Opel Ascona

Opel-tietäjä

Ascona on 1970- ja 80-luvuilla valmistettu, täysin turha Kadettin ja Rekordin ristisiitos. Amikset kuitenkin suosivat tätä Kadett-omistajien mielestä pyörillä kulkevaa ongelmajätettä ehkä jopa enemmän kuin Kadettia. Ascona oli vuosina 1972-1982 harrastajien ralleissa paljon käyttämä malli. Sillä ajettiin niin 1-ryhmässä kuin 2-ryhmässäkin. Tehokkaamassa 1-ryhmän Asconassa keulalla oli lautasen kokoiset Bosch-lisävalot, kun taas 2-ryhmässä lisävalot olivat valtavan isot Hellas-pesuvadit. Usein ralli, varsinkin 2-ryhmän Asconalla, jäikin kesken kun ajokki kaatui hypyn jälkeen nokan kautta ympäri lisävalojen aiheuttaman keulapainon takia.

Kuuluisia Asconalla ralleissa menestyneitä ovat mm. Ari Vatanen Jyväshyvän Suurajoissa 1972 ja Walter Rööhr Monte Carlon Rallissa. Rööhr oli saanut nimensä Opelinsa valtavan ison pakoputken mukaan. Rööhrin menestys Jyväshyvän Suurajoissa takertuikin joka vuosi Urrian kuuluisalla EK:lla aina samaan nk. keltaisen talon hyppyriin. Rööhrin Asconat tarttuivatkin vuosi vuoden jälkeen pakoputkestaan kiinni kesken kilvanajon ja ruotsinsuomalaisen Simo Blomqvistin Saab 96:n nähtiinkin iloisesti hyppivän Rööhrin tehdaskilpurin ohi juuri samaisessa hyppyrissä.

4

1061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ite nostan asconan/vectra a korkealle

    • Anonyymi

      DIGGAAN ASCONAA. TAUNUSTA JNE

    • Anonyymi

      VATANEN AJOI ASCONALLA ITÄRALLIN
      SUURAJOISSA MUISTAAKSENI MANTALLA

    • Anonyymi

      eiks vatanen päin vastoin ajanut safarin asconalla ja itärallin mm asconalla ei kait suurajoja

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe