Mateen käsittely

madeema

Miten käytännössä made kannattaa käsitellä, jotta se säilyisi muutaman päivän?
...eli tilanne: olet pilkkinyt mateen ja keittoa siitä tehdään parin vrk:n kuluttua?
Perkaanko(nyljenkö) kalan heti sen saatuani ja suolaan vai miten kannattaa toimia?

11

5386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säilyy

      nylje,ota siäkalut pois mutta älä kaikkea heitä pois. Siis maksa ja mäti on mateessa se herkullisin osa,kala itsessään on vain kohtalainen kala. Jotkut jopa tykkää,minä en paljon perusta.Keitto tulee kohtuu-hyvää kun osaa maustaa sopivasti,kaipaa kai muutoman maustepippurin(ei siis pippureita)perunaa ehkä vähän porkkanaa ja loppusilaus kermalla.Niiih ja se ruisleivän pala antanee makua.

      • matikka

        No...No Tiedät itsekin että matikka on maultaan yksi parhaita pohjamudissa möyrivistä elukoista.

        Ota porkkana pois, ja laita sipulia sen tilalle!


    • Erämies!

      Made on syytä verestää ja suolistaa mahdollisimman pian. Itse nyljen myös mateen
      mutta kaikki ei tee sitä. Mäti ja maksa kannattaa ottaa talteen.
      Myös kaikki muutkin kalat on syytä verestää mahdollisimman pian. Suolistuksen kanssa
      ei muilla kaloilla kun mateella ole ihan niin kiirettä talviaikaan, mutta ei kalojen nopea suolistaminen ja kidusten poistaminen ole haitaksikaan.

      Säilytys mahdollisimman kylmässä ( 0). Normaali jääkaapissa ( 4 - 6 astetta) korkeintain 1 vrk.
      Talvella hyvä tuoreen kalan säilytyspaikka on lumihangen sisässä. Jos ei ole lumihankea niin sanomalehdillä vuoratussa kylmälaukussa ulkovarastossa, parvekkeella tai auton tavaratilassa säilytys onnistuu hyvin jos
      ulkolämoötila on nollan tuntumassa.

      Paras säilytyslämpö on 0 - 2 astetta.

      Yksi mahdollisuus olisi keittää made 1/2 kypsäksi jo 1 vrk sisällä saamisesta. Perata ruodot pois ja säilyttää keittoliemi ja mateen lihat jääkaapissa 1 - 2 vrk. Liemen voi kaataa kattilaan ja kypsentää perunat mateenkeitinliemessä ja vasta loppuvaiheessa lisätä kalapalat. Kypsenetty kala säilyy paremmin jääkaapissa kuin tuore.

    • säilyy

      ei siellä jäällä kannata ruveta perkaamaan,laske veret pois ja anna lojua jäällä. Mielestäni keittoon kuuluu myös sipulia.Matikasta saa kyllä herkullisia ruokia jos osaa. Minulla on tilanne sellainen,että vaimo valmistaa kalat ja minä lihat. Tuo oli hyvä vinkki Erämieheltä,keitä hieman(suolavedessä). Säilyy paremmin.

      • pillkijä

        mulla oli ittelläni sama pulma toisnavuanna
        otin ittelleni akan joka ratkasi sen asian
        ei oo ollu senjälkeen aikaa pilkille


      • sait
        pillkijä kirjoitti:

        mulla oli ittelläni sama pulma toisnavuanna
        otin ittelleni akan joka ratkasi sen asian
        ei oo ollu senjälkeen aikaa pilkille

        mulla tyytyy vähempäänkin,kun on pakko. Tai sit menkööt vieraisiin.Kuka niitä vahtis,ei perkele.Kaikkea muuta voin vahtia,mutta huorahtavaa vittua,sitä ei vahi kukaan!!


    • Pimpelipomdon

      Kannattaa heti verestää ja huolehtia että huuhtelee veren pois. Yleensä mätäneminen alkaa kalan mahan seudulta. Lieneekö mätä kala jota made myös syö, en tiedä. Ei säily kokemukseni mukaan jääkaapissa 1-2 pidempään ainakaan ilman suolistusta. Itse perkaisin saman päivän aikana. Veikkaan että hyvin huuhdotut lihan palat voi säilyä pidempäänkin jääkaapissa. Tästä ei tosin kokemusta ole. Hajuaisti kyllä kertoo milloin kala on pilalla.. Sen verran haiskahtaa että morjens..

    • Säästäjä

      Made- ja kuhakeittoon voi laittaa homejuustoa. Keitosta tulee ruokasampi ja maukkaampi.

    • Fisuman

      Hyvä on antaa neuvoja näin 13 vuoden jälkeen kysymyksestä, mutta tiedä vaikka auttaisi jotakuta muuta.... Se matikka elää vesisangossa monta päivää, jos on huoli siitä, että kala pitäisi laittaa vasta useamman päivän kuluttua, eikä halua sitä välillä pakastaa.

    • Kokemustaonalasta

      Verestä made heti tainnutuksen jälkeen. Kaikki kalat säilyvät jääkaapissa kevyesti 2-3 päivää ennen käsittelyä. Paras tapa on kääriä kala/kalat märkään sanomalehteen ja sitten jääkaappiin. Optimaalisin säilytyslämpötila on mahdollisimman lähellä nollaa, joten voit kääntää jääkaapin lämpötilaa hieman kylmemmälle.

      Nykyään kalastaja ei saa toimittaa kalaa suoraan kauppaan, esim. että kalastaja käy verkoilla ja verkoilta tuo kalan suoraan kauppaan, vaan ne on ensin toimitettava elintarvikehuoneistoon, jossa ne jäitetään/jäähdytetään. Monesti kalat on ensin kalastajan elintarvikehuoneistossa, josta tukkuri käy kalat noutamassa ja sen jälkeen tukkurin varastossa, josta ne rahdataan sinne kauppaan. Kala ei siis ole nykyään enää koskaan vastapyydettyä, vaan tuoreimmillaan 2-3 päivää vanhaa. Pyyntipäiväksi ei merkitä sitä vedestänostopäivää.

    • TietäkääEttä

      Mätiä ovat kalat ennen kuin ne ovat kaloja.
      Ja mätiä ne ovat sen jälkeen kun ne ovat lakanneet olemasta kaloja.
      Eli kalat ovat mätiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3599
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1409
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1239
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1134
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1028
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1016
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe