Mitä kiinassa?

peipponen

Heippistä!

Oltas lähössä kiinaan opintomatkalle huhtikuussa, jonka yliopisto-osuus kestää kaksi viikkoa.
Tämän jälkeen on mahdollisuus jää turistina palloilemaan.

Jos ny oletetaan, että palloilisin sielä kaksi viikkoa, niin mitä mun pitäis/kannattais tehä ja nähä?

Lentomme ovat meno-paluu Pekinkiin.

Eli kannattaisko ottaa vaikka juna johki lähikaupunkeihin, vai viettää koko aika Pekingissä? Esim.

Minua kiinnostaisi aito kiina -> maaseutu -> luonto ja uskonnolliset mestat (temppelit ja vuoret).
Tottakai haluan myös shoppailla ja käydä paikallisissa diskoissa tsekkaamassa meininki, mutta en halua kahta viikoa vain bilettää.

Kiitoksia kovasti!!

5

863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zhongguo

      Beijingissä on tolkuttomasti nähtävää ja koettavaa. Hanki Lonely Planets-sarjan Beijingin matkaopas, sieltä löytyy vinkkejä.

      Junalla voit mennä vaikkapa vajaat 300 km pohjoiseen Chengduun. Matka kestää muutaman tunnin. Juna lähtee Beijingin pohjoiselta rautatieasemalta, mistä saa myös liput pari päivää ennen lähtöä. Lippujen hinta ei aiheuta konkurssia. Siellä on leskikeisarinna (Xinshin) kesäpalatsi. Kauniit maisemat jne. Hotellit ovat asuttavia huolimatta 3 tähdestään (ei voi kävellä sukkasillaan). Ruokapaikat olivat hyviä. Takaisin voi tulla bussilla, joka pysähty kaiken maailman maalaiskyliin, joissa on markkinoita (myytävänä mm. vaatteita ja jäniksiä). Eli sinne vaan, seuraavaksi aiomme itse tehdäpelkän bussimatkan. Bussit eivät ole tarkoitettuja astmaatikoille, kaikki vetävät tupakkaa sen minkä ehtivät. Muutoin mielenkiintoinen kokemus.

      Toinen hyvä junakohde on Tianjin. Matka kestää erittäin siistillä pikajunalla 1½ tuntia. Tianjinissa (Kiinan 6. suurin kaupunki tai vastaavaa) on hauska talsia päivä. Aamujuna lähtee muistaakseni 7.10, myöhemmilläkin ehtii. Siellä on Kiinan vanhimpia dumplings-ravintoloita edustava ravintola Goubuli. Kannattaa kokeilla. Ja kannattaa myös tehdä ostoksia.

      Ja Beijingin top ten:

      1. Kielletty kaupunki
      2. Taivaan temppeli (ihana aamukävelykohde)
      3. Kesäpalatsi (ota tavallinen bussi ja vietä siellä päivä, niin näet enmmän kuin matkatoimiston tähtitieteellisellä hinnalla järjestetyllä matkalla)
      4. Ankkaravintola Quanjude (löytyy oppaista, karvalakkipuoli on aidompi)
      5.kiinalainen ooppera (löytyy oppaista)
      6. Qianmen-ostoskatu ravintoloineen. Paikallista, mutta tasokasta.
      7. Datsalan-katu ja ympäristö. Kiinan vanhin ostoskatu.
      8. Panjijyan-kirppis. Vain la-su, muulloin ruokatori. Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
      9. Metro. Siistimpi kuin Helsingin, ehdottomasti.
      10. Kai´kki paikalliset ruokapaikat. Lähes aina namia.

      • Eksynyt

        Itse olen eksynyt Pekingissä hortoillessani ja olen aina löytänyt tieni takaisin tuolle ihanalle Taivaallisen rauhan aukiolle. Nimittäin siellä on olemassa hyvin selkeä (pohjois-eteläsuunnassa) oleva ruutukaava, ilmeisesti uskonnollisista syistä.

        Ensimmäistä kertaa eksyessäni, olin etsimässä paikkaa, josta voisi ostaa perinteisiä kiinalaisia pukuja (mao-center?). Kielletyn kaupungin liepeilta ottamani taksi ei löytänyt tai ei voinut ajaa suoraan perille suunnistamaani kohteeseen. Kriittisen loppumatkan kuski ohjasti minut, ummikon turistin, käsimerkein ja kiinan kielellä. Kaikki tapahtui kohteliaasti ja tosissaan, joten luulin hetken aikaa olevani menossa sinne, minne luulin olevani menossa.

        Noh, hortoilin aikani, pimeä tuli, en löytänyt Mao Centeriä ja lopuksi olin aivan eksyksissä. Kaikki kadut näyttivät samoilta ja pimeäkin oli tulossa ja lopuksi jo menossa...

        Taksikuski muuten käytti aina liikennevaloissa käytetyn ajan hyödykseen ajamalla partansa koneella. Itse luulin sitä aluksi sähköshokiksi, jota hän aikoo käyttää vaikkapa minuun.

        Anyway, ymmärsin tilanteen ja ruutukaavan merkityksen hortoillessani ympäriinsä. Tämän muistin alitajuisesti kartasta, joka oli tietty jäänyt joko taksin etupenkille tai hotellin aamiaispöytään. Ruutukaavan kuitenkin muistin jostain eli oli pakko mennä pohjoiseen...tai etelään.

        Jossain vaiheessa päättymätöntä taivalta huomasin, että kaukana edessä häämöttää Mc Donaldsin kyltti. Jatkoin matkaa punaista kylttiä kohden ja tunnin kuluttua huomasin katselevani amerikkalaista ruokalistaa ihan Maon Ison Kuvan liepeillä. Kyllä länsimaalaisuus on sitten mukavaa...

        Mutta järkevä ihminen oppii kaupungista myös kartan avulla. Minä en ollut se : ) Taksi löysi perille ja minä idiootti vietin loppuillan Hard Rock Cafessa isojen hotellien liepeillä.


      • Peking
        Eksynyt kirjoitti:

        Itse olen eksynyt Pekingissä hortoillessani ja olen aina löytänyt tieni takaisin tuolle ihanalle Taivaallisen rauhan aukiolle. Nimittäin siellä on olemassa hyvin selkeä (pohjois-eteläsuunnassa) oleva ruutukaava, ilmeisesti uskonnollisista syistä.

        Ensimmäistä kertaa eksyessäni, olin etsimässä paikkaa, josta voisi ostaa perinteisiä kiinalaisia pukuja (mao-center?). Kielletyn kaupungin liepeilta ottamani taksi ei löytänyt tai ei voinut ajaa suoraan perille suunnistamaani kohteeseen. Kriittisen loppumatkan kuski ohjasti minut, ummikon turistin, käsimerkein ja kiinan kielellä. Kaikki tapahtui kohteliaasti ja tosissaan, joten luulin hetken aikaa olevani menossa sinne, minne luulin olevani menossa.

        Noh, hortoilin aikani, pimeä tuli, en löytänyt Mao Centeriä ja lopuksi olin aivan eksyksissä. Kaikki kadut näyttivät samoilta ja pimeäkin oli tulossa ja lopuksi jo menossa...

        Taksikuski muuten käytti aina liikennevaloissa käytetyn ajan hyödykseen ajamalla partansa koneella. Itse luulin sitä aluksi sähköshokiksi, jota hän aikoo käyttää vaikkapa minuun.

        Anyway, ymmärsin tilanteen ja ruutukaavan merkityksen hortoillessani ympäriinsä. Tämän muistin alitajuisesti kartasta, joka oli tietty jäänyt joko taksin etupenkille tai hotellin aamiaispöytään. Ruutukaavan kuitenkin muistin jostain eli oli pakko mennä pohjoiseen...tai etelään.

        Jossain vaiheessa päättymätöntä taivalta huomasin, että kaukana edessä häämöttää Mc Donaldsin kyltti. Jatkoin matkaa punaista kylttiä kohden ja tunnin kuluttua huomasin katselevani amerikkalaista ruokalistaa ihan Maon Ison Kuvan liepeillä. Kyllä länsimaalaisuus on sitten mukavaa...

        Mutta järkevä ihminen oppii kaupungista myös kartan avulla. Minä en ollut se : ) Taksi löysi perille ja minä idiootti vietin loppuillan Hard Rock Cafessa isojen hotellien liepeillä.

        Oltiinpa ensikertaa Pekingissä ja pari päivää jo katseltu kaupunkia. Illalla sitten otettiin taksi ja piti ajella koillis-Pekingissä sijaitsevalle hotellille. Olimme varautuneet hotellin kortilla, jossa oli hotellin nimi myös kiinaksi. Vaan eipä taksikuski ollenkaan tiennyt, missä hotelli sijaitsi. Ihan vastakkaiseen suuntaan olisi lähtenyt. Käsimerkeillä annoimme ohjeet taksille tehdä u-käännös. Sitten annoimme kääntymisohjeet kussakin risteyksessä karttamme mukaan. Pääsimme suorinta tietä hotellille, jonne matkaa oli viitisen kilometriä.
        Kyllä kartasta on apua. Rannekompassi oli mukana myös.


      • Käynyt

        Kun palaat Chengdestä, jää bussista Jinshanlingin kohdalla. Pyydä Chengdessä jotakuta kiinan kielitaitoista ohjeistamaan bussikuski.
        Siitä taksi muurille 5 km. Talsi eli kävele muuria noin 10 km jolloin olet Simatain lähellä. Kävele vielä pari kilsaa kylään. Ota taksi Miyniin ja sieltä bussilla Pekingiin. Katso tarkemmin Lonely Planetin Pekingin matkaopaskirjasta. Varaa rahaa, lenkkisandaalit ja juotavaa mukaan.
        Et unohda reissua.


      • Käynyt
        Käynyt kirjoitti:

        Kun palaat Chengdestä, jää bussista Jinshanlingin kohdalla. Pyydä Chengdessä jotakuta kiinan kielitaitoista ohjeistamaan bussikuski.
        Siitä taksi muurille 5 km. Talsi eli kävele muuria noin 10 km jolloin olet Simatain lähellä. Kävele vielä pari kilsaa kylään. Ota taksi Miyniin ja sieltä bussilla Pekingiin. Katso tarkemmin Lonely Planetin Pekingin matkaopaskirjasta. Varaa rahaa, lenkkisandaalit ja juotavaa mukaan.
        Et unohda reissua.

        Lähde aikaisella bussilla liikkeelle Chengdestä, vaikkapa klo 6. Kävely kestää 4-6 tuntia, riippuen kunnosta ja kiireestä. Rahaa menee muurilla noin 70 juania, taksi Miyniin vähintään 100 rahaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      333
      2889
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2184
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe