hiusten lähtö

kohtakalju

miten muilla vaihdevuosissa olevilla hiukset pysyneet päässä? Mulla viimeisistä kuukautisista n. vuosi ja nyt elokuussa alkoi hiuksia lähtemään valtavasti, erityisesti harjatessa ja pestessä. Puoleen tippuneet siihen nähden mitä oli, harkinnut jo peruukkia/päähinehuivia. Voiko estrogeenin puutos tehdä tällaista?? vai johtuuko karppiruokavaliosta, lääkityksestä (ketipinor 400 mg), stressistä? Aiemminkin olen laihduttanut, ei vaikutusta hiuksiin, ja stressiä ollut aiemminkin, eikä mitään vaikutusta hiuksiin. Eli joko vaihdevuodet/lääkitys?

4

1501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monta.syyllistä

      Yhden lääkärin mukaan naisella on luonnollinen sulkasato joka viides vuosi, jolloin hiuksia lähtee/vaihtuu kerralla enemmän. Päivittäinen päänahan hieronta vilkastuttaa verenkiertoa ja siten myös hiustupen aineenvaihduntaa.
      Hormonitason vaihtelu vaikuttaa toisilla tosi paljon – jo raskausaikanakin – ruokavalion muutokset samoin, ja myös liikunta tai sen vähyys vaikuttavat nekin hiusten kuntoon.
      Ja sitte on vielä se geeniperimä...

    • Onnellinen_estrogeeni

      Minulla lähti hiuksia tosi paljon. Kampaajatkin aina huomauttivat siitä pesun yhteydessä ja itse olin kauhuissani kun hiuksia lähti tupottain pesun yhteydessä. Epäilin kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta kokeet eivät sitä näyttäneet. Sitten lääkäri sanoi kyseessä olevan sulkasadon.
      Kauniista paksuista kiharista hiuksistani ei ollut paljon jäljellä kun viimein menin gynelle. Ja sain estrogeenireseptin. Jo kuukauden kuluttua leskenotsassani oli pientä hiuskasvua, nyt paennut hiusraja on kasvanut umpeen, tosin uusi hius on vielä paljon lyhyempää kuin vanha.

      Minun vastaukseni kysymykseesi: kyllä, estrogeenin puute voi aiheuttaa hiustenlähtöä.

    • vauhdikasharvahapsi

      Hiusten lähtö on yleistä yli 40-vuotiailla naisilla. Alla olevan linkin mukaan joka toinen nainen kärsii siitä mainittavasti. Riippuu varmaan alkuperäisestä hiuslaadusta ja hiusten määrästä, kuinka haittaavaa hiusten lähtö on. Kannattaa varmistaa terveydentila peruslaboratoriokokeilla. Jos mitään sairautta ei ole (diabetes; kilpirauhasongelmat; anemia; imeytymissairaudet, kuten keliakia) hiusten lähtö on vain osaa geneettistä koodiasi, ja sinun kannaltasi ikävää.

      Itse olen 40 ja periaatteessa terve. Olen ollut aina ohuthiuksinen ja nyt asia siis korostuu. Vauvanakaan hiukseni eivät meinanneet kasvaa. Isälläni hiukset ovat vanhemmiten muuttuneet ihan hahtuvanohuiksi ja valkoiksiksi, vaikka selkeää kaljua ei ole. Äitini on paksuhiuksinen (aasialaistyyppinen hiuslaatu) yhä edelleen eläkeiässä. Hyvähiuksisen äidin tytärkin voi siis periä heikot ja harventuvat hiukset.

      Nykyään on hyviä hiuslisäkkeitä ja peruukkeja. Laadukasta peruukkia ei tajua peruukiksi. Eli katukuvassa olevat hiukset (sekä nuorilla ja vanhemmilla) eivät aina ole aitoja, ainakaan kokonaan. Itse olen miettinyt peruukkiasiaa. Tyyliini ja liikkumistapaani se ei sovi. Pidän mieluummin siiliä hattua/huivia tarvittaessa. Ainakin toistaiseksi näin. Hiusten lähdön laajuudesta riippuen sopiva kampaus voi pelastaa tilanteen. Ainakin oman kokemukseni mukaan päässä olevan hiukset ovat terveitä ja kunnolla kiinni. Eli turha pelätä liikaa hiusten käsittelyjä hiusten lähdön pelossa. Niitä lähtee sen verran kuin lähtee. Lisäkkeitä voi siis käyttää, jos niistä pitää.

      http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/434552/Hiustenlahto joka toisen yli 40vuotiaan ongelma

    • maitoa_tisseistä

      Vaihdevuodet.
      Unihäiriöitä.
      Psykoosi.
      Neurolepteja.
      Tukka lähtee.
      Ei haittaa, jatkat vaan lääkitystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3023
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2878
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2272
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      93
      2164
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1848
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      338
      1794
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1672
    Aihe