Kadettin ensimmäinen myyntipisteeseen asti kestänyt yksilö oli A-malli. Sen itsekantava metallikori oli kiinnitetty tavaratilaan pientavaran kuljettamista varten. Muotoilu oli aikansa huippua, viivaimella vedetyt linjat hurmasivat Euroopan välittömästi. Kadett A-mallista valmistettiin myös luiskaperäinen Coupe-malli jonka vinolta luiskakatolta saksalaiset ja itävaltalaiset lukiolaiset laskivat iloisesti kiljuen pulkkamäkeä koulujen päättyessä juhannuksen aikoihin.
B-mallin Kadettin myötä Opel siirtyi isojen autojen luokkaan. Tähän malliin Opel kokeili asentaa ensimmäistä kertaa myöhemmin hyvinkin yleisen kierroslukumittarin. Opelin 1100cm³ tehomoottori oli vain niin kierrosherkkä, että mittarit rikkoontuivat nopeasti, eivätkä käyttäjät sen jälkeen enää uskaltaneet käynnistää B-mallin Kadettejaan. Näin ollen markkinoilla on edelleen runsaasti vähän ajettuja B-mallin Kadetteja.
Varsinkin C-malli on melko merkittävä. Hieno, takavetoinen urheiluauto, jolla todistetusti on ajanut mm. itse Sönkkö. Opel Kadett C:n kuljettajana varaudu siihen, että auton jakohihna katkeilee tämän tästä. Mutta ei hätää! Asia korjaantuu, mikäli pelkääjän puolella istuva poikakaverisi on muistanut ottaa sukkahousut mukaan!
D-mallissa 1981 Opel siirtyi jo automaailman mullistavaan etuvetoon. Ovien etureunoista veti niin, että reumatismi mursi Opel-kuljettajien terveyden nopeasti. Niinpä tämäkin malli hävisi nopeasti historiaan.
E-mallin Kadett tuli markkinoille 1984 ja siihen oli jo tehtaalla asennettu kaksoishuulletut tiivisteet etuoviin, mutta auto oli silti vielä jonkinverran etuvetoinen. Onneksi tämän korin läpivirtaus ei toiminut lainkaan ja paineinen ilma puristui korin sisään pullistaen korin takaosan hyvin pyöreäksi. Nopeasti tämä malli saikin ulkonäköönsä sopivan lisänimen "Muna-Kadett". Se miellytti Laitilan munapitäjän asukkaita kovin ja tätä mallia myytiinkin Suomessa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta vain Ky Laitilan Autolassa. Vaikka pyöreät perät ovatkin monelle Opel-miehelle mieluisat, niin tähän malliin loppui Opelissa pyöreiden perien hieronta ja seuraava F-malli nimettiin jo lennokkaasti ellei peräti tähdenlennon lailla Astraksi. Astrassa sitten Opel kokeilee ensi kertaa Finlaysonin ja Suomen Joutsenen yhteistyössä valmistamaa turvatyynyä jonka tyynynpäällisenä käytettiinkin yllättäen ihan aitoa tekonahkaa. Tuttu huudahdus lapsille Opel-perheen lomamatkalla onkin jo muodostunut legendaksi; Varokaa vähän, se on AITOA tekonahkaa.
Opel Kadett
15
1898
Vastaukset
- ooppeli.kateetti
B-mallin Kadetista vakavasti puhuen, liekö autolla jonkinlainen ennätys erilaisista korimallivariaatioista kun tuon wikipedian kuvan mukaan autosta on:
- porrasperä 2- ja neliovisena
- farmari (Caravan) 3 ja viisiovisena
- viistoperä (Fastback) 2- ja neliovisena
- Coupe kovera- ja kuperaperäisenä versiona.
https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett_B#/media/File:Kadett-varia.JPG
Taitaa puuttua vain avomalli joka taisi tulla vasta E-Kadetista.
Liekö noita kaikkia koriversioita tuotu aikoinaan Suomeenkin? En ole nähnyt kuin porrasperiä ja farmareita, neliovinen sedankin on harvinaisuus, olisinkohan kerran eläissäni nähnyt sellaisen livenä. Meillä oli aikoinaan se tavallinen 2-ovinen sedan. - ooooooooooooooopel
Jos haluaa vaikeuksia elämäänsä kanataa ostaa uusi opel
- paranee
Jos haluaa kirjoitella kannattaa opetella aakkoset...
Itsennäni oli kolme kadettia, viimeinen oli ehdottomasti paras. Ostin käytettynä vanha inva-auto, automaatti ajettu 17.000km kolme vuotta vanha. Ajoin neljä vuotta ja mittarissa on noin 145.000km, mitään muuta kuin katsastukset ja määräaikaishuollot ei tehty. Huolloissa vaihdettiin normaali hommien lisäksi jarrupalat ja palaneet polttimot - ei mitään muuta koko aikana.
Seuraava auto oli Astra, siinä sitten vaihdettiin aivan liian paljon osia, mutta viimeinen Astra G oli kyllä selvästi huonoin Opel mitä minulla on ollut.
Nyt on ollut K sarja farmari kaksi vuotta, huollot tehty ja takana noin 55.000km mitään muuta ei ole tarvinnut tehdä. - Anonyymi
Aikoinaan harkitsin uutta D-korimallin Corsaa mutta onneksi jätin väliin:
https://www.youtube.com/watch?v=x1Q9tsmv36Y
- Anonyymi
Ostin juuri Opel Kadettin vuosimallia 1989, korimalli sedan ja moottori 1.3 litraa. Autossa on ehjät pellit, ruostetta ei ole edes siteeksi. Olen aikaisemmin nähnyt näitä E-sarjan Kadetteja maalipinnaltaan kovinkin ruosteisina, mutta tämä yksilö (tai vuosimalli) näyttää olevan poikkeus.
- Anonyymi
Mun favot opeleisra Astra. Vectra. Kadett a. B. C. Ascona a ja c
- Anonyymi
ASCONa on nätti
- Anonyymi
Kadett gte ja ascona a/b o nättejä
- Anonyymi
Ascona a/b mallit on hienoja ja kadetit
- Anonyymi
Miksiköhän D mallin Kadeteissa (1979-1984) joissain on maskin ajovalojen, sekä puskurin välissä korinvärinen rako, mutta toisissa ei ole?
Rako:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/Opel_Kadett_D_1_v_sst.jpg
Ei rakoa:
https://4cars4wheels.files.wordpress.com/2010/04/opel-kadett-d-1979-1984-r3-jpg.jpg- Anonyymi
Toisissa näköjään on myös nuo ylimääräiset jäähdytysaukot etuhelmaspoilerissa ja toisissa ei.
Liekö sillä vaikutusta asiaan?
Esim. Opel Ascona C:ssäkin olen aina ihmetellyt suurehkoja koripaneelien rakoja keulassa, esim. ajovalojen ja konepellin välissä.
Japanilaisissa samoihin aikoihin oli jo hyvin siistejä ja kapeita koripaneelien rakoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisissa näköjään on myös nuo ylimääräiset jäähdytysaukot etuhelmaspoilerissa ja toisissa ei.
Liekö sillä vaikutusta asiaan?
Esim. Opel Ascona C:ssäkin olen aina ihmetellyt suurehkoja koripaneelien rakoja keulassa, esim. ajovalojen ja konepellin välissä.
Japanilaisissa samoihin aikoihin oli jo hyvin siistejä ja kapeita koripaneelien rakoja.Pikagoogletuksella, minun mielestäni, nuo keulan aukot löytyy noin vuosimalleista 1979 - 1982 ja vuosimalleissa 1983 - 1985 niitä ei ole.
Liittynee tuo lamppujen alapuolella oleva rakokin samaan asiaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikagoogletuksella, minun mielestäni, nuo keulan aukot löytyy noin vuosimalleista 1979 - 1982 ja vuosimalleissa 1983 - 1985 niitä ei ole.
Liittynee tuo lamppujen alapuolella oleva rakokin samaan asiaan.Vai olisiko vaan korityön laadun suurpiirteisyyttä?
- Anonyymi
TOTTA KUN PUHUTAAN NIIN YMPYRÄ JA SALAMA YHISTELMÄ KAMALA = OPEL
- Anonyymi
Ascona c on hieno
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206959Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297865- 72855
- 40851