USB tikun teko

no_niin_taas

Yritin tehdä boottaavan tikun Mint 17 tikunteko ohjelmalla, mutta en saanut sitä toimimaan. Onko tarkoitus että sillä voi sitten myös asentaa bootin kautta? Aikaisemmin olen tehnyt tikkuja Unetbootilla ja ne ovat ainakin onnistueet ja nytkin asensin jo Unetboot ohjelman, mutta ajattelin kokeilla ensin Mintin omaa ohjelmaa. Alustin ensin sen tikun Mintin alustusohjelmalla ja se ilmotti että se onnistui. Ilmoitti ohjelma myös valmiista tikusta että se onnistui, mutta ei se sitten kuitenkaan bootannut.

16

1746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dd____

      sudo dd if=/path/to/joku.iso of=/dev/sdX bs=4M && sync

      • no_niin_taas

        Niin siis kysmys kuuluu, toimiiko ne Mint 17 ohjelmat? Kone ilmoittaa että tee asennustikku, mutta se ei sitten asennu.

        Unetbootin ohjelmat ovat yleensä valmiiksi vanhoja ja siksi ajattelin tehdä sen jollain muulla tavalla.


      • nyt-ei-ymmärretä
        no_niin_taas kirjoitti:

        Niin siis kysmys kuuluu, toimiiko ne Mint 17 ohjelmat? Kone ilmoittaa että tee asennustikku, mutta se ei sitten asennu.

        Unetbootin ohjelmat ovat yleensä valmiiksi vanhoja ja siksi ajattelin tehdä sen jollain muulla tavalla.

        Millä lailla valmiiksi vanhoja?

        Itse olen tehnyt aina niin, että olen ladannut koneelle sen image .ison, minkä olen halunnut, ja Unetbootinista sitten valinnut sen ja laittanut tikulle, ja on kyllä toiminut. En siis ole antanut Unetbootinin hakea sitä .isoa netistä, vaan ihan ihan itse hakenut.


      • qwdwdadadw
        no_niin_taas kirjoitti:

        Niin siis kysmys kuuluu, toimiiko ne Mint 17 ohjelmat? Kone ilmoittaa että tee asennustikku, mutta se ei sitten asennu.

        Unetbootin ohjelmat ovat yleensä valmiiksi vanhoja ja siksi ajattelin tehdä sen jollain muulla tavalla.

        Ilmeisesti ei toimi, vaan joudut tekemään toisella ohjelmalla.


      • aasdcad
        no_niin_taas kirjoitti:

        Niin siis kysmys kuuluu, toimiiko ne Mint 17 ohjelmat? Kone ilmoittaa että tee asennustikku, mutta se ei sitten asennu.

        Unetbootin ohjelmat ovat yleensä valmiiksi vanhoja ja siksi ajattelin tehdä sen jollain muulla tavalla.

        "Unetbootin ohjelmat ovat yleensä valmiiksi vanhoja ja siksi ajattelin tehdä sen jollain muulla tavalla."

        Mahdollista sekin, että ks. distro ei edes sovi sille koneelle, joltain osin (huom. myös versio suositukset Intel/AMD 32/64-bit). Mutta onhan noista aina varaa kokeilla erillaisia. Nyky Linux versiot alkaneet tykkäämään enemmän myös UEFI biosista kuin EFI:stä.

        Unebootin uusin versio toimii, jos esim. myös edellä olevat asiat natsaa - Ilman säätämistä.


    • KarahtiKiville

      Onx biosin asetukset ok?

    • rtfw3q4q

      USB-tikun alustaja vastaa windowsin Formatointi toimintoa, sillä ei asenneta tikulle mitään järjestelmää, joten se ei silloin voi myöskään BOOTata.

      Valikossa aivan siinä vieressä on USB -levykuvan kirjottaja, sillä tehdään nuo BOOTtaavat jutut. Hanki se ISO-levykuva valmiiksi ensin.

    • no_niin_taas

      No tikut on nyt tehty ja sorry, kyllä ne Mintin ohjelmat toimii ihan hyvin. Kunhan itse vaan sekoilin tai tein jotain väärin. Kun tikkuja kerta aloin tekemään niin tein niitä nyt sitten joka lähtöön. Niitä nyt tässä kokeilen ja nyt on kokeilussa Puppy. Tämäkin näyttää toimivan ihan hyvin pikkuläppärillä, jossa ei ole paljoo muistia.
      Ja ongelmana on nyt suomalaisen kielipaketin etsiminen jostain. Kai tässäkin voi käyttää päätettä. Mitä siihen pitää kirjoittaa jos suomalainen kielipaketti on kyseessä. Englanniksi luki että se voi olla muotoa langpack_fi_FI or langpack_fi.

      • fin-puppy

        Tuolla on jotain suomenkielisestä Puppystä, myös se kielipaketin nimi. Ei ole ehkä aivan uusinta tavaraa. Voihan uudempikin jostain muualta löytyä ja uudemmille Puppyn versioille.
        http://www.keijos.arkku.net/download.html


      • dhdhd

        Jos erityisen kevyttä Linuxia etsit, niin sellainen on myös Bodhi Linux. Vanhalle raudalle paremmin myös tuettu, kuin moni muu kevyt Linux ja Suomi kielipaketit löytyy myös tähän.

        http://www.bodhilinux.com


      • dhdhd
        dhdhd kirjoitti:

        Jos erityisen kevyttä Linuxia etsit, niin sellainen on myös Bodhi Linux. Vanhalle raudalle paremmin myös tuettu, kuin moni muu kevyt Linux ja Suomi kielipaketit löytyy myös tähän.

        http://www.bodhilinux.com

        Tuossa linkki vielä rauta suosituksille

        http://www.bodhilinux.com/w/system-requirements/

        kun mainitsit edellä myös tuosta läppärisi muistin vähyydestä.


      • no_niin_taas
        fin-puppy kirjoitti:

        Tuolla on jotain suomenkielisestä Puppystä, myös se kielipaketin nimi. Ei ole ehkä aivan uusinta tavaraa. Voihan uudempikin jostain muualta löytyä ja uudemmille Puppyn versioille.
        http://www.keijos.arkku.net/download.html

        Suomenkielien Puppy on jo vanha ja olen kyllä sitä kokeillut.


    • tämäyllätti

      Tämä olikin hyvä vitsi, linuxia ei voi asentaa jos ei koneella ole ensin joku windows käyttis.

      • w45y645

        Mitä tarkoitat ?


        Affiliate-Julkaisia
        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • täyttä-kukkua

        Kukkua. Ei riipu siitä, onko koneen kovalevyllä minkäänmoinen Windows, voiko koneeseen asentaa jotain tiettyä Linux-distroa vai ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8256
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe