Opel Ascona

Opel-tietäjä

Ascona on 1970- ja 80-luvuilla valmistettu, täysin turha Kadettin ja Rekordin ristisiitos. Amikset kuitenkin suosivat tätä Kadett-omistajien mielestä pyörillä kulkevaa ongelmajätettä ehkä jopa enemmän kuin Kadettia. Ascona oli vuosina 1972-1982 harrastajien ralleissa paljon käyttämä malli. Sillä ajettiin niin 1-ryhmässä kuin 2-ryhmässäkin. Tehokkaamassa 1-ryhmän Asconassa keulalla oli lautasen kokoiset Bosch-lisävalot, kun taas 2-ryhmässä lisävalot olivat valtavan isot Hellas-pesuvadit. Usein ralli, varsinkin 2-ryhmän Asconalla, jäikin kesken kun ajokki kaatui hypyn jälkeen nokan kautta ympäri lisävalojen aiheuttaman keulapainon takia.

Kuuluisia Asconalla ralleissa menestyneitä ovat mm. Ari Vatanen Jyväshyvän Suurajoissa 1972 ja Walter Rööhr Monte Carlon Rallissa. Rööhr oli saanut nimensä Opelinsa valtavan ison pakoputken mukaan. Rööhrin menestys Jyväshyvän Suurajoissa takertuikin joka vuosi Urrian kuuluisalla EK:lla aina samaan nk. keltaisen talon hyppyriin. Rööhrin Asconat tarttuivatkin vuosi vuoden jälkeen pakoputkestaan kiinni kesken kilvanajon ja ruotsinsuomalaisen Simo Blomqvistin Saab 96:n nähtiinkin iloisesti hyppivän Rööhrin tehdaskilpurin ohi juuri samaisessa hyppyrissä.

4

1293

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ite nostan asconan/vectra a korkealle

• Anonyymi

DIGGAAN ASCONAA. TAUNUSTA JNE

• Anonyymi

VATANEN AJOI ASCONALLA ITÄRALLIN
      SUURAJOISSA MUISTAAKSENI MANTALLA

• Anonyymi

eiks vatanen päin vastoin ajanut safarin asconalla ja itärallin mm asconalla ei kait suurajoja

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      173
      1905
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      154
      1350
    3. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      222
      1002
    4. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      71
      897
    5. 57
      842
    6. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      47
      783
    7. 93
      757
    8. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      63
      757
    9. Martina avaa suhdettaan

IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      200
      677
    10. Martinan alamäki jatkuu

Surkeasti menee ... https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/f899cee6-e216-4bd1-be3e-c61f68e67a4c ”Surkeasti kulkee”
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      646
    Aihe