Moi,
Olisko täällä kenelläkään kokemusta, miten "parantua" valtavasta univelasta, jota on kertynyt yli kymmenen vuoden ajan..? Onko siihen siis joitain "oikeaoppisia" ohjeita? Ainoa ajatukseni on jatkuvasti, että kunpa saisi vain nukkua, mutta onko sekään kannattavaa, että nukkuu joka välissä, kun siihen vain on mahdollisuus.. Vai tulisiko kuitenkin yrittää nukkua yöllä ja pysyä päivät jollain ilveellä hereillä? Kannattaako päiväunet, kuinka pitkät? Voiko oloa helpottaa ruokavaliolla/lisäravinteilla? Jotenkin intuitiivisesti tuntuu siltä, että raskaasta liikunnasta olisi vain haittaa, mutta ehkä jooga tms. ja kevyt kävely voisi mennä toistaiseksi liikuntamuodoista..
Täysinhän ei tuhoa varmasti voi enää korjata, mutta jos jonkinlaista helpotusta sentään löytyisi..
Univajeesta toipuminen
5
339
Vastaukset
Luin juuri vähän aikaa sitten terveyslehdestä neurologin kirjoituksen tästä ns. univelasta. Eli jos sinä nukut nykyään normaalisti niin sinun ei tarvitse mitenkään korjata/korvata univelkaa, elimistö hoitaa sen. Asia on vain jos on ollut muutamia huonoja öitä niin silloin voi olla että nukkuu pidenpään. Eli ns. univelkaa ei todellisuudessa kerry. Ja päivällä voi nukkua huoletta päiväunet ilman että ne vaikuttaa yöuniin. Mutta uni saa olla max 30min kestävää. Se virkistää kummasti muttei vie seuraavan yön unia.
Terveisin myös "univelkainen"- Tässä_muutamia_vinkkejä
lue kirja; Stefan Borg; "Irti unilääkkeistä ja..."
Kokeile seuraavia aineita;
- pitkävaikutteinen melatoniini 1-5mg
- l-teaniini, ohjeen mukaan ylin annos
- l-tryptofaani, ohjeen mukaan ylin annos
- B12-vitamiini, reilu yliannos, koska on vesiliukoinen vitamiini, ei haittaa...
- kamomilla-tee illalla...
- aspiriini 1/2 tablettia illalla
Viileä makuuhuone
rauhallinen iltakävely ulkona...
hiilihydraattipitoinen iltapala- paras-unilääke
paras ja terveellisin unilääke on tietysti lempiminen, sitä ei saa unohtaa...
- yöööööööööööööök
paras-unilääke kirjoitti:
paras ja terveellisin unilääke on tietysti lempiminen, sitä ei saa unohtaa...
Parempia neuvoja kiitos.
Joo-o, lempiminen. Siihen tarvitaan se tietty. Pelkkä n-u-s-s-i-m-i-n-e-n ei riitä.
- kaikkea_kokeiltu
Kalanmaksaöljy. Oikea aito. Vihreä pullo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 593103
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!151103- 891028
- 99922
- 50913
Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t35791- 96784
Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27670Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap86645- 48595