Olemme harkitsemassa perheeni kanssa jonkin valmistalotehtaan 1 1/2-kerroksista talomallia.
Haluaisin kuulla kiihkottomia mielipiteitä hyvistä ja huonoista puolista teiltä joilla jo valmistaloista kokemusta on.
Kiinnostaa myös oman työn osuus, olemme kuulleet kahta erilaista näkemystä, toisessa oman työn osuus on ollut suurempi kuin mitä oli kerrottu ja annettu ymmärtää ja toisten mukaan se hoituu ihan vaan helposti.
Paljonko teillä on talo tullut maksamaan
kaikenkaikkiaan sen talotehtaan hinnaston
päälle? Mainostetut hintahaitarit tuntuvat liikkuvan noin 970-1500e/m2, eli n. 145000-225000e/150m2
Onko valmistalotehtailla käytössä yleisesti ISO-laatunormitus?
Laatujärjestelmänsä tärkeistä asioista mainostaa eräs vakavasti miettimämme kotimainen valmistalo-vaihtoehto:
• Visio:
Tulla johtavaksi moduulitalo toimittajaksi laadun, palvelun ja toimitusvarmuuden suhteen.
• Laatuasenne:
Laatu on määrää tärkeämpi
– Laatu tarkoittaa meille:
• Korkealaatuista materiaalia josta suuri osuus kotimaista
• Suuri osuus suomalaisia ammattimiehiä
• Korkea etiikka ja moraali
• Nykyaikaiset sisustusmateriaalit
• Jatkuvaa kehitystä ja parannusta
• Joustavuutta
• Henkilökohtaisia valintoja
• Toimitusvarmuutta
= TYYTYVÄINEN ASIAKAS
• Laatutavoitteet vahvistetaan, mitataan ja niistä tiedotetaan, mm. asiakastyytyväisyys, reklamaatiot, toimitusvarmuus, tilauskannan pituus, tavarantoimittajien kyky, henkilöstön tyytyväisyys.
• Asiakas on TÄRKEÄ. Asiakkaiden mielenpiteet / vaatimukset / tarpeet ovat keskeiset. Asiakkaan vaatimukset tulee olla vahvistettuja. On A ja O että kaikki mitä sovitaan on kirjallisena. Pidämme sen minkä lupaamme – Lupaamme sen minkä voimme pitää.
• Henkilökunta: jokavuotiset kehityskeskustelut, koulutustarpeen kartoitus, tiedottaminen ym takaa henkilökunnan motivaation.
• Organisaatiokaavio sekä toimenkuvaukset että vastuumatriisi osoittaa virkamiesten vastuualueet ja valtuudet.
• Prosessit ovat vahvistettu – josta tuotantoprosessi on keskeisin. Rutiinit ovat määritelty. Nämä toimivat selkeät rutiinit takaavat tuotteen tasaisen hyvän laadun.
• Reklamaatiokäsittelyn strategiana on että kaikki reklamaatiot tutkitaan ja korjataan niin pian kuin mahdollista.
• ISO9001 on johdon työväline eli ohjaus- ja valvontatyökalu. Voidaan todeta että ISO9001 ei ainoastaan ole hieno seinällä oleva diplomi ja kansioissa olevia papereita.
Hienoja ajatuksia, mutta toimiiko myös käytännössä?
MITÄ TALOA SUOSITTELETTE?
Valmistaloista
12
3462
Vastaukset
- ISO inesi
Saat pientä kuten entinen tyttö, mutta niitä saa useampia kerralla ja tuutin täydeltä.
Rakentaminen on alkeellista hommaa, sillä ei ole laatunormien kanssa mitään tekemistä. Ostappa lautaa saat pelkkää käyristynyttä lohkeillutta oksaa. Asia on tosi raakaa rakennuspuolella. Kannattaa kyllä ottaa lungimpi asenne jos aikoo nukkua yönsä talon rakentamisen ja uudessa asumisen aikana.
