Kaverini kiusaa toista kaveriani

Fannili

Ongelmani on tilanne jossa olen.

Ystäväni on minulle 'läheinen' ja asemani on tämän 'alapuolella'. Olemme tulleet hyvin juttuun, osittain siksi, että myönnyn tälle liikaa. Pari kertaa olen osoittanut, että minua ei pomputella niin ja näin.

No, kun luokallemme saapui (5.lk) uusi tyttö, tämä kaverini (Vaikka Iina) Iina ei ota uutta tyttöä (Sanokaamme Ainoksi) Ainoa lämpimästi vastaan. Vaan alkaa rumba, jossa Aino joutuu 'pelkäänään' Iinaa. Iinalla on seurassaan toinen ystävistään (Maritta vaikka) Maritta.

Kun Iina ja Maritta kysyivät Ainolta "Läikkyyks sul?" "Onks sun menkat alkanut?" Yms. Ja kun Aino ei vastaa niin Iina alkaa potkimaan, kyllä, _POTKIMAAN_ Ainon kenkiä. Ja huutaa "Vastaa Aino!"
Olen ollut tässä sivustakatsojana ja jälkeenpäin ajatellen... Olisinko voinut olla rohkeampi ja pystynyt puolustamaan Ainoa? Miksi olen näin säälittävä?

Eli, miten saisin rohkeutta sanoa Iinalle, että lopettaa Ainon 'kiusaamisen'. Sillä en haluaisi menettää välejäni Ainoon. Mutten halua myöskään, että Iinan päivät muuttuvat jokapäiväiseksi 'helvet*ksi'!!

Anteeksi huono selitykseni!

13

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liian monimutkaista.

      Seuraa sydäntäsi. Tai Jumalaa.

    • EsupsTill21.12

      Ehkä annat Ainon hoitaa omat asiansa.

    • enkkukenkku

      Taas tapaus kun kukaan ei pistä kiusaajalle vastaan,vaan saa mellastaa miten tahtoo.Se on rohkeaa jos uskaltaa puolustaa kiusattua mutta pitää varautua myös siihen että sinuakin aletaan kiusata ellet pysy rohkeana.Opelle ja vanhemmille olis hyvä puhua tästä,ei oo kiva että kun uusi oppilas tulee niin heti jotkut syrjii ja nimittelee.Ehkä kiusaaja tuntee kateutta ja pelkää että menettää kaverit sille uudelle ja siks pomottaa,mutta tuolla tyylillä kyl menettääkin.Älä ainakaan mene mihinkään kiusaamiseen mukaan.

      • En ole mennyt kiusaamiseen mukaan, jos sitä epäilet. Mutta mistä saisi sitä rohkeutta estää kiusaaminen. Eikä olla se sivustakatsoja.


      • enkkukenkku

        Näitä tilanteita tulee varmasti vielä ja se on itestä kiinni miten puutut tilanteeseen.Voit käskeä napakasti lopettamaan mutta sen ei tarvitse johtaa silti riitaan.Muista pitää juuri itseäsi kohtaan toi asenne että sua ei pompotella.Älä silti liikaa ressaa näillä asioilla et välttämättä pysty estään kiusaamista mutta olemalla tukena kiusatulle autat jo paljon.


    • Moikka, älä missään tapauksessa mene mukaan kiusaamiseen. Voisit olla ystävällinen tälle kiusatulle kaverille. Ja mikäli kiusaamista tapahtuu koulussa voisit kertoa opettajalle tai olla yhteydessä terveydenhoitajaan tai kuraattoriin.
      t. Helsingin Nettisaapas

      • Olen hänelle ystävällinen. Ja niin on moni muukin jos Iinaa ei lasketa. Saattaa muuttua ristiriitaiseksi, mutta ongelmana pidän Iinan törkeää käytöstä. Ja vaikka tuntuu pahalta sanoa näin niin Ainokaan ei aina ole ollut mukava yksittäisiä kohtaan. Mutta ei tartuta siihen.


    • Tilanteesi kuulostaa vaikealta, mutta:

      Itse toimisin omantunnon mukaan eli tekisin, kuten oikeaksi näen pelkäämättä seurauksia. Jos ystävyytesi ”Iinaan” on sellaista, että hän pistää välit poikki asiallisen kritiikin takia, niin sellaista ystävää ei kukaan tarvitse elämässään, sillä hän tuskin on kuvioissa mukana silloin, kun häntä eniten tarvitset. Sinuna ottaisin asian kuitenkin puheeksi yksityisesti niin, että toiselle ei jää virheellistä käsitystä, että yrittäisit muka nöyryyttää häntä julkisesti, tmv.

      Jos et kuitenkaan uskalla nousta ”Iinaa” ja "Marittaa" vastaan, niin ilmoita ”Ainolle”, että hänellä on sinun tukesi ja että sinäkin pidät ”Iinan” käytöstä kiusaannuttavana, jotta ”Aino” ei koe jäävänsä tilanteessa yksin.

      • Kiitos! Tästä kommentista sain paljon apua.


      • Fannili kirjoitti:

        Kiitos! Tästä kommentista sain paljon apua.

        Hauska kuulla! Toivottavasti tilanteesi helpottuu. :)


    • Kokenut_kasiluokkalainen

      Minua on kiusattu koulussa. Ensin olin luokan huipulla, lähinnä koska luokan poppis oli mun paras kaveri, mutta kaikki muuttui kun jouduin riitaan hänen kanssaan. Tämän jälkeen hänen kaverinsa alkoivat kiusaamaan minua, ja luulin hänenkin olevan mukana siinä ja vähän ajan kuluttua epäilin viatontakin pilaa kiusaamiseksi.
      Eli siksi Aino saattaa olla epäystävällinen muille, vaikka hän on se kiusattu ettekä te kiusaa häntä: hän on herkistynyt. Näen saman asian meidänkin koulussa, jossa eräs pieni ysiluokkalaispoika joutuu kiusatuksi - hänkin on monta kertaa ollut epäystävällinen ja vielä syytellyt muita eri asioista. Opettajat eivät ikävä kyllä useinkaan huomaa tällaisia noidankehiä, joten joskus joutuu vain vääntämään rautalangasta ja selittää tilanne heille.

      Ehdotan opettajille kääntymistä, sillä se voi olla paljon turvallisempaa: voit tietysti itse puuttua asiaan, mutta tiedän kokemuksesta miten rankkaa sellainen on. Kun näin erään luokkalaisen tulevan kiusatuksi sain kerran jonkinlaisen ritarillisen tunteen, ja päätin puuttua siihen. Onnistuin kuin onnistuikin kääntämään tilanteen - he alkoivat kiusata minua.
      Jälkeenpäin toivon, että olisin vain puhunut opettajille enkä koko ajan ottanut oikeutta omiin käsiini. Mutta onhan se myös jalo tunne kun voi mahtailla sillä miten itse kohtasi kiusaajat.
      Toivottavasti saat jotain irti tästä.

    • Jos olisin sinä sanoisin Iinalle että lopettaa Ainon kiusaamisen tai emme ole enää kavereita. En siedä kiusaamista (paitsi nettikiusaamista, se on yleensä vain hauskaa). Tästä voi johtua ettei minulla ole kovin paljoa kavereita.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1459
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1358
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      41
      1283
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1228
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe