Ilmaista työtä

mielenipahoitin

Ilmaiskuvaus herättää valokuvauspiireissä tällä hetkellä paljon keskustelua.
Kuinka usein pummaatte muiden alojen yrittäjiltä palveluita ilmaiseksi.
Minua se ainakin nolottaa pyytää tekijältä palveluja ilmaiseksi.
Miten muilla?

17

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erika9

      Laitoin paikkakunnan lehteen kesän jälkeen ilmoituksen mallikansio kuvien tekemisestä, jossa oli tarkka palvelunkuvaus ja hinnat
      Ensimmäinen soittaja kysyi: onko kuvaukset ilmaisia.
      Kauneus ja järki ei sittenkään kulje käsi kädessä.

    • Yyperkuvaaja
    • PiTLcbNX

      Kuva pitäisi kuulua kuvattavalle mikäli kuvattava maksaa kuvauksesta. Valokuvaajien ahneus vain on pohjaton.

      • Pullatpystyyn

        Ja jauhot leipurilta kun ostan leivän.


    • kuvaus.on.harrastus

      Olen joka vuosi kuvannut useita tapahtumia, penkkarit, lakkiaiset, yleiskuvat, videot ja ryhmäkuvat. Maraton häitä jo 4 kertaa, yms.

      Kaikki annan ilmaiseksi. Se onkin suurin syy kun pyytävät minua eikä valokuvaajaa, kun ammattikuvaajalta ei saa tiedostoja. Usein on tarjottu rahaa, joku on väkisin maksanut.

      Nyt kun olen harrastanut julkista kuvaamista, kyselevät jo etukäteen menenkö sinne ja sinne kuvailemaan.
      Juuri ostin kolmannen kopterin dji phantom 4 professional

      • Hthhhh

        Ikävää ettet osaa arvostaa kuviasi.


      • kuvaus.on.harrastus
        Hthhhh kirjoitti:

        Ikävää ettet osaa arvostaa kuviasi.

        Arvostan kuviani sitä enemmän mitä enemmän ne miellyttävät ulkopuolisia henkilöitä.

        Opin myös vielä joka kuvauksessa, vaikka itse olen kuvaillut -50 luvun alusta ja vanhempani vuodesta 1927.


    • ilmaispiireissä

      Ihan oikeat ammattilaiset ei ilmaiskuvaajista vikise.
      Maailma on muuttunut sellaiseksi, että järjestelmäkameran omistaminen ei tee kenestäkään uskottavaa ammattilaista ja digiaika on tehnyt varsinkin nuorista harrastajista ”ammattilaisia” taitavamman kuvantekijän. Harrastajat arvostavat saamaansa kokemusta ja palautetta paljon enemmän kuin rahaa.
      Minusta on pelkästään hyvä asia, että wannabe-ammattilaiset eivät enää voi rahastaa kameralla.
      Olen pummannut ilmaiseksi mm. pihasuunnittelun, pihpuiden kaadon, lautatavaraa, katonteon, renkaanvaihdon …
      Olen kuullut sellaista, että jossain jaetaan ilmaista ruokaa. Herättääkö se ruoantuotantopiireissä ja ruokakaupoissa tällä hetkellä paljon keskustelua?

      • "Ihan oikeat ammattilaiset ei ilmaiskuvaajista vikise. "

        Ei vikise enään, kun 90% lehtikuvaajista on työttöminä.
        Kiitos "lukijan kuva" leffalippujen hinnalla ja ns. kuvaavaavien toimittajien.

        ns. sanomasopimus on täyttä riistoa.

        "digiaika on tehnyt varsinkin nuorista harrastajista ”ammattilaisia” taitavamman kuvantekijän."

        Paskapuhetta.

        "Harrastajat arvostavat saamaansa kokemusta ja palautetta paljon enemmän kuin rahaa."

        Näin juuri ja siinä sivussa syövät ammattilaisen pöydässä.

        No 10 vuoden kuluttua tässä maassa ei ole enään lehtikuvaa.

        On vaan tylsämielisiä räpsyjä ja olematonta kuvajournalismia.

        Tällöin voi, jos optimistiksi ryhtyy, ehkä olla mahdollisuus uudelle kuvan arvon kasvulle.
        Ihmisten kyllästyttä paskakuvaan jota harrastajat ja opiskelijat ja ns. nuoret kuvaajat tuottavat.


        Vanha vitsi muuten kuva-alalla, että otetaan sinne aina uusi harjoittelija.
        Tämä tekee työtä ilmaiseksi, tai orjan palkalla.
        Kuvittelee, että saa ns. jalkansa oven rakoon, vaikka ensi kesänä hänen paikallaan on uusi kirkasotsainen keltanokka, jolla liian suuret määrät optimismia ja humanistitytön kirkassilmäistä maailmankuvaa kapitalismista.


      • 102030405060

        "Herättääkö se ruoantuotantopiireissä ja ruokakaupoissa tällä hetkellä paljon keskustelua?"

        Kun viimeinen myyntipäivä menee ohi, valtavat määrät ruokaa useissa kaupoissa menee roskiin joka päivä.

        Niitä ei jaeta ilmaiseksi, roskakorit monissa kauoissa on laitettu lukkojen taakse, ettei niitä kukaan saakkaan ilmaiseksi.

        Se on vähän kaksipiippuinen juttu.

        Kun kauppa ei saa myydä sitä ruokaa enää, mutta monet ruuat ovat vielä siinä vaiheessa ihan syötäviä. Jos ruokaa jaettaisiin ilmaiseksi, se luonnollisesti laskisi myyntiä . . .

        Eli, kyllä tätä asiaa lienee kaupoissa mietitty. Itse olen sillä kannalla, että sitä ruoaa saisi antaa jollekkin avustusorganisaatiolle, joka voi jotenkin järjestelmällisesti sitä sitten jakaa.


      • 102030405060

        "Olen pummannut ilmaiseksi mm. pihasuunnittelun, pihpuiden kaadon, lautatavaraa, katonteon, renkaanvaihdon …"

        Ilmaiseksi voi toki ottaa ja tehdä.

        Kannattaa vain olla vähän pelisilmää, ettei tekijälle tule kusetettu olo ja että se saaminen ja antaminen on pitkässä juoksussa vastavuoroista, varsinkin kun hyvistä kavereista kyse.


      • 102030405060

        Digiaika on tehnyt sen, että kuvaamiseen on helpompi päästä käsiksi, ja kuvaamisen opiskelu on paljon helpompaa, kun lopputuloksen näkee heti, ja seuraavaa ideaa voi kokeilla vaikka saman tien.


    • Toivossaon

      Toivoisin enemmän valokuvaajilta yhteen hiileen puhaltamista. Tämä jatkukuva vastakkainasettelu repii alan eri leireihin ja kuppikuntiin.
      Kaikkien osa-alueiden yhteinen etu on saada kehitystä valokuvamarkkinoilla oli se sitten mikä tahansa leima otsassa.

    • vissii

      Se vaan että suurella osalla suomalaisista on kännykkä jolla saa julkaisukelpoisia kuvia, puhumattakaan kompakti taskukameroista ihan järkkäreihin. Ja netti on pullollaan kuvienjakopalveluja ym jne. Sieltä saa luvalla tai luvatta tai maksullisia kuvia. Ja kännykällä voi lähettää kuvan hetimiten tapahtumapaikalta.
      Kysynnän ja tarjonnan laki.

    • kuvaus.on.harrastus

      Tämänlainen näkökulma "ammattivalokuvaajaksi", ammattivalokuvaajat ottavat kymmenkertaisesti kuvia niillä äänekkäillä kameroillaan. Toisi se peilin ääni häiritsee.

      Toiseksi esim, häissä hautajaisissa olen kuullut usein valitettavan kun valokuvaaja tulee liikaa "iholle" väärällä ajankohdalla. Eivätkä kaikki pidä että heidän kasvonsa on puolen kuvaruudun kokoisia, missään tilanteessa.

      Eivätkä kaikki ammattivalokuvaajat tee laadukasta kuvaa läheskään aina, valitettavasti.

    • 456rty

      Opetin lapsille kun olivat 12-13 -v ikäisiä että töitä pitää tehdä, vaikka ilmaista, kunhan se on turvallista yms. Tekivät ilmaiseksi kotisivuja, verkkokauppoja, asensivat ohjelmia ja avustivat kaikenikäisiä PC;n ja puhelimien käytössä.

      Kun sittenkin tienasivat ostivat videokameroita ja alkoivat kuvaamaan. 18-v ikäisesti eivät ole taipaleella rahaa pyytäneet. Nyt tulee ainakin tyttärille yli 10 t e/kk ja muillakin mukavasti.

      Mitä tästä oppii,
      tekemällä oppii ja pääsee uudelle tasolle.
      Kyllä taitava sitten huomataan ja napataan töihin.

      • liikaa-palkkaa

        Monessa työssä maksetaan aivan liikaa palkkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe