Asiantuntevaa keskustelua kuorma-autoista jne

AsiantuntijanPalsta

Tämä keskustelu sisältää vain ja ainoastaan pelkkää asiaa kuorma-autoista, palkkauksesta, työpaikoista jne. Tähän alkuun heti alan todellisen asiantuntijan kommentti.

Bussissa

24.11.2016 11:10
Onhan meillä AKT... heidän kautta saatu 2c korotuksia tuntipalkkaan... se tekee päivässä jo 20c, kahteen viikkoon 2€ jos tekee vähän ylitöitä

36

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiimsteripari451

      Me Tiimsterit käymme ainoastaan asiallista keskustelus täällä. Palturin laskun ja sana arvoitukset jätämme suosiolla käytäväksi ainoastaan vetäjään sisälle kärrin vedon aikana.

      • MissäBusissa

        Onko nimimerkki Busissa sitten missä?


      • Busissa

        Nå.........TADAAA yksipäiväinen viiknoloppu alkaa TOTTA!!!!!

        Auta ajettu työkseen monta vuotta.

        Tai oikeastaan ajamani auto on hieman pidempi, mutta painot yms. tismalleen samat kuin siinä 60 tonnisessa yhdistelmässä. Edes 40 vuotta rekkaa työkseen ajanut ei osaisi autoni ohjaamosta sanoa onko se rekka tai kuorma-auto (löytyyhän sieltä perästä se vetokitakin (vaikka täysipitkää vaunua siihen ei tietnekään saa laittaa))

        Katsastusaika kannattaa ainakin varata etukäten jos meinaa nastoilla sinne ajaa kesällä


      • PoikaHoitoonNopeasti
        Busissa kirjoitti:

        Nå.........TADAAA yksipäiväinen viiknoloppu alkaa TOTTA!!!!!

        Auta ajettu työkseen monta vuotta.

        Tai oikeastaan ajamani auto on hieman pidempi, mutta painot yms. tismalleen samat kuin siinä 60 tonnisessa yhdistelmässä. Edes 40 vuotta rekkaa työkseen ajanut ei osaisi autoni ohjaamosta sanoa onko se rekka tai kuorma-auto (löytyyhän sieltä perästä se vetokitakin (vaikka täysipitkää vaunua siihen ei tietnekään saa laittaa))

        Katsastusaika kannattaa ainakin varata etukäten jos meinaa nastoilla sinne ajaa kesällä

        Varaan ajan Busissa nimimerkille etukäten Turun psykiatriseen sairaalaan. Milloin voi tuoda?

        Terveisin,mBusissa nimimerkin äiti


      • PsykiatrianPoliTku
        PoikaHoitoonNopeasti kirjoitti:

        Varaan ajan Busissa nimimerkille etukäten Turun psykiatriseen sairaalaan. Milloin voi tuoda?

        Terveisin,mBusissa nimimerkin äiti

        Tuo heti!


      • PoikaHoitoonNopeasti
        PsykiatrianPoliTku kirjoitti:

        Tuo heti!

        Kiitos. Tuomas ei suostu lähtemään. Voitteko hakea?


      • PsykiatrianPoliTku
        PoikaHoitoonNopeasti kirjoitti:

        Kiitos. Tuomas ei suostu lähtemään. Voitteko hakea?

        Tulossa ollaan kohti Runosmäkeä.


      • tadaanoh
        PsykiatrianPoliTku kirjoitti:

        Tulossa ollaan kohti Runosmäkeä.

        Bussissa

        27.11.2016 23:09
        Uusi
        Ainahan sen voi myös laskea

        Sanotaan että keskituntiansio on 17€ ja rytimänä viikko päivystystä viikko vapaata

        Sanotaan että töitä on noin 25% päivystysajasta

        Päivystyspalkka on 50% tuntipalkasta

        Viikossa tunteja tulee 168 tuntia

        Päivystystunteja 126*17/0,5=1071€
        Työtunteja 42*17=714€

        Näin ollen kahden viikon palkaksi tulee 1785€ ja kuukaudessa noin 3500€

        Tämä siis vain yksi esimerkki


      • Busissaa
        tadaanoh kirjoitti:

        Bussissa

        27.11.2016 23:09
        Uusi
        Ainahan sen voi myös laskea

        Sanotaan että keskituntiansio on 17€ ja rytimänä viikko päivystystä viikko vapaata

        Sanotaan että töitä on noin 25% päivystysajasta

        Päivystyspalkka on 50% tuntipalkasta

        Viikossa tunteja tulee 168 tuntia

        Päivystystunteja 126*17/0,5=1071€
        Työtunteja 42*17=714€

        Näin ollen kahden viikon palkaksi tulee 1785€ ja kuukaudessa noin 3500€

        Tämä siis vain yksi esimerkki

        Eli käytännössä jos omistaja ei ole kuski ja ei suostu kertomaan kuka on ajanut niin 99% varmuudella kukaan ei joudu vastuuseen ylinopedesta? Ei vaan siis itse olen kaksi kertaa jättänyt vasikoimatta kuka ajoi! Kuski sai rangistuksen molemmilla kerroilla mutta ei sakkoa

        Ja johan sanoin että tällöin kukaan eisaa 99% varmuudella sakkoa, aina on kuitenkin se mahis että poliisi itse selvittää kuka on ajanut!

        Ja ajoneuvovastaavan on PAKKO kertoa kuka ajoi tai tulee rangiasusta. Yksityisissä autoissa noin ei ole.

        Kukas malmin pelle tuo Jaana Magnuson on? Jo kaksi kertaa lähettänyt kirjeen että pitäisi noutaa sakko... Ylinopeus tammikuun alussa ja uudessa kutsussa aikaa ensi tiistaihin asti! Poistaisi vain koko keissin, pääsisi kaikki helpoimmalla
        Niin. Jos poliisi "nappaa" mut tarkoittaa se että käteen lyödään sakkolappu ja juttu menee oikeuteen 8km/h epäillyn ylinopeuden vuoksi

        Ja oikeudessa voitto on melko varma.

        Joten nyt kannattaisi Jaanan klikata "poista" sen sijaan että valtion rahoja tuhaltaan käräjöintiin

        Saas nähä tuleeko vielä kolmas kutsu noutaa skko tai aletanako jo uhkailemaan etsintäkuulutuksilla jne
        Taidat olla sama henkilö joka ei voi saada

        A: Parkkisakko

        B: Sakkoa myöhässä palautetusta kirjasta/videosta

        C: Sakkoa jos jätät varatun ajan käyttämättä (esim. parturissa)

        Eli ns. PILKUNNUSSIJA

        Ja jos poliisi "kaivaa" mut esiin koska olen epäiltynä 8km/h ylinopeudesta juttu päätyy oikeuteen (kiistäminenkin valmiina) ja juttu päätyy taas sanomalehtiin kuten viime keississä kävi

        Joten nyt kannattaisi Jaanan katsoa mun tietoja ja kiltisti klikata "poista" tai jättää asia sikseen (odottamaan vanhentumista)


        Tokihan on :) Ja useasti olen asian todistanut

        Myös seuraava keissi on tulossa JOS poliisi ei poista sakkoa tai anna sen vanhentua
        Ei koko poliisikunta!

        Ainakin Kaisu Kivimäki joka viimeksi antoi aihettoman sakon ja hänen vuoksi tulos oikeudessa oli tämä http://www.iltalehti.fi/autot/2013112717673189_au.shtml

        Mutta miksi Jaana lähettänyt jo 2vkertaa kutsun noutaa sakko? Miksi ei anna asian vain olla?
        Olisi kiva tietää kuinka monessa keississä poliisi on saanut selville ksukin pelkän kuvan perusteella!

        Tai loppuuko motivaatio selvittää kuskia heti kun omistaja toteaa "en ajanut enkä tiedä kuka ajoi"
        Nimenomaan!

        Jos kyselyyn kuka ajoi tai ehdolliseen rikesakkoon vastaa "en ajanut, en tiedä kuka ajoi" niin tulee kutsu asemalle

        itselleni KAKSI kertaa tullut kysely kuka ajoi. Molemmilla kerroilla myös kutsu asemalle jossa todennut niin ikään että en ollut mukana, en tiedä kuka ajoi, joku kaverin kaveri

        Joten miksi poliisi ei selvittänyt kuskia noissa tapauksissa??? Montako tuntia he käytti siihen että he yritti selvittää kuskin sen jälkeen kun lähdin asemalta pois? 0 aika lähellä?

        Miten tämän nyt selittäisi että tyhmäkin tajuaa

        2013 ajoin kameraan, kävin oikeudessa ja voitin! Juttua luettu lehdistäkin

        Sen jälkeen KAKSI kertaa muu ajanut autollani kameraan ja olen keronut että en ole kuski enkä vasikoinut kuskia

        Pysytkö kärryillä?

        2016 alkuvuonna ajoin kameraan ja nyt tullut kaksi kertaa kutsu noutaa sakko. Viimeisimmässä päiväksynä 3.5 mennessä

        Joten mikä ongelma?

        Eli nyt on vireillä tasan yksi juttu, ja siinä on pomo VASIKOINUT muten joten pakko koittaa pakoilla sakkoa ja jos käry käy niin oikeuskeikka tiedossa

        Onko pelle kateellinen kun olen selättänyt yhden aiheellisen (joskin kohtuuttoman) sakon ja kaksi täysin aiheetonta

        Ja neljännessä tapauksessa melko varma että voitto tulee... Noh tommosia pellejä on suomi täynnä ja siihen tä systemei perustuukin
        Jaahas! taaas puuttuu käytännön kokemus :)

        Jos kuvasta selvästi näkyy että omistaja ei ole kuski, ei tule mitään "kuulustelua" vaan ihan tiskillä kysästään tietääkö kuka ajoi, jos ei tiedä niin kysytään miksi ei tiedä...

        Nooh oo säkin tommonen hiirulainen ja käräytä kaveris :)

        Ja siinä kohtaa kun pomo vasikoi mut ja nyt joudun elämään pelossa että tulee etsintäkuulutus, niin kuittasin tuon ottamalla firmasta MC55 kapulatietokoneen, arvo noin 3500€


      • Busissa
        Busissaa kirjoitti:

        Eli käytännössä jos omistaja ei ole kuski ja ei suostu kertomaan kuka on ajanut niin 99% varmuudella kukaan ei joudu vastuuseen ylinopedesta? Ei vaan siis itse olen kaksi kertaa jättänyt vasikoimatta kuka ajoi! Kuski sai rangistuksen molemmilla kerroilla mutta ei sakkoa

        Ja johan sanoin että tällöin kukaan eisaa 99% varmuudella sakkoa, aina on kuitenkin se mahis että poliisi itse selvittää kuka on ajanut!

        Ja ajoneuvovastaavan on PAKKO kertoa kuka ajoi tai tulee rangiasusta. Yksityisissä autoissa noin ei ole.

        Kukas malmin pelle tuo Jaana Magnuson on? Jo kaksi kertaa lähettänyt kirjeen että pitäisi noutaa sakko... Ylinopeus tammikuun alussa ja uudessa kutsussa aikaa ensi tiistaihin asti! Poistaisi vain koko keissin, pääsisi kaikki helpoimmalla
        Niin. Jos poliisi "nappaa" mut tarkoittaa se että käteen lyödään sakkolappu ja juttu menee oikeuteen 8km/h epäillyn ylinopeuden vuoksi

        Ja oikeudessa voitto on melko varma.

        Joten nyt kannattaisi Jaanan klikata "poista" sen sijaan että valtion rahoja tuhaltaan käräjöintiin

        Saas nähä tuleeko vielä kolmas kutsu noutaa skko tai aletanako jo uhkailemaan etsintäkuulutuksilla jne
        Taidat olla sama henkilö joka ei voi saada

        A: Parkkisakko

        B: Sakkoa myöhässä palautetusta kirjasta/videosta

        C: Sakkoa jos jätät varatun ajan käyttämättä (esim. parturissa)

        Eli ns. PILKUNNUSSIJA

        Ja jos poliisi "kaivaa" mut esiin koska olen epäiltynä 8km/h ylinopeudesta juttu päätyy oikeuteen (kiistäminenkin valmiina) ja juttu päätyy taas sanomalehtiin kuten viime keississä kävi

        Joten nyt kannattaisi Jaanan katsoa mun tietoja ja kiltisti klikata "poista" tai jättää asia sikseen (odottamaan vanhentumista)


        Tokihan on :) Ja useasti olen asian todistanut

        Myös seuraava keissi on tulossa JOS poliisi ei poista sakkoa tai anna sen vanhentua
        Ei koko poliisikunta!

        Ainakin Kaisu Kivimäki joka viimeksi antoi aihettoman sakon ja hänen vuoksi tulos oikeudessa oli tämä http://www.iltalehti.fi/autot/2013112717673189_au.shtml

        Mutta miksi Jaana lähettänyt jo 2vkertaa kutsun noutaa sakko? Miksi ei anna asian vain olla?
        Olisi kiva tietää kuinka monessa keississä poliisi on saanut selville ksukin pelkän kuvan perusteella!

        Tai loppuuko motivaatio selvittää kuskia heti kun omistaja toteaa "en ajanut enkä tiedä kuka ajoi"
        Nimenomaan!

        Jos kyselyyn kuka ajoi tai ehdolliseen rikesakkoon vastaa "en ajanut, en tiedä kuka ajoi" niin tulee kutsu asemalle

        itselleni KAKSI kertaa tullut kysely kuka ajoi. Molemmilla kerroilla myös kutsu asemalle jossa todennut niin ikään että en ollut mukana, en tiedä kuka ajoi, joku kaverin kaveri

        Joten miksi poliisi ei selvittänyt kuskia noissa tapauksissa??? Montako tuntia he käytti siihen että he yritti selvittää kuskin sen jälkeen kun lähdin asemalta pois? 0 aika lähellä?

        Miten tämän nyt selittäisi että tyhmäkin tajuaa

        2013 ajoin kameraan, kävin oikeudessa ja voitin! Juttua luettu lehdistäkin

        Sen jälkeen KAKSI kertaa muu ajanut autollani kameraan ja olen keronut että en ole kuski enkä vasikoinut kuskia

        Pysytkö kärryillä?

        2016 alkuvuonna ajoin kameraan ja nyt tullut kaksi kertaa kutsu noutaa sakko. Viimeisimmässä päiväksynä 3.5 mennessä

        Joten mikä ongelma?

        Eli nyt on vireillä tasan yksi juttu, ja siinä on pomo VASIKOINUT muten joten pakko koittaa pakoilla sakkoa ja jos käry käy niin oikeuskeikka tiedossa

        Onko pelle kateellinen kun olen selättänyt yhden aiheellisen (joskin kohtuuttoman) sakon ja kaksi täysin aiheetonta

        Ja neljännessä tapauksessa melko varma että voitto tulee... Noh tommosia pellejä on suomi täynnä ja siihen tä systemei perustuukin
        Jaahas! taaas puuttuu käytännön kokemus :)

        Jos kuvasta selvästi näkyy että omistaja ei ole kuski, ei tule mitään "kuulustelua" vaan ihan tiskillä kysästään tietääkö kuka ajoi, jos ei tiedä niin kysytään miksi ei tiedä...

        Nooh oo säkin tommonen hiirulainen ja käräytä kaveris :)

        Ja siinä kohtaa kun pomo vasikoi mut ja nyt joudun elämään pelossa että tulee etsintäkuulutus, niin kuittasin tuon ottamalla firmasta MC55 kapulatietokoneen, arvo noin 3500€

        Ei se ole vierasta. Viimeisimmän 3 vuoden aikana tehnyt lähes 100 reissua joista noin 50 baltic princesillä

        En silti osaa vastata "nippelitietoihin" joita ei netistä löydy kuten "montako näyttöä/televisiota asiakkaille no yökerhossa" sen sijaan osaan kertoa esim. laivan karaokevalikoimasta, ohjelmatarjossa, aukioloajoista yms....


      • PariKalaaBusissa
        Busissa kirjoitti:

        Ei se ole vierasta. Viimeisimmän 3 vuoden aikana tehnyt lähes 100 reissua joista noin 50 baltic princesillä

        En silti osaa vastata "nippelitietoihin" joita ei netistä löydy kuten "montako näyttöä/televisiota asiakkaille no yökerhossa" sen sijaan osaan kertoa esim. laivan karaokevalikoimasta, ohjelmatarjossa, aukioloajoista yms....

        Tuo on muuten totta! Volvossa se vakionopeudensäädin toimii todella harvoin ongelmitta.

        Muita "puitteita"

        - Avain metallitikku 80 luvun tyyliin

        - Ilma jousien kaukosäädin "erilainen" ja hankalassa paikassa oven ja penkin välissä

        - Vaikeakäyttöinen vaihteenvalitsin (automaattivaihteisto). Auto voi lähteä esim. eteenpäin vaikka pitäisi olla pakki päällä. Mennä manuaalilta automaatille itsestään jne.

        - Vaikeaselkoinen "ajotietokone" näyttelee kaikkea tuhraa, mutta toisaalta tarpeellinenkin ilmoitus tyyliin "perälauta auki" voi jäädä piiloon

        -Pakokaasujarru vanhan tyylinen on/off ja omalla "viiksellä"

        - Edelliseen viitaten ratin ympärillä paljon turhia "viilksiä" vrt. vaikkapa mersuun

        - "Automaattiset" ajovalot toimii puutteellisesti... Noh harvassa autossa ne toimii kuten pitää

        - Auto voi jäädä käynnistymättä jos starttaa liian lyhyen aikaa

        - "Vaihtoehtoiset" Eli helvetin usein käytetyt nappulat jalkatilassa

        - Nappuloidenn symboolit omituisia, monelle ei sano mitään "TSC" "E/P" tai vaikkapa mittarin merkkivalot "A" 1" " " "cc" "[CC]" Noh vastaavat kummallisuudet oli tuttuja 2000 luvun alun spinttereistä

        Sitten jotain plussaa... HELVETIN hyvin toimiva automaattivaihteisto, kunhan saa auton liikkelle. Johtuen siitä että uusissa Volvoissa on synkronoimaton laatikko. Vrt. esim mersuun
        Noi on asioita joita ei netistä löydy, vaan ne pitää itse kokea :)
        Oho! Mikäs kateellinen pelle täällä onkaan? Tiedossa taas lyhyt viikonloppu, mikäs nyt ahdistaa :)

        Ja ei, en ole taksia ikinä ajanut tai missään puhunut takseista mitään :)

        Noh koita sä jaksaa, rustaa vaikka pomolle kirje "täten irtisanon työsuhteeni päättymään..." se helpottaa...

        Itsekin mietin mitä tekis tänään, vetäiskö kännit tai käviskö saunassa ja ottais vaan pari kalaa :D
        Oho! Kateus tuli ja vielä kahdella viestillä :D Noh ei muutaku nukkumaan et jaksat taas 1:00 mennä kakkatyöhön, oisko taas tulossa 1 päivänen viikonloppu sulle :) Noh koita jaksaa tai lähde HELVETTIIN siksi on YTK


      • SisuMäättä
        PariKalaaBusissa kirjoitti:

        Tuo on muuten totta! Volvossa se vakionopeudensäädin toimii todella harvoin ongelmitta.

        Muita "puitteita"

        - Avain metallitikku 80 luvun tyyliin

        - Ilma jousien kaukosäädin "erilainen" ja hankalassa paikassa oven ja penkin välissä

        - Vaikeakäyttöinen vaihteenvalitsin (automaattivaihteisto). Auto voi lähteä esim. eteenpäin vaikka pitäisi olla pakki päällä. Mennä manuaalilta automaatille itsestään jne.

        - Vaikeaselkoinen "ajotietokone" näyttelee kaikkea tuhraa, mutta toisaalta tarpeellinenkin ilmoitus tyyliin "perälauta auki" voi jäädä piiloon

        -Pakokaasujarru vanhan tyylinen on/off ja omalla "viiksellä"

        - Edelliseen viitaten ratin ympärillä paljon turhia "viilksiä" vrt. vaikkapa mersuun

        - "Automaattiset" ajovalot toimii puutteellisesti... Noh harvassa autossa ne toimii kuten pitää

        - Auto voi jäädä käynnistymättä jos starttaa liian lyhyen aikaa

        - "Vaihtoehtoiset" Eli helvetin usein käytetyt nappulat jalkatilassa

        - Nappuloidenn symboolit omituisia, monelle ei sano mitään "TSC" "E/P" tai vaikkapa mittarin merkkivalot "A" 1" " " "cc" "[CC]" Noh vastaavat kummallisuudet oli tuttuja 2000 luvun alun spinttereistä

        Sitten jotain plussaa... HELVETIN hyvin toimiva automaattivaihteisto, kunhan saa auton liikkelle. Johtuen siitä että uusissa Volvoissa on synkronoimaton laatikko. Vrt. esim mersuun
        Noi on asioita joita ei netistä löydy, vaan ne pitää itse kokea :)
        Oho! Mikäs kateellinen pelle täällä onkaan? Tiedossa taas lyhyt viikonloppu, mikäs nyt ahdistaa :)

        Ja ei, en ole taksia ikinä ajanut tai missään puhunut takseista mitään :)

        Noh koita sä jaksaa, rustaa vaikka pomolle kirje "täten irtisanon työsuhteeni päättymään..." se helpottaa...

        Itsekin mietin mitä tekis tänään, vetäiskö kännit tai käviskö saunassa ja ottais vaan pari kalaa :D
        Oho! Kateus tuli ja vielä kahdella viestillä :D Noh ei muutaku nukkumaan et jaksat taas 1:00 mennä kakkatyöhön, oisko taas tulossa 1 päivänen viikonloppu sulle :) Noh koita jaksaa tai lähde HELVETTIIN siksi on YTK

        Itsekin mietin mitä tekis tänään, vetäiskö kännit tai käviskö saunassa ja ottais vaan pari kalaa :D


      • Busissaa
        SisuMäättä kirjoitti:

        Itsekin mietin mitä tekis tänään, vetäiskö kännit tai käviskö saunassa ja ottais vaan pari kalaa :D

        Tottahan tuokin... Nooh, siksihän me veroja maksamme...

        Viime vuonna maksoin tuloveroa 5 tonnia ja siitä karkeasti ottaen 25% muita veroja :)

        Nooh, tuollainen lakimuutos olisi jopa mahdollinen :=
        "Kiistäminen johti käräjäoikeuden käsittelyyn, joka käytiin tämän kuun alussa. Sisu esitti oikeudessa todisteeksi syyttömyydestään tiedot, jotka työnantajan GPS-laite oli tallettanut. Niiden mukaan hän ajoi vain 82km/h, kun ”peltipoliisi” mittasi 91km/h.
        – Lopputulos oli, että sakko kumottiin. Tuomari totesi, että voin heittää lapun roskiin. Yllätyin itsekin, Sisu pohtii."
        Laitetaas vielä lista autoista...

        Yksi näistä on viime vuoden puhuin auto, millä en hidastanut tarpeeksi kameran kohdalla, kuten palstallakin on aiheesta juteltu, arvatkaas mikä

        1 VolksWagen Crafter 2007
        2 volksvagen crafter 2010
        3 volkswagen golf
        4 Renault Megane
        5 Renaul Kangoo
        6 Renault Scenic
        7 Audi A4
        8 Hyndai Pony
        9 Toyota Corolla
        10 Toyota Avensis
        11 Toyota Yaris 2013
        12 Volvo V40
        13 Volvo XC 70
        14 Volvo FL6
        15 Volvo S60
        16 DAF 2012
        17 Peugeot oisko ollut joku 307 tms
        18 Mazda 323F
        19 Mazda joku kansanmalli, oisko ehkä 626
        20 Nissan Micra vm 86
        21 Nissan Micra vm 88
        22 Nissan Micra vm 2011
        23 Opel Vivaro
        24 Opel Movano 2012
        25 Opel Movano 2011
        26 Opel Astra
        27 Opel varmaanki Astra tai Vectra
        28 Citroen Picasso 05
        29 Citroen Picasso 01
        30 Citroen Jumpper 03
        31 Citroen Jumpper 04
        32 Citroen Jumpper 05
        33 Citroen Jumpper 07
        34 Citroen ZX 96
        35 Citroen joku vanha farmari
        36 Mersun Vito
        37 Mersun Sprintter vm 1996
        38 Mersun Sprintter vm 1998
        39 Mersun Sprinter vm 1999
        40 Mersun Sprinter vm 2001
        41 Mersun srpintter vm 2000
        42 Mersun sprintter vm 2002
        43 Mersun sprintter vm 2000
        44 Mersn sprintter vm 2003
        45 Mersun sprintter vm 2005
        46 Mersun sprintter vm 2006
        47 Mersun sprinter vm 2006
        48 Mersun sprinter vm 2007
        49 Mersun sprinter vm 2007
        50 Mersun sprintter vm 2008
        51 Mersun sprinter vm 2008
        52 Mersun sprintter vm 2008
        53 Mersun sprintter vm 2008
        54 Mersun sprintter vm 2009
        55 Mersun sprinter vm 2010
        56 Mersun 1828 atego 2004
        57 Mersun 1524 atego vm 2007
        58 Mersun 818 Atego 2010
        59 Mersun 818 Atego 2010
        60 Mersun 818 Atego 2010
        61 Mersun 819 Atego 2012
        62 Mersun 1829 axor vm 2011
        63 Mersun 1024 atego vm 2011
        64 Mersun 1624 Atego vm 2013
        65 Mersun 1830 Antos 2013
        66 Mitsubishi Canter 09
        67 Joku aika uus hybridi. Toyota?
        68 Fiat Uno
        69 Fiat Tempra
        70 Fiat Punto
        71 Fiat Stilo
        72 Fiat Bravo
        73 Fiat Marea
        74 Fiat Ducato 2005
        75 Fiat Ducato 2003
        76 Chryesler Neon
        77 Chryesler 300M
        78 Chevrolet nubira 2005
        79 Chevrolet nubira tms pikkuauto
        80 Man 2000 8T
        81 Man 2005 8T
        82 Man 2008 12T
        83 Ford Focus 2001
        84 Ford Focus 2002
        85 Ford Focus 2006
        86 Ford Focus 2006
        87 Ford Tourneo Connect
        88 Iveco eurocargo
        Ei se kyllä ole mikään VALTAVA määrä, ja kuten listasta voi huomata, niin suurin osa autoista on kuorma- ja pakettiautoja

        Mutta "erikoisinta" lienee se että muistaa KAIKKI autot mitä on ajettu, olkoon ajettu matka sitten 5 metriä tai 100.000km
        Keksi jotain uutta :)

        Vitsit on hauskoja kerran tai kaksi, ei montaa vuotta.

        Tai onko dementtia tullut, kuten Mammalleni... JOKA kerta kertoo saman vitsin "syökääs pojat pullia, se kasvattaa... kuntoa" ja viimeksi mamma totesi jopa "Olipas kiva kun Harley Davidson kävi täällä kylässä"

        En ole kyllä ikinä nähnyt että kukaan vanhainkoti-ikäinen tietokonetta käyttäisi.. tai sitten olet vain tyhmä ;)

        En kyllä rekisterinumeroita muista läheskään kaikista.

        Samaten edes jokaisen auton malli ei ole tiedossa.

        Kahdessa tapauksessa en ole edes merkistä varma ;)
        Idiootti, en kysynyt montaako autoa olette ajanut, saati mitä autoja, kysyin onko 88 autoa 7 vuodessa paljon tai vähän


      • Busissaa

        Pullan ajo on vaikein ja keisarilaji

        Totta, on siinä omat haasteet

        Johonkin paikkaan voi mennä esim 50 laatikkoa mutta on vain 3 lappua

        Johonkin paikkaan voi mennä 15 laatikkoa ja vain yksi lappu

        Jokaisessa laatikossa ei lue erikseen mihin ne menee, silti ne ei saa mennä sekaisin

        Joskus voi olla pinossa vaikka 5 neljän laatikon paikkaa, eli viisi lappua, 20 laatikkoa, ja viisi eri paikkaa

        Sitten vielä laatikoiden alla ei ole mitään pyöriä, eikä saa lastata edes sähkötrukilla, ja joskus pitää jopa KANTAA laatikoita sisään

        Sitten voi kyydissä olla vaikkpa 60 jakopaikkaa, ja ei saisi mennä 15 minuttia pinon kaivamiseen autosta, vaikka auto olisi aivan täynnä

        Sitten vielä paluukuorma, se vaatii tasan saman tilan kuin täydet, laatikot ei mene sisäkkäin mitenkään, toisin kuin rullakot, lavat yms. joissa paluu vie vähemmän tilaa

        Mutta tuskin juuri moni muu kuin minä ajaa pullaa 3 akselisella R480 Scanialla, isoimmat taitaa olla jotain 12 tonnisia normiajossa

        Mutta siitä vaan, esim. roskakuskit koittamaan tota hommaa, tai iltapäivälehtien jakajat :)
        Itselläni ei ole BECE-korttia en tiedä paljoakaan rekan painoista

        Mutta eikös yleensä niissä 60 tonnissa ole vetoautona juuri 26 tonninen auto? siis koppa-autoissa yleensä?

        Ja tuo auto nyt on väliaikainen, kun piti saada ÄKKIÄ iso auto, ja ei uusia autoja mittatilauskopella noin vain saa.

        Eli ajoon on tulossa 18 tonninen axor, päiväohjaamolla, ja pisimmällä kopalla, kantavuutta joku 7-8 tonnia, ei se pullakuormalla ylity

        Ja oikeastaan tuossa Scaniassa on jopa HELPOMMAT vaihteet kuin Ategossa, ategossa ne on täysin mekaaniset, kun taas scaniassa ne on paineilma(tehostetut)
        "Onko siinä kuormassa niin paljon leipää, että noin iso Scania tarvitaan"

        Rosten tekee myös Leipäaittan (LIDL) ja Rainbown leivät

        Uusien kuljetussääntöjen vuoksi, saa nyykyjään ne kuljettaa samalla autolla, ja lisäksi ajan "pitkää" runkolinjaa, joten kyllä sitä pullaa tulee ihan Scania täyteen

        Ja tuo lenkki tuli niin äkkiä meille, että piti ottaa "vuokraan" tuollainen iso auto, joka löytyi jonkun pomon tutun firman kautta

        No hankinnassa on 18 tonninen UUSI axor jossa on päiväohjaamo ja pisin mahdollinen koppa, kantavuutta joku 7-8 tonnia, ja 9 vaihteinen kaksois H vaihteisto, eihän meidän firmaan nyt mitään käytettyä "käyttöautoksi" osteta, koska tosiaan, esim Scania kuluttaa HIEMAN enemmän kuin Axor, ja lisäksi kantavuutta on turhaan siinä

        Mutta et vastannut kysymykseeni, onko tuo 26 tonninen scania juuri sellainena auto, joka on vetoautona 60 tonnisissa 25,25 metrisissä yhdistelmissä (suurin sallittu suomessa)
        "onko Scania opticruisella vai manuaalilaatikolla" minun autoissani ei ole hienoilla nimillä tai lyhenteillä varustettuja laatikoita minun autoissani voi olla

        Manuaalivaihteisto:

        Normaali aski, 4, 5 tai 6 vaihdetta

        Aluevaihteisto (eikös tuo tupla H periaatteesa ole aluevaihteisto, mutta "automaattinen" alueen valinta)

        Jakajavaihteisto

        Jakja-aluevaihteisto (VOLVOssa ainakin)

        Automaattivaihteistointa:

        Öljynlämmitin, se perintnen laatikko, yleinen henkilöautoissa, ja mersun pakuissa

        Vaihderobotti löytyy ainkin VW Crafterista ja Fiat Stilosta, ja isommista kuorma-autoista

        Variaattori, löytyy ainkin MAN:in kuorma-autoista ja Nissan Micrasta

        Kaksoiskytkentävaihteisto

        Tiedätkö lisäksi muita vaihteistotyyppejä? itse en tiedä, jotenkin hauskaa autopalstoilla kun jokanen puhuu vaihteistoistaan hienoilla merkin omilla nimillä, ja jos joku sanoo esim sanan "variaattori" niin voi jumalauta että jollain nousee raivo heti

        Ja mitä nälvit aina auton koosta, eikös tommonen 26 tonninen Scania nimenomaan ole vetoautona niissä 60 tonnin yhdistelmissä, joka on suurin sallitut suomessa :)


      • Busissaa
        Busissaa kirjoitti:

        Pullan ajo on vaikein ja keisarilaji

        Totta, on siinä omat haasteet

        Johonkin paikkaan voi mennä esim 50 laatikkoa mutta on vain 3 lappua

        Johonkin paikkaan voi mennä 15 laatikkoa ja vain yksi lappu

        Jokaisessa laatikossa ei lue erikseen mihin ne menee, silti ne ei saa mennä sekaisin

        Joskus voi olla pinossa vaikka 5 neljän laatikon paikkaa, eli viisi lappua, 20 laatikkoa, ja viisi eri paikkaa

        Sitten vielä laatikoiden alla ei ole mitään pyöriä, eikä saa lastata edes sähkötrukilla, ja joskus pitää jopa KANTAA laatikoita sisään

        Sitten voi kyydissä olla vaikkpa 60 jakopaikkaa, ja ei saisi mennä 15 minuttia pinon kaivamiseen autosta, vaikka auto olisi aivan täynnä

        Sitten vielä paluukuorma, se vaatii tasan saman tilan kuin täydet, laatikot ei mene sisäkkäin mitenkään, toisin kuin rullakot, lavat yms. joissa paluu vie vähemmän tilaa

        Mutta tuskin juuri moni muu kuin minä ajaa pullaa 3 akselisella R480 Scanialla, isoimmat taitaa olla jotain 12 tonnisia normiajossa

        Mutta siitä vaan, esim. roskakuskit koittamaan tota hommaa, tai iltapäivälehtien jakajat :)
        Itselläni ei ole BECE-korttia en tiedä paljoakaan rekan painoista

        Mutta eikös yleensä niissä 60 tonnissa ole vetoautona juuri 26 tonninen auto? siis koppa-autoissa yleensä?

        Ja tuo auto nyt on väliaikainen, kun piti saada ÄKKIÄ iso auto, ja ei uusia autoja mittatilauskopella noin vain saa.

        Eli ajoon on tulossa 18 tonninen axor, päiväohjaamolla, ja pisimmällä kopalla, kantavuutta joku 7-8 tonnia, ei se pullakuormalla ylity

        Ja oikeastaan tuossa Scaniassa on jopa HELPOMMAT vaihteet kuin Ategossa, ategossa ne on täysin mekaaniset, kun taas scaniassa ne on paineilma(tehostetut)
        "Onko siinä kuormassa niin paljon leipää, että noin iso Scania tarvitaan"

        Rosten tekee myös Leipäaittan (LIDL) ja Rainbown leivät

        Uusien kuljetussääntöjen vuoksi, saa nyykyjään ne kuljettaa samalla autolla, ja lisäksi ajan "pitkää" runkolinjaa, joten kyllä sitä pullaa tulee ihan Scania täyteen

        Ja tuo lenkki tuli niin äkkiä meille, että piti ottaa "vuokraan" tuollainen iso auto, joka löytyi jonkun pomon tutun firman kautta

        No hankinnassa on 18 tonninen UUSI axor jossa on päiväohjaamo ja pisin mahdollinen koppa, kantavuutta joku 7-8 tonnia, ja 9 vaihteinen kaksois H vaihteisto, eihän meidän firmaan nyt mitään käytettyä "käyttöautoksi" osteta, koska tosiaan, esim Scania kuluttaa HIEMAN enemmän kuin Axor, ja lisäksi kantavuutta on turhaan siinä

        Mutta et vastannut kysymykseeni, onko tuo 26 tonninen scania juuri sellainena auto, joka on vetoautona 60 tonnisissa 25,25 metrisissä yhdistelmissä (suurin sallittu suomessa)
        "onko Scania opticruisella vai manuaalilaatikolla" minun autoissani ei ole hienoilla nimillä tai lyhenteillä varustettuja laatikoita minun autoissani voi olla

        Manuaalivaihteisto:

        Normaali aski, 4, 5 tai 6 vaihdetta

        Aluevaihteisto (eikös tuo tupla H periaatteesa ole aluevaihteisto, mutta "automaattinen" alueen valinta)

        Jakajavaihteisto

        Jakja-aluevaihteisto (VOLVOssa ainakin)

        Automaattivaihteistointa:

        Öljynlämmitin, se perintnen laatikko, yleinen henkilöautoissa, ja mersun pakuissa

        Vaihderobotti löytyy ainkin VW Crafterista ja Fiat Stilosta, ja isommista kuorma-autoista

        Variaattori, löytyy ainkin MAN:in kuorma-autoista ja Nissan Micrasta

        Kaksoiskytkentävaihteisto

        Tiedätkö lisäksi muita vaihteistotyyppejä? itse en tiedä, jotenkin hauskaa autopalstoilla kun jokanen puhuu vaihteistoistaan hienoilla merkin omilla nimillä, ja jos joku sanoo esim sanan "variaattori" niin voi jumalauta että jollain nousee raivo heti

        Ja mitä nälvit aina auton koosta, eikös tommonen 26 tonninen Scania nimenomaan ole vetoautona niissä 60 tonnin yhdistelmissä, joka on suurin sallitut suomessa :)

        Scanian Opticruiseon automaattilaatikko...

        Eli jos Scania on automaattinen onko vaihteisto tyyppiä

        A: Robottivaihteisto

        B Normaali öljyturbiiniautomaatti

        C Kaksoiskytkentävaihteisto

        D Variaattori

        Tuliko liian paha kysymys

        Ja eikös niin että tuo Scania R480 on nimenomaan se auto jolla vedetään niitä 60 tonnisia, joten ei se mielestäni enää paku ole.... :)

        Scaniassa on manuaalivaihteisto, joka on paineilmatehosteinen aluevaihteistolla

        "kunnon rekkamiehille" tuollainen ategon täysin mekaaninen vaihteisto olisi tietenkin aivan liikaa, pitäisi oikein kädellä tuntea jousien/rattaiden liikkeet, ja kepin käyttö vaatisi jopa hieman voimaa, ei menisi muutamalla sormella

        Scanian vaihteiston liikeradat vastaa lähinnä jotain Fiat Ducaton vaihteiston liikeratoja, on se semmonen tosimiesten auto, niiku olette AINA huutaneet

        Mutta Axor vasta onkin tosimiesten auto, kun teidän puheiden mukaan pitää olla vähintään insinööri käyttääkseen sitä :)
        Etkös juuri sanonut että tuo 3 akselinen 26 tonninen scania on juri sellainen auto joka on 60 tonniisessa vetoautona kyllä tai ei?

        Onko se siis sun mielestä edelleen "hieman pakua isompi veronkiertoauto"

        kyllä tai ei?

        "kuvittelet olevasi rekkamies"

        Eikös niissä isoissa rekoissa ole tuollainen samalainen auto vetoautona, kyllä tai ei? muuttuuko se auto jotenkin pienemmäksi jos jättää peräkärryn pois

        "mitenkähän pärjäisit ilman ohjaustehostajaa?"

        Aika huono vertaus, ohjaustehostin kun on ollut vakiokamaa kuorma-autoissa kymmenet vuodet, mutta 2011 Ategosta puuttuu vaihdetehostin, eli vaihteet aivan täysin mekaaniset, ei kuulu hienoa sihadusta kun vaihtaa vaihdetta tms.

        Eli älä tule URPUTTAMAAN minulle, koska autoni on kuitenkin juuri se auto jota käytetään rekoissa :)

        Ja olen minä kerran rekalla ajanut Turusta poriin ja takas, eikä se peruuttaminenkaan ongelmia tuottanut, tosin yhdistelmä oli vähän pienempi, mut kuitenkin kuorma-auto kärry
        Aika usein on tullut kommenttia "et tiedä oikeista kuorma.autoista mitään, aja jollain vähän pakua isommalla veronkiertoautolla"

        Itse pidän oikean kuorma-auton määritelmänä autoa, johon tarvii C kortin, ja "pikkukuormurina" niitä joihin riittää C1 kortti

        Työn kuva on sellainen että aamulla kuorma kyytiin, tampereelle jättö terminaaliin, tyhjät mukaan, huittisten ABC:llä kaksi 8 tonnista ottaa lopun kuorman, antaa tyhjät mulle, takastullessa vien joskus joku 5 laatikkoa Riihikosken nesteelle, ja sit tyhjät leipomoon ja nukkumaan kotiin

        Meinaatko että se Scania muuttuu oikeaksi kuorma-autoksi vasta sitten kun sillä ollaan reissussa viikkoja ja nukutaan auton sängyssä, ja ajetaan tasan 80km/h ja ylämäet 40km/h (perkele kun ei jaksa vaihdetta vaihtaa) ja löhötään ratin päällä koko painolla :)


      • Bussissaa
        Busissaa kirjoitti:

        Scanian Opticruiseon automaattilaatikko...

        Eli jos Scania on automaattinen onko vaihteisto tyyppiä

        A: Robottivaihteisto

        B Normaali öljyturbiiniautomaatti

        C Kaksoiskytkentävaihteisto

        D Variaattori

        Tuliko liian paha kysymys

        Ja eikös niin että tuo Scania R480 on nimenomaan se auto jolla vedetään niitä 60 tonnisia, joten ei se mielestäni enää paku ole.... :)

        Scaniassa on manuaalivaihteisto, joka on paineilmatehosteinen aluevaihteistolla

        "kunnon rekkamiehille" tuollainen ategon täysin mekaaninen vaihteisto olisi tietenkin aivan liikaa, pitäisi oikein kädellä tuntea jousien/rattaiden liikkeet, ja kepin käyttö vaatisi jopa hieman voimaa, ei menisi muutamalla sormella

        Scanian vaihteiston liikeradat vastaa lähinnä jotain Fiat Ducaton vaihteiston liikeratoja, on se semmonen tosimiesten auto, niiku olette AINA huutaneet

        Mutta Axor vasta onkin tosimiesten auto, kun teidän puheiden mukaan pitää olla vähintään insinööri käyttääkseen sitä :)
        Etkös juuri sanonut että tuo 3 akselinen 26 tonninen scania on juri sellainen auto joka on 60 tonniisessa vetoautona kyllä tai ei?

        Onko se siis sun mielestä edelleen "hieman pakua isompi veronkiertoauto"

        kyllä tai ei?

        "kuvittelet olevasi rekkamies"

        Eikös niissä isoissa rekoissa ole tuollainen samalainen auto vetoautona, kyllä tai ei? muuttuuko se auto jotenkin pienemmäksi jos jättää peräkärryn pois

        "mitenkähän pärjäisit ilman ohjaustehostajaa?"

        Aika huono vertaus, ohjaustehostin kun on ollut vakiokamaa kuorma-autoissa kymmenet vuodet, mutta 2011 Ategosta puuttuu vaihdetehostin, eli vaihteet aivan täysin mekaaniset, ei kuulu hienoa sihadusta kun vaihtaa vaihdetta tms.

        Eli älä tule URPUTTAMAAN minulle, koska autoni on kuitenkin juuri se auto jota käytetään rekoissa :)

        Ja olen minä kerran rekalla ajanut Turusta poriin ja takas, eikä se peruuttaminenkaan ongelmia tuottanut, tosin yhdistelmä oli vähän pienempi, mut kuitenkin kuorma-auto kärry
        Aika usein on tullut kommenttia "et tiedä oikeista kuorma.autoista mitään, aja jollain vähän pakua isommalla veronkiertoautolla"

        Itse pidän oikean kuorma-auton määritelmänä autoa, johon tarvii C kortin, ja "pikkukuormurina" niitä joihin riittää C1 kortti

        Työn kuva on sellainen että aamulla kuorma kyytiin, tampereelle jättö terminaaliin, tyhjät mukaan, huittisten ABC:llä kaksi 8 tonnista ottaa lopun kuorman, antaa tyhjät mulle, takastullessa vien joskus joku 5 laatikkoa Riihikosken nesteelle, ja sit tyhjät leipomoon ja nukkumaan kotiin

        Meinaatko että se Scania muuttuu oikeaksi kuorma-autoksi vasta sitten kun sillä ollaan reissussa viikkoja ja nukutaan auton sängyssä, ja ajetaan tasan 80km/h ja ylämäet 40km/h (perkele kun ei jaksa vaihdetta vaihtaa) ja löhötään ratin päällä koko painolla :)

        Ällistyttävintä (mitä sinä et tiedä) että 10 tonninen atego on aivan yhtä leveä kuin Scaniani, jossa voi olla 25 metriä pituutta ja 60 tonnia painoa (kärryn kanssa)

        Scania on kuitenkin "hieman" eri luokkaa kuin pienin(?) Atego, mutta silti yhtä leveä, korkeutta on tietnekin enemmän ja pituutta, mutta harvoin se korkeus tulee vastaan normiteillä, saati pituus :) mutta minua ei pelota "kapiat kaksikaistaiset tiet" koska mennessä niitä on noin 100 kilsaa ja takas tullessa joku 110-120 kilsaa.

        Ja usko tai älä, tuollainen oikea "isoin mahdollinen" kuormurikin menee sen 90km/h ja jopa ylämäkeen jos jaksaa vaihtaa vaihdetta, eikä protestoi siinä ajamalla 50km/h isoimmalla vaihteella kun isäntä ei hankkinut automaattia :)
        Siis sinä rassukka LUULIT että isot autot on leveämpi kuin pienet

        On sulla opeteltavaa jos meinaat kuskiksi joskus päästä :(
        Kerropa vielä miten auto muuttuu oikeaksi kuorma-autoksi vasta kun takan on peräkärri, ja kaikki (kaikki) jakopaikat on siinä kärryssä, ja miten sä perutät kärryn kaikkiin paikkoihin

        Eikös pulla-autoni ole juuri sellainen joka on vetoautona niissä 60 tonnisissa KYLLÄ tai EI vastaa nyt
        Mutta nyt on aina puhuttu AUTOISTA miten piirturi, vaihteet, hidastimet yms yms yms on erilaisia "oikeissa" kuorma-autoissa

        Eikös tuo aika oikea ole, ei paljon tuota isompia liikenteessä näy, oli kärry perässä tai ei

        Ja opettelen ajamaan sitä autoa joka on työautona, scanian aluejakajan oppimiseen meni joku muutama tunti (ennen olin ajanut vain automaatteja ja 6 vaihtiesta 10 tonnista ategoa) ja lähiaikoina saadaan 9 vaihteinen axor, eiköhäs siinäkin sen "tupla hoon" opi muutamissa tunneissa
        Totta, opettelen ajamaan perävaunun kanssa, heti kun töihin hankitaan perävaunullinen kuorma-auto

        Ja olen minä rekkaa (kuormuri kärry) kerran ajanut yhden päivän ajan, ei siinä mitään ongelmia ole
        Siis tiesin etukäten miten ko. laite toimii, eli oppimiseen ei mennyt aikaa, mutta asian rutinoinoitumiseen meni se 2 tuntia

        Ja kyllä mun kuorma-autossa on vetokoukku, ja siihen saa peräkärrin (ai että knu tykkäätte noista termeistä)
        Mopossa saa olla 50cc bensakone (ei tehorajaa) tai 4 kilowatin dieselkone (ei kuutiorajaa)

        Eli normi mopossa on 5 hevosvoimaa (ilman rajoittimia) Scaniassa 480, eli lähes 100 kertaa enemmän, eli HIEMAN enemmän kuin mopossa.

        Ja tottakai ylämäki vaatii enemmän voimaa, sen tietää polkupyörällä ajava lapsikin.

        Siksi autoissa on vaihteet ja kaasupoljin, että auto jaksaisi mennä isohkot ylämäekin.

        Jopa mun automaattivaihteinen Citroen Picasso laittaa pienempää pykälää vähänkin jyrkemmässä mäessä
        Eikös Scania R480 ole ISOIN KUORMA-AUTO jota käytetään yleisesti noissa 60 tonnisissa yhdistelmissä?

        Kyllä tai ei?
        Toisia pelottaa leveys, toisia ei

        Jotkut ajaa sujuvasti 90km/h jotkut ei uskalla aja edes 80km/h koska on niin pirun leveiä auto ja kapiat tiet

        Minua ei pelota se, ja mikä hauskinta, 10 tonninen atego, ja 25 metrinen rekka on yhtä leveitä

        korkeutta ja pituuttahan tiellä riittää.

        Jaa, ja meinaat että sulta menee jonkun vaihdekaavion menemiseen "selkäytyimeen" ihan muutama minuutti, oot sä taitava mies.

        Kerron salaisuuden, kun ajan normaalia manuaalivaihteista autoa, en juuri edes ajattele vaihteiden käyttöä lainkaan


      • Busisssa

        Siksi onkin tutkinta! Jos poliisi saisi määrätä pysyvät sakot niin sakkoa tulisi jos liikenneluvan omaavassa pakussa/kuorma-autossa olisi matkustajia


      • SisuMäättä
        Busisssa kirjoitti:

        Siksi onkin tutkinta! Jos poliisi saisi määrätä pysyvät sakot niin sakkoa tulisi jos liikenneluvan omaavassa pakussa/kuorma-autossa olisi matkustajia

        Totta ja simppeliä :) Noh.........NIMENOMAAN!!!!


      • TuoTänään
        PoikaHoitoonNopeasti kirjoitti:

        Varaan ajan Busissa nimimerkille etukäten Turun psykiatriseen sairaalaan. Milloin voi tuoda?

        Terveisin,mBusissa nimimerkin äiti

        Tänään voit tuoda, klo 15.


      • Ottaaparikalaa
        PariKalaaBusissa kirjoitti:

        Tuo on muuten totta! Volvossa se vakionopeudensäädin toimii todella harvoin ongelmitta.

        Muita "puitteita"

        - Avain metallitikku 80 luvun tyyliin

        - Ilma jousien kaukosäädin "erilainen" ja hankalassa paikassa oven ja penkin välissä

        - Vaikeakäyttöinen vaihteenvalitsin (automaattivaihteisto). Auto voi lähteä esim. eteenpäin vaikka pitäisi olla pakki päällä. Mennä manuaalilta automaatille itsestään jne.

        - Vaikeaselkoinen "ajotietokone" näyttelee kaikkea tuhraa, mutta toisaalta tarpeellinenkin ilmoitus tyyliin "perälauta auki" voi jäädä piiloon

        -Pakokaasujarru vanhan tyylinen on/off ja omalla "viiksellä"

        - Edelliseen viitaten ratin ympärillä paljon turhia "viilksiä" vrt. vaikkapa mersuun

        - "Automaattiset" ajovalot toimii puutteellisesti... Noh harvassa autossa ne toimii kuten pitää

        - Auto voi jäädä käynnistymättä jos starttaa liian lyhyen aikaa

        - "Vaihtoehtoiset" Eli helvetin usein käytetyt nappulat jalkatilassa

        - Nappuloidenn symboolit omituisia, monelle ei sano mitään "TSC" "E/P" tai vaikkapa mittarin merkkivalot "A" 1" " " "cc" "[CC]" Noh vastaavat kummallisuudet oli tuttuja 2000 luvun alun spinttereistä

        Sitten jotain plussaa... HELVETIN hyvin toimiva automaattivaihteisto, kunhan saa auton liikkelle. Johtuen siitä että uusissa Volvoissa on synkronoimaton laatikko. Vrt. esim mersuun
        Noi on asioita joita ei netistä löydy, vaan ne pitää itse kokea :)
        Oho! Mikäs kateellinen pelle täällä onkaan? Tiedossa taas lyhyt viikonloppu, mikäs nyt ahdistaa :)

        Ja ei, en ole taksia ikinä ajanut tai missään puhunut takseista mitään :)

        Noh koita sä jaksaa, rustaa vaikka pomolle kirje "täten irtisanon työsuhteeni päättymään..." se helpottaa...

        Itsekin mietin mitä tekis tänään, vetäiskö kännit tai käviskö saunassa ja ottais vaan pari kalaa :D
        Oho! Kateus tuli ja vielä kahdella viestillä :D Noh ei muutaku nukkumaan et jaksat taas 1:00 mennä kakkatyöhön, oisko taas tulossa 1 päivänen viikonloppu sulle :) Noh koita jaksaa tai lähde HELVETTIIN siksi on YTK

        Ottaa pari kalaa, mielenkiintoista.


      • MikäTääOnÄlyltään
        Busissaa kirjoitti:

        Pullan ajo on vaikein ja keisarilaji

        Totta, on siinä omat haasteet

        Johonkin paikkaan voi mennä esim 50 laatikkoa mutta on vain 3 lappua

        Johonkin paikkaan voi mennä 15 laatikkoa ja vain yksi lappu

        Jokaisessa laatikossa ei lue erikseen mihin ne menee, silti ne ei saa mennä sekaisin

        Joskus voi olla pinossa vaikka 5 neljän laatikon paikkaa, eli viisi lappua, 20 laatikkoa, ja viisi eri paikkaa

        Sitten vielä laatikoiden alla ei ole mitään pyöriä, eikä saa lastata edes sähkötrukilla, ja joskus pitää jopa KANTAA laatikoita sisään

        Sitten voi kyydissä olla vaikkpa 60 jakopaikkaa, ja ei saisi mennä 15 minuttia pinon kaivamiseen autosta, vaikka auto olisi aivan täynnä

        Sitten vielä paluukuorma, se vaatii tasan saman tilan kuin täydet, laatikot ei mene sisäkkäin mitenkään, toisin kuin rullakot, lavat yms. joissa paluu vie vähemmän tilaa

        Mutta tuskin juuri moni muu kuin minä ajaa pullaa 3 akselisella R480 Scanialla, isoimmat taitaa olla jotain 12 tonnisia normiajossa

        Mutta siitä vaan, esim. roskakuskit koittamaan tota hommaa, tai iltapäivälehtien jakajat :)
        Itselläni ei ole BECE-korttia en tiedä paljoakaan rekan painoista

        Mutta eikös yleensä niissä 60 tonnissa ole vetoautona juuri 26 tonninen auto? siis koppa-autoissa yleensä?

        Ja tuo auto nyt on väliaikainen, kun piti saada ÄKKIÄ iso auto, ja ei uusia autoja mittatilauskopella noin vain saa.

        Eli ajoon on tulossa 18 tonninen axor, päiväohjaamolla, ja pisimmällä kopalla, kantavuutta joku 7-8 tonnia, ei se pullakuormalla ylity

        Ja oikeastaan tuossa Scaniassa on jopa HELPOMMAT vaihteet kuin Ategossa, ategossa ne on täysin mekaaniset, kun taas scaniassa ne on paineilma(tehostetut)
        "Onko siinä kuormassa niin paljon leipää, että noin iso Scania tarvitaan"

        Rosten tekee myös Leipäaittan (LIDL) ja Rainbown leivät

        Uusien kuljetussääntöjen vuoksi, saa nyykyjään ne kuljettaa samalla autolla, ja lisäksi ajan "pitkää" runkolinjaa, joten kyllä sitä pullaa tulee ihan Scania täyteen

        Ja tuo lenkki tuli niin äkkiä meille, että piti ottaa "vuokraan" tuollainen iso auto, joka löytyi jonkun pomon tutun firman kautta

        No hankinnassa on 18 tonninen UUSI axor jossa on päiväohjaamo ja pisin mahdollinen koppa, kantavuutta joku 7-8 tonnia, ja 9 vaihteinen kaksois H vaihteisto, eihän meidän firmaan nyt mitään käytettyä "käyttöautoksi" osteta, koska tosiaan, esim Scania kuluttaa HIEMAN enemmän kuin Axor, ja lisäksi kantavuutta on turhaan siinä

        Mutta et vastannut kysymykseeni, onko tuo 26 tonninen scania juuri sellainena auto, joka on vetoautona 60 tonnisissa 25,25 metrisissä yhdistelmissä (suurin sallittu suomessa)
        "onko Scania opticruisella vai manuaalilaatikolla" minun autoissani ei ole hienoilla nimillä tai lyhenteillä varustettuja laatikoita minun autoissani voi olla

        Manuaalivaihteisto:

        Normaali aski, 4, 5 tai 6 vaihdetta

        Aluevaihteisto (eikös tuo tupla H periaatteesa ole aluevaihteisto, mutta "automaattinen" alueen valinta)

        Jakajavaihteisto

        Jakja-aluevaihteisto (VOLVOssa ainakin)

        Automaattivaihteistointa:

        Öljynlämmitin, se perintnen laatikko, yleinen henkilöautoissa, ja mersun pakuissa

        Vaihderobotti löytyy ainkin VW Crafterista ja Fiat Stilosta, ja isommista kuorma-autoista

        Variaattori, löytyy ainkin MAN:in kuorma-autoista ja Nissan Micrasta

        Kaksoiskytkentävaihteisto

        Tiedätkö lisäksi muita vaihteistotyyppejä? itse en tiedä, jotenkin hauskaa autopalstoilla kun jokanen puhuu vaihteistoistaan hienoilla merkin omilla nimillä, ja jos joku sanoo esim sanan "variaattori" niin voi jumalauta että jollain nousee raivo heti

        Ja mitä nälvit aina auton koosta, eikös tommonen 26 tonninen Scania nimenomaan ole vetoautona niissä 60 tonnin yhdistelmissä, joka on suurin sallitut suomessa :)

        Keisarilaji? Mikä tyyppi tää on?


    • VähnetääBussissa

      Busissa moniosaajan yksinäistä keskustelua taksipuolelta. Siellä hän esintyy Nekrun hakkaajana, TaksiEsana, TaksiSisuna jne. Samat älykkäät kirjoitukset toistavat itseään, kirjoitusvirheet myös. Harrastaa myös yksipuhelua. Olkaa hyvä.

      TaksiSisu

      24.11.2016 11:03

      HaluatkoNekru kirjoitti:
      Hyvin hoitaa hommansa niin ei tartte pelätä!

      Kansanedustajilla sama juttu! Kauhea haukkuminen miten raskas ja paska jne työ on ja joutuu paljon tekemään! Miksikhöän

      Joidenkin mielestä sekin on salaisuus että taksi maksaa 10% alv mutta saa vähnetää 24% alv.... aiheuttaa samanlaisen spämmi/haukku/copy-paste vyöryn jos asiasta mainitsee...

      Miksi kuskeja kiinnostaisi paljonko tulee auton kassaan saati verot

      • VähnetääBussissa

        Sori, kännykällä kun kirjoittaa tuli virhe, esiintyy ja yksinpuhelua piti kirjoittaa. Olen siis myös vajakki.


      • MuovinenTaksi

        Bussissa ajaa siis myös taksia. Onko muovinen?


      • OooooonSeeeee
        MuovinenTaksi kirjoitti:

        Bussissa ajaa siis myös taksia. Onko muovinen?

        On Plaston tekemä samoin kuin hänä kuorma-autonsakin.


    • a.SiantuntijanPalsta

      Taas on aakooteen järjestöjyrä ottanut herneen nenään. Vai pelkkää asiaa kuorma-autoista. Älä sitten puutu pieniin epätarkkuuksiin pitkissä teksteissä. Ollaanko sitä heti väsäämässä lakkoa pystyyn. Lakkokenraali vetää satamat lakkoon heti kun on paha olo.

    • Busissa

      Bussissa

      20.7.2016 12:32
      Minulla ei ole kuorma-autoa :)

      Sen sijaan 3500 kiloinen asuntoauto löytyy. Jopa jalkotilassa paikka piirturille jonka paikalla kätevä säilytyslokero!

      Nykyisin saan ajaa tosiaan 100km/h

      Mutta jos nostan painoa 10kg (autossa valmiina hyväksyntä sille) niin nopeus putoaa 80km/h ja talvirengaspakko POISTUU KOKONAAN! paitsi jos maksan täyden autoveron, niin saakin ajaa 120km/h

      Eli kuuluu sarjaan "tyhmät lait"

      • Bussissaa

        Fiat ducatolla kun sen rekisteröi henkilöautoksi ja maksaa täyden autoveron!

        Miksikö? Koska Ducatoa on saatavana myös henkilöautona (ns. pikkubussi) joten löytyy tyyppihyväksyntä myös tuohon luokkaan

        Nykyisin saa ajaa 100km/h, jos nostan painoa asemalla 10kg, saa ajaa 80km/h paitsi jos maksan isot verot, niin saakin ajaa 120km/h

        Laki ei aseta henkilöautolla maksiminopeutta!

        Henkilöauton korkeus saa olla 4,2 metriä, leveys 2,55, pituus 12 metriä, painorajaa ei ole!

        Joten jos katsastan asuntoautoni henkilöautoksi, saan ajaa 120km/h (autolla hyväksyntä myös henkilöautoksi). Lisäksi jos nostan painoa samalla 10kg (autolla myös hyväksyntyä 3510kg painolle) niin talvirengaspakko poistuu ja nopeus nousee 20km/h
        Niin, ja henkilöauto voi NÄYTTÄÄ matkailuautolta, kuorma-autolta, pakettiautoolta!

        Ja kyllä, saan mun asuntoautoni sallituksi nopeudeksi 120km/h katsastamalla sen henkilöautoksi, mitään muutoksia ei tartte tehdä!

        Eli ei, matkailuautolla ei saa ajaa koskaan 120k/h mutta henkilöautolla jossa on vuoteet, vessa, suihku, keittilö, jääkaappi, ruokaryhmä jne jne jne. saa

        Menikö oikein?
        Kerro nyt paljonkon sun mielestä henkilöauto saikaan painaa :D

        Kerro myös mikä nopeusrajoitus on täyden veron henkilöautoille

        Kerro sitten vaikkapa taas kuorma-autojen talvirenkaista jotka vaihdetaan vaikka ei ole pakko

        Auta ajettu työkseen monta vuotta!

        On ollut pakettiautoja, kuorma-auton näköisiä pakettiautoja, pakettiauton näköisiä kuorma-autoja, sekä isoja kuorma-autoja aina 26 tonnisiin asti.

        Firmoja ollut... Noh monta... Jokaisessa toki renkaat vaihdettu uusiin kun ne on alkanut käymään huonoksi

        Mutta yhteenkään "OIKEAAN" kuorma-autoon ei ole vaihdetut talveksi eri renkaita kun kesäksi. Oikealla tarkoitan yli 7 tonnisia jossa paripyörät, ilmajarrut ja silleen
        Jos tarkkoja ollaan, niin tuo mun ajama 26 tonninen on TÄSMÄLLEEN samanlainen auto kuin se joka on alla kun kokonaispainoa on 60 tonnia!

        Tai oikeastaan ajamani auto on hieman pidempi, mutta painot yms. tismalleen samat kuin siinä 60 tonnisessa yhdistelmässä. Edes 40 vuotta rekkaa työkseen ajanut ei osaisi autoni ohjaamosta sanoa onko se rekka tai kuorma-auto (löytyyhän sieltä perästä se vetokitakin (vaikka täysipitkää vaunua siihen ei tietnekään saa laittaa))

        Että olisiko aika saada järkeä talvirengaspakkoon ja saada se nastakielto

        Katsastusaika kannattaa ainakin varata etukäten jos meinaa nastoilla sinne ajaa kesällä


      • EiVoiOllaTodellista
        Bussissaa kirjoitti:

        Fiat ducatolla kun sen rekisteröi henkilöautoksi ja maksaa täyden autoveron!

        Miksikö? Koska Ducatoa on saatavana myös henkilöautona (ns. pikkubussi) joten löytyy tyyppihyväksyntä myös tuohon luokkaan

        Nykyisin saa ajaa 100km/h, jos nostan painoa asemalla 10kg, saa ajaa 80km/h paitsi jos maksan isot verot, niin saakin ajaa 120km/h

        Laki ei aseta henkilöautolla maksiminopeutta!

        Henkilöauton korkeus saa olla 4,2 metriä, leveys 2,55, pituus 12 metriä, painorajaa ei ole!

        Joten jos katsastan asuntoautoni henkilöautoksi, saan ajaa 120km/h (autolla hyväksyntä myös henkilöautoksi). Lisäksi jos nostan painoa samalla 10kg (autolla myös hyväksyntyä 3510kg painolle) niin talvirengaspakko poistuu ja nopeus nousee 20km/h
        Niin, ja henkilöauto voi NÄYTTÄÄ matkailuautolta, kuorma-autolta, pakettiautoolta!

        Ja kyllä, saan mun asuntoautoni sallituksi nopeudeksi 120km/h katsastamalla sen henkilöautoksi, mitään muutoksia ei tartte tehdä!

        Eli ei, matkailuautolla ei saa ajaa koskaan 120k/h mutta henkilöautolla jossa on vuoteet, vessa, suihku, keittilö, jääkaappi, ruokaryhmä jne jne jne. saa

        Menikö oikein?
        Kerro nyt paljonkon sun mielestä henkilöauto saikaan painaa :D

        Kerro myös mikä nopeusrajoitus on täyden veron henkilöautoille

        Kerro sitten vaikkapa taas kuorma-autojen talvirenkaista jotka vaihdetaan vaikka ei ole pakko

        Auta ajettu työkseen monta vuotta!

        On ollut pakettiautoja, kuorma-auton näköisiä pakettiautoja, pakettiauton näköisiä kuorma-autoja, sekä isoja kuorma-autoja aina 26 tonnisiin asti.

        Firmoja ollut... Noh monta... Jokaisessa toki renkaat vaihdettu uusiin kun ne on alkanut käymään huonoksi

        Mutta yhteenkään "OIKEAAN" kuorma-autoon ei ole vaihdetut talveksi eri renkaita kun kesäksi. Oikealla tarkoitan yli 7 tonnisia jossa paripyörät, ilmajarrut ja silleen
        Jos tarkkoja ollaan, niin tuo mun ajama 26 tonninen on TÄSMÄLLEEN samanlainen auto kuin se joka on alla kun kokonaispainoa on 60 tonnia!

        Tai oikeastaan ajamani auto on hieman pidempi, mutta painot yms. tismalleen samat kuin siinä 60 tonnisessa yhdistelmässä. Edes 40 vuotta rekkaa työkseen ajanut ei osaisi autoni ohjaamosta sanoa onko se rekka tai kuorma-auto (löytyyhän sieltä perästä se vetokitakin (vaikka täysipitkää vaunua siihen ei tietnekään saa laittaa))

        Että olisiko aika saada järkeä talvirengaspakkoon ja saada se nastakielto

        Katsastusaika kannattaa ainakin varata etukäten jos meinaa nastoilla sinne ajaa kesällä

        Sun Busississa moniosaajan olisi syytä saada hoitoa. Niin järjettömiä ovat nuo kirjoituksesi. Pää on todella tyhjä Busissa moniosaajalla.

        Upeaa että Busissa neuvoo varaamaan ETUKÄTEN katsastusajan jos meinaa sinne ajaa kesällä.


    • Busissaa

      Bussissa
      Pisin yhtäjaksoinen reissu ilman pidempiä taukoja 2400 kilsaa
      Kyllä taukoja oli, kusella monta kertaa, kolme kertaa tankkaamassa, kahvikuppi mukaan ehkä 6 kertaa....
      Tuo siis pakettiautolla
      Totta, isoja autoja on parempi ajaa! Paljon paremmat penkkien yms. säätömahdollisuudet esim 18-26 tonnissa. Lisäksi pakko pitää taukoa 4,5 tunnin ajon jälkeen jne.

      Mutta olen sellainen töymies että jos pyydetään ajamaan pakulla pitkälenkki, niin minähän ajan, ja en lorveksi huoltoasemilal tms. vaan teen töitä rahan eteen .)

      Kun ajelen töissä kuorma-autolla omaa lenkkiä niin tauot tulee pidettyä lastausten ja purkujen yhteyksissä. Meillä ei tunneta "taukoja" tai "palkattomia taukoja" vaan palkka koko työajalta Ja kyllä, todellinen työmies, minulle riittäisi että saisin X euroa tunnissa, en kaipaa lomarahoja, pekkasia, sairauslomia, palkallisia vapaita jne....

      Ja jos firma/palkka ei miellytä, en ruikuta pomolle/netissä vaan lähden menemään :)

      Oletkos taas se meidän maitomies kun noin pal pännii? kenties taas tulossa "joka kolmas viikonloppu" ja joudut lauanatainakin töihin? noh lähde vittuun sieltä jos noinpaljon pännii

      Ei muutakuin rustaamaan pomolle "täten irtisanon työsuhteeni..."

      Auttaa kummasti, etenkin jos oot YTK:n jäsen

      käväsepä sä Salossa (sehän on sulle tuttu) palauttamassa avaimet ja polttoainekortti ja sitten työkkärissä ilmottautumassa työttämäksi ja sitten YTK:N/AKT:n sivuilla :)

      Sen jälkeen alkoon tai viroon, se helpottaa

      Ja kyllä, olen pikkunen ja tykkään touhuta muiden 14-16v poikien kanssa mielummin kuin ikäisteni
      AI että kun ahdistaa? Nyt rustaamaan kirjettä pomolle että panee irtisanomisajan menemään, kyllä se siitä helpottaa


      Minä rustasin jo, ja muutamaan paikkaan en edes mennyt "kokeilemaan" onnea :D :D

      Tee sä sama, taitaa olla sulla tulossa taas 1 päivän viikoloppu ku noin ahdistaa
      Noh nyt kirjettä pomolle menemään. Sulla tais selvästikin olla taas se 1 päivänen viikoloppu ku noinpal pännii :D
      Ikävä kyllä pakko tehdä välillä töitä :( Muuten loppuu YTK:n päivät kesken joskus :D

      Kokeile säkin vaikkapa systeemia 2 5 eli 2 päivää viikossa töitä ja 5 vapaata, se auttaa

      • Busissaa

        Bussissa
        10.11.2015 18:30
        Totta. Välillä tulee kirjoiteltua kovassakin kännissä :) Mutta usko pois. Lääkkeet ei vähennä tai kovenna sekavuutta. Ne on ihan neutraalia kamaa... kato vaikka jostain lääkärikirjasta ton aineen haittavaikutukset

        Ainut haittavaikutus on tahattomat erktiot, mutta seki vaan hyvä juttu kun tapailee söpöi poikii ja tyttöi <3
        Bussissa
        23.2.2016 21:08
        gdhsjkkaka kirjoitti: Sairas! Hakeudu hoitoon.
        Bussissa
        Vois hakeutuuki. Tänään ajattelin riipasta kovat kännit koska heräsin vatsa äsken ja viikolopuksi töitä.

        Ajattelin koittaa jos toi naapurin 2000 syntynyt poika antais vähä hoitoo mul :)
        Bussissa

        24.2.2016 8:22
        lukkojentaatommonen kirjoitti: hohhoijaa, mielenvikainen, lukkojen taakse kuuluisit.
        Bussissa
        Saatan joutuakin lukkojen taakse meinaan 2.3 tulee mulle voimaan etsintäkuulutus, toki ei ne pitkäksi aikaa mau vangitse

        Ja mielenvikaisuuden todistanut majuri Johan Nordling vapauttamalla mut armeijasta syyllä F60.0
        Bussissa

        25.2.2016 12:12
        Seksuaaliterapeutti kirjoitti: Sinulla tuo skenaario on mahdollinen 13 vuoden päästä. Lisäksi siihen tarvittaisiin se nainen.
        Bussissa
        Ei oikeastaan, itse olin kamala runkkari jo 12-13 vuotiaana ja haaveilin muista pojista ja tytöist :D


    • TuomasBussissa
    • Bussiss

      Kerron salaisuuden, kun ajan normaalia manuaalivaihteista autoa, en juuri edes ajattele vaihteiden käyttöä lainkaan

      • 678899

        Ajatteletko koskaan mitään?


      • MitäsLuulet
        678899 kirjoitti:

        Ajatteletko koskaan mitään?

        Mitäs luulet kun luet noita tarinoita?


      • TuomasOnBussissa
        MitäsLuulet kirjoitti:

        Mitäs luulet kun luet noita tarinoita?

        Et ajattele koska kirjoituksissasi ei ole ensimmäistäkään järkevää lausetta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3013
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2354
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2092
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1933
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. 161
      1231
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe