Morjensta, kokeillaanpas saako täältä mitään kommentteja probleemaan:
Eli minulta löytyy autotallirakennus joka on valmistunut 5 vuotta sitten. Materiaali on kevytsoraharkko. Rakennuksessa on autotalli n. 80 neliötä, varasto n. 10 ja pannuhuone / pellettivarasto yhteensä n. 8 neliötä. Pannuhuoneessa siis kattila ja pelit lämmitykseen, ja kanaali talolle.
Autotallista on alunperinkin ajateltu kylmää, eli sitä ei ole ollut aikomus lämmittää vaikka lömmöntuotantoa vieressä onkin. Haasteeksi on huomattu kuitenkin se että talli pysyy liian lämpimänä, eli vuodessa on kuitenkin pitkiä aikoja jolloin sinne siirtynyt lumi yms. sulaa. Ilmanvaihtoa löytyy toteutettuna huipparilla ja lisäksi sitä on tehostettu ylimääräisellä kanavapuhaltimellakin. Haihtuminen on kuitenkin niin hidasta että vesi on oikeasti ajoittain ongelma.
Rakennus on siis seiniltään 20 senttistä harkkoa, joissa ei eristettä. Yläpohjaan tuli laitettua 50 senttiä villaa ja lattiassa on 15 senttiä stryroksia. Talliin löytyy 2 kappalette halpoja nosto-ovia joissa eristeenä on ohut uretaani.
Nyt kaipaisin ideoita lämmitykseen / kosteuden häivttämiseen. Ratkaisu saisi olla mahdollisimman vähän energiaa syövä, ja mieluiten tietysti käyttäisin pannuhuoneessa saatavilla olevaa kuumaa vettä. Olen ymmärtänyt että tällaiseen lämmönjakoon joku puhaltava lämmönlähde olisi hyvä, ei niinkään patterit? Olisiko kannatusta miettiä vaikka kuuman veden kierrätystä ja puhallinta (puhallinkonvektori?) vai suositellaanko jotain muuta? Ideaalisti toteutus pitäisi olla vielä siten että tallin voi sallia pakkasellekin tipahtaa...
Autotallin lämmittäminen, miten ja millä?
10
471
Vastaukset
- pikkuvaivalla
Paljonko siellä sitä lämpöä on? Itse pidän sellaista 10-12 nyt ja kovimmilla pakkasilla vähän vähemmän. Puhdistan aina auton lumesta ja vesisateella kotiin tullessani jätän sen ulos. Näin talli pysyy kuivana koko talven. Silloin tällöin siis auto jää ulos ja silloin tällöin joudun harjaamaan lumet auton päältä ennen talliin ajoa, mutta talli on kuiva.
- ranettaja
" Olen ymmärtänyt että tällaiseen lämmönjakoon joku puhaltava lämmönlähde olisi hyvä,"
Niin on ja eristät sen lämpimän seinän, puhallin millä lisäät lämpöjä tarvittaessa. - kosteuskuriin
Jos tallissa on lattiakaivo johon sulamisvesi pääsee virtaamaan ja kenties lattia on vielä lastalla kuivattavissa niin ei pitäisi olla ongelma kun poistoilmakin löytyy eli laita kiertoilmakone patterilla seinälle ovien viereen ja mitoitus joku 20w/m3 . Piiri omalla pumpulla glygoolikierrolla joko termostaatilla tai hydrostaatilla jos kosteus on päätekijä. Oma kalvopaisunta-astia http://www.taloon.com/kalvopaisunta-astia-8l-0-5-3-bar/LVI-3411501/dp?openGroup=3484 ja kierto raakana niin pitäis toimia. Mielestäni riittävästi lämpöä ja hyvä ilmanvaihto takaavat että homma toimii.
- hyvätulee
Niin ja pieni lämmönvaihdin "Torista" 50€ joku 5-10kW että liemet pysyy ruodussa:)
- MazterI
Kiitos vastauksista. Tästä se alkaa muotoutumaan ;) Pitänee alkaa askartelemaan tällainen viritys niin eiköhän tällä kosteudet saisi talttumaan.
- Luonnoton.kiertokulku
Tätäkö haluat?
1) Illalla jätät auton lämpöiseen talliin.
2) Yön aikana sulavat autoon tarttunut vesi/lumi/loska/jää lammikoiksi lattialle.
3) Sieltä vesi päivän aikana haihtuu ja autotalliin jää mukavan kostea tunnelma.
4) Tuodessasi kylmän auton taas sisälle niin kosteus tiivistyy auton kaikille sisäilmaa kylmemmille pinnoille, myös rungon tuuletettuihin koteloihin. - Luonnoton.kiertokulku
Miten olisi joku tällainen:
http://www.bing.com/search?q=ilmankuivaaja
Kosteus kondensoidaan viemäriin mutta lämpö jää sisälle - Itsekin_rakentanut
Itse suosittelisin että aloita veden- ja kosteudenpoistosta, sitten se lämmittäminenkin on edullisempaa ja ruostumisriski pienenee. Onhan sulla lattiakaivo ja riittävä ilmanvaihto, siis nimenomaan riittävä sellainen? Jos ei niin hoida ne ensin kuntoon ennenkuin alat rakennella lämmittimiä. Muuten ongelma ei ratkea.
Toki kosteudenpoistajakin on yksi ratkaisu, esim itse käytän seuraavaa eräässä kylmässä varastossa. Ei vaan ole välttämättä pitkässä juoksussa edullinen ratkaisu.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/605313/Kosteudenpoistaja- adsorptiokuivain
Nuo suolaan kosteutta sitovat kuivaimet toimivat kylmässäkin, mutta ne eivät pysty sitomaan litrakaupalla vettä. Talliin ajettava autohan voi olla (ainakin alustan osiltaan) lumisohjon/jään peitossa.
Ilmankuivain olisi muutoin OK, mutta muutamalla satasella myytävät kondenssikuivaimet eivät toimi kylmässä - kuivausteho heikkenee lämpötilan laskiessa ja alle 5 °C nämä eivät toimi lainkaan.
Kuivaimen pitää siis ehdottomasti olla mallia adsorptiokuivain. Osa tähän tekniikkaan perustuvista malleista kykenee kuivaamaan pakkasen puolella olevaa ilmaa, mutta ei kaikki.
Adsorptiokuivain vien kohtuu paljon sähköä (tyyliin jatkuva kulutus 0,8 kW, tosin käyntiähän voi ohjata kellokytkimellä tai hygrostaatilla) ja kuivaimelta täytyy johtaa ulos (pieni) kanava, jonka kautta kosteus poistetaan. Laitteet ovat myös kalliita, hintaluokka pikemminkin 1,5 tonnia kuin 300 €, mistä johtuen voisi olla fiksuinta ensin kokeilla toimintaa vuokratulla laitteella.
- Porno-Jalmari
Oletko kokeillut polttaa nuotiota autotallisi lattialla päivittäin?
Kuivattaa ja lämmittää mukavasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433027Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta612991- 422377
- 311873
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa791748Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251719- 481586
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä771285- 391260
- 791080