Univajeesta toipuminen

alativäsynyt

Moi,

Olisko täällä kenelläkään kokemusta, miten "parantua" valtavasta univelasta, jota on kertynyt yli kymmenen vuoden ajan..? Onko siihen siis joitain "oikeaoppisia" ohjeita? Ainoa ajatukseni on jatkuvasti, että kunpa saisi vain nukkua, mutta onko sekään kannattavaa, että nukkuu joka välissä, kun siihen vain on mahdollisuus.. Vai tulisiko kuitenkin yrittää nukkua yöllä ja pysyä päivät jollain ilveellä hereillä? Kannattaako päiväunet, kuinka pitkät? Voiko oloa helpottaa ruokavaliolla/lisäravinteilla? Jotenkin intuitiivisesti tuntuu siltä, että raskaasta liikunnasta olisi vain haittaa, mutta ehkä jooga tms. ja kevyt kävely voisi mennä toistaiseksi liikuntamuodoista..

Täysinhän ei tuhoa varmasti voi enää korjata, mutta jos jonkinlaista helpotusta sentään löytyisi..

5

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luin juuri vähän aikaa sitten terveyslehdestä neurologin kirjoituksen tästä ns. univelasta. Eli jos sinä nukut nykyään normaalisti niin sinun ei tarvitse mitenkään korjata/korvata univelkaa, elimistö hoitaa sen. Asia on vain jos on ollut muutamia huonoja öitä niin silloin voi olla että nukkuu pidenpään. Eli ns. univelkaa ei todellisuudessa kerry. Ja päivällä voi nukkua huoletta päiväunet ilman että ne vaikuttaa yöuniin. Mutta uni saa olla max 30min kestävää. Se virkistää kummasti muttei vie seuraavan yön unia.
      Terveisin myös "univelkainen"

    • Tässä_muutamia_vinkkejä

      lue kirja; Stefan Borg; "Irti unilääkkeistä ja..."

      Kokeile seuraavia aineita;
      - pitkävaikutteinen melatoniini 1-5mg
      - l-teaniini, ohjeen mukaan ylin annos
      - l-tryptofaani, ohjeen mukaan ylin annos
      - B12-vitamiini, reilu yliannos, koska on vesiliukoinen vitamiini, ei haittaa...
      - kamomilla-tee illalla...
      - aspiriini 1/2 tablettia illalla

      Viileä makuuhuone

      rauhallinen iltakävely ulkona...

      hiilihydraattipitoinen iltapala

      • paras-unilääke

        paras ja terveellisin unilääke on tietysti lempiminen, sitä ei saa unohtaa...


      • yöööööööööööööök
        paras-unilääke kirjoitti:

        paras ja terveellisin unilääke on tietysti lempiminen, sitä ei saa unohtaa...

        Parempia neuvoja kiitos.

        Joo-o, lempiminen. Siihen tarvitaan se tietty. Pelkkä n-u-s-s-i-m-i-n-e-n ei riitä.


    • kaikkea_kokeiltu

      Kalanmaksaöljy. Oikea aito. Vihreä pullo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      59
      3103
    2. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      15
      1103
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      89
      1028
    4. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      99
      922
    5. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      913
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      791
    7. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      784
    8. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      670
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      86
      645
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      595
    Aihe