Kiusallinen joulu?

ö-Öö

En ole jouluihminen.

En usko joulupukkiin, en jeesukseen. Hankala käsittää, miksi mun pitää toisten ihmisten takia sitten näytellä joulunäytelmää. Olen toki saanut joulun torpattua elostani aika hyvin. Pari pikku harmia vielä olemassa, eiköhän nekin lopu, aikanaan.

Siis, meitsi joutuu tallustelemaan hyvään nukkuma-aikaan aattona ,jossain hiton hautuusmaalla ja sytyttelemään kynttilöitä tuntemattomien ihmisten hautakivien eteen jätteeksi. Syy, parit loispummit, jotka ei enää itse pysty hommaan ja hyväksikäyttää mun ystävällisyyttä.

Ja toinen on "jouluruoka". Erittäin kiusallinen tilaisuus, jossa tarjolla pahanmakuista ja arkipäiväistä mättöä. Syy, sama, kuin edellä.

Noin muuten, joulu ihan ok-aikaa, kuin muulloinkin, tosin telkkariohjelmat kehnonpia.

Sattui silmiin kiintoisa kolumni, miten jokin pakanajuhla vois niinkuin pahimmillaan häiritä ihmisen normieloa:

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Joulukriisit-Mitä-teen-kun-anoppi-istuu-kinkun-päällä-alasti-ja-laulaa-Popedaa/883744?pwbi=cfc360f2ed0a6276ea87dfa048957398

Mitenkä loispummeilla, onko itellä traumaattisia joulutraditioita?

=DW=

63

285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikaisenpien Joulu-aloitusten säälittävän pashamainen kopio.

H.

• ö-Öö

Päivänpolttava aihe. Nyt muuten vielä marraskuu ;DD

=DW=

• Yllättävän runsaasti ruikutusta asiasta, josta ei ole kiinnostunut.
      Älä kiinnitä jouluun mitään huomiota, kuka sinua pakottaa, aikuista ihmistä.

• ö-Öö

Lue aloitus.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Lue aloitus.

=DW=

"teevee"

Ei auta.
        Sana Joulu pilasi aloituksesi välittömästi.
        Silkkaa ratsastusta toisten aloituksien maineella.

Teehän uusi aloitus toisin otsikoin.

H.

• ö-Öö kirjoitti:

Lue aloitus.

=DW=

Ö-Öö, toki sen luin ja totesin sinun viettävän joulua vastoin omia mieltymyksiä.
        Ellet osaa toisin toimia, älä ruikuta.

• ö-Öö
        Ancelina kirjoitti:

Ö-Öö, toki sen luin ja totesin sinun viettävän joulua vastoin omia mieltymyksiä.
        Ellet osaa toisin toimia, älä ruikuta.

Luitko linkin?

Se oli pointti. Siinä erinomaisesti tuotiin esiin just joulun harmitukset tavalliselle ihmiselle. Hunkki tossa sekoilee omien tilastojensa kansa, vaikka mun kirjoitus perustui nimenomaan jossain toisessa mediassa esiin tuotuun jutskaan.

Perimmiltään kyse nimenomaan just siitä, miks jostain käsittämättömästä syystä valtavat massat ihmisiä jotenkin pakotetaan teeskentelemään ja näyttelemään jotain huuhaa näytelmää. Miks?

Joulu kun on perustaltaan perinteinen ja luonnonkiertoon perustuva aika, jota juhlistettu aikanaan omilla tavoillaan. Sitten tuli kristinusko ja keikkasi pileet omiin nimiinsä. Sitten lkoi pisnes pyörittämään asiaa. Nyt epäselvää, miks hitossa kukaan äyspäinen on kiinnostunut joulusta yleensäkään.

Aloituksessa piti tuleman ilmi se, että se on joittenkin etupiirien keino käyttää massailluusiota välineenä omille tarkoitusperilleen.

Elikkäs mun tapauksessa hölmöt pummit painostaa mua leikkimään joululeikkejään. Tajuamatta, että niitten touhu ajaa jonkin huuhaa uskonnollisen järjestelmän, sekä kaupallisten toimijoiden etuja.

Ja mähän hölmö tallaan pakkasessa ja räntäsateessa sytyttelemässä kynttilöitä, sekä syön teollista, pahanmakuista porkkanalaatikkoa. Vain sen takia, että jotkut uskikset ja kauppiaat niin on päättäneet mun toimivan.

Montako joulukorttia muuten laitat. Joulukortit on jonkin kirjapainon keksimä kaupallinen tuote, josta myös valtio, postin muodossa, haluaa fyrkkaaa liiveihinsä tollukoilta.

Pelastusarmeijan joulupadoista en nyt jaksa kirjoittaa.

Joulu on nykyisellään täysin kaottanut perimmäien tarkoituksensa, vuodenkierron. Koko hommeli täysin huuhaata, missä äärettömiä ihmismassoja kusetetaan täysin tarkoitushakuisesti, eri tarkoituksissa.

Kivaa kun pimeää. Eikä mulla toisaalta ole mitään rosollia vastaan. Kun oiskin niin, vois rauhassa oleskella pimeessä ja syödä rauhassa rosillia. Mutta kun aina jokin hiton painostus johonkin typeryyteen. Ja myönnän, meitsi vähän heikko, jotain suostun näyttelemään. Ja syy on alhainen. Muutama aivopesty loispummi9 painostaa, en halua idiootteja loukiata. Miks ne loukkaa mua painostuksellaan, sitä ois syytä miettiä.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Luitko linkin?

Se oli pointti. Siinä erinomaisesti tuotiin esiin just joulun harmitukset tavalliselle ihmiselle. Hunkki tossa sekoilee omien tilastojensa kansa, vaikka mun kirjoitus perustui nimenomaan jossain toisessa mediassa esiin tuotuun jutskaan.

Perimmiltään kyse nimenomaan just siitä, miks jostain käsittämättömästä syystä valtavat massat ihmisiä jotenkin pakotetaan teeskentelemään ja näyttelemään jotain huuhaa näytelmää. Miks?

Joulu kun on perustaltaan perinteinen ja luonnonkiertoon perustuva aika, jota juhlistettu aikanaan omilla tavoillaan. Sitten tuli kristinusko ja keikkasi pileet omiin nimiinsä. Sitten lkoi pisnes pyörittämään asiaa. Nyt epäselvää, miks hitossa kukaan äyspäinen on kiinnostunut joulusta yleensäkään.

Aloituksessa piti tuleman ilmi se, että se on joittenkin etupiirien keino käyttää massailluusiota välineenä omille tarkoitusperilleen.

Elikkäs mun tapauksessa hölmöt pummit painostaa mua leikkimään joululeikkejään. Tajuamatta, että niitten touhu ajaa jonkin huuhaa uskonnollisen järjestelmän, sekä kaupallisten toimijoiden etuja.

Ja mähän hölmö tallaan pakkasessa ja räntäsateessa sytyttelemässä kynttilöitä, sekä syön teollista, pahanmakuista porkkanalaatikkoa. Vain sen takia, että jotkut uskikset ja kauppiaat niin on päättäneet mun toimivan.

Montako joulukorttia muuten laitat. Joulukortit on jonkin kirjapainon keksimä kaupallinen tuote, josta myös valtio, postin muodossa, haluaa fyrkkaaa liiveihinsä tollukoilta.

Pelastusarmeijan joulupadoista en nyt jaksa kirjoittaa.

Joulu on nykyisellään täysin kaottanut perimmäien tarkoituksensa, vuodenkierron. Koko hommeli täysin huuhaata, missä äärettömiä ihmismassoja kusetetaan täysin tarkoitushakuisesti, eri tarkoituksissa.

Kivaa kun pimeää. Eikä mulla toisaalta ole mitään rosollia vastaan. Kun oiskin niin, vois rauhassa oleskella pimeessä ja syödä rauhassa rosillia. Mutta kun aina jokin hiton painostus johonkin typeryyteen. Ja myönnän, meitsi vähän heikko, jotain suostun näyttelemään. Ja syy on alhainen. Muutama aivopesty loispummi9 painostaa, en halua idiootteja loukiata. Miks ne loukkaa mua painostuksellaan, sitä ois syytä miettiä.

=DW=

"Sivua ei löytynyt", mutta oletan siellä olevan savolaista fakiirihuumoria.

• ö-Öö
        Ancelina kirjoitti:

"Sivua ei löytynyt", mutta oletan siellä olevan savolaista fakiirihuumoria.

Linkki oikein, ei toimi näköjään täällä suoraan, copypeistaa.

Savon sanomat, päättele loput.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Linkki oikein, ei toimi näköjään täällä suoraan, copypeistaa.

Savon sanomat, päättele loput.

=DW=

Päättelin jo ja nappiin meni.

• mimmimum-..mi

Minäkin voisin kysäistä joulukriisispesialisti ....Aatos Herkulta... että " mikä on kun ei yhtään ahdista".....vai onko se aharista....

• Heikunkeikku

Miten minulle tulikaan mieleeni Muumi-teoksen hahmo Pikku Myy, lukiessani aloitusta. Tiedät sen punakolttuisen kiukkuusen, kriittisen, suorapuheisen tytön.
      Kulmat rypyssä, tasapökkää usein pökkäävän.
      On sinun sisuksissasi kuitenkin ystävällisyyttä ja auttavaisuutta isommankin klöntin verran, jos lähdet nukkuma-aikaan tallustelemaan vieraitten ihmisten hautojen eteen.
      Tarvitseeko sitä muuten mennä ainivarahin, eikö myöhempi aika kävisi, että ehtis kunnon unet aamulla vetää. Edellisiltana jo kävis tuikkaamas kynttilät, niin olisivat valmiina aattona paikallaan. Minä vien yleensä aina edellisinä päivinä, ainoastaan mieheni kuolinpäivänä vien kynttilän oikeaan aikaan.
      Pahanmakuiset ruuatkin näköjään kohteliaisuudesta menee. Kannattais varmaankin lätkästä ei-pahaa ruokaa lautaselle niin korkeaksi keoksi, ettei siihen enää mahtuisi niitä pahoja ruokia. Näin varmaan minä toimisin.
      Tuo juttu, missä anoppi alastomana kinkun päällä lojuu, niin sitä ei näkynyt. Olishan sen voinut lukea täs aikani kuluksi.
      Ai niin vielä yks asia: Minäkään en voi kutsua itseäni jouluihmiseksi. Mutta jos kesäihmisistä puhutaan, niin sitte munkin silmät kirkastuu.

• ö-Öö

Jaa

Linkki kyllä hauska. Jostain syystä se oli vajaa palstalle laitettuna. Copy.pastella toimii kyllä- Laitan varsikseni uusiksi, näkeepi, missä vika. Oletan suolessa. Nimittäin, peistasin saman osoitteen osoitekenttään ja aukesi, jos tänne peistattuna ei toimi, se suolen vika.

Jos ei aukee suoraan, copypeistaa, ihan hauska kirjoitus.

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Joulukriisit-Mitä-teen-kun-anoppi-istuu-kinkun-päällä-alasti-ja-laulaa-Popedaa/883744?pwbi=cfc360f2ed0a6276ea87dfa048957398

=DW=

• ö-Öö
        ö-Öö kirjoitti:

Jaa

Linkki kyllä hauska. Jostain syystä se oli vajaa palstalle laitettuna. Copy.pastella toimii kyllä- Laitan varsikseni uusiksi, näkeepi, missä vika. Oletan suolessa. Nimittäin, peistasin saman osoitteen osoitekenttään ja aukesi, jos tänne peistattuna ei toimi, se suolen vika.

Jos ei aukee suoraan, copypeistaa, ihan hauska kirjoitus.

=DW=

Jepjep

Suolessa ei toimi kaikki linkit. Ehkä liian pitkiä tms. Linkki on kyllä oikein, toimii peistaamalla- Suoli24 on suoli24.

=DW=

• LinkVinkSingSing

• NiMiMeRKkiOn

• Tämäjännää

• Keeerranvieläpojat

• RealistiN

En koe joulua millään tavoin kiusalliseksi, sillä mikään ei velvoita minua toimimaan vastoin omia mieltymyksiäni ja jokainen kotini jouluun osallistuva tulee tänne omasta halustaan viettämään yhteistä maallista jouluamme.

Ei haittaa mitä muut tekevät ja miten joulunsa kokevat, meillä syödään ja tehdään mitä itse halutaan.

Joulupöydästämme löytyy jokaiselle oma herkkunsa, viime joulua ruokarajoitteinen kuopus (17v) söi pelkkiä juustoja ja hedelmiä piparkakkujen kera.

Joululahjamme ovat aika vaatimattomia, tarpeeseen hankittuja tai itse tehtyjä.

Tämän ikäryhmän ihmiset ovat tarpeeksi aikuisia voidakseent tehdä itselleen omanlaisensa joulun.

• ö-Öö

Maapallon vanhin ihminen täytti just 117 vuotta. Kun se syntyi 1800 luvulla, joulut ilmeisimmin erilaisi, kuin nyt.

Koitin nyt korostaa sitä, miten ulkopuoliset toimijat jatkuvasti koittavat painostaa muita ihmisiä toimimaan itselleen opetetuilla tavoilla. Tarkoitan just sitä, miks mun pitää tehdä eämieluosia ja omia vakaumuksiani vastaan olevia asioita, henkisen painostuksen takia?

Koska jouluhan on täyttä tuubaa. Sen välttäminen haasteellista. JA siihen välttelemisen estämiseen käytetään halpamaisia keinoja. Vaikkapa välillisinä toimijoina puoliksi dementoiuneita epämääräisiä sukulaisia.

Kuka käyttää ja miksi, se pointti.

=DW=

• RealistiN
        ö-Öö kirjoitti:

Maapallon vanhin ihminen täytti just 117 vuotta. Kun se syntyi 1800 luvulla, joulut ilmeisimmin erilaisi, kuin nyt.

Koitin nyt korostaa sitä, miten ulkopuoliset toimijat jatkuvasti koittavat painostaa muita ihmisiä toimimaan itselleen opetetuilla tavoilla. Tarkoitan just sitä, miks mun pitää tehdä eämieluosia ja omia vakaumuksiani vastaan olevia asioita, henkisen painostuksen takia?

Koska jouluhan on täyttä tuubaa. Sen välttäminen haasteellista. JA siihen välttelemisen estämiseen käytetään halpamaisia keinoja. Vaikkapa välillisinä toimijoina puoliksi dementoiuneita epämääräisiä sukulaisia.

Kuka käyttää ja miksi, se pointti.

=DW=

Eihän sun pidä, mikään muu ei ole pakko kuin kuolema.

Tuskin kieltäytymisestäsi mitään maata järisyttävää seuraa.

Itse teen usein palveluksia ihmisille joista pidän, sillä se tuo minulle hyvää mieltä.

Ikävien ihmisten kanssa olen niin vähän tekemisissä kuin mahdollista, joten kieltäytyminen heidän hyppyytysyrityksiisän ole kovinkaan vaikeaa.

Jotkut haluavat hyötyä toisista ihmisistä ympäri vuoden, eli ei mikään pelkästään jouluilmiö.

• enmilläänkeksi

Nythän on niin, että aloittaja ei suostuisi tekemään mitään vastenmielistä ilman, että jotenkin hyötyy siitä - anopin perintökö siintää mielessä vai vaimon seksi...
      Tunnusta!

• jouluiseksi

Seksi seksi

• ö-Öö

Älä käännä aihetta muka henkilökohtaisuuksiin. Kommentoi aloituksen aihetta, älä aloituksen tekijää. Luitko edes aloitusta, kysymykseen ei muuten tähän mennessä ole oikein vastauksia.

=DW=

• enmilläänkeksi
        ö-Öö kirjoitti:

Älä käännä aihetta muka henkilökohtaisuuksiin. Kommentoi aloituksen aihetta, älä aloituksen tekijää. Luitko edes aloitusta, kysymykseen ei muuten tähän mennessä ole oikein vastauksia.

=DW=

Ei ole kiusallinen joulu ollut minulle koskaan. Sellaista joulun traumaattisuutta ei voi siis yleistää.
        Pakko mennä henkilökohtaisuuksiisi. Se kun on sun henkilökohtainen ongelmasi. Ehkä jonkun muunkin muttei jokaisen.
        Ei minulla ongelmaa joulun suhteen. Teen mitä haluan. Ja mitä en halua, en tee ☺

• herootes

Sama vika rahikaisella;) Joulu on lasten,uskovaisten ja kauppiaiden juhla.Koska en ole enää lapsi,kauppiasta tai uskovaista minusta ei tule,joulu on...päiviä muiden joukossa;)
      Ei se minua mitenkään häiritse,kuka viettää,kuka ei...
      Aikoinaan tiesi että telkkaria tai radiota ei kannata avata kolmeen päivään,nyt on kanavia vaikka kuinka ja jos ei sieltä tule mieluista,on muutama hyllymetri cd ja dvd levyjä.

• Joulun-rauhaa

En ole jouluihminen. Kirjoittaa aloittaja, mutta hyviä tekoja haluaa Jouluna tehdä ja se on just sitä, sitä, sitä. Ihmisillä on silloin hyvätahto.

Oli minullakin joskus ja meidän Joulut oli oikeastaan erittäin mukavia, ainakin näin muistoissa.;)

Nyt tulee tasan 10-v, kun muutin omaan yksiööni ja jätin kaiken (kotimme) taakse. Harvakseltaan yritin pitää yhteyttä ystäviini, mutta kaikki vieroiksui minua, koska niin ei saanut tehdä ilmeisesti.

Joulukorttien lähettely loppui siihen, kun mietin, kuka on edes soittanut minulle vuodenaikana, kuin minä hänelle? Harvoin siskonikaan ja veljeni ei ollenkaan, kuten ei toinen lapsistani.

Onneksi minulla ei ole mitään stressiä Joulusta enää, sillä vältän kauppoja sen pakollisen musan takia ja muut toosat osaan sulkea heti sen pakollisen "Hoosiannan" aikaan.

Huvittuneena olen lukenut, että yksinäisyyten voi kuolla. Minun kohdallani oli jo kuolema lähellä, kunnes älysin lähteä pois. Voi tätä ihanaa onnea ja rauhaa. Ei mitään pelkoja henkisestä kivusta ja uhkailuista.

• Neuvoksi.....Älä osta Havin kynttilöitä, älä saarioisten porkkanalaatikkoa. Osta ulkolaisia juureksia ja tee rosollia. Älä osta suomalaisia postikortteja. Älä kannata jonninjoutavan ostohysterian keksijöitä ja potki persuuksille niitä loispummeja, viekööt itse kynttilänsä hautuumaalle.

• ö-Öö

Mikä oli traumaattinen joulukokemuksesi, mistä halusit kirjoittaa?

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Mikä oli traumaattinen joulukokemuksesi, mistä halusit kirjoittaa?

=DW=

Just joo ; DD ja silleen, ei ole traumoja ei.

• yksullamirjami

Kerranki joku sanoi asiasta Joulu ihan niinkun se on .
        Jokaisella on ihan oma joulu onneksi . Tykkään kun tulee Syksyn pimeyteen jonkinlaita piristystä . Ja on ne joululaulut minun mielestäni kiva käydä laulamassa . Varsinkin kun on täälä Suomalaisia tilaisuuksia -- ja kirkoissakin ilman Saarnoja -
        Onneksi me aikuiset ei olla menty joukkohurmioon --niinkun joissain perheissä ovat . Ei lapsetkaan vaadi ,kun ei olla opetettu .
        Rauhallista Joulua !
        U.M

• MulleKotimaisia

Korppis ei halua kotilaisia vaan ulkolaisia ruokia ja tavaroita.

Minä suosin kotimaisia, ja ostan ulkomaisia vain silloin, jos kotimaisia vaihtoehtoja ei ole tarjolla. Takuukin toimii ja laatuun voi luottaa.

• Siilimuorikka3

Minun yksi traumaattinen joulukokemukseni on kun entinen ukko kylvi lapsille riitaa jouluaattona kutsumalla toisen katsomaan kun toinen sai useamman paketin kuin tämä toinen. Jessus sentäs, aikuinen mies.

• Siilimuorikka3

Ja omasta lapsuusjoulusta sellainen kun joulupukki (naapurin vanha muori) riisui naamarin kesken lahjojen jaon ja alkoi ryypiskellä palkkioryyppyjään lasten nähden.
        Kukaan ex-anopeista ei ole ollut sen verta hauska että olisi istunut alasti kinkun päällä jouluupöydässä :D.

• Kaba-vaan-ei-kala

Joulusta Minulla on pelkkää hyvää sanottavaa.
      Se on vain yksi lyhyt aattoilta ja yksi joulupäivä kaupan päälle.
      Tapanina voi olla kuin konjakkiset kalat.

• vimsf

Presidentti Obama joskus mielestäni sanoi oikein kerran jossain telkkarijutussa, että vain kerran kannattaa vanhemman lastaan petkuttaa - ei luottamus siitkään missään lisäänny - jos immeise jää valheitten varaan kiikkumaan. Joulu on kerran vuodessa
      - miksei sekään koskaan saa olla ilon ja yhteiskunnan rauhan juhla?
      Saapuu se joulun sininen hämy salomaillekin ilman muinaisten kannibaalien kekkereitä eikä lastenkaan naisten ohella tartte olla niin revittyjä huumemuuleja
      kui menneinä vuosina kun ikiveloissaan örvelöt kulki kylillä örveltämässä liki kaikkien asiat ja kehotkin tosi surkeaan kuntoon.
      Hivin ja tubin levittäjät. Tai joku muu ab-resistentti bakteeri.

• Sun jutut on aina niin valoisia, iloisia ja positiivisia. Pakostakin tulee joulumielelle.

• Eimitäänstressiä

Onhan sitä mukava seurata mitä spektaakkelia muut järjestää. Itselleni joulu ei ole sen kummallisempi kuin vappu tai juhannus. Ihan samalla kaavalla kaikki juhlapyhät viina ja ruokakaupan kautta kotiin rentoutumaan.

• 1eero

Kaikki tämä joulu hössötys yrittää tunkea takaRAIVOON onnistumatta.

• Ei ensmäistäkää paniikin paikkaa .
      Vaikken polvirukouksii heittelekkään niin varsinkin kynttilämeri hautuumaalla on mailman kauneimpia näkymiä mun mielestä.
      Ryynimakkaratkin on oivaa jouluruokaa .

• menneisyydenherkkua

Osaisinpa tehdä samanmoista joulumakkaraa mitä kummitätini Savonrannassa kokkasi, vaaleita pötkylöitä sipulin kanssa voissa ruskisti, jotain isoja ryynejä ja possua taisivat sisältää.

• tööttt

Tyttäreni pieni poika, syksyllä syntyneitä lapsia, eka jouluna oudoksui ja varmasti pelkäsikin joulupukkia, ihastui tietysti saamaansa pakettiin ja oli iloinen sen sisällöstä.
      Seuraavana jouluna hän jo pohti kovasti joulpukin persoonaa ja mietti, miksi oli pukilla pmpuliparta -- eihän stä voi edes partakoneella ajaa ja miksi pukilla oli papan ääni ja ihan samanlaiset kengät - tuskastui ja raivostui mieteeistään niin paljon että totesi
      - jos pukin ja papan petturiksi toteaa, niin pappa saa lentää johonkin hiiton kuuseen tai kauas avaruuteen eikä mua narraamaan ikänäs tartte tulla.
      Pettymyksen sietokyky silleen kovalla koetuksella - oppi ettei aikuisiin voi luottaa.

• tööttt-huijaa

reilun vuoden vanha ei kyllä vielä tuollaisia juttele

• O-Orvokki

Meillä kerrottiin lapsille, että joulupukki on satuhahmo ja me kaikki leikimme samaa satua yhdessä. Useimpiin lahjapakettikorteihin kirjoitettiin antajien nimet. Minusta oli mukavampaa, että lapsi tiesi saavansa lahjan esim. kummeiltaan, eikä joltain kummalliselta taru-ukolta.

• reppuriika

Minä uskon kyllä Jeesukseen Kristukseen ja uskallan sanoa sen ihan näin anonyyminä kuin julkisestikin. En vietä erikoisemmin joulua, koska ei Raamattu siihen ohjaa. Joulu on ihmisten ja erityisesti bisnesmaailman keksintö.
      Jos kärsit moisista tavoista, niin ongelmasi on ihan sinun oman itsesi ratkaistavissa. Sinun pitää vain päättää olla oma itsesi ja tehdä selväksi, että et juoksuta kynttilöitä haudoille toisten puolesta ja vastenmielisiä ruokia ei ole kenenkään pakko syödä.
      Minulla liittyy jouluun lapsuuden muistoja, ja sillä on minulle merkitystä.

• Kristiina1998

Mene kaappiin istumaan niin ei haittaa sinua.

• Onpa taas "mielenkiintoinen" aloitus jo 60-vuotta täyttäneiden ihmisten keskustelupalstalla.

Joku suhtautuu todella negatiivisesti omiin valintoihinsa. - Ehkä monikin typerä ja toisille itseään parempaa esittävä ihminen toimii vastoin omaa ymmärrystään pelkästä miellyttämisen halusta. Joku haluaa puheistaan huolimatta esittää "hyvää ihmistä".

Miksi kummassa pitäisi mennä sytyttämään joouluaattoiltana kynttilöitä hautausmaille?

Esim. Malmin hautausmaalla on yleensä ollut aivan mieletön autoruuhka pääkäytävillä jouluaattona. - Kun nykyisin saa jo viikkotolkulla palavia kynttilöitä ja kuukauden tuikkivia led-kynttilöitä, niitä voi viedä haudoille silloin kun itselle parhaiten sopii. Hautausmailla voi käydä kuljeskelemassa hämäräaikaan, jos sellainen houkuttaa, eikä aina tarvitse viedä uusia kynttilöitä. Muistokynttilöitä voi halutessaan myös polttaa kotosallakin ja noudattaa tai luoda omia perinteitä.

Riisipuurosta olen nautiskellut läheisteni kanssa aattoaamuna koko aikuisen ikäni. Nykyään myös yhteisöllisen kerrostalomme olohuoneessa tarjoillaan joulupuuroa aattona joulurauhan julistuksen aikaan. Ne jotka ovat kotosalla ja haluavat osallistua, hiljentyvät hetkeksi yhdessä katsomaan julistusta suurelta valkokankaalta.

Perinteisiä suomalaisia jouluruokia olen syönyt jo yli 60 vuotta, monia olen valmistanut itse ja joitain omatekoisia herkkuja jaetaan yhdessä. Kun joku kokeilee uusia reseptejä, niistä voi tulla useampienkin läheisten uusia jouluherkkuja. Varsinaista jouluateriaa syömään olemme yleensä istuneet syömään kaikessa rauhassa vasta illalla.

Muistelen, että suomalaiseen jouluperinteeseen olisi joskus kuulunut jouluruokien jättäminen katettuna pöydälle, jotta niitä sai halutessaan syödä yölläkin. Luulen, että perinnettä on varmaankin noudatettu joissain suuremmissa taloissa maaseudulla. Kaupungissa en ole sellaista nähnyt.

Kunnioitan jokaisen oikeutta tunnustaa omaa uskoaan tai olla uskomatta mihinkään, mutta mielestäni kenenkään ei pitäisi häiriköidä tai puhua epäkunnioittavasti toisille ihmisille pyhistä asioista.

Joululahjat, -kortit, -kuuset, -kynttilät ja -juhlat tarjoavat monille ihmisille monenlaista iloa, sekä antamisen ja saamisen iloa. Nautitaan jokaisesta hyvästä hetkestä ja toivotetaan hyvää joulua kaikille. :)

• tööttt

Usko tai älä - kyllä 1..5 v lapsi miettii jo paljon asioita vaikkei sanojen ja äänteiden ilmaisu ihan oikeaoppista ja täydellistä ole,
      isänsä lapsi - en minäkään kenenkään uskoa ole mitätöimässä maailmassa ja metin vain mikä vanhoissa perinteissä on säilyttämsen arvoista
      - en taivastoivoakaan keneltäkään haluaisi riistää
      - tai uudestisyntymisen ihmettä
      - Kun välillä väsyy omiin mietteisiinsä ahdistavassa maailmanajassa, monta kertaa kysyy myös itseltään monia asioita - joihin vastausta ei ole olemassakaan.
      Nykyajan pienet pojat ovat vaan niin kehittyneitä monissa asioissa ja taidoissa-
      - jos ei ole hakattuja pilalle- suomalaisuudessa on toisaalta korostettu adrenaalieritystä urheilukansana merkityksellisenä mutta jollain erityisosaamisen alueella ymmärrys ja taito - silläkin oma osuutensa - ei pelkkien kouluarvostelun varassa roikkumista jollekin gaussinkäyrälle sjoitettuna - tai tyylipisteitä ansainneena.
      Ei sitten tupata kunei tykätä - hyvät joulunajat itekullekin vaan.

• jouluntunnelmaa

Aloittajalle hyvä vihje, kun et ole jouluihminen, niin osta matka johonkin ,missä joulua ei vietetä. Itse olen ollut ulkomailla ,en virossa, muutamia jouluja ja se on mukavan rento tapa viettää joulunaikaa. kulkea kesävaatteissa ja käydä uimassa ym. ,ravintolat on auki ja sielläkin olen viettänyt ns. jouluaattoa, ilman jouluruokia. ei siis ole pakko viettää joulua täällä kotimaassakaan, vaan keitä vaikka hernesoppaa ja tee pannaria, niin siinä ruokaa moneksi päiväksi. Olen itse jouluihminen, koska vietän sitä yhdessä lasteni ja heidän perheensä kanssa, niin on ollut todella ihanaa nähdä pikkusten ilmeitä, kun katsovat joulukuusta silmät loistaen. ruuat ostamme kimpassa ja laatikot tekee tytär ,lapset odottavat joulupukkia innoissaan. tapanamme on myös pukeutua juhlavaatteisiin , joulun kunniaksi jouluaattona. todella tunnelmallista , kun kukaan ei juo , muuta alkoholia kuin 1 jouluglögi ja 1 viinilasi joulupöydässä.oikea joulupukki saapuu illalla tuomaan lahjoja lapsille ja aikuisillekin.

• ö-Öö

Niin

Elämäni parhaat joulut olivat aikanaan itänaapurissa. Siellä ei vietetty minkäänlaista joulua. Ei ollut uskisläppää, ei markkinahuuhaata. Korostan, ei mitään jouluhysteriaa. Porukat kylläkin ikäänkuin valmistautuivat uuteen vuoteen, kaupoissa alkoi olemaan tavaraa paremmin, ilman ruokakorttejakin.

Jepjep. Ajat muuttuneet sielläkin. Asialla enenpi mrkkinatalous, kuin uskisläppä. Meitsi kerkesi viettämään elämäni parhaat joulut silloin aikanaan, siitä voi olla hyvä mieli.

Suomessa ei joulun vältteleminen onnistu oikein mitenkään. Tympee asia, uskontoa ja etenkin kaupallista hömpötystä ei voi välttää oikein mitenkään. No joo. Ainahan sitä vois mennä jonnekin kairalle asumaan telttaan ja syämään kuivattuja matoja kuukaudeksi. Ei oikein sekään innosta.

=DW=

• OsanottoniHänelle

Voi ihmisparka. Surullista, ettei ole kauniimpia joulumuistoja.

• Tuo linkki oli hulvaton.

Onhan se joulu pahimmillaan pelkästään eri ihmisten toiveiden säätöä ja loputtomat kompromissit. Lapsuuden joulut, piti istua vieraissa ykköset päällä ja syödä suunnilleen kymmenen sorttista lihaa, kun ei toivonut kuin lihapullia ja äkkiä ne lahjat. Sitten kauhea roudaaminen että sai ne kotiin.

Kun muutin pois kotoa, alkoi kiertolaisjoulu. Vähän siellä, pikkasen tuolla, ja kukaan ei saanut tuntea itsensä yksinäiseksi. Joulu ja yksinäisyys on jotenkin suomalaisessa kulttuurissa kauhuskenario. Aloin tekemään pientä sisäistä kapinaa, ja vietin aina oman, yksinäisen joulu-aaton omillani ennen kuin piti sinkoilla kyliin.

Kun lapset tuli, stressikin saapui. Väsyneet, jännittyneet, sokerihumalassa olevat taaperot piti raahata joka paikkaan, istuttaa ylipitkien ruokailuhetkien aikana syömään porkkanalaatikkoa ja kinkkua. Kuunnella vanhemman sukupolven "lapsesi ovat hemmoteltuja" kun ipanat repi auki 30 pakettia per lärvi, eikä jäänyt ihastelemaan sinistä käsikudottua pipoa.

Kun erosin, päätin irtisanoutua kaikesta stressistä, ja tehdä omanlainen joulu. Palasin siihen aikaan kun asuin yksin, ja vietin joulu-aattoni aatonaattona.

Silti, kaikista traumoista, suurin on se, kun äitini viimeisenä jouluna antoi vinkin ettei halua viettää se yksin. Enkä mennyt. Pelkäsin liikaa hänen skitso-kohtauksia. Mutta siitähän joulu on kyse, että antaa.

• reppuriika

Osa ihmisistä on ulkoapäin ohjautuvia ja heihin vaikuttaa se mitä toiset ajattelevat ja mitä ympärillä tapahtuu. Ateisteja ärsyttää kun huomaa että vietetään joulua kristillisin periaattein ja myös uskovaisia joita ahdistaa maallinen juhlameno.

Joku stressaantuu mielessään kun ei jaksa siivota, laittaa jouluruokia, joutuu viettämään joulunsa yksin vaikka yksin ne kuluvat muutkin päivät. He kokevat jopa sosiaalista häpeää sen vuoksi. Olen itsekin saanut varovaisen vihjauksen yksinäisestä joulunvietostani. " mutta onhan sinulla siskot, etkö voi menne heidän luo?" Kyllä varmaan voisin mennä, mutta kun itselläni ei ole siihen minkäänlaista halua.

Vuosi vuodelta tuntuu se jouluhössötys yhä vain vähempiarvoiselta. Saattaa olla että tänäkin jouluna joku (toivottavasti ei ainakaan useampi) soittaa aaton aattona luoksensa syömään, kaveriksi haudalle, jouluyön messuun,ym. Olen kyllä joskus myöntynyt vain sen vuoksi, etten ole viitsinyt kieltäytyä ja antanut toiselle seurana sitä lähimmäisyyttä ja joulumieltä. Onhan voinut olla myös ajatuksena kutsua minut ettei minun tarvitsisi olla yksin. Käyhän mielessä ajatus,
      että sitä on eräänlainen "hätävara", kun nyt ei ketään muuta tule tai saa seuraksi niin senhän voi seuraksensa napata. Kyllä sitä on tiedostettua ylpeyttäkin tallella ja en itse viitsi laittaa, niin ketään en kutsu kotiini ja en sitä seuraa kaipaa.

Jos saisi vielä palattua siihen aikaan ja miljööseeen 60-luvulle, jolloin elelimme lapsuuskodissa vanempien ja sikojen kanssa. Siihen jouluun kyllä voisin vielä sydämen ilolla osallistua.
      Joulusta jälleen löpinää. Sitä tämä aika väkisinkin pukkaa.

• hyvääjoulua

Mää rakastan Joulua. Teen kaikki asiat jotka vähänkin liippaa Joulua ja sen tapoja. Ystävillenikin ja ihan ventovieraillekin toivottelen hyvää Joulua ihan vaan mielelläni.
      Hyvää mieltähän mä heille toivottelen vaikka pienellä riskillä. Jotkut haistattelee takaisin toiset tönäisevät lisää vauhtia matkaani mut kuitenkin jotain mieltä hekin ovat joulusta, se on kivaa.

• 34v

Olet aika outo

• Ihmettelen.miten

Uskovainen sekä ateisti ei ne ole valintoja, miksei ateisti voi uskoa jumalaan ?

• 1lesken

Ihmettele.miten
        Ateisti, eli jumalaton ei usko taruolentoihin. Lesken

• reppuriika

Kyllä se aloittaja on vain niin, että sinun pitää tehdä selväksi lähipiirissäsi, mitä haluat ja mitä et. Pahan olon purkaminen kanssamme auttaa hieman, mutta emme voi auttaa asiaa sen enempää. Kyllä 60-kymppisen, palstan mukaan oletan, pitää olla sen verran itsensä herra, ettei vietä jouluja ja tai tee vakaumukselleen vastenmielisiä asioista vain sen vuoksi että suvussa niin toivotaan.

Tätini on jehovantodistaja ja heidän perheessä ei vietetä jouluja, syntymäpäiviä ja hän uskaltaa kyllä olla oma itsensä. Hautajaisissakin on hän toimii oman vakaumuksen ja uskon mukaan. Ei kukaan häntä pakota ja päinvastoin hän saa jopa kunnioitusta rehellisyydestä ja rohkeudesta olla niin kuin parhaaksi kokee.
      Ja mitä ruokaan tulee, niin hän ei syö juhlapöydässäkään sitä, mitä ei koe sopivana nauttia.

• Teologigo

Kullakin on tapansa viettää joulua eikä se peritenien tapa oo minun mielestä ainoo oikee. Miks on ostettava hirveesi kaikke krääsää jus jouluna ja syyä ittensä henkiltä. Mää annan mitä annan huonosti pärjääville pitkin vuotta. Minulla on vissiin ihan sairaloinen halu tehä juur eritavalla kui muut jouluun sekä juhannuksena. Mää kulutan jouluna vähemmän kun tavallisena arkipäivänä ja samaten juhannuksena. Viimekin jouluna minä tein ns leipä ressua se tehdään kuivista leivän kannikoista liottamalla niitä maidossa miedolla lämpimällä ja siihen voi heittää vähän margariinia sekaan.
      Periteisestä joulusta mää kyl mielelläni omin sen hengellisen puolen ja yritän uskoa, että Jeesus edustaa kuitenkin hyvyyttä ja anteeksi antamusta tänäkin päivänä ja näin minä ikään kuin oon tarjoamassa hänelle kanssani sen leipäressu jouluaterian kanssani. En kiellä sitä, etteikö ihmiset tavoittelis, näillä lahjojen antamisella sitä joulumieltä ja jossain sielun pohjalla on kuitenkin kaipuu hengellisestä joulusta. Mutta uskovalle joulu on jokapäiväinen.
      Asun yksin ja jos minulla olisi joku joulu vieras ihmisistä niin jouluni ei olisi hyvä Ainoastaan Jeesus olisi tervetullut minun leipäressu jouluaterialleni kanssani.
      Raamatusta: " Katso minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni, ja avaa oven, niin minä käyn sisälle ja aterioin hänen kanssaan ja hän minun kanssani!!" Edellä oleva raamatun lause on kuitenkin käsitettävä hengellisesti

• joulupsykoosi

Samat fiilikset ittelläkin. Tapaninpäivän aamu on joulussa parasta.

• exrek

Uskon Jeesukseen ja joulupukkiin, mutta tulen kai jälleen viettämään joulun yksin. Enää joulu on minulle vain päiviä muiden päivien joukossa. Haen kaupasta perinteiset laatikot, pienet kinkku- ja juustopalaset ja pari pulloa punkkua. Kortteja lähetän vain muutamat pakolliset ja joululahjoja en osta lainkaan. Kaikilla on jo riittävästi rihkamaa. Vähän joulurahaa lastenlapsilleni (6) laitan ja jouluaamuna saatan käydä kirkossa.

Olen lukenut Raamatun kannesta kanteen ja myös Koraanin. Uuden testamentin tapahtumiin pyrin uskomaan sanantarkasti, mutta vanhan testamentin ja Mooseksen kertomukset jätän omaan arvoonsa. Mooseksen jumala oli vain Israelin jumala, jonka avulla vääräuskoiset tapettiin ja ryöstettiin.
      "Surmasivat kaksitoista tuhatta sotakuntoista miestä, kaikki naiset ja lapset, ryöstivät heidän omaisuutensa ja lopulta polttivat tulella koko kaupungin".
      Lähes tuhatsivuisessa VT:ssä vain soditaan ja sama jatkuu nyt tuhansia vuosia myöhemmin Lähi-Idässä.
      Nyt ne sotakuntoiset nuoret miehet laumoissa juoksevat pakoon Eurooppaan ja Suomeenkin. Taitaa meidän jumalamme olla viisaampi ja vahvempi kuin Israelin jumala Herra Sebaot. Itse haluan niin uskoa.

• öö-lle_autan-simua

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      17
      2573
    2. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      92
      2445
    3. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      202
      1344
    4. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      121
      1228
    5. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      89
      1221
    6. "Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...

...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig
      Maailman menoa
      279
      1141
    7. Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa

Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,
      Perussuomalaiset
      17
      971
    8. Martina ja Matias

Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      949
    9. Toivottavasti myös pysyy häkissä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �
      Suomussalmi
      12
      937
    10. Millaisia tunteita

Sinulla on minua kohtaan?
      Ikävä
      54
      840
    Aihe