perinnepuukkoja

mistäniitäsaaostaa

Mitä mieltä olette perinnepuukkojen kantamisesta mukana joka paikassa, keräilystä nykyään, niitä on hyvin paljon. Muun muassa karjalaiset puukot kiinnostaa minua. Kuka lienee tekijä ja mistä niitä saa ostaa.

9

407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moraeero

Kylille ei puukkoja kaivata. Muuten ok harrastus.

• suomalainenpuukko

Perinnepuukkoja minä kantaisin ennen kaikkea juhlissa vyöllä. Silloin perinnepuukko pääsee arvoiseensa asemaan. Harvoin niitä näkee juhlissa, harvempi hankkii esimerkiksi rannanjärveltä puukon tai tommi-puukon tai lapin puukon tai jonkun itä-suomalaisen puukkosepän tekemän puukon. Ne ovat arvokkaita ja niitä kannattaa pitää arvoisessaan asemassa.

• kansantanssija

Perinneasujen kanssa on luvallista kantaa puukkuoa mukanaan, sillä tällöin on hyväksyttävä syy.
        Minkä perinneasun omistat ja minkälaisissa juhlissa käyt?

• perinneasu

En omista perinneasua enkä puukkoa, mutta katselen mielelläni kuvia sellaisista. Jos joskus rikastun, asia lienee ajankohtaisempi. Omistatko itse perinneasun ja muut siihen kuuluvat vyöt yms.

• kyläsepäntekemä

Minä pidän perinnepuukkona lähinnä itä-suomessa yleisesti käytettyjä käsin tehtyjä puukkoja, joita minullakin on ollut kaksi. Nyt on vain yksi. Nämä tehdastekoiset mallit pyrkivät matkimaan käsin tehtyjä kyläsepän väsäämiä puukkoja, jotka nyt ovat arvossaan olevia mallikappaleita siitä, miten ennen tehtiin puukko ja miten sitä käytettiin.

• kylänlukko

Minä löysin kirpparilta uuden käyttämättömän puukon, iso terä js pitkä pistopuukko veriuralla. Sanon sitä isoksi ilvekseksi, vaikka kuulunee joko leukuihin tai Kainuun puukkoihin. Koivukahva. Sen ajattelin metsään retkelle ottaa toiseksi puukoksi mukaan, ensimmäiseksi ja tärkeimmäksi käy pikkupuukko kuuden sentin terällä tai perusilves mene ja tiedä. Lisäksi pohjalaiset kiinnostaa, järvenpää tekee. Niistä en tiedä mitään. Esimerkiksi perusjunti olisi mukavaa saada tai joku perinnemalli ihan säilytykseen ja harvakseltaan käyttöön. Naisten puukoista mummon hammas kiinnostaa, lisäksi muutama muu, joita olen katsellut varuste.net-sivuilta.

• omaollapitää

Perinnepuukkoja ne on naisten puukotkin ja erikseen lapsille tehdyt. Niitä ovat muun muassa mummon hampaaksi nimetty puukko, josta malli on alkuaan kainuusta tai lapista. Ennen vanhaan jokaisella oli oma puukko, jos ei muuta, niin syömistä varten.

• käsinveisyettykahvaosa

Minulla on käsin veistetyn kahvan omaava, vanha itse tehty veitsi, puukko sellainen on. Lisäksi perinteisiä kotimaisia olen aina käyttänyt.

• tehty

Käsin tehty sen olla pitää, kestää käyttöä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      190
      1323
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      893
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      842
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      748
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      51
      720
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      612
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      311
      597
    8. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      579
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      574
    10. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      570
    Aihe