Opelin historia

Opel-tietäjä

Adam Opel perusti Adam Opel GmbH:n vuonna 1863, vierailtuaan Suomessa Sokeva Oy:n sivellintehtaalla. Herra Opel mieltyi ajatukseen rajoitteisten henkilöiden itsenäisen elämän tukemisesta työllistämisen avulla. Sokevan tehtaalla Adam Opel tapasi tulevan vaimonsa Eva ""Braunin"" joka vaikutti merkittävästi tuotannon keskittymisestä aluksi juuri ompelukoneisiin.

Myöhemmin Opelin ompelukoneet tunnettiinkin paremmin "EVA" tuotemerkillä. Saksan värikkään historian ansiosta työvoimasta ei ollut pulaa ja itsensä Otto von Bismarckin myöntämän tuen ansiolla Opel -ompelukoneiden valmistus sai hyvän alun. 1900-luvun taitteessa yhtiö aloitti yhteistyön ranskalaisen Automobile Le vin rouge Darra -yhtiön kanssa. Tämän epäpyhän liiton äpärälapsena syntyi Opel-Darracq, maailman ensimmäinen ompelukonetehtaalta ulos rullannut ajoneuvo.

Vuonna 1929 lusikkansa tähän kitkerään soppaan sotkivat yhdysvaltalaiset, kun General Motors osti koko ompelukonepajan liiketoimintoineen. GM:n tuotekehityksen ansiosta Opelien polttoaineenkulutus saatiin nostettua öljyteollisuuden asettamalle tasolle ja markkinat avautuivat Euroopan lisäksi myös Uudelle mantereelle.

Opelin historia näkyy yhtiön tuotteissa vielä tänäänkin; Opelin tehtaiden sokeat ja kädettömät työntekijät tuottavat tuhansia ompelukoneen moottorilla varustettuja, ranskalaisen luotettavuuden omaavia, suurikulutuksisia ajokkeja vuosittain.

Opelit eivät vuosia ajasta jäljessä olevan ja epäluotettavan tekniikkansa vuoksi ole muualla maailmassa erityisen suosittuja, mutta Suomessa, Romaniassa ja Bulgariassa nämä hankintahinnaltaan edulliset kehonsiirtovälineet käyvät hyvin kaupaksi. Opel onkin Suomen teille eniten levinnyt auto.

3

422

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opel-tietäjä

Opel (lyhenne sanoista "Oitis Pois Euroopan Liikenteestä", tosin eräiden mukaan lyhenne tarkoittaa "Oho Pojat, Eipäs Lähdetäkään" tai "Olen Paska, En Liiku") on Saksan Rüsselsheimissä toimiva "auto"valmistaja. Opel on osakeyhtiö, jonka osake 2h kk Hervannan kaupunginosassa Suomen Tampereella on sangen hyvässä kunnossa. Laminaattilattia on uusittu v. 1987 ja eteinen on maalattu uudelleen vuotta myöhemmin. Opelin osake olisi haluttu ostaa jo lukuisia kertoja, mutta Opel ei halua luopua siitä ennenkuin Saabin pesää on jaettu riittävästi.

• obelixx

Onneksi kusi ei nouse päähän Opel-kuskeilla samalla tavalla kuin BMW, Audi tai Volvo suhareilla. Tulee halvaksi,kun ei ole pakko ohittaa jokaista edellä kulkevaa autoa. Onneksi kohta kaikki autot on verkossa ja ylinopeussakot tulevat automaattisesti kotiin. Se saattaa hillitä monen kiilaamis- ja ohitushaluja.

• vmp-opel

" Opel onkin Suomen teille eniten levinnyt auto. "

:D

Aivan varmasti onkin! :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8495
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4608
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      58
      3679
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3166
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2930
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2636
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2404
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2093
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2076
    Aihe