Opel Kadett

Opel-tietäjä

Kadettin ensimmäinen myyntipisteeseen asti kestänyt yksilö oli A-malli. Sen itsekantava metallikori oli kiinnitetty tavaratilaan pientavaran kuljettamista varten. Muotoilu oli aikansa huippua, viivaimella vedetyt linjat hurmasivat Euroopan välittömästi. Kadett A-mallista valmistettiin myös luiskaperäinen Coupe-malli jonka vinolta luiskakatolta saksalaiset ja itävaltalaiset lukiolaiset laskivat iloisesti kiljuen pulkkamäkeä koulujen päättyessä juhannuksen aikoihin.

B-mallin Kadettin myötä Opel siirtyi isojen autojen luokkaan. Tähän malliin Opel kokeili asentaa ensimmäistä kertaa myöhemmin hyvinkin yleisen kierroslukumittarin. Opelin 1100cm³ tehomoottori oli vain niin kierrosherkkä, että mittarit rikkoontuivat nopeasti, eivätkä käyttäjät sen jälkeen enää uskaltaneet käynnistää B-mallin Kadettejaan. Näin ollen markkinoilla on edelleen runsaasti vähän ajettuja B-mallin Kadetteja.

Varsinkin C-malli on melko merkittävä. Hieno, takavetoinen urheiluauto, jolla todistetusti on ajanut mm. itse Sönkkö. Opel Kadett C:n kuljettajana varaudu siihen, että auton jakohihna katkeilee tämän tästä. Mutta ei hätää! Asia korjaantuu, mikäli pelkääjän puolella istuva poikakaverisi on muistanut ottaa sukkahousut mukaan!

D-mallissa 1981 Opel siirtyi jo automaailman mullistavaan etuvetoon. Ovien etureunoista veti niin, että reumatismi mursi Opel-kuljettajien terveyden nopeasti. Niinpä tämäkin malli hävisi nopeasti historiaan.

E-mallin Kadett tuli markkinoille 1984 ja siihen oli jo tehtaalla asennettu kaksoishuulletut tiivisteet etuoviin, mutta auto oli silti vielä jonkinverran etuvetoinen. Onneksi tämän korin läpivirtaus ei toiminut lainkaan ja paineinen ilma puristui korin sisään pullistaen korin takaosan hyvin pyöreäksi. Nopeasti tämä malli saikin ulkonäköönsä sopivan lisänimen "Muna-Kadett". Se miellytti Laitilan munapitäjän asukkaita kovin ja tätä mallia myytiinkin Suomessa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta vain Ky Laitilan Autolassa. Vaikka pyöreät perät ovatkin monelle Opel-miehelle mieluisat, niin tähän malliin loppui Opelissa pyöreiden perien hieronta ja seuraava F-malli nimettiin jo lennokkaasti ellei peräti tähdenlennon lailla Astraksi. Astrassa sitten Opel kokeilee ensi kertaa Finlaysonin ja Suomen Joutsenen yhteistyössä valmistamaa turvatyynyä jonka tyynynpäällisenä käytettiinkin yllättäen ihan aitoa tekonahkaa. Tuttu huudahdus lapsille Opel-perheen lomamatkalla onkin jo muodostunut legendaksi; Varokaa vähän, se on AITOA tekonahkaa.

15

1950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ooppeli.kateetti

      B-mallin Kadetista vakavasti puhuen, liekö autolla jonkinlainen ennätys erilaisista korimallivariaatioista kun tuon wikipedian kuvan mukaan autosta on:
      - porrasperä 2- ja neliovisena
      - farmari (Caravan) 3 ja viisiovisena
      - viistoperä (Fastback) 2- ja neliovisena
      - Coupe kovera- ja kuperaperäisenä versiona.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett_B#/media/File:Kadett-varia.JPG

      Taitaa puuttua vain avomalli joka taisi tulla vasta E-Kadetista.

      Liekö noita kaikkia koriversioita tuotu aikoinaan Suomeenkin? En ole nähnyt kuin porrasperiä ja farmareita, neliovinen sedankin on harvinaisuus, olisinkohan kerran eläissäni nähnyt sellaisen livenä. Meillä oli aikoinaan se tavallinen 2-ovinen sedan.

    • ooooooooooooooopel

      Jos haluaa vaikeuksia elämäänsä kanataa ostaa uusi opel

      • paranee

        Jos haluaa kirjoitella kannattaa opetella aakkoset...

        Itsennäni oli kolme kadettia, viimeinen oli ehdottomasti paras. Ostin käytettynä vanha inva-auto, automaatti ajettu 17.000km kolme vuotta vanha. Ajoin neljä vuotta ja mittarissa on noin 145.000km, mitään muuta kuin katsastukset ja määräaikaishuollot ei tehty. Huolloissa vaihdettiin normaali hommien lisäksi jarrupalat ja palaneet polttimot - ei mitään muuta koko aikana.

        Seuraava auto oli Astra, siinä sitten vaihdettiin aivan liian paljon osia, mutta viimeinen Astra G oli kyllä selvästi huonoin Opel mitä minulla on ollut.

        Nyt on ollut K sarja farmari kaksi vuotta, huollot tehty ja takana noin 55.000km mitään muuta ei ole tarvinnut tehdä.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ostin juuri Opel Kadettin vuosimallia 1989, korimalli sedan ja moottori 1.3 litraa. Autossa on ehjät pellit, ruostetta ei ole edes siteeksi. Olen aikaisemmin nähnyt näitä E-sarjan Kadetteja maalipinnaltaan kovinkin ruosteisina, mutta tämä yksilö (tai vuosimalli) näyttää olevan poikkeus.

    • Anonyymi

      Mun favot opeleisra Astra. Vectra. Kadett a. B. C. Ascona a ja c

    • Anonyymi

      ASCONa on nätti

    • Anonyymi

      Kadett gte ja ascona a/b o nättejä

    • Anonyymi

      Ascona a/b mallit on hienoja ja kadetit

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Toisissa näköjään on myös nuo ylimääräiset jäähdytysaukot etuhelmaspoilerissa ja toisissa ei.
        Liekö sillä vaikutusta asiaan?
        Esim. Opel Ascona C:ssäkin olen aina ihmetellyt suurehkoja koripaneelien rakoja keulassa, esim. ajovalojen ja konepellin välissä.
        Japanilaisissa samoihin aikoihin oli jo hyvin siistejä ja kapeita koripaneelien rakoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisissa näköjään on myös nuo ylimääräiset jäähdytysaukot etuhelmaspoilerissa ja toisissa ei.
        Liekö sillä vaikutusta asiaan?
        Esim. Opel Ascona C:ssäkin olen aina ihmetellyt suurehkoja koripaneelien rakoja keulassa, esim. ajovalojen ja konepellin välissä.
        Japanilaisissa samoihin aikoihin oli jo hyvin siistejä ja kapeita koripaneelien rakoja.

        Pikagoogletuksella, minun mielestäni, nuo keulan aukot löytyy noin vuosimalleista 1979 - 1982 ja vuosimalleissa 1983 - 1985 niitä ei ole.

        Liittynee tuo lamppujen alapuolella oleva rakokin samaan asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikagoogletuksella, minun mielestäni, nuo keulan aukot löytyy noin vuosimalleista 1979 - 1982 ja vuosimalleissa 1983 - 1985 niitä ei ole.

        Liittynee tuo lamppujen alapuolella oleva rakokin samaan asiaan.

        Vai olisiko vaan korityön laadun suurpiirteisyyttä?


    • Anonyymi

      TOTTA KUN PUHUTAAN NIIN YMPYRÄ JA SALAMA YHISTELMÄ KAMALA = OPEL

    • Anonyymi

      Ascona c on hieno

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1498
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1411
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe