Brca-1 ja raskauden suunnittelu

Marianne36

Hei, minulla on Brca-1 geenivirhe, äitini sai syövän ensimmäistä kertaa 42 vuotiaana, geenivirhe todettiin yli 50 vuotiaana ja äitini kuoli munasarja syöpään 63 vuotiaana.

Nyt itse mietin kuumeisesti koska minun tulisi mennä rintojen rekunstruktioon. Asia ei vaan ole niin simppeli.

Olen 36 vuotias eikä minulla ole lapsia (tai miestä). Mietin nyt teenkö vauvan (Inseminaatiolla) ja menen vasta 2 vuoden päästä rintaoperaatioon. Haluaisin pystyä imettämään varsinkin että saisin ainakin jonkin verran painoa pudotettua kun uskon sitä kertyvän minun vartalotyypillä. Paljon riippuu raskausaikana lihominen herkuttelusta mutta olen tunnesyöjä joten tiedän asian olevan minulle vaikea.

Haluaisin ehtiä tehdä ensin lapsen, enkä rehellisesti sanottuna haluaisi rintaleikkaukseen, mutta vuosia vaarasta tietoisena olen päättänyt siihen mennä mutta nyt kysymys (kiireellinen) on että milloin ja kumpi ensin - vauva vai operaatio?

Onko muilla vastaavaa tilannettä jossa ikää on ja vauvaa täytyisi lähteä suunnittelemaan mutta samalla on kiire operaatioon. Sairastumisriski ihan minkä ikäisenä tahansa on tässä geenivirheessä 40-80 ja rakas äitini tosiaan menehtyi siihen. Äiti kertoi kuinka hänen viereisellä sairaalapedillä oli 20 vuotias tyttö samoissa myrkkyhoidoissa saman geenivirheenkantajana, syöpä ei siis sano ikää.

Minulle tuo lihavaksi jäämisen pelko (raskaudesta, yksin lasta hoitavana ja väsyneenä tulee syötyä) on kuitenkin jostain syystä hyvin lähellä syöpäpelkoa. Enkä operaation jälkeen pysty imettämään.

Raskauden aikana ja jälkeen jos imettää on syövän etsiminen maidon vuoksi todella hankalaa. Brca-1 syöpä on nopeasti etenevää joten riski on suuri, mutta toisaalta haluisin itse päättää mitä elämässäni teen ja missä järjestyksessä.

Onko teillä samanlaisia ajatuksia?

0

193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies tykkään edelleen sinusta

Harmittaa vaan tämä tilanne. Tai se kun ei ole mitään tilannetta.
        Ikävä
        52
        940
      2. Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?

Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍
        Ikävä
        105
        899
      3. Martina Aitolehti veti kohtalokkaat hääkännit - Alttarilla ikävä temppu Esko Eerikäiselle

Ex-pariskunta Aitolehti ja Eerikäinen pitävät yhdessä Martina & Esko podcastia. He ovat kertoneet kansalle mm. hääaamust
        Kotimaiset julkkisjuorut
        17
        818
      4. Vappu Pimiä lataa suorat sanat TTK-lähdöstään - Yksi asia elämässä muuttui pysyvästi

Vappu Pimiä astui pois Tanssii Tähtien Kanssa -juontajan pallilta viime syksynä. Pimiällä oli pitkät perinteet TTK:ssa,
        Suomalaiset julkkikset
        4
        761
      5. Mitä haluaisit sanoa hänelle?

Jos joskus kohtaatte?
        Ikävä
        71
        657
      6. Vain elämää: Silmiinpistävä muutos heti ekassa jaksossa - Onko tämä hulppeampi kuin entinen?

Vain elämää on totuttu näkemään Hirvensalmella sijaitseva Satulinna. Uudella kaudella kuvauspaikka muuttuu Calliolaksi.
        Vain elämää
        2
        620
      7. Onko naisten "ahdisteluhysterian" kulttuuria kritisoivat miehet itse ahdistelijoita?

Tällaisen kuvan saa, kun tästä aiheesta tekee aloituksia: aina luullaan, että "ahdisteluhysteriaa" kritisoiva mies on it
        Sinkut
        185
        579
      8. Jos oltais joskus samoissa bileissä

Niin lähdettäiskö yhdessä ”jatkoille?”
        Ikävä
        56
        561
      9. Ehkä taidat

Luovuttaa.
        Ikävä
        70
        543
      10. Sinulle jota kaipaan!

Tunnen sinua kohtaan jotain, mitä en enää osaa selittää pelkällä ihastumisella. Se on kiintymystä, kaipuuta, romanttista
        Ikävä
        24
        516
      Aihe