Valistalot on hyvä vaihtoehto ja aika hyviä on ainakin mun näkemät olleet. Älväri, oravais, design, vaaja. Aivan riittävän hyviä. Huomiota kannattaa kiinnittää ainoastaan ryömintätilan tuuletukseen ja että talo riittävän korkealla mäellä ettei perustuksiin tulee uima-allasta. - penmus
lankaan mitä talotehtaat laskee hintaarvioitam, ei kai ne nyt rehellisesti kerro että talo maksaa 250.000-450.000 ilman liittymis ja tonttikuluja, alla 250.000 ei nykyään tehdä tuollaista taloa kun laskee kaikki kulut, mietippä sitä kun lasket rahoitusta...
- 145 neliöön
145 neliötä ja 160.000€ meni meillä 1½ krs.valmistaloon. Riitti hyvin rahat. Tietenki riippuu tontista ja minne päin suomea tekee. Jälki ja laatu on mielestäni ihan hyvää, kaikki normit täyttävää, kunnon talo asumista varten. Huom. tontti ei ole hinnassa mukana, oli omaa perintömaata. Rakentajat olivat ammattitaitoisia ja tekivät talon ajallaan.
- Finnforestilla on
Äskenkin vastasin että Finnforest on kotimainen ainakin tietääkseni. Se kuuluu Metsäliitto-konserniin ja sitä kautta ei varmaankaan Saksasta puita kaada.
Ne on perustaneet juuri maan isoimman talotehtaan Hartolaan ja niillä on mallisto netissä: Siellä on kolme mallia joista saa peilikuvia, mutta edustaja kertoi, että talokirja julkaistaan ihan pian.
Minä en ainakaan tee mitään ennen kuin olen nähnyt niitten malliston.
Aikaa säästyy, jos talot on yhtä hyvän näköisiä kuin sivuillakin: Miksi aloittaisin keväällä, kun talo pannaan pystyyn kuukaudessa ja sitten se on muuttovalmis: Sehän tapahtuu vaikka marraskuussa ja silti muutan jouluksi.
Siellä 121 neliöinen maksaa jotain 152000 ja se on sitten valmis.
Laattaa ja parkettia. Ei mikään älvärin muovimattounelma.
Niitähän saa varttuakin vielä vuosia.
Edustaja sanoi että tilauksesta kolme kuukautta ja talo tulee.
Minä puhun Nokiaan ja asun kotimaisessa.- yön yli katsoin eikä löydy
Sis, annapa nettisivu.
- mahtanut katsella.
Syytä olla todella kallista parkettia ja laattaa jos tuon näköinen kyhäelmä maksaa 152.000,- Eivät ehkä kaada saksasta puita mutta Venäjältä ja Virosta kylläkin, yhtä suhteellista tuo kotimaisuus kuin siinä jatkuvasti korjattavana olevassa Nokiassakin. Mutta varmasti tuo myyntipuheesi muutamaan typerykseen tehoaa. Toivottavasti saat tilauksia ettei mennyt ihan hukkaan.
- RKM
hankkikaa ensimmäsiseksi kunnon ammattilainen vastaavaksi mestariksi. Kyselkää mestareista paikkakunnan ok-rakentajilta ja saattaapa rakennustarkastajakin lipsauttaa nimen jos ovelasti osaa kysyä. Itse olen jo eläkkeellä, mutta aikanani valvoin kymmeniä pientaloja ensin otona sitten päätoimisesti. Olin mukana talopakettien valinnassa ja hankin työporukat, valvoin koko jutun alusta loppuun avaimetkäteen- periaatteella. Hoidinpa vielä reklamaatiotkin ja tappelin kai joskus käsirysyssäkin roistomaisten urakoitsijoiden kanssa. (Onkohan niitä muunlaisia olemassakaan?)
Tarkoitan vain sitä, että kannattaa jättää niin iso hanke kuin oman talon rakentaminen kokonaan ammattilaisille.
Jos ette omaa rakentamiskokemusta, oman työn osuudeksi ei kannata juuri viittä prosenttia enempää kustannusarviosta laskea. Kannattaa se rakentamisaika tehdä sitä, mitä parhaiten osaa.- Asiakkaalleen
Nyt puhuu talomyyjä:
Siis nyt on niin, että jos otat aktiivisen ja osaavan mestarin, se on hyödyksi.
Vastaavat mestarit eivät kuitenkaan ole rakennuttajia. He ovat viranomaisten "käsikassara" jolla varmistetaan rakentamisen laadukkuus ja säännösten noudattaminen.
Monet heistä ovat kerrostalomestareita, eikä heillä ole mitään tajua pienrakentamisesta.
He saattavat vain vääntää riitää selvistä asioista, jotak kuuluvat kuluttajan oikeuksiin kaupan osapuolena muutenkin. Esimerkkinä elementin rikkoutunut tuulensuojalevy: Niistä huojmautellaan ikävästi "onkos teillä aina tapana?" Ihan kuin ei gherroilla olisi koskaan tuulensuoja rikkoutunut työmaalla tai tiililetka kaatunut.
Ne korjataan, jotka kaatuu trai rikkoutuu, mutta nämä herrat ne kerää pisteitä asiakasrouviltaan.
Kuka siitä hyötyy?
Siitä ei hyödy asiakas muuta kuin joutuu maksamaan mesulle lisäpalkkioita riitojen selvittelystä, kun ne alkaa yllyttää turhista sopimuksen vastaisia maksujen pidätyksiä.
Talopakettien vertailussa mesut on yhtä hyviä kuin amtöörirakentajatkin: Halvin on paras.
Aina ja poikkeuksetta näin on ollut: En ole koskaan laadukkaalla pakettilla voittanut asiakkaan tarjousskabaa, jos mestari on ollut mukana. Miksi?
Koska mestarilla ei ole aikaa tutustua talopaketin sisältöön ja urakkarajaan talpaketin ja muun kirvesmiesurakan välillä. - vai niin
voi olla jopa 35 % kokonaiskustannuksista myös ensirakentajalla jos on halua ja kykyä oppia varsin yksinkertaisia asioita kuten rakentaminen on.
Raksalle on muuten ennenkin päässyt töihin ilman mitään koulutusta suoraan kortistosta, muutama mittaustaitoinen timpuri ja raudoittaja tosin siellä on tarpeen.
Jos jätät hankkeesi ammattilaisille niin ne ryöstää rakentajan käytännössä rahoista puhtaaksi. - olla oman
vai niin kirjoitti:
voi olla jopa 35 % kokonaiskustannuksista myös ensirakentajalla jos on halua ja kykyä oppia varsin yksinkertaisia asioita kuten rakentaminen on.
Raksalle on muuten ennenkin päässyt töihin ilman mitään koulutusta suoraan kortistosta, muutama mittaustaitoinen timpuri ja raudoittaja tosin siellä on tarpeen.
Jos jätät hankkeesi ammattilaisille niin ne ryöstää rakentajan käytännössä rahoista puhtaaksi.työn osuus ensikertalaisella muka noin paljon, vaikka ei osaisi tehdä mitään etukäteen?
Meillä ulkopuoliset tekivät kaiken ja työn osuus oli kok. hinnasta n. 30% - oma työ 10-20% max
olla oman kirjoitti:
työn osuus ensikertalaisella muka noin paljon, vaikka ei osaisi tehdä mitään etukäteen?
Meillä ulkopuoliset tekivät kaiken ja työn osuus oli kok. hinnasta n. 30%Näin se vaan on. 200te projektio voit säästää itse tehden 20 te. Siis teet yli 2000 h töitä. Siis voit laskea 20 e verot säästönä /tunti
- kolminkertainen aika,
oma työ 10-20% max kirjoitti:
Näin se vaan on. 200te projektio voit säästää itse tehden 20 te. Siis teet yli 2000 h töitä. Siis voit laskea 20 e verot säästönä /tunti
ja monasti viellä lopputulos ei ole aivan katseenkestävä. Juu tiedän ettei ole kaikilla "ammattilaisillakaan" mutta ainakin silloin on toivoa saada ne jäljet tekijä korjaamaan, tai sillä sisällä olevalla rahalla jonkun muun tekemään asia kunnolla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760