Kova on kiinnostus kaksipyöräiseen mutta hinnat hirvittää ja sellainen juppius myös. Tuollainen skootteri olisi minulle/meille sopiva harrastusväline kiireettömään maiseman vaihtoon. Miten on, jaksaako tuollainen laite kuljettaa kahta? Onko kenelläkään ollut kyseistä kulkupeliä, kaikki tieto laitteesta olisi tervetullutta. Ei mitään maailmanmatkaajia olla mutta joskus olisi kiva pyörähtää pikku lenkki jossakin kahveella äiteen kanssa. Millaiset vakuutusmaksut tuolla moottorikoolla on? Kaikkea tietoa saa tulla ja vinkkejä kanssa. Kiitos.
Vespa PX 200
9
5106
Vastaukset
- Aku
Sehän menee vielä piikin vakuutuksilla eli on samanhintainen aina kolmeenpuoleensataan asti. Kokovuodelta noin nelisen tuhatta markkaa ja tarvittaessa voi siirtää auton bonukset siihen jos on tarvetta.
- rally200
Ei mene, vaan 126cc - 600cc luokkaan, hinta kuussa ilman mitään bonuksia noin 400 mk. Ei kun vespa kauppaan...
Yli 2 miljoonaa PX-Vespaa sen jälkeen, kun se syntyi runsaat 20 vuotta sitten (ensimmäinen Vespa syntyi jo 1946). Se on valloittanut tuhansien Vespa Club:n jäsenien sydämet eri puolilla maailmaa. Se viehättää tavallista klassisen skootterin ihailijaa mm. perinteisine käsikäyttöisine 4v vaihteistoineen ja itsekantavine teräspeltirunkoineen. Varapyörä on myös yksi PX-Vespan ainutlaatuinen ominaisuus. PX 200 tarjoaa kuljettajalleen skootteriajon nautinnon alkuperäisimmillään.
Suositushinta: 3.999 €
Malli: Vespa PX 200
Moottori: 1 syl, 2-tahtinen
Tilavuus, cc: 198
Iskun mitat, mm: 66,5 x 57,0
Puristussuhde: 10,0 : 1
Teho hv/rpm: 11 / 5700
Jäähdytys: puhallin
Voitelu: automaattinen
Kaasutin, mm: 24
Käynnistys: sähkö/poljin
Vaihteet: 4
Nopeus, km/h: 112
Pituus, mm: 1810
Leveys, mm: 740
Korkeus, mm:
Akseliväli, mm: 1260
Istuinkorkeus, mm: 810
Kuivapaino, kg: 97
Etujousitus, mm:
Takajousitus, mm:
Polttoainesäiliö, l: 8
Öljysäiliö, l: 1,5
Etujarru: 200mm levy
Takajarru: 150mm rumpu
Renkaat, etu: 3,5x10
Renkaat, taka: 3,5x10
http://www.sportstyle.fi/motot/px_200.htm - Aku
rally200 kirjoitti:
Ei mene, vaan 126cc - 600cc luokkaan, hinta kuussa ilman mitään bonuksia noin 400 mk. Ei kun vespa kauppaan...
Yli 2 miljoonaa PX-Vespaa sen jälkeen, kun se syntyi runsaat 20 vuotta sitten (ensimmäinen Vespa syntyi jo 1946). Se on valloittanut tuhansien Vespa Club:n jäsenien sydämet eri puolilla maailmaa. Se viehättää tavallista klassisen skootterin ihailijaa mm. perinteisine käsikäyttöisine 4v vaihteistoineen ja itsekantavine teräspeltirunkoineen. Varapyörä on myös yksi PX-Vespan ainutlaatuinen ominaisuus. PX 200 tarjoaa kuljettajalleen skootteriajon nautinnon alkuperäisimmillään.
Suositushinta: 3.999 €
Malli: Vespa PX 200
Moottori: 1 syl, 2-tahtinen
Tilavuus, cc: 198
Iskun mitat, mm: 66,5 x 57,0
Puristussuhde: 10,0 : 1
Teho hv/rpm: 11 / 5700
Jäähdytys: puhallin
Voitelu: automaattinen
Kaasutin, mm: 24
Käynnistys: sähkö/poljin
Vaihteet: 4
Nopeus, km/h: 112
Pituus, mm: 1810
Leveys, mm: 740
Korkeus, mm:
Akseliväli, mm: 1260
Istuinkorkeus, mm: 810
Kuivapaino, kg: 97
Etujousitus, mm:
Takajousitus, mm:
Polttoainesäiliö, l: 8
Öljysäiliö, l: 1,5
Etujarru: 200mm levy
Takajarru: 150mm rumpu
Renkaat, etu: 3,5x10
Renkaat, taka: 3,5x10
http://www.sportstyle.fi/motot/px_200.htmOnkos ne taas muuttuneet? Ainakin viimevuonna kolmepuolikkaan vakuutusmakset oli samat kuin piikillä ja ukon viissatasella oli perusmaksut suuremmat. Tapiolan luokkien pitäisi mennä näin: 123-350 400mk kuukausi, 351-649 sitä suurempi.
- Kiinnostaa
rally200 kirjoitti:
Ei mene, vaan 126cc - 600cc luokkaan, hinta kuussa ilman mitään bonuksia noin 400 mk. Ei kun vespa kauppaan...
Yli 2 miljoonaa PX-Vespaa sen jälkeen, kun se syntyi runsaat 20 vuotta sitten (ensimmäinen Vespa syntyi jo 1946). Se on valloittanut tuhansien Vespa Club:n jäsenien sydämet eri puolilla maailmaa. Se viehättää tavallista klassisen skootterin ihailijaa mm. perinteisine käsikäyttöisine 4v vaihteistoineen ja itsekantavine teräspeltirunkoineen. Varapyörä on myös yksi PX-Vespan ainutlaatuinen ominaisuus. PX 200 tarjoaa kuljettajalleen skootteriajon nautinnon alkuperäisimmillään.
Suositushinta: 3.999 €
Malli: Vespa PX 200
Moottori: 1 syl, 2-tahtinen
Tilavuus, cc: 198
Iskun mitat, mm: 66,5 x 57,0
Puristussuhde: 10,0 : 1
Teho hv/rpm: 11 / 5700
Jäähdytys: puhallin
Voitelu: automaattinen
Kaasutin, mm: 24
Käynnistys: sähkö/poljin
Vaihteet: 4
Nopeus, km/h: 112
Pituus, mm: 1810
Leveys, mm: 740
Korkeus, mm:
Akseliväli, mm: 1260
Istuinkorkeus, mm: 810
Kuivapaino, kg: 97
Etujousitus, mm:
Takajousitus, mm:
Polttoainesäiliö, l: 8
Öljysäiliö, l: 1,5
Etujarru: 200mm levy
Takajarru: 150mm rumpu
Renkaat, etu: 3,5x10
Renkaat, taka: 3,5x10
http://www.sportstyle.fi/motot/px_200.htmOlipahan mahtava viesti. Tulostan ja varmasti illalla sängyssä lueskelen vielä ja unia taidan ko. vehkeestä nähdä. Sinulla taitaa olla itselläsi Vespa kun noin hyvin tiedät asioista. Minulla voi olla osto edessä. Meinaan, kun vaimolle puhuin asiasta ja näytin näitä juttuja niin lämpeni asialle ja sanoi että eihän meillä paljon ole itseemme satsattu joten käydään hakemassa itsellemme Vespa. Tuota...Vielä kysyisin että millainen on huoltaa tuo Vespa ja onko siinä millaisia huoltokohteita? Miten tuo vetopuoli on oikein järjestetty kun ei kuvista näy eikä tiedä? Ei kai siellä ainakaan ketjua taida olla.. Olisiko jopa joku ihan huoltovapaa ja huoleton systeemi? Miten kestävä tuommoinen skootteri on? Kaksitahtisuus tuntuisi olevan osa huoltovapautta, ei venttiilejä ym. säädettävää.. Millainen ääni siinä on? Täytyykö pitää ajaessa esim. korvatulppia vai jääkö ääni sinne alas taakse kuulumattomiin? On kyllä nyt kuume kovana tosiaan. Paljonko ajetun tohtii ostaa ja mitä pitäisi silmäillä myytävässä pyörässä? Jos vielä kaksi jaksaa liikuttaa tuolla pikkuteillä rauhalliseen tahtiin niin alkaa asia olla selvä, kauppaan vaan.. Kiitos vielä tosi ruhtinaallisesti tiedoista.
- aku
Aku kirjoitti:
Onkos ne taas muuttuneet? Ainakin viimevuonna kolmepuolikkaan vakuutusmakset oli samat kuin piikillä ja ukon viissatasella oli perusmaksut suuremmat. Tapiolan luokkien pitäisi mennä näin: 123-350 400mk kuukausi, 351-649 sitä suurempi.
Kuulemma näin jotenkin ne maksuluokat menee:
123-350
350-655
655-?
Pienimmässä tietenkin jotain neljäsatkua kuussa, muissa ei hirveitä eroja perusvakuutuksissa. - iloinen skootteristi!!!!
Kiinnostaa kirjoitti:
Olipahan mahtava viesti. Tulostan ja varmasti illalla sängyssä lueskelen vielä ja unia taidan ko. vehkeestä nähdä. Sinulla taitaa olla itselläsi Vespa kun noin hyvin tiedät asioista. Minulla voi olla osto edessä. Meinaan, kun vaimolle puhuin asiasta ja näytin näitä juttuja niin lämpeni asialle ja sanoi että eihän meillä paljon ole itseemme satsattu joten käydään hakemassa itsellemme Vespa. Tuota...Vielä kysyisin että millainen on huoltaa tuo Vespa ja onko siinä millaisia huoltokohteita? Miten tuo vetopuoli on oikein järjestetty kun ei kuvista näy eikä tiedä? Ei kai siellä ainakaan ketjua taida olla.. Olisiko jopa joku ihan huoltovapaa ja huoleton systeemi? Miten kestävä tuommoinen skootteri on? Kaksitahtisuus tuntuisi olevan osa huoltovapautta, ei venttiilejä ym. säädettävää.. Millainen ääni siinä on? Täytyykö pitää ajaessa esim. korvatulppia vai jääkö ääni sinne alas taakse kuulumattomiin? On kyllä nyt kuume kovana tosiaan. Paljonko ajetun tohtii ostaa ja mitä pitäisi silmäillä myytävässä pyörässä? Jos vielä kaksi jaksaa liikuttaa tuolla pikkuteillä rauhalliseen tahtiin niin alkaa asia olla selvä, kauppaan vaan.. Kiitos vielä tosi ruhtinaallisesti tiedoista.
heips toveri =),ite ostin tossa joulun aikana piaggio hexagonin vm95 se on 150cc mutta siinä on malossin virityssarja172cc,pitäs kuulema kulkee ilosesti,kaikilla mun kavereilla on kyykkypyörät tai harlikat =)),ja silti aina kun ne on käyneet kattoon mun hexagonia ne on kuolannu ja imastellu sitä!!!!,sain vaimonikin innostuun moottoripyöräilystä,ja se lähtee ajaan heti kortin kun kurssit alkaa!! tarkoitus ois sit parin vuoden päästä ostaa kunnon möhkö skootteri joku tollanen 400-500 kuutioinen..
- Rally200
Kiinnostaa kirjoitti:
Olipahan mahtava viesti. Tulostan ja varmasti illalla sängyssä lueskelen vielä ja unia taidan ko. vehkeestä nähdä. Sinulla taitaa olla itselläsi Vespa kun noin hyvin tiedät asioista. Minulla voi olla osto edessä. Meinaan, kun vaimolle puhuin asiasta ja näytin näitä juttuja niin lämpeni asialle ja sanoi että eihän meillä paljon ole itseemme satsattu joten käydään hakemassa itsellemme Vespa. Tuota...Vielä kysyisin että millainen on huoltaa tuo Vespa ja onko siinä millaisia huoltokohteita? Miten tuo vetopuoli on oikein järjestetty kun ei kuvista näy eikä tiedä? Ei kai siellä ainakaan ketjua taida olla.. Olisiko jopa joku ihan huoltovapaa ja huoleton systeemi? Miten kestävä tuommoinen skootteri on? Kaksitahtisuus tuntuisi olevan osa huoltovapautta, ei venttiilejä ym. säädettävää.. Millainen ääni siinä on? Täytyykö pitää ajaessa esim. korvatulppia vai jääkö ääni sinne alas taakse kuulumattomiin? On kyllä nyt kuume kovana tosiaan. Paljonko ajetun tohtii ostaa ja mitä pitäisi silmäillä myytävässä pyörässä? Jos vielä kaksi jaksaa liikuttaa tuolla pikkuteillä rauhalliseen tahtiin niin alkaa asia olla selvä, kauppaan vaan.. Kiitos vielä tosi ruhtinaallisesti tiedoista.
Kohtuullisen huoltovapaa peli, vaadi mitään ihmeellistä. Vaihde risti on semmoinen osa joka kuluu ja aiheuttaa sen että vaihteet ei oikein tahdo pysyä paikoillaan, mutta se on halpa osa oisko jotain 50 mk, joutuu vain avaamaan koneen.
Voimansiirrosta löytyy kuvia seuraavasta paikasta:
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.gearing.html
Korvatulppia ei tosiaan tarvitse, saundit muistuttaa ehkä hieman mopon saundeja, mutta vakio putkella aika vaimee.
Siitä en osaa sanoa kuinka paljoon ajetun tohtii ostaa. Näyttää siltä että oli vuosimalli mikä hyvänsä niin ne maksaa käytettyinä hyvä kuntoisina n. 10 000 mk.
- Rally200
Jos olet ensikertaa tekemisissä moottoripyöräilyn kanssa etkä ole syntynyt jakoavain kourassa saattaa seuraava lista tuntua ylitsepääsemättömältä ja jopa tarpeettomalta.
Tämä dokumentti onkin tehty avuksi ja muistin tueksi kun olet pyöräostoksilla. Kaikkien kohtien orjallinen noudattaminen ei aina edes ole järkevää, liikkeistä ostettaessa kuluttajansuojalaki suojaa sinua suoranaiselta huijaamiselta. Muista kuitenkin, että ostaja on aina vastuussa kaupan kohteen kunnon tarkistamisesta.
Mikäli et ole valmis kuluttamaan paljon aikaa ja vaivaa varaosien etsiskelyyn ja nikkaroimiseen älä osta pyörää joka on 10 vuotta vanhempi.
Ota aina mukaasi joku tuttu jolla on jonkinmoinen käsitys moottoripyöristä. Teet mitä teet, älä rakastu kaupan kohteeseen vaan pidä pää kylmänä! Rakkaus on sokea ja kaveri auttaa pitämään jalat maassa, sitäpaitsi neljä silmää näkee paremmin kuin kaksi...
Niin tai näin, voit menettää hyvän kaupan jahkailemalla liian kauan saadaksesi vastauksen kaikkiin kysymyksiin. Toisaalta, kiirehtimällä saatat ostaa jotain mitä et lopulta olisi halunnutkaan hankkia, ainakaan maksamallasi hinnalla.
--------------------------------------------------------------------------------
Myyjän kanssa selvitettävää jo ennen kuin näet koko pyörää...
Käyttö: Ota selvää miten edellinen omistaja on pyöräänsä käyttänyt. Jos pyörää on käytetty lyhyisiin matkoihin tavanomaisissa oloissa on todennäköistä, ettei kone ole koskaan lämmennyt tarpeeksi haihduttaakseen kosteutta pois koneen sisältä tai pakoputkistosta. Kosteus aiheuttaa tietenkin ruostumista ja voitelujärjestelmän likaantumista. Jos pyörällä on ajettu paljon nykivää kaupunkiajoa saattaa koneesta löytyä ylikuumenemisen aiheuttamia vaurioita.
Huoltokirja: Pyydä nähdä omistajan käsi- tai huoltokirjaa. Jos omistajalla ei ole manuaalia, huoltoja ei mahdollisesti ole tehty niin kuin pitäisi.
Tee-se-itse-tyypit: Tiedustele onko omistaja tehnyt huoltoja itse. Utele hienovaraisesti omistajan teknistä osaamista, kysy vaikka onko hän säätänyt venttiilivälykset itse tai onko hänellä momenttiavainta? Jos edes momenttiavain ei ole tuttu tee-se-itse-huoltajan taitoihin ei ole luottamista. Ylikiristettyjen pulttien ja jengojen kanssa ei ole kiva leikkiä.
Säilytys: Ota selvää miten ja missä pyörää on säilytetty ajamattomien kausien (talvi) yli. Ohjeita oikeasta talvisäilytyksestä löytyy esimerkiksi MP Talvetus-sivulta. Huono talvisäilötys saattaa johtaa ongelmiin korroosion, sähköjen, muovi- sekä kumiosien kestävyyden kanssa.
Laillisuus: Kirjoita muistiin rungon ja koneen numerot ja tarkasta poliisilaitokselta onko pyörä varastettu. Varmistu myyjän henkilöllisyydestä, vain rekisteriotteeseen merkityllä omistajalla (ei siis haltijalla) on oikeus myydä pyörä. Reksiteriotteessa on myös otteensarjanumero, voimassaolevan otteen numeron saat Ajoneuvohallintokeskukselta rekisterinumeron perusteella.
Prosentit ja verot: Jos kyseessä on vanha tai rakennettu (eli ei-vakio) pyörä pyydä myyjältä lista kantapyörään nähden vaihdetuista osista ja selvitä kunkin osan alkuperä. Myöskin käytettynä maahantuodun pyörän (esim. muuttopyörä) kanssa saa olla tarkkana. Suomessa rajoitetaan ajoneuvojen rakentelua ja osien vaihtamista ns. prosenttisäännösten mukaisesti ja viimekädessä omistaja maksaa kymmenien tuhansien ajoneuvoveron jos ns. prosenttiraja menee rikki. Hommaa säätelee Ajoneuvohallintokeskus ja lisätietoa saa katsastusasemilta sekä alan harrastajajärjestöiltä, esimerkiksi MMAF:lta tai VMPK:lta.
--------------------------------------------------------------------------------
Pyörän tutkiminen kylmänä ennen käynnistämistä
Varusteet, paperit, laitteet
Rekisteriote: Vertaa rekisteriotteen tietoja pyörään. Jos ne eivät täsmää etsi toinen pyörä.
Työkalut: Löytyykö pyörän työkalusarja ja onko siinä kaikki osat tallella. Jos ei muuta niin tämä kertoo omistajan huolellisuudesta tai mahdollisien aikaisempien omistajien huolellisuudesta.
Sähköt, johdot, vaijerit
Vaijerit: Tarkista onko vaijereiden suojissa kovettumia ja/tai hankautumia. Tarkista että vaijerit ovat oikein vedetyt ja säädetyt.
Johtojen kunto: Tarkasta sähköjohtojen ja eristeiden kunto. Tarkista onko johdoissa murtumia, tarkasta onko liittimissä merkkejä korroosiosta. Jos huomaat asiattomia teippikorjauksia johdoissa etsi toinen pyörä.
Akku: Tarkista akun nestepinta. Jos akussa on läpinäkyvät seinät, tarkasta näkyykö nukkamaista "kasvustoa" levyjen pinnalla (sulfanoitumista). Tarkista akkukotelo ja akun kengät ja liittimet (korroosio). Akun kotelosta näkee onko joku edellinen akku mahdollisesti vuotanut happoja pitkin pyörää.
Nesteet
Jarrunesteet: Ota selvää onko jarrunestettä koskaan vaihdettu. Jarrunesteeseen kondensoituu ajan kanssa vettä ja neste tulisi vaihtaa uuteen vähintään joka toinen vuosi. Vesi jarrunesteessä aiheuttaa paitsi korroosiota niin myös jarrujen toimimattomuutta tuklalissa paikoissa.
Bensatankki: Tarkasta onko bensatankissa ruostetta. Tarkista, että bensansuodatin (jos sellainen on) on puhdas.
Moottoriöljyt: Katso öljyä. Jos se on likaista (eli ei tasaisen mustaa), unohda pyörä. Löydät varmasti monta uutta kohdetta joihin on tehty öljynvaihto ajallaan.
Peräöljyt: Kardaanipyörien peräöljyjen on oltava kirkasta ts. läpinäkyvää.
Jäähdytysneste: Jäähdytysnesteen on oltava kirkasta. Kermainen tai läpinäkymätön neste kielii koneen sisäisestä öljyvuodosta.
Jarrut, alusta, mittarit, hallintalaitteet
Jarrujen kumit: Tiedustele omistajalta onko jarrusylintereiden kumiosia koskaan vaihdettu, kumitiivisteet eli stefat kun tuppaavat haperoitumaan ajan kanssa. Esimerkiksi Yamaha suosittelee kumiosien vaihtoa joka toinen vuosi mutta harva motoristi vaihtaa niitä todellisuudessa edes kerran vuosikymmenessä.
Jarrulevyt ja -palat: Tarkasta jarrulevyjen sileys ja minimipaksuus. Tarkista jarrupalojen tai -kenkien paksuus, useimmissa paloissa on minimimerkintä joka kertoo koska palat pitäisi vaihtaa.
Etuiskunvaimentimet: Tarkista löytyykö etuiskareista naarmuja, kulumia tai öljyvuotoja. Sisäputkien pitää olla naarmuttoman sileät. Ota selvää onko etuiskarien öljyjä tai etupään stefoja eli iskunvaimentimien tiivisteitä vaihdettu koskaan. Etupään stefat tuppaavat uusimaan itsensä muutaman vuoden välein.
Ohjauslaakeri: Aseta pyörä keskiseisontatuelle ja tarkista etupään toiminta. Tartu renkaaseen ja yritä liikuttaa sitä eteen ja taakse sekä sivusuunnassa. Minkäänlaista klappia ei pitäisi löytyä mikäli ohjauslaakeri on kunnossa. Kääntele rengasta hitaasti. Mikäli tunnet pykäliä tai liike takeltelee, on todennäköistä että ohjauslaakeri on kulunut.
Takaswingin laakeri: Tarkista takasvingin laakereiden kunto vastaavasti kuten ohjauslaakerin kunto tarkistettiin.
Pyörien laakerit: Varmistu, että pyörät pyörivät tasaisesti ilman kitinää. Tarkista samalla, että vanne ei ole kiero.
Toisioveto: Tarkasta ketjujen kireys ja voitelu. Tarkasta rattaat. Puhdista muutama hammas ja tutki onko kulumia. Hampaan tulee olla symmetrinen. Tarkasta ketjun kunto tai anna jonkun tarkastaa se. (hyvissä liikkeissä on ketjujen tarkastus mittari, tai sillä pystytään tarkastamaan ketju silmämääräisesti melko tarkkaan). Kardaanipyörissä tarkasta onko kardaanissa klappia. Isommissa pyörissä on normaalia pieni klappi.
Renkaat: Tarkista renkaiden kunto, kulumisen tasaisuus ja urasyvyys. Muista tarkistaa rengaspaineet ja renkaiden kunto ennen koeajoa!
Matkamittari: Vanhempien (yli 5v) pyörien matkamittarissa saattaa olla jo mitä tahansa (2000km - 20000km vuodessa), kuuntele myyjän selitystä kilometrimääristä... Pyörällä ajetaan suunnilleen puolet siitä mitä samanikäisellä autolla. Jos mittarissa näkyy väkivallan merkkejä tai pyörän muu kunto ei vastaa mittarin lukemaa mittaria on mitä ilmeisemmin rukattu. Tämä taas viittaa muihin mahdollisiin ongelmiin pyörän kanssa.
Kunto, ilme, ulkonäkö
Kaadettu: Vaikka myyjä väittäisi ettei pyörällä ole kaaduttu tarkasta moottorin alaosat, kytkin- ja jarrukahvat, ohjaustangon päät, jalkatapit, pakoputket ja kaatumaraudat. mahdolliset naarmut ja hankautumat kertovat kaatuilusta. Varmistu että ohjaustanko on suorassa. Kaikilla pyörillä kaadutaan joskus, aina ei jää edes jälkiä....
Lukot: Tarkista kypärä-, virta- ja ohjauslukon kunto. Tarkista ohjauslukon lukitustappi, murrettu tappi, rikkinäiset, kolhiintuneet tai naarmuiset lukot kielivät varastamisista tai yrityksistä.
Letkut ja putket: Etsi irtonaisia putkia ja letkuja jotka eivät johda mihinkään. Varmistu että huohotusputki on paikallaan eikä ole tukossa.
Yleisilme: Tarkista löytyykö puuttuvia pultteja, ruuveja, suojuksia, jne jne. Tarkasta ruuvit joilla takavalo ja vilkut ovat kiinnitetty mikäli korroosiota löytyy huomaat sen tummana alueena ja pehmeytenä ruuvien ympärillä.
Moottori, sekalaista
Ilmansuodatin: Älä osta pyörää jota on ajettu ilman suodatinta. Tarkista suodattimen kotelo, suosittu keino vähentää imuilman vastusta (ja "nostaa" tehoa) on porata koteloon reikiä. Jos reiät ovat suodattimen jälkeen on suodatin hyödytön. Jos pyörään on jälkeenpäin vaihdettu matalavastus suodattimet varmistu että ne ovat öljytyt.
Tulpat: Avaa itse sytytystulpat (huomaa oikea kireys) ja tutki onko niiden väri oikea (puhdas, tasainen vaalean harmaa). Tarkista onko tulpat joskus ylikiristetty (eli löytyykö jengankorjaus osia, esim. HeliCoil).
Puristukset: Jos mahdollista mittaa/mittauta sylinterien puristukset (oikeat arvot löytyvät pyörän huoltokirjasta).
Sytytys: Ota auki sytytyksen säädön kansi ja katso onko sinne tehty hämäriä virityksiä.
--------------------------------------------------------------------------------
Kuivatyypit ennen käynnistämistä
Hallintalaitteiden toiminta: Tarkista että kaikki halintalaitteet, katkaisimet sekä kytkin ja jarrukahvat toimivat pehmeästi ja täsmällisesti.
Iskunvaimentimet: Jos pyörässä on säädettävät iskunvaimentimet, säädä niitä eri voimakkuuksille ja varmistu viimeistään koeajolla, että eri säädöt tuntuvat erilaisilta. Monojousen vaihto on erittäin kallista lystiä. Jos pyörässä on ilmaiskunvaimentimet, tarkista ilmanpaine mittarilla. varmistu että voit pumpata niihin maksimi paineen ja se että tämä paine pysyy sisällä.
Jarrut: Tarkasta miltä jarrut tuntuvat. Jos pyörä on yli 5 vuotta vanha, jarruletkut voi joutua vaihtamaan. Tutki löytyykö vuotoja jarrusylintereistä tai -letkuista kun pumppaat jarruja. Pidä jarrua tarpeeksi kauan pohjassa mahdollisten paineenalenemisien huomaamiseksi.
--------------------------------------------------------------------------------
Masiina käyntiin ja koeajo
Ennen liikkeelle lähtöä
Käynnistäminen: Varmistu että pyörä käynnistetään kylmänä (näin tiedät sen todella käynnistyvän kylmänä). Kuuntele samalla starttimoottorista mahdollisia ylimääräisiä ääniä ja korahduksia. Tarkista, että starttimoottori ei ylikuumene käynnistyksen yhteydessä, kuuma (kestää juuri ja juuri koskettaa) startti kielii mahdollisesta oikosulusta ja tulevista ongelmista. Koneen lämmettyä sammuta moottori tappokatkaisijasta ja starttaa muutama kerta tappokatkaisin päällä (ei onnistu kaikissa pyörissä). Näin toteat onko akussa voimaa ja kuulet startin kolinat uudelleen.
Lataus: Mittaa akun napojen jännite ennen käynnistämistä ja sen jälkeen, jännitteen pitäisi käynnistämisen jälkeen nousta muutamalla pykälällä ja pysyä vakiona.
Sähkölaitteet: Tarkista toimivatko valot, torvet mittarit jne. Jännitteen tasaajan toiminnan voit tarkastaa kaasuttelemalla moottoria ja tarkkailemalla etuvalon kirkkautta (jos kirkastuu kierrosten mukana säädin on sökö, vanhemmissa pyörissä valon kirkastuminen on normaalia).
Käyntiäänet: Kuuntele kuuluuko normaalilämpöisestä koneesta ylimääräisiä ääniä, kytkinääniä tai vaihteiston ääniä.
Tyhjäkäynti: Varmistu että kone käy normaalilla tyhjäkäyntikierroksilla niin kylmänä kuin lämpimänäkin. Tarkista pyttyjen tasainen toiminta pitämällä avointa kämmentä n. 10 cm päässä pakoputken päästä.
Hallintalaitteet: Tarkista vielä kerran, että tiedät missä kaikki katkaisimet, kytkimet ja muut värkit ovat ja että ne toimivat kuten pitää.
Paperit mukaan: Ota mukaan oma ajokortti ja pyörän rekisteriote jos vaikka poliisit sattuisivat pysäyttämään. Tarkista omistajalta omavastuun suuruus ja että pyörän vakuutus on ylipäätään voimassa. Sovi koeajon pituudesta ja bensakuluista omistajan kanssa.
Koeajolla
Ajamisesta: Kuuntele, tunne, maistele, nauti, kiihdytä, jarruta ja testaa pyörää parhaan kykysi mukaan. Tarkkaile kaikkea yllä- ja allamainittua ajon aikana. Aja vähintään 20 km lenkki niin että kone lämpenee normaalisti. Käytä kaikkia sallittuja nopeuksia. Aja kuitenkin rauhallisesti ja siististi sillä antoihan omistaja sinulle rakkaimpansa koeajoon. Parhaan koeajotuntuman saat kun olet ajanut useita samanmallisia pyöriä peräkkäin. Huomioi, että rengastus vaikuttaa erityisesti sporttipyörän käytökseen valtavasti.
Ripustuksen laakerit: Koeaja pyörää hyvin hitaasti ja tee muutamia tiukkoja käännöksiä (huojuuko pyörä??). Tarkasta kaarrevakavuus sekä hitaissa että korkeissa nopeuksissa.
Vaihteisto: Varmistu että vaihteet (erityisesti 2-vaihde) pysyvät päällä raskaassakin kuormituksessa (vaikka myyjä hetkeksi takapenkille). Vaihteiden välistä ei saisi löytyä ns. välivapaita. Tarkista että vapaa vaihde löytyy helposti niin liikkeessä kuin paikallaan seistenkin.
Ajon jälkeen
Öljy- ja muut vuodot: Jos moottoripyörä on likainen ennen koeajoa pyydä omistajaa pesemään se niin, että näet mahdolliset öljy-, jarruneste-, jäähdytysneste- tai bensavuodot. Takavanteessa (vain kardaanivetoiset) ei saa olla koeajon jälkeenkään öljyä, jarrujärjestelmän liitosten ja osien tulee olla nesteestä puhtaita tai moottorissa ei saa näkyä selittämättömiä öljy- tai jäähdytysnestevuotoja.
Jäähdytysneste: Jäähdytysnesteen tulee olla kirkasta myös koeajon jälkeen. Kermainen neste kielii koneen sisäisestä öljyvuodosta.
--------------------------------------------------------------------------------
Muuta muistettavaa ennen ostamista...
Tyyppiviat: Tarkista mitä tyyppivikoja pyörästä löytyy. Muut motoristit auttavat asian tiimoilta varmasti, muita motoristeja löytyy paljon esimerkiksi sfnet.harrastus.mp -uutisryhmästä. Tarkista myyjältä onko ko. tyyppiviat jo korjattu. Tyyppivioista on olemassa myös suomenkielinen FAQ osoitteessa http://www.lut.fi/~hosia/s-h-m-FAQ-tyyppiviat.html.
Jälleenmyyjät: Tarkista, että asuinalueellasi on jälleenmyyjä joka voi auttaa osien ja komponenttien hankinnassa.
Varaosien saatavuus ja hinnat: Joihinkin malleihin voi olla lähes mahdotonta saada varaosia. Aivan tavallisetkin varaosat kuten esimerkiksi alkuperäiset äänenvaimentimet saattavat maksaa maltaita joten tarkista mallin tilanne muilta motoristeilta sekä maahantuojalta. - Anonyymi
Kyllä jaksaa muuten vääntää olen noita rassaillu ja kaks päällä kulkee mutta ei jaksa vääntää nelosta joten virityss on tarpeen
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631463Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681284Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271281Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151144- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171019Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241012- 42949
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että276922- 72915