Opel Kadett

Opel-tietäjä

Kadettin ensimmäinen myyntipisteeseen asti kestänyt yksilö oli A-malli. Sen itsekantava metallikori oli kiinnitetty tavaratilaan pientavaran kuljettamista varten. Muotoilu oli aikansa huippua, viivaimella vedetyt linjat hurmasivat Euroopan välittömästi. Kadett A-mallista valmistettiin myös luiskaperäinen Coupe-malli jonka vinolta luiskakatolta saksalaiset ja itävaltalaiset lukiolaiset laskivat iloisesti kiljuen pulkkamäkeä koulujen päättyessä juhannuksen aikoihin.

B-mallin Kadettin myötä Opel siirtyi isojen autojen luokkaan. Tähän malliin Opel kokeili asentaa ensimmäistä kertaa myöhemmin hyvinkin yleisen kierroslukumittarin. Opelin 1100cm³ tehomoottori oli vain niin kierrosherkkä, että mittarit rikkoontuivat nopeasti, eivätkä käyttäjät sen jälkeen enää uskaltaneet käynnistää B-mallin Kadettejaan. Näin ollen markkinoilla on edelleen runsaasti vähän ajettuja B-mallin Kadetteja.

Varsinkin C-malli on melko merkittävä. Hieno, takavetoinen urheiluauto, jolla todistetusti on ajanut mm. itse Sönkkö. Opel Kadett C:n kuljettajana varaudu siihen, että auton jakohihna katkeilee tämän tästä. Mutta ei hätää! Asia korjaantuu, mikäli pelkääjän puolella istuva poikakaverisi on muistanut ottaa sukkahousut mukaan!

D-mallissa 1981 Opel siirtyi jo automaailman mullistavaan etuvetoon. Ovien etureunoista veti niin, että reumatismi mursi Opel-kuljettajien terveyden nopeasti. Niinpä tämäkin malli hävisi nopeasti historiaan.

E-mallin Kadett tuli markkinoille 1984 ja siihen oli jo tehtaalla asennettu kaksoishuulletut tiivisteet etuoviin, mutta auto oli silti vielä jonkinverran etuvetoinen. Onneksi tämän korin läpivirtaus ei toiminut lainkaan ja paineinen ilma puristui korin sisään pullistaen korin takaosan hyvin pyöreäksi. Nopeasti tämä malli saikin ulkonäköönsä sopivan lisänimen "Muna-Kadett". Se miellytti Laitilan munapitäjän asukkaita kovin ja tätä mallia myytiinkin Suomessa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta vain Ky Laitilan Autolassa. Vaikka pyöreät perät ovatkin monelle Opel-miehelle mieluisat, niin tähän malliin loppui Opelissa pyöreiden perien hieronta ja seuraava F-malli nimettiin jo lennokkaasti ellei peräti tähdenlennon lailla Astraksi. Astrassa sitten Opel kokeilee ensi kertaa Finlaysonin ja Suomen Joutsenen yhteistyössä valmistamaa turvatyynyä jonka tyynynpäällisenä käytettiinkin yllättäen ihan aitoa tekonahkaa. Tuttu huudahdus lapsille Opel-perheen lomamatkalla onkin jo muodostunut legendaksi; Varokaa vähän, se on AITOA tekonahkaa.

15

1850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ooppeli.kateetti

      B-mallin Kadetista vakavasti puhuen, liekö autolla jonkinlainen ennätys erilaisista korimallivariaatioista kun tuon wikipedian kuvan mukaan autosta on:
      - porrasperä 2- ja neliovisena
      - farmari (Caravan) 3 ja viisiovisena
      - viistoperä (Fastback) 2- ja neliovisena
      - Coupe kovera- ja kuperaperäisenä versiona.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett_B#/media/File:Kadett-varia.JPG

      Taitaa puuttua vain avomalli joka taisi tulla vasta E-Kadetista.

      Liekö noita kaikkia koriversioita tuotu aikoinaan Suomeenkin? En ole nähnyt kuin porrasperiä ja farmareita, neliovinen sedankin on harvinaisuus, olisinkohan kerran eläissäni nähnyt sellaisen livenä. Meillä oli aikoinaan se tavallinen 2-ovinen sedan.

    • ooooooooooooooopel

      Jos haluaa vaikeuksia elämäänsä kanataa ostaa uusi opel

      • paranee

        Jos haluaa kirjoitella kannattaa opetella aakkoset...

        Itsennäni oli kolme kadettia, viimeinen oli ehdottomasti paras. Ostin käytettynä vanha inva-auto, automaatti ajettu 17.000km kolme vuotta vanha. Ajoin neljä vuotta ja mittarissa on noin 145.000km, mitään muuta kuin katsastukset ja määräaikaishuollot ei tehty. Huolloissa vaihdettiin normaali hommien lisäksi jarrupalat ja palaneet polttimot - ei mitään muuta koko aikana.

        Seuraava auto oli Astra, siinä sitten vaihdettiin aivan liian paljon osia, mutta viimeinen Astra G oli kyllä selvästi huonoin Opel mitä minulla on ollut.

        Nyt on ollut K sarja farmari kaksi vuotta, huollot tehty ja takana noin 55.000km mitään muuta ei ole tarvinnut tehdä.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ostin juuri Opel Kadettin vuosimallia 1989, korimalli sedan ja moottori 1.3 litraa. Autossa on ehjät pellit, ruostetta ei ole edes siteeksi. Olen aikaisemmin nähnyt näitä E-sarjan Kadetteja maalipinnaltaan kovinkin ruosteisina, mutta tämä yksilö (tai vuosimalli) näyttää olevan poikkeus.

    • Anonyymi

      Mun favot opeleisra Astra. Vectra. Kadett a. B. C. Ascona a ja c

    • Anonyymi

      ASCONa on nätti

    • Anonyymi

      Kadett gte ja ascona a/b o nättejä

    • Anonyymi

      Ascona a/b mallit on hienoja ja kadetit

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Toisissa näköjään on myös nuo ylimääräiset jäähdytysaukot etuhelmaspoilerissa ja toisissa ei.
        Liekö sillä vaikutusta asiaan?
        Esim. Opel Ascona C:ssäkin olen aina ihmetellyt suurehkoja koripaneelien rakoja keulassa, esim. ajovalojen ja konepellin välissä.
        Japanilaisissa samoihin aikoihin oli jo hyvin siistejä ja kapeita koripaneelien rakoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisissa näköjään on myös nuo ylimääräiset jäähdytysaukot etuhelmaspoilerissa ja toisissa ei.
        Liekö sillä vaikutusta asiaan?
        Esim. Opel Ascona C:ssäkin olen aina ihmetellyt suurehkoja koripaneelien rakoja keulassa, esim. ajovalojen ja konepellin välissä.
        Japanilaisissa samoihin aikoihin oli jo hyvin siistejä ja kapeita koripaneelien rakoja.

        Pikagoogletuksella, minun mielestäni, nuo keulan aukot löytyy noin vuosimalleista 1979 - 1982 ja vuosimalleissa 1983 - 1985 niitä ei ole.

        Liittynee tuo lamppujen alapuolella oleva rakokin samaan asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikagoogletuksella, minun mielestäni, nuo keulan aukot löytyy noin vuosimalleista 1979 - 1982 ja vuosimalleissa 1983 - 1985 niitä ei ole.

        Liittynee tuo lamppujen alapuolella oleva rakokin samaan asiaan.

        Vai olisiko vaan korityön laadun suurpiirteisyyttä?


    • Anonyymi

      TOTTA KUN PUHUTAAN NIIN YMPYRÄ JA SALAMA YHISTELMÄ KAMALA = OPEL

    • Anonyymi

      Ascona c on hieno

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe