Mikä vanhan kameran tilalle

Tarmok

Minulla on Nikon D200 kamera. Onko se teistä vielä ihan ok vai pitäiskö päivittää uudempaan ja kevyempään? Mutta mihin? Haluaisin pitää kameraa mukana kun kuljeskelen ja kuvailen. Tämä oli aikoinaan hyvä, vähän iso ja painavakin nyt.

9

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinähän sillä kuvaat, joten ei kukaan muu voi sanoa onko se sinulle OK. Tekniikka toki on kehittynyt huomattavasti. Jos haluat pientä kameraa, katso tuuman kennolla olevia kompakteja. Näitä on Sonylla (Rx100-sarja) ja Canonilla (G-sarja) sekä nyt myös Nikonilla.

    • Eihän se Nikoni 20D Canonin veroinen ole, mutta kyllä silläkin kuvia saa.
      Itse kuvaan harrastekuvia 20Dllä ja se riittää ihan hyvin siihen.

    • Olen aikoinaan kuvannut D200 rungolla (muistaakseni 10 Mpix) ja se oli siihen aikaan verraton kapine. D200 oli kroppirunko kuten lähes kaikki siihen aikaan ja sen voisi hyvinkin korvata D7200 (24 Mpix) tai vielä monipuolisemmalla ja uudemmalla D500 (n. 20 Mpix)rungolla. Vanhat optiikat sopivat noihin molempiin kuten muukin jo oleva varustekuorma.

      Tutustupa noihin ja kumman tahansa valitset olet taas vuosia kuvaamiskunnossa.

      D500 on kehittyneempi versio ja hinnakkaampi mutta siinä on muutamia ominaisuuksia joita itse kuolaan mutta se on se eläkeläisen rahapussi aina hieman esteenä uusille toiveille.

    • Canonisti_______minäkin

      Kyse on aika paljon siitä, mitä kuvaat ja paljonko olet valmis laittamaan rahaa uuteen kameraan. Lisäksi se vaikuttaa, onko sinulla yhtään käyttökelpoista objektiivia Nikoniin. Jos Nikoniin on hyvää lasitavaraa, on uusi Nikon luonnollinen valinta. Jos ei, niin sitten kannattaa katsella peilittömiä: Olympus, Panasonic ja Fuji.

      Sekä m4/3 että Fujin X-mounttiin saa hyviä objektiiveja. Noista kolmesta Fuji on mielestäni paras valinta valokuvaukseen. Panasonicin vahvuus taas on videokuvauksessa. Tosin Fujin X T1 on saanut kiittäviä arvosteluja videokuvauksesta. Olympuksella on ainoana varteenotettavana peilittömänä pitkät teleprimet valikoimassa. Kun itse dumppasin Canonin pois, niin päädyin Fujiin (silloin X Pro1). Yksi syy oli lähes sama kuvanlaatu kuin 5D:ssä, mutta ainakin kolmannes painosta pois.

      Yleiskuvaussettinä X Pro2 f/1.4 23 mm f/1.2 56 mm on hyvä, mutta ei kohtuuttoman raskas. Noiden lisäksi kannattaa hankkia myös f/2.8 27 mm pannari, koska sillä yhdistelmä on todella pieni ja kevyt.

      Jos käytössäsi on hyviä Nikonin objektiiveja, niin silloin kaiketi D7200 ollee luonnollinen valinta. Nikonissahan täytyy aina erikseen katsoa objektiivien yhteensopiminen rungon kanssa. Se ei aina ole itsestäänselvyys.

      • Nikonin optiikat sopivat aina uusiinkin runkoihin. Ainoa missä voi tulla eroa vanhaan on tarkennuksen automaattinen toiminta koska halvan pään rungoista saattaa puuttua tarkennusmoottori ja sen pitää löytyä objektiivista.

        Tarkennusmoottori löytyy niin D200:sta kuin D7200:sta ja D500:stakin joten kaikki vanhat objektiivit kelpaavat. Uusia voi silti ostaa lompakon sallimissa rajoissa.

        Canonillahan asia ei ole näin selvä vaan isompiakin eroja voi löytyä.


      • Canonisti______minäkin
        Extyökkäri kirjoitti:

        Nikonin optiikat sopivat aina uusiinkin runkoihin. Ainoa missä voi tulla eroa vanhaan on tarkennuksen automaattinen toiminta koska halvan pään rungoista saattaa puuttua tarkennusmoottori ja sen pitää löytyä objektiivista.

        Tarkennusmoottori löytyy niin D200:sta kuin D7200:sta ja D500:stakin joten kaikki vanhat objektiivit kelpaavat. Uusia voi silti ostaa lompakon sallimissa rajoissa.

        Canonillahan asia ei ole näin selvä vaan isompiakin eroja voi löytyä.

        Canonilla on siinä mielessä selvä peli, että jos objektiivin saa kiinni runkoon, niin se myös toimii. Nikonilla asia ei ole noin yksinkertaista, kuten Extyökkäri totesi.

        Uutta Nikonia harkittaessa tulee eteen myös objektiivien paino. Nikonilla on oma sarja APS-C kennoisille (tai m4/3) rungoille, mutta moni polttoväli on täysin kinokenoiselle suunitellun objektiivin varassa. Kinokennoiselle alunperin suunniteltu objektiivi on aina suurempi ja painavampi kuin vastaava APS-C kennolle suunniteltu.


      • Canonisti______minäkin kirjoitti:

        Canonilla on siinä mielessä selvä peli, että jos objektiivin saa kiinni runkoon, niin se myös toimii. Nikonilla asia ei ole noin yksinkertaista, kuten Extyökkäri totesi.

        Uutta Nikonia harkittaessa tulee eteen myös objektiivien paino. Nikonilla on oma sarja APS-C kennoisille (tai m4/3) rungoille, mutta moni polttoväli on täysin kinokenoiselle suunitellun objektiivin varassa. Kinokennoiselle alunperin suunniteltu objektiivi on aina suurempi ja painavampi kuin vastaava APS-C kennolle suunniteltu.

        Minulla on yksi yleislasi 18 - 200 mm APS-C luokkaan ja kaikki loput täyskennoiselle ja hyvin pelaa.

        Nikonin kaikki optiikat sopivat sekä täys että kroppikennon runkoihin ja jos laitat täyskennoiseen kroppilasin niin se rajataan automaattisesti jos et poista tuota ominaisuutta itse.

        Vaikka jonkunlasin autotarkennus ei toimi D3000 sarjan rungoissa niin manuaalisesti ne toimivat kuten vanhat -70 luvunkin lasit joissa tuota automatiikkaa sillä alalla ei edes ole. En usko vanhojen Canon lasien edes sopivan uusiin runkoihin.

        Nikonilla ei ole tuota m4/3 sarjaa lainkaan vaan uusi pienkennoinen runko ja optiikkasarja josta minulla ei ole kokemusta noin tuumaisella kennolla.


    • D200_rock

      http://www.pohjoisnapa.fi/galleriaennenhiihtoa.aspx

      Kaksi Nikon D200 kameraa kävi laskuvarjojääkärikillan mukana pohjoisnaparetkellä ja kumpikin palasi toimivana takaisin. Jos kohdallasi painaa yhtään tuo "kenttäkelpoisuus" niin D200:n kyllä kärsii viedä ulkoilemaan. Tuollainen oli työkäytössäni vuosia sitten ja pidin sitä silloiseen maailmanaikaan aivan loistavana pelinä jonka veisin vieläkin tunturiin kesällä ja talvella hetkeäkään empimättä.

      • D200 toimi pohjoisnavalla ja myös Lapissa alle -30C lämpötilassa sillä siellä kuvaillessani. En tuossa pakkasessa ollut ulkona niin pitkiä aikoja jotta voisin sanoa jotain akun kestävyydestä mutta se joka tapauksessa toimi kymmenien minuuttien sessioita.

        Mielestäni D200 teki varsin hyvää jälkeä mutta uusien runkojen tuplaantunut erottelukyky ja suurempien ISO arvojen sieto kuvan laadun oleellisesti kärsimättä puoltaa uuden rungon hankintaa.

        On kuitenkin otettava huomioon noita 20 - 30 Mpix erottelun omaavien runkojen kanssa, että myös objektiivien erottelukykyyn on kiinnitettävä huomiota jos aikoo hyödyntää kennon kaikkia ominaisuuksia.

        Voidaan tietysti kysyä, missä kuvissa tuo koko erottelu koko kuva-alalla on merkityksellinen.

        Muotokuvissa keskiala jossa se varsinainen muoto esiintyy on hyvä olla hyvä erottelu sillä yleensähän reuna-alueet ja tausta pyritään sumentamaan optisin keinoin.

        Maisemia yleensä katsotaan kokonaisuutena eikä puiden lehtiä pyritäkään laskemaan jokaista erillään.

        Ehkä jonkun venetsialaisen palatsin tai Pietarinkirkon sisäkuvissa huomio kiintyy siihen niin runsaaseen yksityiskohtien määrään koko kuva-alalla, että todella reunasta reunaan tarvitaan mahdollisimman terävää piirtoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 137
      3888
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      108
      3542
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      19
      2513
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1599
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1575
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      87
      1458
    Aihe