Jos kyseessä on suomi?Ja jokin kylä ja edullinen asunto?
Nyt älkää ajatelko töitä saako vai ei, vain aluetta pelkästään.
Muuttaisitko tänne vaikka?
https://www.youtube.com/watch?v=PmQqZEVQkN4
Mille pienelle aluelle olisit valmis muuttamaan
59
1315
Vastaukset
- Paikkakunnalla pitäisi olla vähintään 20.000 asukasta. Tuollaisella paikkakunnalla on edes peruspalvelut ja tarjonta (ravintoloita yms). Ajomatkan keskustaan pitäisi olla 15 minuutin tuntumassa.
.
- En muuttaisi missään nimessä Oulua pohjoisemmaksi.
.
- En muuttaisi asuntoon, johon kantautuu maataloustuotannon hajuhaittoja enkä asuntoon, johon kuuluisi kovaa melua (lentokonemelu tai kirkonkellot).
.
- En koskaan muuttaisi edulliseen asuntoon. Minulla ei riittäisi hermot siihen. Edellytän asunnolta tasoa, mukavuuksia ja nuorta ikää.
.
- Rääkkylässä on alle 2.300 asukasta, joten en muuttaisi sinne. Arviolta vähintään 20.000 asukkaan paikkakuntia on Suomessa 55.Olen yhden vuoden elämästäni viettänyt paikkakunnalla, jossa oli 10.000-20.000 asukasta. Sen pienemmillä paikkakunnilla en ole milloinkaan asunut.
- Luki_
pundit hei ,nyt sä väistit taas olennaisen eli tuon kysymyksen.
"Mille pienelle aluelle olisit valmis muuttamaan Jos kyseessä on suomi?Ja jokin kylä ja edullinen asunto?"
Et tarkentanut minne voisit muuttaa?esim:jokin kylä pieni kylä oli aiheena.
Tosin tarkennit 20000 hengen kokoisesta kylästä.
Olisko siilijärvi tai sipoo sopivampia. Luki_ kirjoitti:
pundit hei ,nyt sä väistit taas olennaisen eli tuon kysymyksen.
"Mille pienelle aluelle olisit valmis muuttamaan Jos kyseessä on suomi?Ja jokin kylä ja edullinen asunto?"
Et tarkentanut minne voisit muuttaa?esim:jokin kylä pieni kylä oli aiheena.
Tosin tarkennit 20000 hengen kokoisesta kylästä.
Olisko siilijärvi tai sipoo sopivampia.Se varmaan johtuu siitä, että kysymys on aivan teoreettinen. En taatusti lopeta töitä ja muuta johonkin eräkämppään/maaseudulle, jossa tekeminen jäisi puutarhanhoitoon ja katkerien/kitkerien ajatusten kehittelyyn Pentti Linkolan tyyliin. Ennen eläkeikää muuton pohdiskelu edellyttäisi selkeästi parempia työsuhteen ehtoja. Minut voisi saada liikahtamaan maaseudulle ehkäpä tuplapalkka enkä sittenkään ole varma, koska nytkin menee taloudellisesti hyvin. Tuskin mieskään lähtisi maaseudulle kahta kättä heiluttelemaan. Yritystoimintaa en tai emme viitsi laittaa pystyyn.
.
Siilinjärvellä olen käynyt kahdesti. Sanon suoraan, että ei kiinnosta. Myös Sipoo on minulle kohtalaisen vieras paikka. Kyllä kaiken täytyisi natsata täydellisesti kohdalleen, ennen muuttoa tuollaiselle paikkakunnalle.
.
Asunnon tai asumisen edullisuus ei ole minulle tärkeimpiä asioita, vaan muut asiat ohittavat nuo tärkeysjärjestyksessä, eli asumisen laatu. Mihinkään edulliseen, asumismukavuuksiltaan puutteelliseen tai epämiellyttävään asuntoon en muuta kuin sotaa pakoon.
- Fabusgonnagiveyousome
Viettänyt lapsuuteni kylässä, tosin isomman kaupungin sivussa. Sittemmin muutto muualle suurempaan ja suurempaan.
Nyt takaisinmuutto.
Enää håll-i-gång ei ole pääosassa. Ne on nähty. Kirkot kierretty ulkoo ja kapakit sisältä. Parisuhteet ollut, tullut ja mennyt. Suurinosa ei pysynyt mukana, ja sain olla hautajaisisaa mukana.
Mut, vittu..kivaa oli.
Nyt oon jo vanha fabu, joten ihan vitun sama. Tosin en alle 100 000 as. lähde pystyynkuivumaan. - 333666
Isompi kaupunki pitää olla ainakin lähellä, jotain 50 tuhannen asukkaan kaupunki kuitenkin, ja mieluummin jo vanha kauan kaupunkina ollut jossa myös vanha keskusta-alue siihen kuuluvine rakennuksineen. Hyvä on olla myös sen verran vauras ja elävä kaupunki missä myös menestyvää teollisuutta, niin että julkisetkin palvelut suhteessa veroihin hyvät. Tällainen isompi kaupunki niin lähellä että esim. valaistut kevyen liikenteen väylät on sinne ja ympäriinsä kaupunkialuetta muutenkin. Näissä kaupungeissa on myös isot hyvät marketit missä päivittäisruokatavara hyvälaatuista ja hinnat edullisempia kuin mitä jossain syrjäkylien pikkukaupoissa. Myös kaikenlaista muutakin on isommilta paikkakunnilta saatavissa biltema, motornet y.ms. eikä tarvitse satojen kilometrien päähän näitä hakemaan ajaa. Ei myöskään jotain 200km kauempana Helsingistä ja satamasta.Toki jos olisin esim. venäjällä kävijä niin silloin Venäjän rajan läheisyys voisi olla tärkeä, tai vaikka Ruotsin raja jossain pohjoisessa.
En missään nimessä haluaisi asua varsinaisella maaseudulla missä lähinnä vain maataloja. Näillä alueilla ei useinkaan ole edes rauhallista mitä voisi olettaa, vaan kaikenlaista häiriötä, melua ja pahoja hajuhaittojakin pelloille levitetyistä karjanpaskoista. Alueesta riippuen vesikin voi olla huonoa omasta kaivosta, ja ne porakaivot nyt ovat mitä ovat. Talvella ei öisin ulkona eteensä näe jos ei kuutamoa. Pienten kitukuntien teitä palautellaan yksityisteiksi säästösyistä, ja veroja vaan kiristellään, ja tyhjää liiketilaa kirkolla pääraitilla.- Kymppi_päivässä
Tuo kauppakilpailu on tärkeä juttu. Kun kaupungissa on riittävästi tarjontaa ja kilpailua, vuosien mittaan säästyy paljon rahaa. Jossain kirkonkylässä asuminen olisi tietysti halvempaa, mutta S- ja K-marketin välillä ei ole paljon valinnanvaraa ja hintataso imee asumisesta säästyneet eurot. Citymarket ja Prisma toki osoittavat jonkinlaisen minimitason, mutta duopolin lisäksi pitää olla vähintään Lidl ja ainakin yksi itsenäinen kotimainen kauppa. Joku Tokmanni auttaa kummasti pitämään monenlaisen tavaran hintoja kurissa koko kaupungissa.
Niitä palveluja siis kannattaa pohtia, joita jatkuvasti tarvitsee. Esim. autokaupoista ei ole niin väliä, kun tulee vaihdetuksi vain noin kerran kymmenessä vuodessa ja silloin voi hakea kauempaakin. - 333666
Kymppi_päivässä kirjoitti:
Tuo kauppakilpailu on tärkeä juttu. Kun kaupungissa on riittävästi tarjontaa ja kilpailua, vuosien mittaan säästyy paljon rahaa. Jossain kirkonkylässä asuminen olisi tietysti halvempaa, mutta S- ja K-marketin välillä ei ole paljon valinnanvaraa ja hintataso imee asumisesta säästyneet eurot. Citymarket ja Prisma toki osoittavat jonkinlaisen minimitason, mutta duopolin lisäksi pitää olla vähintään Lidl ja ainakin yksi itsenäinen kotimainen kauppa. Joku Tokmanni auttaa kummasti pitämään monenlaisen tavaran hintoja kurissa koko kaupungissa.
Niitä palveluja siis kannattaa pohtia, joita jatkuvasti tarvitsee. Esim. autokaupoista ei ole niin väliä, kun tulee vaihdetuksi vain noin kerran kymmenessä vuodessa ja silloin voi hakea kauempaakin.Vielä ehkä joskus 20 vuotta sitten olisi minulle johonkin eteläsuomen maaseudulle meneminen voinut tulla kyseeseen, edellyttäen että olisin saanut sopivan maatilan ostettua. Peltoa jotain sellaiset lähemmäs 100 hehtaaria, niin että viljan viljelyyn olisi voinut keskittyä ja siihen sopivat koneet olisi kannattanut hankkia. Toki parempi jos tällainen tilakin olisi lähellä isompaa kaupunkia ja mieluummin vielä vesistöjen äärellä kauniissa maisemassa. Se vaan että maan hinta olisi silloin jo ihan mahdoton suhteessa siihen mitä siitä viljanviljelyssä tuottoa olisi saatavissa. Toki on se syrjäseuduillakin meillä tämä maan hinta liiallinen suhteessa siihen mitä siitä maanviljelyssä tuottoa on saatavissa.
Tällä hetkellä olisin valmis muuttamaan noin 100 neliömetrin kokoiselle alueelle. Mieluusti toki vähän enemmän...
- onnittelut.sinulle
Onko tuo tontin koko ja e=0,3 ?
- whooknowswins
Olen vuosien saatossa käynyt jokaikisessä Suomen kunnassa, myös Ahvenanmaalla ja saaristossa.
Muuttokelpoisia niistä minulle saattaisivat olla:
Föglö
Sottunga
Tammisaari
Naantali
Kemiö
Kristiinankaupunki
Missään nimessä en muuttaisi näihin:
Kemi
Kerava
Vantaa
Forssa
Karkkila- taisaatpataan
Älä vittuile keravalaisille!!
- etelärannikon_mies
Kauniainen tai Hanko. Alle 10000 asukasta. Mihinkään lapin tai itärajan korpeen en suostuisi muuttamaan. En edes Tampereelle tai Jyväskylään asti. Etelässäkin joku Salo tai Forssa on ehdoton EI!
- Luki_
Tuolla ylempänä joku kirjoitti noista useammasta kunnasta ja käyneensä kaikissa kunnissa suomen sisällä.
Föglö
Sottunga
Tammisaari
Naantali
Kemiö
Kristiinankaupunki
Nämä kunnat joihin voisit muuttaa.
Kymykseni onkin, mitä noissa kunnissa olisi sellaista joka viehättää sinua?Mikä tekijä siis?
Olen itsekkin käynyt aika monessa paikkaa ja minua ei viehätä suomessa kovinkaan moni paikka.
Esimerkiksi kristiinankaupunki,haastattelin paikallisia aivan ykkös vuosi sitten ja yritin samaistua heidän elämään ajatteluasteella,niin minulle jäi kuva siitä että nuoret kaikkoavat pois koska ei ole työtä,keskusta on hyvin pieni ja sen kuppilat sitäkin pienempiä.
Esimerkiksi kemiöllä vietin viikon verran, niin totesin sen olevan takapajuinen kehittymätön ja jälkeen jäänyt hurri kylä.
Naantali oli mitään sanamaton,kultarantakin oli kuolutta,ei mitään kotoiselta tuntuvaa ollut.
Tammisaaressa näkyi köyhyys jotenkin,ja kaupassa tarinoitiin vain hurria eikä älytty puhua suomea vaikka kassa neiti sen taatusti kuuli suustani.
Ahvenan maa jää minulle vieraaksi,ainoastaan olen pakon edessä joutunut laivan mukana pysähtymään satamaan,minä en halua pelkästään hurri kielen sekaan,se ei ole minun mittarissa suomea edes,sieltä ei saa ostettua taloa jos yrittää ostaa,pitää olla paikallinen tai töissä tuolla.
Jos puolustaa pitäs joskus niin minä en puolusta ahvenanmaata,olen valmis myymään sen suomen puolesta rahalla, että loppuu tämä suomen lama kertaheitosta.
Mikä siinä on että suomi poika sai myydä suomen sisältä venäläiselle mutta ahvenanmaalta ei saa suomi poika ostaa kotia.
On tää merkillistä,upotkoon koko saari niin minä en tuu nostamaan sitä,kyllä jämpti on niin.
Tämän takia ei minua nähdä ahvenanmaalla muuta kun- 222333
Ahvenanmaan voisi vuokrata Venäjälle sotilastukikohdaksi. Siitä voisi niin saada hyvät vuokrarahat. Nyt siitä on vaan huomattavia kuluja, kun kaikenlaista tukea sinne pitää syytää. Ja sitten vielä varsinaista myyräntyötäkin nämä harrastavat.
Tämä Ahvenanmaalainen varustamo Viking line saa vuosittain kymmeniä miljoonia tukea, ja erityistukia vielä laivojen hankintaankin on annettu(Viking Grace). Nyt tämä varustamo on kuitenkin tilannut laivan Kiinasta, vaikka Suomessa olisi voitu se rakentaa, jos ei nyt Turussa ehditä niin Raumalla tai vaikka Helsingin telakalla.
Kaiken päälle sanoo että projekti tulee työllistämään suomalaisia alihankkijoita ja suunnittelijoita, siksi kun Kiinassa ei vielä ole osaamista tämän lajin laivanrakennuksessa. No tämän projektin jälkeen sitä osaamista Kiinassa sitten jo onkin, ja ne tulevat viemään laivatilauksia meidän telakoilta. Juuri tieto/taidon-siirtämisen vuoksi Kiina näitä tällaisia juttuja tekee, eikä sille silloin merkitse mitään se minkä hinnan he tällaisesta projektista saavat, valtio-omisteinen telakka siellä.
Niin sitä Nokiakin vei tuotantoaan Kiinaan mistä saivat sen alan osaamista ja ovat nyt vahvoja tekijöitä sillä alalla.
- whooknowswins
Föglö ja Sottunga siksi ettö ne ovat liki puhtaasti ruotsalaisia, eivät siis rantahurriloita, ne ovat valtavat tuet mantereelta saavia ja täysin muslimi-/somalivapaita paikkoja. En siedä roskaväkeä ja siksi nytkin asun poissa Suomesta. Suomessa on aivan liikaa haitallisia maahanmuuttajia. Lisänä noissa saarikunnissa ovat erittäin kauniit vuodenajat ja kauniit maisemat. Erityisbonukset myös sille että kansalaispalkka pelittää noissa ihan mukavasti. Työ tehdään oman itsensä ja yhteisön eteen, ei haaskaten jaettavaksi ählyille ja muille.
Kemiössä asuu suomenruotsalaisia ja keskusta on huono paikka asua. Sen sijaan Dalsbruk ym. sivukylät ovat hyviä. Talvi on lyhyt. Sama pätee Naantaliin ja siellä ennen kaikkea Rymättylän saareen. Itse keskusta Naantalissa on hanurista. Rymättylään on halpojen vuokrien takia asettunut asumaan aikamoinen yh -äippäyhteisö ja siinä on puolensa...- Luki_
Aijaa siis että "Rymättylään on halpojen vuokrien takia asettunut asumaan aikamoinen yh -äippäyhteisö ja siinä on puolensa..."
Vielä jos sen verran tarkennat mitkä ne on nuo puolensa? Luki_ kirjoitti:
Aijaa siis että "Rymättylään on halpojen vuokrien takia asettunut asumaan aikamoinen yh -äippäyhteisö ja siinä on puolensa..."
Vielä jos sen verran tarkennat mitkä ne on nuo puolensa?Laiskalle miehelle sopiva. Ei tarvitse edes omaa lasta tehdä. Sen kun alkaa elättämään toisten mukuloita :)
- hiekkanegiri
Korsoon.....
- whooknowswins
Ruskettuneensalskeana jahtimiehenä menin aikanaan Rymöttylän keskustan ainoaan ravintolaan, Otavaan. Densat heitettiin siksi ajaksi ulos kun kerran "tuli ihminen syömään" Naisia ei heitetty ulos ja pian pöydässäni oli heitä kokonaiset kolme. Kaikki halukkaita ja oma-aloitteisia lähtemään jahdilleni hauskanpitoon, myös kaikki yhdessä. Jokaisen lapsilla oli kuulemma juuri silloin isäviikonloppu.
Sivistyneillä alueilla tuollaista ei niin olekaan. - Ovetsäppiin
Omalla tavallaan hyvä aloitus, mutta pääosin huonoja kommentteja: Luetellaan mihin ei missään tapauksessa jne. haluta muuttaa asumaan, tai luetellaan erilaisia ehtoja muutolle, yleisimmin esim. läheisen kaupungin tms. vaadittu minimiasukasluku tms.. Mutta miksi kommentoijat eivät esitä selkeästi, mille nimenomaiselle paikkakunnalle ja mihin paikkaan juuri siellä he olisivat valmiita muuttamaan, nythän täällä vain pähkäillään sitä ja tätä. Eivätkö kommentoijat uskalla ihan vaan leikisti osallistua, siitä kai kuitenkin viime kädessä on kyse?. Oma paikkani olisi Säpin saari luvialla!.
En minä haluaisi muuttaa mihinkään, kun asun siellä missä haluan Suomessa asua. Sinulla on selvästi mielessä paikka, missä haluaisit asua, mutta et asu. Sanohan sitten paikkakuntia, missä et haluaisi asua ja mistä syystä.
- Luki_
Ei kyllä se on itä raja johon minä lähtisin eli niin kuin laulussakin sanotaan minä lähden pohjois-karjalaan.ihan sama onko rääkkylä,tohmajärvi,lieksa,tai joensuu ,ei missään tapauksessa kuopio ym savo,sinne en mene edes käymään enään.
- Luki_
Itärajalla on tuolla pohjois-karjalassa on jotenkin aika vapaa,miten sen nyt osaisi kuvailla paremminkaan,sielä on kaikkea ,erittäin kauniit maisemat,on koskia ,jokia,erittäin kirkasvesisiä lampia ja järviä,sekä laskettukeskus etelästä katsottuna korkein lähin laskettelu keskus,sielä on kolin vaarat,lieksan jylhät kauniit maisemat vesistöltään että maisemiltaan,joensuu jossa on karjalainen meininki ja ilomantsin kauniit maisemat,tohmajärven raja asema eli koko kylä käy tai siis laajemminkin savoa myöten tankilla ym,suhteelisen kivasti tuolla rajan takana.
Jos Mennään etelässäkin minne vaan irroittelemaan ja sattuu karaoke paikaan niin ei ole mikään ihme että alkaa jossain vaiheessa jengi laulamaan pohjois-karjala kipaletta,se saa kaikki hyville fiilikselle ja kaipuun jo samantien tuonne.
Kerran tulin lapista siis lapista ja täräytin ajaa suoraan kolille,niin voi vehnäkorppu,heti tajusin ettei olisi pitänyt lähteä edes lappiin missä ei ole mitään,pohjois-karjalan pielinen ja ympäristöineen on sanoin kuvaamattoman kaunis alue,sielä on samanlaiset jäkälä kankaat ja mahtavat näköalat ja puhtaat vedet jossa todellakin voi uida ja pohjaan voi nähdä vielä 10 metriinkin saakka.
Tuolla ne tekevät juuri ok-taloihin nuo nunan ninnan takat ja uunit sekä tulikiven unnit ja takat.
Kylpylänkin laittoivat kolille juuri,en tosin ole käyny sielä mutta kumminkin,(venäläisomisteinen).
Sielä filmataan lähes kaikki ns:kotimaiset leffat se on suomessa ainut paikkapohjois-karjala.mm:uusin tuntematon sotilas lieksan puolella.
Vuoteen 2012 mennessä (Elokuvantekijöitä on saatu houkuteltua erityisen hyvin Pohjois-Karjalaan, joka on toiminut kuvauspaikkana yli 30 kotimaiselle pitkälle elokuvalle. Viime vuonna Joensuussa kuvattiin Kulman pojat, joka tulee ensi-iltaan helmikuussa. Tällä hetkellä tulijoita olisi runsaasti.)
Erämaa järvi koitere ilomantissa on suomen seitsemäs ihme (runolaulaja mateli kuivalatar asui koitereen saarella)elokuva rautaaika kuvattiin myös koitereen ympärillä sekä lukuisat kotimaiset tanssilava tai vastaavat muut elokuvat ja ympärillä on laajat suot patvinsuo ym...keson suot.
Sielä on suuret liikemiehet Laakkonen ja Kyösti Kakkonen ym.sielä vaan on kaikkea.
Myös Ilkaa alanko ja Ismo ovat joensuusta ja viettävät aikaansa sielä.
Olga ja Tuukka Temonen pyörivät myös(olga on nurmeksesta)
Esa pakarinenkin on muisto merkkeineen rääkkylässä,hän syntyi sielä samoin kuin wärttinä yhtye jne...nightwish kiteellä tuomas asuu sielä samoin tarja kotipaikka on myös,Katri Helena on kesäisin myös tuolla koska hän on kotoisin tohmajärveltä,Tohmajärven jätti maailmanmestari Seppo räty ja oona sormunen myös viihtyvät tohmajärvellä.
Siiri äitee rantanen (entinnen huippu hiihtäjä 91 v asuu myös tohmajärvellä.ym...lukuisia kuuluisia kuulusuuksia.Pave Maijanen asuu käytännössä kesälahdella(kesämökki) ja heittää keikan kesällä jos toisenkin tuolla yli puolet viettää ajastaan vuodessa tuolla.
Toivo Sukari ihastui kertaheitolla ja osti hulpean asunnon(hänelle kesämökki) outokummusta,ja uhkasi ostaa toisenkin pääasunnon.
Sielä on kaikki noinkin suureksi lääniksi kuten se että joensuu on sijoittajien turva satamana ollut.
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/talous/item/103900-sijoittajat-ostavat-uudet-pienet-asunnot-joensuussa
"Joensuun asuntojen hinnat ovat nousseet viime vuosina voimakkaasti. Tilanne poikkeaa merkittävästi maan muista samankokoisista kaupungeista, sanoo Pellervon taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Markus Lahtinen. Hänen silmäänsä pistää erityisesti kaupungin laitamien hintakehitys, jossa kerros- ja rivitalojen arvonnousu on ollut vuositasolla parhaimmillaan 7,7 prosentin luokkaa.
- Olen hämmentynyt ja ihmeissäni. Nämä luvut ovat hurjia ja sellaisia, joita ei tavallisesti samankokoisissa kaupungeissa nähdä. Asuntokupla on liian voimakas termi, mutta luvut ovat poikkeuksellisia, Lahtinen summaa.
Välittäjät: hinnannousu on normaalia
Joensuu vetää väkeä naapurikunnista erityisesti sosiaali- ja terveysalan töihin. Keskustan asuntojen kovia hintapyyntöjä on perinteisesti selitetty kaupungin suurella opiskelijamäärällä, kierällä tonttipolitiikalla ja vähäisellä uudisrakentamisella.
Nämä selitykset eivät kuitenkaan suoraan päde keskustan ulkopuolisten asuntojen jatkuvaan hinnannousuun. Etenkin kun hinnannousu on muualla Suomessa selvästi Joensuuta maltillisempi.
Joensuun poikkeuksellisesta hintakehityksestä on kiinnostunut myös Turun yliopiston tutkija Paul Jonker-Hoffrén. Hänen mielestään on kummallista, että Joensuussa asuntojen hinnat jatkavat nousua hintojen ollessa jo valmiiksi kovia."
Pienine kylineen ja joensuu pääkeskuksena on aikahyvä paketti.
- Luki_
Tässä pieni lista vain niistä jotka tuolla pyörii tai pyöri.
Tunnettujen joensuulaisten luetteloon kuuluu sekä kaupungissa syntyneitä että siellä asuneita henkilöitä.
Kosti Aaltonen, kauppaneuvos
Ismo Alanko, muusikko
Ilkka Alanko, muusikko
Petri Alanko, huilisti
Eero Aven, iskelmälaulaja
Eero Broman, toimitusjohtaja, korkeushyppääjä
Harri Broman, toimitusjohtaja
Väinö H. Broman, kauppaneuvos
Rauno Bies, ampuja
Lauri Dalla Valle, jalkapalloilija
Anna Easteden, näyttelijä
Jari Ehrnrooth, kirjailija, kulttuurintutkija
Aaro Hakkarainen, näytelmäkirjailija
Pekka Hallberg, KHO:n presidentti
Mari Turunen, näyttelijä
Arto Halonen, elokuvaohjaaja
Paula-Irmeli Halonen, pikaluistelija
Aaro Heikkilä, kaupunginjohtaja
Toomas Heikkinen, autourheilija
Ahti Hirvonen, pankinjohtaja
Seppo Honkapohja, professori
Esko Hukkanen, näyttelijä
Henri Häkkinen, ampuja
Simo Hämäläinen, kirjailija
Floor Jansen, muusikko
Jaakko Julkunen, valokuvaaja
Aune Jääskinen, taidehistoriotsija
Sari Kaasinen, muusikko
Markus Kajo, toimittaja
Arvi Kalsta, poliitikko
Jari Karttunen, tanssija
Jyrki Karttunen, tanssija
Salli Karuna, näyttelijä
Jouko Karvinen, toimitusjohtaja
Markku Kauppinen, poliitikko
Heli Keinonen, laulaja
Usko Kemppi, säveltäjä
Jukka Keskisalo, juoksija
Matti Kettunen, kirjailija*
Tapani Kinnunen, runoilija, kirjailija
Heikki Kirkinen, professori
Yrjö Kivimies, kirjailija
Aku Korhonen, näyttelijä
Hannu Koivula, kapellimestari
Sanna Kurki-Suonio, muusikko
Antti Kukkonen, ministeri
Lasse Könönen, harmonikkataiteilija
Yrjö Laakkonen, liikemies
Martti Lauronen, hiihtäjä
Esa Lehikoinen, jääkiekkoilija
Erno Lehtinen, kasvatustieteen professori
Perttu Leppä, elokuvaohjaaja
Leena Leskinen, kirjailija
Suvi Lindén, poliitikko
Martti Lindqvist, teologi
Eeva Litmanen, näyttelijä
Tuomas Lius, kirjailija
Toivo Lyy, runoilija
Risto Lång, tanssija
Pentti Matikainen, jääkiekkovalmentaja
Janne Mertanen, pianotaiteilija
Hannu Mikkola, ralliautoilija
Krista Mikkonen, poliitikko
Lauri Mononen, jääkiekkoilija
Riitta Myller, europarlamentaarikko
Veikko Myller, kuvanveistäjä
Kaisa Mäkäräinen, ampumahiihtäjä
Jukka Nevalainen, rockmuusikko
Jaakko Nousiainen, professori
Esa Pakarinen, näyttelijä
Aki Parviainen, keihäänheittäjä
Amanda Pilke, näyttelijä
Eino Poutiainen, poliitikko
Jouko Puhakka, kirjailija
Matti Puhakka, poliitikko
Pauli Puhakka, kansanedustaja
Pekka Puska, pääjohtaja
Tuomas Pyrhönen, urkutaiteilija
Markku Pölönen, elokuvaohjaaja ja -käsikirjoittaja
Jussi Raatikainen, ministeri
Anna-Maija Raittila, kirjailija
Tapani Raittila, taidemaalari
Pekka Ravi, kansanedustaja
Sami Repo, hiihtäjä
Pertti Reponen, käsikirjoittaja, tuottaja
Lauri Riikonen, maaherra
Olavi Rimpiläinen, piispa
J. P. Roos, sosiologi
Samuel Roos, piirilääkäri, kielimies
Paula Ruutu, kansanedustaja
Sakari Saarikivi, taidehistorioitsija
Asko Sahlman, näyttelijä
Veli-Matti Saikkonen, teatterinohjaaja
Seppo Sajama, filosofi
Hannu Sallinen, muusikko
Paavo Salmensuu, meteorologi
Anneli Sauli, näyttelijä
Heikki Savolainen, olympiavoittaja
Aino Seppo, näyttelijä
Ari-Kyösti Seppo, näyttelijä
Jaana Sieviläinen, pituushyppääjä, syntynyt Raumalla.
Matti Sihvonen, piispa
Jari Sinkkonen, psykiatri
Irma Sorvali, kielitieteilijä, professori
Vilho Suonmaa, arkkitehti
Aarno Sulkanen, näyttelijä
Jussi Särkkä, fagotisti
Sakari Tahvanainen, päätoimittaja
Säde Tahvanainen, poliitikko
Esa Tarvainen, kenraaliluunantti
Liisa Tavi, laulaja
Hannu Tenhiälä, maaherra
Jaakko Teppo, kansantaiteilija
Olla Teräsvuori, runoilija, kansansivistystyömies
Jukka Toijala, koripalloilija
Pamela Tola, näyttelijä
Esa Timonen, maaherra, ministe T
Taru Tujunen, puoluesihteeri
Jouko Turkka, ohjaaja
Heikki Turunen, kirjailija
Mikko Turunen, jääkiekkoilija
Matti "Jodarok" Salminen, rap-artisti
Tuula-Liina Varis, kirjailija
Alli Vaittinen-Kuikka, kansanedustaja
Kyösti Varis, graafikko
Perttu Vartiainen, rehtori
Ari Vatanen, ralliautoilija
Anu Vehviläinen, kansanedustaja
Matti Väistö, poliitikko
Yrjö Väisälä, fyysikko, tähtitieteilijä
Kalle Väisälä, matemaatikko
Vilho Väisälä, fyysikko- 333666
Ammatteja kun tuossa listassa katselee niin ne ovat paljon kulttuuripuolen väkeä sekä urheilijoita, ja toisaalta hallintoväkeä tai virkailijoita. Jokunen menestynyt bisnesmies on mukana ja johtajatason tittelillä. Ja sitten on kyllä jokunen tieteiden alan edustajakin,, yksi matemaatikkokin.
Mutta tuleeko mieleesi minkä merkittävän lajin ammattien edustajat tuosta listastastasi tykkänään puuttuvat.
Varmasti on Pielisen seutu hienoa, ja siinä Joensuukin on jo ihan riittävän iso kaupunki, ja sitten se rajan läheisyys ja mahdollisuus käydä siellä bensa y.m. ostoksilla. Tuo Koitereen erämaajärvi on tarunhohtoinen. En ole noissa maisemissa käynyt kuin kerran ihan nuorena Juukassa, mutta ei minua silloin maisemat kiinnostaneet yhtään, enkä niistä mitään muista.
Hienoja maisemia on meillä kyllä muuallakin. Esim. Hämeessä Kanta-Hämeen alueella Vanajaveden ympäristössä ihan etelän latvoilta Tampereelle asti ja toisaalta Tammelassa, ja myös Päijät-Hämeen alueella Päijänteineen. - Luki_
" Esim. Hämeessä Kanta-Hämeen alueella Vanajaveden ympäristössä ihan etelän latvoilta Tampereelle asti ja toisaalta Tammelassa, ja myös Päijät-Hämeen alueella Päijänteineen. "
On toki nille ihan ok jotka ei tarkemmin tunne pohjois-karjalaa.
Omalta kohdalta nuo yllä mainitut ei ole oikein mitään ,vedet tummia ja likaisia,humuspitoisia.(tunnen alueen varsin kohtuullisesti).
Toki ihan kivan näköistä,vedet vaan on onnettomia,hämeestä muutenkin on jotenkin ikävän oloinen seutu,esim:tammela ihan ok mutta forssa tökkää joka aivan vieressä,kuolutta alkaa olla kaikkialla.
Ihan ok aluetta kun ajattelee eteläistä suomea kokonaisuutena,sehän lasketaan tuolta tampereen alta.
Koitereesta on tehty kappaleitakin ja ehkä tunnetuin on Pasi Kauniston kipale koitere helmi.
Myös kesälahdella on puruvesi ,tuota kutsutaankin kesälahden rivieraksi,uskomattoman kirkaat vedet.
Kun presidentti tarja halonen oli virassaan oli tohtori Arajärvi töissä joensuun yliopistolla tuon ajan.
Tuo listahan tuossa oli vain kuvaus jotenka siitä puuttuu merkittävästi eli ei lähelläkään kaikkia julkkisia. - Huvittavaa
Luki_ kirjoitti:
" Esim. Hämeessä Kanta-Hämeen alueella Vanajaveden ympäristössä ihan etelän latvoilta Tampereelle asti ja toisaalta Tammelassa, ja myös Päijät-Hämeen alueella Päijänteineen. "
Omalta kohdalta nuo yllä mainitut ei ole oikein mitään ,vedet tummia ja likaisia,humuspitoisia.(tunnen alueen varsin kohtuullisesti).
Toki ihan kivan näköistä,vedet vaan on onnettomia,hämeestä muutenkin on jotenkin ikävän oloinen seutu,esim:tammela ihan ok mutta forssa tökkää joka aivan vieressä,kuolutta alkaa olla kaikkialla.
Ihan ok aluetta kun ajattelee eteläistä suomea kokonaisuutena,sehän lasketaan tuolta tampereen alta.
Koitereesta on tehty kappaleitakin ja ehkä tunnetuin on Pasi Kauniston kipale koitere helmi.
Myös kesälahdella on puruvesi ,tuota kutsutaankin kesälahden rivieraksi,uskomattoman kirkaat vedet.
Kun presidentti tarja halonen oli virassaan oli tohtori Arajärvi töissä joensuun yliopistolla tuon ajan.
Tuo listahan tuossa oli vain kuvaus jotenka siitä puuttuu merkittävästi eli ei lähelläkään kaikkia julkkisia.Päätit sitten lähteä dissaamaan naapuria ja repostelemaan omia mantuja, huvittavaa. Huvittavaa etenkin kun tiedetään, että ihmiset nimenomaan muuttaa Tampere - Helsinki -akselille.
- jahas_
Luki_ kirjoitti:
Tuo listahan tuossa oli vain kuvaus jotenka siitä puuttuu merkittävästi eli ei lähelläkään kaikkia julkkisia.Nimim. Luki_ se ylistää ensi Ilomatrin Koitertta ja liki samaan syssyyn toteaa, että tummat, humuspitoiset vedet ole hänelle oikein mitään.
https://www.google.fi/search?tbm=isch&q=koitere&gws_rd=cr&ei=jEQ4WJXdJ8iX6AST6p3gCQ#gws_rd=cr&imgrc=ZfoBq9AFp94SiM: - Luki_
Niin tuossa tarkoitin eteläistä suomea lähinnä tummilla vesillä,on toki koiterekkin aika tumma,enkä minä nyt sen enempää ylistä ,kerron vain kokemuksistani miten kaunista on yhdessä läänissä.
- Luki_
Huvittavaa kirjoitti:
Päätit sitten lähteä dissaamaan naapuria ja repostelemaan omia mantuja, huvittavaa. Huvittavaa etenkin kun tiedetään, että ihmiset nimenomaan muuttaa Tampere - Helsinki -akselille.
Täällä vaan ei ole noita halujia kirjoittamassa tampere -helsinki välille.
Jos minä asuisin tuolla tampere-helsinki välialueella niin enpä tiedä mikä se tuolla olisi,on niin tutut paikat kumminkin etten nää sielä oikein hohtoa.
On meinaan joskus tullut asuttua tuolla tampere -helsinki välillä ja ok-talossa nuorenpana jullina.
Helsingissäkin on tullut asuttua useamassa paikkaa,mainittakoon kallio on yksi noista.
Mietin lähinnä mitä on,ja millainen on ympäristö ja lähinnä luonnon monipuolisuus,niin: esim hämeen vedet ovat silkaa kuraa,joeksi kutsuttu eteläsuomessa onkin vain oja jne.
Tai turun aurajoki,voi hysykkä sentään,ei tulisi kuulonkaan uida tuolla,toista on pielisen joki joka virtaa läpi joensuun suurehkolle selälle pyhäselälle.
Pohjanmaakin on ankea,ei ole kuin lähinnä tasaista,ei ole luonnon monipuolisuutta samassa läänissä.
Savossakin miten rumaa,esim:siilijärven vuorela.
Lähes koko suomen läpikäyneenä niin hienoja alueita on varsin vähän,jotka eivät ole saastuneet suhteellisen näkyvästi,merenrantakin on hienoa mutta ei viitsi mennä uimaan vaikka asuinkin ranikkolla suht.kauan ,paskaa sielä kelluu ja muuta myrkkyä.
Sitten muuten on vielä tuo näkymätön radon pitoisuudet,helsingistä ainakin itää kohden on pahaa aluetta. - 222333
Huvittavaa kirjoitti:
Päätit sitten lähteä dissaamaan naapuria ja repostelemaan omia mantuja, huvittavaa. Huvittavaa etenkin kun tiedetään, että ihmiset nimenomaan muuttaa Tampere - Helsinki -akselille.
Itse olen kyllä Turun seudulta. Ensimmäiset 27 vuotta siellä päin asunut. Sieltä Pääkaupunkiseudulle töihin pitkäksi aikaa, mutta en sittemmin ole enää Turun seudulla edes käynyt. En Turun saaristoa kyllä tunne (paitsi nuorena laivamatkat Ruotsin puolelle) enkä rantaruotsalaisten alueita, mutta Turku ja Turusta sisämaahan päin on nuoruuden aikaisia maisemiani. Toki myös Hämeen puolessa jo tuolloin kävin Hämenlinnaan asti, eikä varsinkaan Forssa kaukana ollut, ja Somero tietty osin mutta ei enää Somerniemi, paitsi 2 tien varrella Salkolan järvi. Siinä on kuntia Lieto, Paimio, Tarvasjoki, Karinainen, Marttila, Koski TL, Kuusjoki, Salo, Mellilä, Loimaa, ja Hämeen puolellakin vielä Ypäjä, Humppila, Jokioinen ja Forssakin. Näissä ei siis paljon mitään järviä, vain peltoja, Tammelassa sitten on jo järviäkin ja Hämeenlinnassa tietty vanjavesi.
Nyt en enää ole pitkään aikaan pääkaupunkiseudulla asunut. Mutta tosiaankin tunnen hyvin maisemat Pääkaupunkiseudulta Tampereelle asti, ja myös Itäistä Uusmaatakin pitkälle.
Mitä tuosta Koitereesta mieleeni tulee, niin se on kaiketi ihan erämaajärvi.
Ilomantsi on mielenkiintoinen paikka. En ole siellä käynyt, mutta tässä joku vuosi sitten luin Suomen paperiteollisuuden ja pankkijärjestelmänkin historiasta kertovan kirjan(en nyt muista sen kirjan nimeä, se oli tietty Serlachiuksesta kertova jonkinlainen elämänkerta) missä tämä sittemmin Tampereelta ylös Mäntän paperitehtailijaksi lähtenyt apteekkari Serlachius oli alkujaan jostain Ilomantsista(latinalaisen nimen itselleen otti), mikä siis ennen sotia ei ollut mikään niin syrjäinen paikka ollenkaan kuin mikä se sittemmin on ollut. - jahas_
Luki_ kirjoitti:
Niin tuossa tarkoitin eteläistä suomea lähinnä tummilla vesillä,on toki koiterekkin aika tumma,enkä minä nyt sen enempää ylistä ,kerron vain kokemuksistani miten kaunista on yhdessä läänissä.
Onhan Koitereella potentiaalia, mutta sopii paremmin virkistysalueeksi.
Olen pohdiskellut tätä asuinpaikka-kysymystä taannoin ja silloin päädyin pääkaupunkiseudun ulkopuolelta Jyväskylään.
Joensuu saattaisi kuitenkin nousta kärkisijoille, koska itse kaupunki sijaitsee tasamaalla suuren vesistön äärellä, mikä on ehdoton vaatimus hyvälle asuinympäristölle, mutta lähitienoolla on topografialtaan monimuotoisia alueita kuten pohjoisemman vaaramaisemat, jossa puolestaan ei pysty asumaan sillä syntyneiden lisäksi muutoin kuin tilapäisesti, tai päivämatkan päässä oleva Tahko. Lentokenttäkin on ja junayhteys, mutta arkkitehtuuriltaan kaupunki taitaa olla melko tasapaksu. Asujaimistosta en mene sanomaan, oletusarvoisesti kuitenkin karjalaista luonteenlaatua lienee sopivasti seassa. Miinuksena pitkähkö matka Helsinkiin.
- AsHintakehitysRatkaisee
Kun nyt ollaan asuntojen hinnat -palstalla, pitää varmaan vastata kysymykseen sen mukaan. Asun nyt ison kaupungin naapurikunnassa, jossa asuntojen hinnat ovat aka stabiilit (ainakin keskustan tuntumassa). Hintojen kehitys kulkee aika hyvin samalla tasolla kuin naapurissamme, isossa kaupungissa ja hintataso on samalla tasolla. Isossa kaupungissa tietysti keskustassa kalleimmat hinnat ja meidän kunnan keskustaa voikin verrata lähinnä ison kaupungin asumalähiöihin. En muuttaisi muuttotappioalueelle jossa asuntojen hinnat laskevat. Omassa kunnassa, keskustan tuntumassa löytyy jo maaseutua, jossa kuitenkin asuntojen hinnat ovat vakaat. Itselle kelpaa asuinpaikaksi em. viitaten, Iso kaupunki tai sen naapurikunta siltä osin, missä asuntojen hintakehitys/hinnat ovat vakaat. Jos taas asuntojen hinnoilla ei olisi merkitystä, voisin muuttaa hyvinkin pienelle paikkakunnalle jos vaan olisi töitä. Osaan järjestää omat huvitukseni enkä sillain kaipaa kaupunkien humua. Päivittäistavarakauppa ja posti/postin toimipiste kuitenkin pitäisi olla likellä.
- sörenstube
Helsingin kallio, siellä on elämää ja vauhtia, jos välillä puukotetaan niin nistejä ne on tai matuja, kaarlenkadulla on vilkasta samoin piritorilla, budjasin vasiksella eltsun aikoihin oli toimintaa ihan ikkunasta katsella, muutin pasilaan ja kaipaan kallion äksyä, mä voin muuttaa vielä takaisin tunnen kulmat kuin taskuni koska kävin flemarilla koulunkin ihan skidinä ja kaltsussa on vieläkin monta divaria jossa sarjiksia ja muutakin kliffaa.
Kyllä mä oikeesti diggaan vielä kalliota ja vasista.- Ihmettelenminävaan
Luki ja kaikki muutkin Etelä- ja Pohjois Karjalan Ja Hämeen ihailijat.
Jottei tämä mene aivan Etelä-Suomen kehumiseksi niin ette ole ilmeisesti käyneet Länsi-Lapissa. Lappi sinänsä käkkärämäntyineen Rovaniemeltä pohjoiseen nelostietä Inariin asti on aivan oma maailmansa soineen ja käkkärämäntyineen ja sotkuisene talojen pihoineen jos vertaa Länsi-lappiin. Tämä väli Rovaniemeltä Inariin on puuduttavaa
Ajakaapa Länsi-Lapin kautta todelliseen Lappiin. Torniosta Kolariin ja sieltä Muonioon ja jos jaksatte niin sieltä Kilpisjärvelle. Ensimmäiset Lapin tunnelmat koette jossain Pellon vaiheilla. Tornionjoki, lohijoki, virtaa siinä vasemmalla puolella kun matkaa pohjoiseen teette. Mikä merkille pantavaa on se, että talot ja niiden pihat ovat äärettömän siistejä tällä reitillä. Johtuneeko Ruotsin vaikutuksesta joka on heti joen toisella puolella. Tämä on muuten tosi ja se pistää silmään heti Torniosta pohjoiseen päin lähdettäessä. Itse en ole kotoisin länsi-Lapin alueelta mutta olen usein ihmetellyt juuri tätä siisteyskontrastia versus Keski-Lappi ja länsi-Lappi. - Luki_
Tere.
Luki on ajanut ja viettänyt aikaansa matkailuautolla nimenomaan juuri noilla seuduilla,olen käynyt koko lapin ristiin rastiin,
Siksipä kysynkin mistä mahtaa porukka puunsa saada kun on pientä käkkyrä koivua,aluetta esitellään niin erämaana mutta missä on puut,oikeat puut?
Juuri alta kuukausi sitten emäntä vietti viikon loman kilpisjärvellä mutta ei loppujen lopuksi ole mitään ennen kuin menee norjaan pohjoista kohti.
Olin tuolla tornionjoen varrrella kiertelemässä takavuosina ja siitä jopa tännekkin kirjoitin.
Joki on siis välissä ja ruotsin puolelta erään asunnon myyjä ok-talo kertoi minulle ja ihmetteli,että piruko tuo on kun talot on ihan erihintaluokassa kuin heillä,ja joki vain välissä,heillä oli vielä laadukas talokin ja pihalta näki suomen puolen talot,kerroin suomessa olevan hirveä törkeät hinnat niin kuin itsekkin totesi tuo myyjä rouva.
Olen ajanut koko länsi puolen,kilpisjärvi-hankoon ja useasti vielä.
Hangossakaan ei oikein viihtynyt,mutta kaikkialla on kaunista kun osaa katsoa,muttei tuo länsi puoli ole mitään,kylmää aluetta ihmisten puolesta. - noinseon
Ihmettelenminävaan kirjoitti:
Luki ja kaikki muutkin Etelä- ja Pohjois Karjalan Ja Hämeen ihailijat.
Jottei tämä mene aivan Etelä-Suomen kehumiseksi niin ette ole ilmeisesti käyneet Länsi-Lapissa. Lappi sinänsä käkkärämäntyineen Rovaniemeltä pohjoiseen nelostietä Inariin asti on aivan oma maailmansa soineen ja käkkärämäntyineen ja sotkuisene talojen pihoineen jos vertaa Länsi-lappiin. Tämä väli Rovaniemeltä Inariin on puuduttavaa
Ajakaapa Länsi-Lapin kautta todelliseen Lappiin. Torniosta Kolariin ja sieltä Muonioon ja jos jaksatte niin sieltä Kilpisjärvelle. Ensimmäiset Lapin tunnelmat koette jossain Pellon vaiheilla. Tornionjoki, lohijoki, virtaa siinä vasemmalla puolella kun matkaa pohjoiseen teette. Mikä merkille pantavaa on se, että talot ja niiden pihat ovat äärettömän siistejä tällä reitillä. Johtuneeko Ruotsin vaikutuksesta joka on heti joen toisella puolella. Tämä on muuten tosi ja se pistää silmään heti Torniosta pohjoiseen päin lähdettäessä. Itse en ole kotoisin länsi-Lapin alueelta mutta olen usein ihmetellyt juuri tätä siisteyskontrastia versus Keski-Lappi ja länsi-Lappi.""Johtuneeko Ruotsin vaikutuksesta ""
Johtuu. Jo 70-luvun alussa kun vanhempieni kanssa vietimme lomia Ruotsissa äitini sotavanhempien luona niin jo lapsena huomasin eron talojen siisteydessä verrattuna Suomen maaseudun taloihin ja yleensäkin asumisessa. Ruotsissa jopa maaseudulla joka ikinen tontin rakennus fiksattu kuntoon ja pihat siistissä kunnossa eikä romuja ja auton raatoja täynnä mikä oli yleinen näkymä Suomalaisten talopihoilla luhistumiskuntoine rakennuksineen. Tilanne kyllä parantunut Itäsuomea lukuun ottamatta. - ok_risu-ukot_ry
noinseon kirjoitti:
""Johtuneeko Ruotsin vaikutuksesta ""
Johtuu. Jo 70-luvun alussa kun vanhempieni kanssa vietimme lomia Ruotsissa äitini sotavanhempien luona niin jo lapsena huomasin eron talojen siisteydessä verrattuna Suomen maaseudun taloihin ja yleensäkin asumisessa. Ruotsissa jopa maaseudulla joka ikinen tontin rakennus fiksattu kuntoon ja pihat siistissä kunnossa eikä romuja ja auton raatoja täynnä mikä oli yleinen näkymä Suomalaisten talopihoilla luhistumiskuntoine rakennuksineen. Tilanne kyllä parantunut Itäsuomea lukuun ottamatta.Tuo on totta. Ja eroa läytyy jopa länsirannikon ja itärajan välillä. Mitä lähempänä venäjää ok-talo sijaitsee, sen saastaisempi pihapiiri talolla on. Eroa on myös hinnoissa ja kysynnässä. Itärajan taloja ei osta kuin köyhät peräkammarinpojat, länsirannikon talot kelpaa myös varakkaimmille rantaruotsalaisille.
Eikö se risu-ukkokin ollut jostain tuolta itärajan tuntumasta? Oikein oppikirjaesimerkki tyypillisestä ok-asukkaasta, roskataan ympäristöä, kännissä ku käki, ja hampaat jääneet matkan varrelle johonkin nuoruuteen.
- Luki_
Tuolla ylempänä minä otin aiemmin kantaa tuohon raadoniin joka on siis todellista.
Alueet on siis jopa aika ongelmallisia.
"Suomessa sisäilman radonpitoisuudet ovat korkeampia kuin useimmissa muissa maailman maissa. Erityisen korkean radonpitoisuuden maakuntia ovat Kanta-Häme, Kymenlaakso, Pirkanmaa, Päijät-Häme ja Etelä-Karjala. Myös itäinen Uusimaa on radonin suhteen punaista aluetta.
– Kaikista Suomen kunnista löytyy ylityksiä ja voisi sanoa, että koko Suomi on riskialuetta, kertoo tarkastaja Olli Holmgren Säteilyturvakeskuksesta (STUK)."
"Kylmä ilmasto vaikuttaa siihenkin, että talot pyritään Suomessa rakentamaan mahdollisimman energiatehokkaasti, jolloin seinärakenteet ovat tiiviit ja ilman vaihtuvuus on esimerkiksi Keski-Eurooppaan verrattuna pienempi.
– Meillä suositaan maavaraista lattialaattaa, joka erikseen valetaan sokkelin sisäpuolelle. Se on yksi tekijä, minkä takia Suomessa mitataan niin suuria radonpitoisuuksia. Muissa maissa saatetaan käyttää yhtenäistä laattaa tai kellareita, jotka osaltaan vähentävät radonongelmia, Holmgren selittää."
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000004882058.html- 222333
Tämän radonin suhteen on parempi asua kerrostalossa ylemmissä kerroksissa.
Oma lukunsa on porakaivot. Niissä taitaa vesi olla aika paljon radonpitoista. Ja sitten tietyillä alueilla, kuten esim. Satakunnassa, on porakaivovedet myös pahasti ruosteisia.
- Luki_
Porakaivojen ongelmana radon
Porakaivojen veden laatua luullaan usein todellisuutta paremmaksi veden kirkkauden ja raikkauden vuoksi. Porakaivoveden haitta-aineita ei kuitenkaan ole yhtä helppoa havaita kuin rengaskaivojen veden mahdollista sameutta ja huonoa makua.
- Porakaivojen ongelmina ovat radon ja arseeni. Mitä syvemmältä vesi tulee, sitä todennäköisemmin niitä löytyy, Sundman kertoo.
Radon on keuhkosyöpää aiheuttava haihtuva kaasu. Koska radon on uraanin hajoamistuote, veteen vapautuu myös muita radioaktiivisia aineita. Radon on pääasiassa porakaivojen harmi, mutta sitä saattaa joskus esiintyä myös rengaskaivoissa.
- Radonin pois saaminen on tärkeää, sillä se aiheuttaa muiden radioaktiivisten aineiden kanssa ruuansulatuskanaviston syöpäriskin kasvua.
Radonpitoisuudet ovat suurimpia eteläisen Suomen maakunnissa (Itä-Uudellamaalla, Uudellamaalla, Päijät-Hämeessä, Hämeessä sekä Varsinais-Suomen itäosassa. Samalla alueella myös uraanipitoisuudet ovat keskimääräistä suurempia.)
Fluori on hyvää hampaille silloin, kun sitä on vähän, mutta liika on epäterveellistä.
Muita kaivojen ongelmia aiheuttavat muun muassa pintaveden mukana tulevat bakteerit.
- Jos routa on liikuttanut kaivoja, sinne voi pintavesien lisäksi päästä myös pieniä myyriä tai hiiriä, jotka ulostavat kaivoon.Suuri näkymätön ongelma porakaivoissa on mangaani. Muistaakseni puolessa porakaivoista on mangaani-ongelma.
- Luki_
Eli tässä tullaan siihen loppujen lopuksi,talon pitäisi sijaita savimaalla ja mieluiten olla rossipohjalla ja talon ei pitäisi olla liian tiivis sen pitäisi hengittää.
Tästä voi kokeilla miltä näyttää ympäristösi,muista kumminkin saman postinumeron omaavilla alueilla voi heitto olla hyvinkin suuri.
http://www.stuk.fi/aiheet/radon/radon-suomessa/pientaloasuntojen-radonpitoisuudet-suomen-kunnissa - Luki_
"Iskelmälegenda kai Hyttinen on saamassa tarpeekseen Lapista, kertoo Apu-lehti."
Hyttinen muutti 2001 kilpisjärvelle
Hyttinen siirtyi Lapin kairoille kymmenen vuotta sitten. Leipä on tullut eräoppaan töistä. Kotipaikkakunta on ollut Kilpisjärvi.
"Hyttinen kertoo ......– En osaa vielä sanoa, mihin kuljen, mutta voisi olla aika tehdä taas muuta. Tie ei vie kuitenkaan Helsinkiin. Elämä Joensuussa on helppoa, kaikkialle pääsee alle puolessa tunnissa, ja palvelut ovat samat kuin pääkaupungissa."
Hyttinen muutti joensuuhun lapista. - Kaverin
Liedon asema ihana paikka asua http://www.etuovi.com/kohde/7717342?sc=M1023551767&pos=2
- Helsinkivituttaa
Oon kotosin Forssan seudulta ja tällä hetkellä majailen Helsingissä. Mutta kyllä se Forssa voiton veis. Tai oikeestaan jos sais näin ihan valita, muuttaisin Jokioisten tai Tammelan keskustaan
Jokioisten ja Tammelan taajamissa asuu joku 3000 ihmistä ja niistä löytyy siis kaikki normipalvelut. Lisäks kummassakin on paljon söpöjä vanhoja puutaloalueita jäljellä. Rauhallisia seutuja perhe-elämään ja luonto lähellä.
Vieressä olis Forssa, josta taas löytyy oikeestaan kaikki maholliset palvelut. Etäisyys sinne olis semmone 10km, eli tosi kätsy. Forssa on tiivis 15000 asukkaan taajama. Kaikki palvelut kävelyetäisyydellä. Ei tartte suhata ruuhkissa kaupungin laidalta toiselle kilometrikaupalla, niinku pk-seudulla.
Lisäks mulla on reissuluontonen työ, ja kaikkiin suuriin kaupunkeihin olis tosi näppärä matka. Helsinki ja Pori alle 2h, Turku ja Tampere tunnin päässä, Salo ja Hämeenlinna vajaan tunnin päässä, eikä Lahteenkaa mee paria tuntia pitempään. Parempaa sijaintia en tiä!
Lisäks samalla hinnalla, ku Helsingistä saa yksiön, sais Forssan seudulta käytännössä minkälaisen talon tahansa (järvenrantahuvilat poislukien).
Negatiivista on sitte Forssan liikennevalot ja Jokioisilla järvien puute. Lisäks semihankala työtilanne seudulla ja väen hidas väheneminen. - Luki_
Minä sitä vaan edelleen kallistun tänne.....katsokaapa kaikki kuvat kohteesta myös maisemat.
http://www.etuovi.com/kohde/9464750?sc=M1029915620&pos=8- Luki_
Ei tarvii kylpylöihin lähteä kun on omasta takaa tai sitten onhan noita tuolla aivan vierellä kaksikin kylpylää jaMonitoimihalli (tennis, sulkapallo, koripallo jne.) 1 km
- Luki_
Jos uusi omistaja haluaa oman käytön lisäksi jatkaa myös vuokraustoimintaa, kauppaan kuuluu myös yhtiön liiketoiminta, kotisivut, varausjärjestelmä sekä vuokrausmyynnin ja ylläpidon sopimukset. Käyttöaste on hyvä ja liiketoiminta on ollut koko historian ajan taloudellisesti kannattavaa.
Eli kohdetta voi vuokrata ja tehdä rahaa .Ok-loordilla häviää lapinjärven talo unelma tälle,siis hinta laatu ja varmuudella on vuokraajia.
- Lappiin__
Muuttaisin Lappiin jollekkin paikkakunnalle jossa on hyvin valtion maita metsästykseen. Lapissa saa vapaasti metssästää kotikuntansa valtion mailla. Mutta koska töissä on käytävä, niin eipä tule kyseeseeen.
- Eienäähelsinkiin
Vaikka Helsingissä olen syntynyt viidennessä sukupolvessa en sinne millään ilveellä enää muuttaisi. Jos Espoon omakoti talostani lähtisin niin Porvoo, Tammisaari, Karjaa ja ehkä kotka ja Loviisa. Jokin siihen meren läheisyyteen vetää...
- 18826
Muutin juuri pois 60 000 asukkaan kaupungista kun alkoi ahdistaa.
Kaipaan palveluja ja menoa, nyt on uimahalli tien toisella puolella, bussipysäkki talon edessä (aikatauluja ei tarvitse katsoa, koko ajan menee), kaksi kauppaa 3-5 min kävellen, kirjasto 500 m.... ja sitten kuitenkin lenkki/hiihtopolulle ja järven rantaan vajaa km. Aivan kaupungin sykkeeseen kotoa n. 1,5 km. Pyörällä menee 6 minuuttia.
Ravintoloita taitaa olla satoja kaupungissa, omalla kotikadullakin useampi. On klubia ja pubia ja keikkaa, on kulttuuria ja liikuntaa niin paljon kuin vaan ehtii käymään, jokaiselle jotakin.
Riippuu elämäntilanteesta mitä kaipaa. Olen asunut omakotitalossa metsän keskellä kun lapset oli pieniä. Se oli hyvä silloin, nyt en missään nimessä asuisi ensinnäkään omakotitalossa, saati metsän keskellä. - beethooven
Varkaus tai Pietarsaari voìsivat ehkä vielä tulla kysymykseen tässä elämässä? Kumpikin ovat todellisia pikkukyliä stadissa asuneelle viimeiset 53 vuotta. Toisaalti niiden keskustassa on kuitenkin sen verrat hyvät palvelut että ihan välttämättä ikävystymään ei pääse heti kättelyssä varmaankaan? Junat ja bussit kulkevat joskin harvakseltaan mutta siltikin ja mikä tärkeintä asunnot ovat lähes ilmaisia tätä nykyä vielä etenkin?
- AlliumCaeruleum
En tunne Suomen "pieniä alueita" juuri lainkaan. Sama tilanne on n. 999,99 promillella vastanneista ja vastaamattomista.
- Luki_
Ei ne tunne alueita todellakaan.Mitä missäkin,kuhan höpöttävät mutta saahan sitä höpöttää.
Kun aloituksen laadin niin nimen omaan mainitsin ettei työpaikkoja nyt sitten mietitä vaan kysymys oli enempi kuvitteellinen.
No eihän tällä palstalla ole juuri tietoa siis todellista niin ne jäävät pieniin piereihin siinä mielessä että alue on se johon on itse voinut jämähtää tai jos kenties aikoinaan asua,uusia innovatiivisia käsitteitä ei ole.
Kun minä tuota olen mainostanut täällä lieksan kolia niin en ihan turhaan,nimittäin useimmat ei tiedä mitä sielä on.
Esim: juuri rankattu tilastoihin.
Ukko-Koli valittu rinteiden parhaimmistoon
Ukko-Koli on valittu rinteiden parhaimmistoon. Hiihtomatkailun nettijulkaisu Lumipallo listasi kymmennen Suomen parasta laskettelurinnettä. Ensimmäisenä julkaisussa mainitaan Pohjois-Karjalasta lyötyvän Kolin rinne. Ukko-Kolia kuvaillaan klassikoksi, joka kumpuilee upean vaihtelevasti ja Lumipallon mukaan haastaa paatuneenkin rinnetykittäjän.
Sitten ihmettelen tuota erään kirjoittajan baari luettoa,on kuulema satoja,minä en sitä kylää tiedä suomessa,mikä kylä se on koska helsingissä pannaan ainakin ovia kiini jatkuvalla syöttöllä niin mikä virkeä kylä se mahtaa olla?
KUKA TIETÄÄ KYLÄN JOSSA ON NÄIN?
"kuitenkin lenkki/hiihtopolulle ja järven rantaan vajaa km. Aivan kaupungin sykkeeseen kotoa n. 1,5 km. Pyörällä menee 6 minuuttia.
Ravintoloita taitaa olla satoja kaupungissa, omalla kotikadullakin useampi."
Ei ole suomi kyseessä ja se ei kuulu nyt tähän listaan.
- beethooven
Kannattaa myös miettiä noita verotusasioita suunnitellessa mahdollista asuinpaikkakunnan vaihtoa vielä tässä elämässä hyvinkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti15822785Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2463002Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos292561Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori912511Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks152393- 1011618
Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1821562Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s181391Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta221367Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_2411330