Mitä mieltä olette perinnepuukkojen kantamisesta mukana joka paikassa, keräilystä nykyään, niitä on hyvin paljon. Muun muassa karjalaiset puukot kiinnostaa minua. Kuka lienee tekijä ja mistä niitä saa ostaa.
perinnepuukkoja
9
338
Vastaukset
- moraeero
Kylille ei puukkoja kaivata. Muuten ok harrastus.
- suomalainenpuukko
Perinnepuukkoja minä kantaisin ennen kaikkea juhlissa vyöllä. Silloin perinnepuukko pääsee arvoiseensa asemaan. Harvoin niitä näkee juhlissa, harvempi hankkii esimerkiksi rannanjärveltä puukon tai tommi-puukon tai lapin puukon tai jonkun itä-suomalaisen puukkosepän tekemän puukon. Ne ovat arvokkaita ja niitä kannattaa pitää arvoisessaan asemassa.
- kansantanssija
Perinneasujen kanssa on luvallista kantaa puukkuoa mukanaan, sillä tällöin on hyväksyttävä syy.
Minkä perinneasun omistat ja minkälaisissa juhlissa käyt?
- perinneasu
En omista perinneasua enkä puukkoa, mutta katselen mielelläni kuvia sellaisista. Jos joskus rikastun, asia lienee ajankohtaisempi. Omistatko itse perinneasun ja muut siihen kuuluvat vyöt yms.
- kyläsepäntekemä
Minä pidän perinnepuukkona lähinnä itä-suomessa yleisesti käytettyjä käsin tehtyjä puukkoja, joita minullakin on ollut kaksi. Nyt on vain yksi. Nämä tehdastekoiset mallit pyrkivät matkimaan käsin tehtyjä kyläsepän väsäämiä puukkoja, jotka nyt ovat arvossaan olevia mallikappaleita siitä, miten ennen tehtiin puukko ja miten sitä käytettiin.
- kylänlukko
Minä löysin kirpparilta uuden käyttämättömän puukon, iso terä js pitkä pistopuukko veriuralla. Sanon sitä isoksi ilvekseksi, vaikka kuulunee joko leukuihin tai Kainuun puukkoihin. Koivukahva. Sen ajattelin metsään retkelle ottaa toiseksi puukoksi mukaan, ensimmäiseksi ja tärkeimmäksi käy pikkupuukko kuuden sentin terällä tai perusilves mene ja tiedä. Lisäksi pohjalaiset kiinnostaa, järvenpää tekee. Niistä en tiedä mitään. Esimerkiksi perusjunti olisi mukavaa saada tai joku perinnemalli ihan säilytykseen ja harvakseltaan käyttöön. Naisten puukoista mummon hammas kiinnostaa, lisäksi muutama muu, joita olen katsellut varuste.net-sivuilta.
- omaollapitää
Perinnepuukkoja ne on naisten puukotkin ja erikseen lapsille tehdyt. Niitä ovat muun muassa mummon hampaaksi nimetty puukko, josta malli on alkuaan kainuusta tai lapista. Ennen vanhaan jokaisella oli oma puukko, jos ei muuta, niin syömistä varten.
- käsinveisyettykahvaosa
Minulla on käsin veistetyn kahvan omaava, vanha itse tehty veitsi, puukko sellainen on. Lisäksi perinteisiä kotimaisia olen aina käyttänyt.
- tehty
Käsin tehty sen olla pitää, kestää käyttöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!1192744- 872411
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai651880- 561807
- 1721785
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1581586Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461576- 1231393
Jokainen suomalainen on velvollinen puolustamaan Suomea
Kaikilla Suomen kansalaisilla on maanpuolustusvelvollisuus eli velvollisuus osallistua Suomen puolustamiseen. Miesten m3881311Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket281279