kun uutta kypsyy. Onpa ihanaa jälkiruokaa joulupöydässä vaikkapa jäätelön seurana.

Älkää nyt väittäkö, että teillä ole mitään vastaavia perinteitä. Kyllä minä olen joskus merkinnyt pakasterasioihin, että huom! älä koske ennen joulua! Jos olen nimittäin halunnut varmistaa, että juuri näistä rouskuista teen sienisalaattini seuraavana jouluna. Tai juuri nämä hillat tarjoan joulupuuron kanssa. Mätiä kun saa kaloista, niin se pitää piilottaa saman tien todella syvälle pakastimen uumeniin.

Jos juomat kuuluvat juhlapöytään, niin toki niitäkin on lupa suunnitella. Olette huumorintajuttomia tosikkoja, jos luulette, että joku ongelmainen tänne niistä kirjoittaisi teidän ilkuttavaksenne. (Kuin ehkä kokeilumielessä saadakseen selville, että kuinka pian lentää ensimmäinen kivi.)

Jos meille ei tätä sallita, niin mitä mieltä mahdat olla vaikkapa briteistä, jotka aloittavat jouluvanukkaansa teon kesällä. Ystävättäreni tekee samantapaista ilman sitä vanukasta eli alkaa säilöä kesän satona keräämiään marjoja ja hedelmiä rommiin hyvissä ajoin. Lisää sitten aina jotain sitä mukaa kun uutta kypsyy. Onpa ihanaa jälkiruokaa joulupöydässä vaikkapa jäätelön seurana.

Älkää nyt väittäkö, että teillä ole mitään vastaavia perinteitä. Kyllä minä olen joskus merkinnyt pakasterasioihin, että huom! älä koske ennen joulua! Jos olen nimittäin halunnut varmistaa, että juuri näistä rouskuista teen sienisalaattini seuraavana jouluna. Tai juuri nämä hillat tarjoan joulupuuron kanssa. Mätiä kun saa kaloista, niin se pitää piilottaa saman tien todella syvälle pakastimen uumeniin.

Jos juomat kuuluvat juhlapöytään, niin toki niitäkin on lupa suunnitella. Olette huumorintajuttomia tosikkoja, jos luulette, että joku ongelmainen tänne niistä kirjoittaisi teidän ilkuttavaksenne. (Kuin ehkä kokeilumielessä saadakseen selville, että kuinka pian lentää ensimmäinen kivi.)

Sallin toki, mitenkään kiellellyt, saati kiviä heitellyt.
        Sinä se aloit nimittelemään.

Missä kohtaa esim. minä ilkuin? Ihan mielenkiinnolla ihmettelin, kuinka toiset osaavat ajoissa suunnitella monenmoista.
        Opikseni otan, jos pystyn.

• "ent.siivoojaparka"

Olen tässä naureskellut tälle aloitukselle.
        Niin on tosiaan kuin juopon selittelyä.
        -
        Saat minulta seiso-peukun.
        Ancelinakin saa.

H.

• 1lesken
        hunksz kirjoitti:

"ent.siivoojaparka"

Olen tässä naureskellut tälle aloitukselle.
        Niin on tosiaan kuin juopon selittelyä.
        -
        Saat minulta seiso-peukun.
        Ancelinakin saa.

H.

Hunksz
        Olen kirjoittanut montakertaa että olen raitistunut alkoholisti.Ap

• 1lesken
        Ancelina kirjoitti:

Samaa mietin, ja ihan tuntemattomia alkoholin nimityksiä oli monta.

Mutta kyllä minäkin jouluna vichypullon aukaisen, pistäskö hulinaksi ja ostais jotain lievästi maustettua.

Ancelina:
        Etkö ole koskaan kuullut jallusta tai kossusta. Enpä usko. Lesken

• 1lesken kirjoitti:

Hunksz
        Olen kirjoittanut montakertaa että olen raitistunut alkoholisti.Ap

"ykslesketti"

Friidu
        Minä en ole.
        Siksi minulla ei ole pakottavaa tarvetta typerehtiä päivästä toiseen kuin känniläinen.

H.

Ancelina kirjoitti:

Sallin toki, mitenkään kiellellyt, saati kiviä heitellyt.
        Sinä se aloit nimittelemään.

Missä kohtaa esim. minä ilkuin? Ihan mielenkiinnolla ihmettelin, kuinka toiset osaavat ajoissa suunnitella monenmoista.
        Opikseni otan, jos pystyn.

Jos haluatte oppia aikatauluttamaan jouluvalmisteluitanne, niin voitte kysyä nimimerkiltä "TerveisiäHämeestä", että olisiko hänellä antaa panemisohjeita tuon sahdin tiimoilta.

• 1lesken kirjoitti:

Ancelina:
        Etkö ole koskaan kuullut jallusta tai kossusta. Enpä usko. Lesken

Toki olen, mutta monta muuta on mainittu, joista en ole kuullutkaan.
        Osa taitaa olla harrastajien antamia lempinimiä.

Jos haluatte oppia aikatauluttamaan jouluvalmisteluitanne, niin voitte kysyä nimimerkiltä "TerveisiäHämeestä", että olisiko hänellä antaa panemisohjeita tuon sahdin tiimoilta.

Antaa nyt olla sahdin panemisen, ei meillä kukaan sitä kuitenkaan joisi.

Ancelina kirjoitti:

Antaa nyt olla sahdin panemisen, ei meillä kukaan sitä kuitenkaan joisi.

Joulu on antamisen aikaa. Kyllä sahti maistuisi viimeistään Tapaninpäivänä monelle naapurille ja kylänmiehelle.

• 1lesken
        Ancelina kirjoitti:

Toki olen, mutta monta muuta on mainittu, joista en ole kuullutkaan.
        Osa taitaa olla harrastajien antamia lempinimiä.

Ancelina
        Ilmeisesti et ole suomalainen,jos et ole kuullut punkusta tai vinkusta. Mitä ihmeen harrastajia. Sano juopoiksi vaan. Turhaa teennäisyttä en voi sietää. Lesken

Joulu on antamisen aikaa. Kyllä sahti maistuisi viimeistään Tapaninpäivänä monelle naapurille ja kylänmiehelle.

Kuka sellaista juotavaksi kaipaa, pankoon sahtinsa ihan itse.

• 1lesken kirjoitti:

Ancelina
        Ilmeisesti et ole suomalainen,jos et ole kuullut punkusta tai vinkusta. Mitä ihmeen harrastajia. Sano juopoiksi vaan. Turhaa teennäisyttä en voi sietää. Lesken

Jep, kippis ja kulaus!

• TerveisiäHämeestä

Ei juhlaa tässä talossa ilman sahtia.

• makkurisko.ootte

Joko pullot tyhjeni 😆😆😆😆😆

• 1lesken

On se kumma, kun jouluvalmisteluista voidaan kirjoittaa marraskuussa,kunhan se ei koske suomalaisten pyhää lehmää, viinaa. Täällä porukoilla on sammiot täynnä vierasvaraa. Itse osataan ottaa pikkuriikki lasillinen. Mikä siinä on, että en ole tuntenut tällaisia ihmisiä koskaan. Suomessa on 500.000 alkoholin suurkuluttajaa. Yksikään ei näemmä ole osunut tälle palstalle. Jos porukat olisivat rehellisiä edes itselleen, he näkisivät, että juominen ei välttämättä jää yhteen eikä kahteen lasilliseen. Niin, lasissa on reunat. Lesken

• eppu2
        1lesken kirjoitti:

On se kumma, kun jouluvalmisteluista voidaan kirjoittaa marraskuussa,kunhan se ei koske suomalaisten pyhää lehmää, viinaa. Täällä porukoilla on sammiot täynnä vierasvaraa. Itse osataan ottaa pikkuriikki lasillinen. Mikä siinä on, että en ole tuntenut tällaisia ihmisiä koskaan. Suomessa on 500.000 alkoholin suurkuluttajaa. Yksikään ei näemmä ole osunut tälle palstalle. Jos porukat olisivat rehellisiä edes itselleen, he näkisivät, että juominen ei välttämättä jää yhteen eikä kahteen lasilliseen. Niin, lasissa on reunat. Lesken

Sinä se jaksat vaahdota ja moralisoida viinanjuonnista.
        Mikähän siinä tosiaan on, ettet ole sellaisia ihmisiä tuntenut koskaan, jotka ottavat pari kolme lasia.
        Tulevatko kaikki viinan juonnin lopettaneet tuollaisiksi motkottajiksi?

• 1lesken
        eppu2 kirjoitti:

Sinä se jaksat vaahdota ja moralisoida viinanjuonnista.
        Mikähän siinä tosiaan on, ettet ole sellaisia ihmisiä tuntenut koskaan, jotka ottavat pari kolme lasia.
        Tulevatko kaikki viinan juonnin lopettaneet tuollaisiksi motkottajiksi?

eppu2
        Minä aloitin vedellä ja te muutitte sen viinaksi. Lesken Ap

• eppu2
        1lesken kirjoitti:

eppu2

Otsikkosi on juhlajuomat. Monilla juhlaan kuuluu muutakin, kuin vesi.
        Jos halusit vain vedestä ja kahvista keskustella, otsikko on harhaanjohtava.
        Eikä siitä viinastakaan tarvitse moralisoiden paasata.
        Yritätkö sanoa, että olet parempi ihminen, kuin ne, joiden juhlajuomana on esim. viini.

• ent.siivoojaparka
        1lesken kirjoitti:

eppu2

No mikä siinä sit on väärin?
        Kahvilla sinä muutes aloitit (kirjoitit aloittavasi joulun), etkä vedellä.

Jos joku vaikka kertoo vegaaniruuistaan ja toiset, jotka eivät ole vegaaneita, alkavat kertomaan omista syömisistään, niin onko se nyt ihan oikein alkaa moralisoimaan ja haukkumaan toisia siitä mitä he syövät.

Sama juomisten kanssa. Jokainen juo mitä juo, olipa joulu tai juhannus.
        Irakissa kuulin tulleen voimaan alkoholinkieltolaki, mutta ei täällä ole (vielä islamilaisuus ottanut yli kokonaan).

• 1lesken
        eppu2 kirjoitti:

Otsikkosi on juhlajuomat. Monilla juhlaan kuuluu muutakin, kuin vesi.
        Jos halusit vain vedestä ja kahvista keskustella, otsikko on harhaanjohtava.
        Eikä siitä viinastakaan tarvitse moralisoiden paasata.
        Yritätkö sanoa, että olet parempi ihminen, kuin ne, joiden juhlajuomana on esim. viini.

eppu2
        Yritän sanoa, että kuuluun siihen ihmisryhmään, jolle viina ei sovi yhtään. Ei pisarakaan. Minun juhlajuomani on raikas vesi. Juokoot jokainen niinpaljon kuin sielu sietää. Lesken Ap

• 1lesken
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

No mikä siinä sit on väärin?
        Kahvilla sinä muutes aloitit (kirjoitit aloittavasi joulun), etkä vedellä.

Jos joku vaikka kertoo vegaaniruuistaan ja toiset, jotka eivät ole vegaaneita, alkavat kertomaan omista syömisistään, niin onko se nyt ihan oikein alkaa moralisoimaan ja haukkumaan toisia siitä mitä he syövät.

Sama juomisten kanssa. Jokainen juo mitä juo, olipa joulu tai juhannus.
        Irakissa kuulin tulleen voimaan alkoholinkieltolaki, mutta ei täällä ole (vielä islamilaisuus ottanut yli kokonaan).

ent.siivoojaparka
        Hoitokoirani ei suostunut lähtemään kaljaveikon kanssa lenkille. Pisti stopin. Minun kanssani lähtee mielellään häntä vipottaen. Koirakin sen tietää, että selvästi juovuksissahan se kuran kittaaja on. Lesken Ap

• ent.siivoojaparka
        1lesken kirjoitti:

eppu2
        Yritän sanoa, että kuuluun siihen ihmisryhmään, jolle viina ei sovi yhtään. Ei pisarakaan. Minun juhlajuomani on raikas vesi. Juokoot jokainen niinpaljon kuin sielu sietää. Lesken Ap

Meitähän on melko monta tälläkin palstalla, jotka emme juo alkoholia ollenkaan. Loput varmaan kohtuukäyttäjiä. Vaikka mikähän se kohtuukäyttäjä lienee? Siinä on joku raja; 0- jotain senttejä vai litroja, että on kohtuukäyttäjä. Siinä laskussa lukeudun kohtuukäyttäjien joukkoon minäkin vaikka käyttöni on 0.

Ei täällä toiset kuitenkaan tuollaista meteliä pidä juomisesta kuin sinä.

Koira muistaa, jos joku alkoholille haiseva tai viinasta hoippuva on kiusannut sitä joskus. Silloin se käyttäytyy varauksella kaikkia humalassa olevia kohtaan, saattaa jopa äristä niille. Minun omista koiristani ei (eikä hoitokoiristanikaan) ole yksikään reagoinut niin, mutta sellaisiakin olen nähnyt.

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Meitähän on melko monta tälläkin palstalla, jotka emme juo alkoholia ollenkaan. Loput varmaan kohtuukäyttäjiä. Vaikka mikähän se kohtuukäyttäjä lienee? Siinä on joku raja; 0- jotain senttejä vai litroja, että on kohtuukäyttäjä. Siinä laskussa lukeudun kohtuukäyttäjien joukkoon minäkin vaikka käyttöni on 0.

Ei täällä toiset kuitenkaan tuollaista meteliä pidä juomisesta kuin sinä.

Koira muistaa, jos joku alkoholille haiseva tai viinasta hoippuva on kiusannut sitä joskus. Silloin se käyttäytyy varauksella kaikkia humalassa olevia kohtaan, saattaa jopa äristä niille. Minun omista koiristani ei (eikä hoitokoiristanikaan) ole yksikään reagoinut niin, mutta sellaisiakin olen nähnyt.

Raitistuneet alkoholistit pitävät suurinta ääntä muiden alkoholin käytöstä. Ketään ei kiinnosta jos he juovat tuoremehua tai vettä vain he itse tekevät raittiudestaan numeron. Olen ollut tänäkin kesänä erilaisissa syntymäpäivä ja terassijuhlissa, joissa join vain vettä, tuoremehua tai kahvia, eikä ketään kiinnostanut eikä kukaan tullut kyselemään saati minua juottamaan ; )

• flegmaatti

Jouluviikolla kahvia, maitoa, piimää ja majapaikan jääkaapista alkoholitonta kevytsiideriä.
      Saatan tehdän mukaan kaakao-protsku juomasösselöä, tai sitten en.
      Näillä juhlalajuomilla on pärjätty 13 vuotta.
      En tarvitse juhlaan kemiapiristettä. Sille on oma aikansa ja paikkansa.

• 1lesken

Näin vastattiin tänään. Vesi vastaan viina. Kohtuukäyttäjiä koko sakki tai raittiita. Hyvä niin. Ovat antaneet lapsilleen hienon mallin. Ettei tule tällaista tyyppiä niinkuin minusta. Moralisoiva,pikkusieluinen, raitistunut alkoholisti. Ilonpilaaja seurassa,kun ei ymmärrä ottaa vain yhtä, Tosi on. Ap Lesken

• 1lesken kirjoitti:

Näin vastattiin tänään. Vesi vastaan viina. Kohtuukäyttäjiä koko sakki tai raittiita. Hyvä niin. Ovat antaneet lapsilleen hienon mallin. Ettei tule tällaista tyyppiä niinkuin minusta. Moralisoiva,pikkusieluinen, raitistunut alkoholisti. Ilonpilaaja seurassa,kun ei ymmärrä ottaa vain yhtä, Tosi on. Ap Lesken

Toimin ravintolamaailman erilaisissa tehtävissä suurimman osan työiästäni. Seitkytluku oli ravintoloiden kulta-aikaa. Yritykset käyttivät edustusrahoja ruokailuihin ja viinaan avokätisesti.

Ainahan satojen illallisvieraiden joukossa on jokunen, joka ei osaa käyttää alkoholia sivistyneesti.

Muistan yhden karismaattisen suuryrityksen johtajan jonka, juhlat olivat aina leppoisia. Olisiko syynä ollut johtajan tapa nauttia yhtä monta lasillista kutakin lajia kuin vieraatkin, mutta sillä erolla, että hänen lasissaan oli aina alkoholitonta juomaa.

Ei kannata tehdä numeroa siitä, että ei käytä alkoholia sillä kukaan ei havaitse jos alkoholista pidättyvän lasi täytty alkoholittomasta juomasta.

Konjakki tehtiin siten, että lasiin laitettiin 2cl pommakkia/2cl coca-colaa. Puna- ja valkoviienjä on aina ollut saatavilla alkoholittomana. Grogi voi olla ihan mielikuvituksen mukainen esim. sitruunajuomaa jäitä ja sitruunasiivulla koristettu.

Vesi on paras ruokajuoma minunkin mielestäni. Puna-tai valkoviiniä voi olla ruokalajien ohessa, mutta aina pitää tarjota myös kylmää vettä.

• O-Orvokki

Muistatko / tiedätkö, milloin miedot viinit yleistyivät ruokajuomina Suomessa?

• O-Orvokki kirjoitti:

Muistatko / tiedätkö, milloin miedot viinit yleistyivät ruokajuomina Suomessa?

Valmistuin tarjoilijaksi vuonna 1972. Aloitin Kajaanin Seurahuoneella. Viinit olivat jo tuolloin yleisiä illallisruokajuomia. Minkä ruokien kanssa nautittiin mitäkin viiniä oli tarkkaa ; ) Kattaukset tehtiin huolella. Tarjoilusäännöt olivat tiukkoja.

Minulle ovat viinit aina kuuluneet suomalaiseen ruokakulttuuriin, en ole oikeastaan koskaan ajatellut milloin ne yleistyivät.

Minkälaista yleistymistä ylipäätään tarkoitat?

Viime vosinahan käsittääkseni miedotviinit ovat saavuttaneet tavan suomalaisten kansan hyväksynnän.

Itse olen taas puolestani pudonnut shottien ja muiden uusien väkevien juomien kelkasta. Mietoviini on ainut jota vielä nautin. Olutta vain hyvin harvoin, ehkä kesällä mökkisaunan jälkeen.

• Olen syönyt ja nautiskellut viiniä sekä väkeviä ruokailun yhteydessä ja sen jälkeen sekä yksityisesti että työhön liittyvillä päivällisillä sekä koti että ulkomailla. Parin - kolmen vuosikymmenen aikana olen vain pari kertaa joutunut kohtamaan päivällisellä humaltuneen ihmisen tai pari sellaista, molemmat suomalaisia.

Rapujuhlissa on usein ollut vauhdikkaampi tunnelma ja myös muutamia hieman päihtyneitä, mutta iloisia ihmisiä.

Kukaan ei ole erityisemmin ihmetellyt, jos mukana on ollut joku, joka ei ole käyttänyt alkoholia ollenkaan. Kuplavesi on minustakin hyvä ruokajuoma, vaikka juon välillä myös erittäin mielelläni viiniä.

Kaapissani on kauniita snapsilaseja ja karahvi, jotka olen perinyt isovanhemmiltani. Eikä kukaan heistä sen kummemmin ryypiskelyt, vaikka voivat lasillisen tai pari juhlissa nauttiakin.

Viinin käyttäminen taisi yleistyä Suomessa vasta joskus 1960- ja 70-lukujen aikana. (Voin olla väärässäkin. Tieto on tarkistamatta.)

• Olenkohan ihan pudonnut kelkasta, kun ei vielä tuo joulu ole pahemmin päässä pyörinyt, syömiset ja juomiset ihan hukassa, lahjapapereista nyt puhumattakaan, sukan kudonnassa en ole päässyt kantapäätä pitemmälle. Monta ihanaa joulualoitusta jo nyt täällä, itse aloitan jouluvalmistelut vasta pari viikkoa ennen h-hetkeä jos satun muistamaan.
      Täällä on niin paljon noita ihanan oikeita ihmisiä, raittiita, niin mä voisin ajatella tasapainon vuoksi laittaa ihan ranttaliksi.

Tykkään kaikenlaisista joululahjavalvojaisista, joten silloin pari viikkoa lipitän luostariviinejä niin saksasta kuin valamostakin ja monenmerkkiset lahjaksi saamani roseet menee samalla pipareitten kanssa. Yöllä bombayta.
      Sitten kun paketteja väännän niin silloin otetaan vahvemmin, vois alottaa motsarttia ja muita makeita litugiireja ensin sivistyneesti, sitten vanhaa tallinnaa ei enää niin sivistyneesti, sitten kun niitä tulee korvistakin niin sitten englantilaisittain smokeheadia lasin pohjalle ja vettä päälle ennen nukkumaan menoa.
      Aatto menee varmaan kylmäsavulohella bombayta nauttien, illalla kun pukki tulee voisi ottaa kahvia ja suklaata ja sinistä larsenia. Ei se tule, sammunut jo monta taloa aikaisemmin. Joten taas yöllä bombayta.
      Joulupäivinä juoksen sukulaisissa ja nautin kahvia, viemääni suklaata ja poltan suun kuitenkin tortuissa.

Ihana joulu tulossa, ei sahtia, ei olutta ei glögiä, jotain muuta pientä vain ja harvakseltaan sitäkin.

• 1lesken

rosaliiiin
        Mukavaa kun sinulla on tulossa raitis joulu. Lesken Ap

• flegmaatti

Aika kuluu. Mies muuttuu (taantuu).

Ostimme Espanjan asuntomme 1986 ja alkuvuosina, kalliiden lentojen aikaan, kävimme siellä omalla autollamme 15 kertaa.
      Lentojen halvettua ei janoni hellittänyt, joten matkalaukun painon huomioiden pullotin viinakset koviin litran muovipulloihin. Painosäästö ka. 30%.
      Vakava oire on se, että viimeiset muovipullot ovat nyt keränneet pölyä vuosikaudet toisen makuuhuoneen yläkomerossa. En ole raaskinut heittää poiskaan. "Jos vaikka joskus"?

Olimme siellä kaksi joulua mutta se hiivatin kylppäri on asunnon kylmin paikka eikä yö- ja aamulämmössäkään ole kehumista.

• Tavuviiva

Olipa lohdullista lukea, että jollakin toisellakin on matkamuistoja ja
        sama tilanne.

Usein olen ajatellut antaa lahjaksi ystäville, mutta kun kohteet jo käyttävät, jos ei ongelmaksi, niin oman mittapuun mukaan reippaasti, olen epäröinyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      6
      2439
    2. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      65
      2248
    3. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      198
      1270
    4. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      71
      1078
    5. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      103
      1042
    6. Martina ja Matias

Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      889
    7. "Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...

...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig
      Maailman menoa
      196
      875
    8. Toivottavasti myös pysyy häkissä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �
      Suomussalmi
      10
      817
    9. Millaisia tunteita

Sinulla on minua kohtaan?
      Ikävä
      47
      769
    10. Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa

Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta
      Suhteen aloittaminen
      47
      730
    Aihe