MAOL taulukossa (painettu 2010) virhe sivulla 126:
MAOL:n mukaan muuntajassa:
N1 / N2 = U1 / U2 ≈ I2 / I1
noh, JOS kyse olisi ideaalisesta muuntajasta, silloin pätisi:
N1 / N2 = U1 / U2 = I2 / I1
mutta käytännön muuntajissa on tosiaan tuo "likimain yhtäsuuri kuin", mutta EI tuossa kohdassa !!!
MAOLin kaava on väärin, sen huomaa jos miettii asiaa:
kuvitellaan, että verkkojännite pysyy tasaisesti arvossa 240 V AC rms.
Muuntajan muuntosuhde on 20:1 (tarkoittaa, että N1/N2 = 20/1), jolloin kuormittamattomassa muuntajassa toisiojännite on 240V / 20 = 12 V AC rms.
JOS muuntajaa nyt aletaan kuormittaa, voi toisiojännite tietyllä kuormituksella laskea arvoon 10 V.
MAOLin kaavan mukaan toisiojännite olkisi kuormitettuna se sama 12V kuin kuormittamattomanakin. Kokemuksesta tiedämme, että näin EI OLE !
Kuuluisiko tuon kaavan olla oikeasti näin:
N1 / N2 = I2 / I1 ≈ U1 / U2
Eli, että virta olisi kääntäen verrannollinen käämien kierroslukuun (täsmälleen).
Jännite taas on suoraan verrannollinen käämien kierroslukuun (likimääräisesti, ja kuormituksesta riippuen).
Eli jännite olisi tässä se suure, joka reaalimaailman muuntajissa joustaa, kierrosluku tietenkään ei ja virta ilmeisesti myöskään ei, niinkö?
Kun tuossa MAOLin taulukossa pitäisi olla matematiikan, kemian ja fysiikan osaajat takana, käsittämätöntä, että tällaisia virheitä eksyy mukaan!
Yleistä muuntajista:
JOS esimerkissämme ko. muuntajan toisiojännite maksimilla sallitulla kuormituksella on 10V ja kuormittamattomana 12V, tuollaista muuntajaa silloin myytäisiin näillä tiedoilla:
Ensiö: 240 V
Toisio: 10V
Sallittu kuormitus: 2 A
regulation: 2V ( = 20% )
eli kuormittamattomana antaa tuon "regulation" verran enemmän toisiojännitettä kuin kuormityettuna maksimilla sallitulla kuormitusvirralla.
Ja prosentit lasketaan siis siten, että mikä on regulation prosentteina ilmoitetusta ulostulojännitteestä.
Eli muuntosuhteesta voisi päätellä antojännitteeksi 12V, mikä kuormittamattoman pitääkin paikkansa, mutta tehdas ilmoittaa antojänniteen ei suinkaan kuormittamattomana, vaan maksimilla sallitulla kuormituksella.
Onko siis muokkaamani kaava
N1 / N2 = I2 / I1 ≈ U1 / U2
oikein ?
MAOL taulukossa virhe, mutta mikä on totuus?
5
377
Vastaukset
- Laskee
Saapi laittaa likiarvot joka väliin, jos mennään käytännön tasolle. Tapahtuuhan muuntajassa tehohäviötä kuormittamattomanakin. Kuormitettuna kuvaan tulee muuntajan ja kuorman välinen impedenssisovitus. Luulen mä.
- ei.ihan.heleppoo
Myös käämien vastukset (R) ja kuroman laatu (R,C,L) tulee huomioida.
- nimimerkki.toinen
Totuus on, että I2/I1 = N1/N2 on tasan tarkkaan yhtä väärin kuin U1/U2 = N1/N2.
Jos muuntajassa ei ole hajakenttää, niin I2/I1 = N1/N2, kun muuntajan toisio on oikosulussa, ja U1/U2 = N1/N2, kun muuntajan toisio on avoin. Kaikissa muissa kuormitustilanteissa kumpikaan noista ei pidä paikkaansa. Ensin väität asian olevan väärin. Miksi sitten tarvitsee kysyä kun kerran tiedät?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis965179Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1754882BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2114078- 2163285
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1153118Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1002961- 1251820
HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok171659Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja1471647- 611359