Aihe

Jousien vaihto?

pasi

Olis tällänen yksinkertanen kysymys. Joutuuko irrottamaan raidetangonpäät kun vaihtaa jouset?
Vähä olen tutkiskellut että joutuu irrottamaan, kun näytästää siltä että raidetangon pää on iskunvaimentimessa kiinni.
Menee vähän turhan isotöiseksi koko homma. varmasti ne raidetangonpäitten pultit on ihan umpiruosteessa.. Joo, ja auto on A-vectra 2.0 vm.91

6

1970

    Vastaukset

    • Katsastuksessa ilmeni että omassa Vectra A 1.8 vm91:ssä oli oikean jousen tukilautasen ympäriltä runkopalkki puhkiruosteessa.
      Itse lautanenkin oli hapertunut melko pahasti, lähti irti ilman voimaa. Tosin väänsin sitä rautakangella. Tuntui olevan enää vain toiselta puolelta hieman kiinni.
      Eli ihan selkeästi vaarallinen kohtahan se jo oli.

      Koskaan en ole mitään autoremonttia tehnyt mutta kun MIG-hitsausvehkeet sattuvat olemaan käytettävissä ja asun maalla missä on tilaa ja rauhaa tehdä tällaista niin ryhdyin purkamaan autoa.

      Nostin auton toista laitaa tunkeilla ylöspäin ja pistin puupöllejä alle. Maassa olevien renkaiden taakse pöllit kans ettei tunkit kaadu. Kun kulmaa oli tarpeeksi niin pääsin alle ja näin ongelmakohdan hyvin.

      Irroitin ensin renkaan ja sitten aloin irroittamaan iskarin alapään pulttia. Oli muuten jumalattoman tiukassa!
      Mulla oli käytössä liki puolimetrinen kiinteä nivelavain mihin käy räikän hylsyt, en meinannut jaksaa silläkään kääntää sitä auki. Välillä pultti narahti /paukahti kun liikkui pikkasen auki. Sitten liikkui taas äänettömästi mutta äärimmäisen raskaasti. Pelkäsin että se katkeaa ennemmin kuin irtoaa. Käytin välillä myös jatkovartta kun väsyin hommassa.
      Piti käydä välillä ihan kahvilla ja googlailemassa muiden kokemuksia asiasta.

      Lopulta se lähti sitten auki asti, ja ihan kuin olisi pyörinyt pikkasen helpommin sen jälkeen kun olin laskenut tunkilla vähän alemmas niin että jousi puristui hieman kasaan.
      Alapään jälkeen irroitin iskarin myös ylhäältä ja pistin rikan ja mutterin talteen.

      Jousen väänsin vain pois. Pelottaa että mitenhän saan sen sitten joskus takaisin.

      En irrottanut mitään muuta, esim. raidetangon päätä.

      Seuraavaksi on vuorossa rälläköintiä, ruosteiset kohdat pois ja sopivan paksusta raudasta paikkaa tilalle.

      Saas nähdä miten aloittelijan käy.

      • Pitää vielä mainita että jännitysmonenttia lisää se etttä käytännössä en ennen sitä poistu kotoa ennen kuin tuo on kunnossa, sen verran on matkaa kaupunkiin.

        Pahassa hädässä tai huvikseen urheillessa jaksaa pyöräillä mut mitään ruokaostoksia tms. ei silleen oikein liikutella.

        Eli kyllähän mä ton kuntoon saan p*****e! Ainakin ajokuntoon. Katsastaja antoi ajoaikaa sen kuukauden verran, eli toinen asia kokonaan on sitten se meneekö läpi uusinnasta.
        Tähän mennessä oon hitsaillutkin lähinnä kirveen varsia yms. :P

        Jos ei mene, niin sitten odottamassa olis varaautokin, missä on helpommat ruostepaikkailut odottamassa.

        Nyt kaduttaa että miksi en aloittanut heti sillä ja vaihtanut tässä välissä autoa. Olis voinut tätä Opelia sitten korjata rauhassa ajan kanssa. Nyt en kumminkaan aio enää peräytyä.

        Nonni, vielä santsikupit aamukahvia ja hommiin!


    • jousen vaihto :

      auto ilmaan

      pyörä pois

      raidetangonpää irti

      kallistuksenvakaajan tappi irti

      alapallonivel irti

      niin ja vetari tietysti..

      ja jarrusatula (ei tarvii kokonaan vaan se "kansi" osa)

      ja yläpäästä mutteri kannattaa ottaa viimeisenä niin saa pidettyä vähän kiinni ettei putoa..

      sitte ku tolppa on sylissä niin voi olla että tarvii vähän puristaa jousta kasaan ennen kuin aukaisee mutterin mikä pitää koko systeemin kasasssa... ei ole paha homma loppujen lopuksi. kannattaa ensin laittaa huolella öljyä kaikkiin kierteisiin MUTTA EI NIVELEN KARTIO OSAAN!! muuten lähtee pyörimään nivel mukana kun mutteria avaat. jos saat pultit auki ja raidetanko on tolpassa jumissa eikä lähde lyömällä niin ulosvetäjällä lähtee nätisti.

      • Mä en edes tiedä mitä noi on:

        "raidetangonpää irti

        kallistuksenvakaajan tappi irti

        alapallonivel irti"

        Mutta takaiskari ja jousi ovat nyt irti ja jousen yläpuolelta runkopalkki korjattu. Ei välttämättä aina tarvitse tietää/opetella kuin ne asiat mitä missäkin remontissa tarvitaan...

        Kiinnitin enemmän huomiota auton kallistamiseen ja hitsaamiseen.
        Jepsjepsmies ilmeisesti puhui etujousista.

        Yksi mitä vielä ei ole mainittu on jousipuristin mitä saattaa tarvita. Itse sain takajousen irti ilmankin mutta takaisin laitto on vielä mysteeri. Opetellaan sitä sitten kun sen aika on -eli myöhemmin tänään. :P


    • joo jäi nuo sun viestis lukematta.. lukasin vaan ekan viestin ja sehä onki joku helvetin vanha...

      takana ei mitää puristimia tarviikkaan. jalalla vaikka painaa napaa alaspäin ja pistää jousen paikkaan.. iskarin ollessa irti ylä tai alapäästä....

      • Sattu löytymään sellainen kulmikkaan U:n muotoinen "pultti" mikä oli jaloistaan niin pitkä että sain sillä puristettua jousta vähän kasaan.
        Pultissa oli siis kierteet koko matkalla.

        Mutta on se jousi kyllä niin jäykkä keskeltä että ei kyllä paljoa puristunut ennen kuin pultista meni kierteet (tai toisesta mutterista). Kyseessä oli 10mm avaimella väännettävä pultti/mutterit.

        Lopulta venytin vaan sitä väliä mihin jousi tulee, isommalle niin sain sen paikalleen.

        Hitto että harmittaa kun jäi saumaan reikiä alapuolelle, joutuu siis jatkamaan hitsaamista mut pitää vaan laskea auto alas, kääntää ympäri ja nostaa uudelleen ylös et saa paremman työasennon. =/

        Lopuksi pitää keksiä keino millä saan kotelonsuoja ainetta sinne sisälle.
        Reiästä tietty, mutta millä keinoin.
        Niin isoa reikää että aiemmin hankkimaan pensselillä levitettävää ruosteenestopohjamaalia en ainakaan sinne tee, mutta jos löytyis sopivaa mömmöä spraypurkissa niin sellainen pitää hommata. Muuten tuo paikka pitää korjata vuoden päästä uudestaan.

        Hioin korjauspaikkana olevan pellin kiiltäväksi pintaruosteesta joten se ruostuu nyt alta aikayksikön.
        Saattaa olla itseasiassa jo myöhäistä, ellei laita jotain mikä estää jo syntynyttä ruostetta leviämästä.
        Hitsausmuuntajan maakontaktia varten hiomani kiiltävät kohdat ruostuivat selkeästi vuorokauden aikana. Joutui hiomaan uudestaan ennen kuin peitin kohdan sillä ruosteenestopohjamaalilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onko Stefan Therman monimiljonääri?

      Jotkut väittävät että on, toisten mielestä pelkkä velka-elvis jolle kohta käy köpelösti. Mikä on totuus?
      33
      3242