Vietnam

Nimetön

Hei. Olemme lähdössä Vietnamiin. Nyt mietityttää Lariam malariakuuri. Onko kellään kokemuksia siitä? Sivuvaikutuslista näyttää tosi vaikuttavalta. Tietty parempi syödä kuuri kuin saada malaria. Entä mitä kannattaa ottaa huomioon reissatessa Vietnamissa?

12

2157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytteli

      Olen itse ollut pari vuotta sitten Vietnamissa (Saigon-Phan Thiet) harkitsin tuota samaista kuuria, ostin siis jo apteekistakin. Luin kauhulla sivuvaikutuksista ym..tarkistin vielä terveydenhoitajalta, onko pakollinen. Ei ollut, en syönyt kuuria, eikä suurin osa matkaseurueestakaan ollut ottanut kuuria. Mikäli ei mene syvälle viidakoihin, tuskinpa vaaraa on. Tietty jokaisen oma asia. Oikein mukavaa matkaa, uskon että muistelet vielä matkaa kaiholla!
      Ihania ruokia, ystävällisiä ihmisiä, edulliset hinnat, etenkin eksotiikkaa!

      • konitohtori

        Jos arvauskeskuksesta kysyy niin eiköhän ne kuuria suosittele, jos ei muuten niin turvatakseen oman selustansa.


      • olen

        kokeillut sekä Helioparia että lariamia aikoinani. Vietnamissa ja Kambodzhassa Helioparin ei pitäisi toimia, koska malaria on siellä immuuni Helioparille johtuen Vietnamin-USA:n sodan aikana käytettyjen lääkkeiden takia. Eli Lariam on ainoa joka toimii(näin meille sanottiin Rokotuskeskuksessa Helsingissä vuonna 2002).

        Paras suoja malariaa vastaan on pukeutua iltaisin pitkähihaiseen paitaan ja housuihin, käyttää nestemäistä OFF:ia sekä vältellä meren ranta pusikoita auringon laskiessa.

        Itse en enää droppeja käytä, koska riski on niin pieni ja sivuvaikutukset Lariamissa aika rajut(on tosin henkilökohtaisia eroavaisuuksia).

        Itse olen reissanut Malesiassa, Vietnamissa, Thaimaassa ja Kambodzhassa ja olen seuraavaksi menossa Laosiin.
        Ja lopuksi; edes Lariam ei anna 100%:sta suojaa tautia vastaan.
        Hauskaa matkaa ja nauti ihmisten vieraanvaraisuudesta ja luonnon kauneudesta!


    • lomalla

      Valitse joku toinen malarialääke
      xx en muista merkkiä
      Ei ollut mitään sivuvaikutuksia

    • Jonna

      Larimissa on myös mahd saada muun muassa psyykkisiä oireita kaupan päälle sivuoireina. En tiedä mihin kaikkialle Vietnamissa olet menossa, mutta alueella Saigon ja Nha Trang ei Larim edes tehoa vaan oikea lääkitys on Heliopar. Malariakantoja kun on paljon.

      Lääkkeessä lisäksi huomattavasti vähemmän pahoja sivuvaikutuksia. Kaupungeissahan malariaa ei oikeastaan ole. Viidakkoon taas en menisi ilman kuuria. KTL matkailijainfosta saa hyvin ajankohtaista tietoa asiasta.

      • Tiina

        Meitä on pieni porukka lähdössä Kiinaan huhtikuussa. Kierrellään monissa kaupungeissa ja ollaan mm. padolla (kosteissa paikoissa, missä on siis itikoitia). Minulle terkkari suositteli Heliopaaria, mutta kaverilleni toinen terkkari suositteli antibioottikuuria matkan ajaksi, malarian torjuntaan. Antibiootit estäisi malarian ja muutkin pöpöt. Antibiootit käy kuulemma malarian torjuntaan silloin, kun riski on vähäinen ja matkan kesto lyhyt.
        Mikähän sitten on pienin paha. Tiedä häntä.


    • Mie

      ..Lariamista ihan omituisia sivuvaikutuksia. Koko päivä, jona lääkkeen otin, meni aivan piloille. Lopetin kuurin kesken juuri oireiden takia ja siksi että malarian saamisen todennäköisyys on niin kovin pieni. Kyseinen aine on sitäpaitsi hirveää myrkkyä kropalle.

      Ja Helioparilla ei ole mitään virkaa.

      • yhtä vastausta

        Heh, niin monta rohtoa kuin vastaajaakin. Itse joudut ratkaisemaan mitä teet, otat jonkun terkkarin suositteleman kuurin, kärsit mahd. sivuvaikutukset. Et ota kuuria ja kärsit mahd. epävarmuudesta matkalla. Molempi pahempi, mieti riskit ja miten reagoit tai mikä vähemmän häiritsee.. itse kai itsesi parhaiten tunnet.


    • joulukuussa

      Joulukuussa olin omatoimimatkalla vietnamissa ja söin lariamia. Kierrettiin pohjoisesta etelään ja lariam on se,joka parhaiten tehoaa. Toinen vaihtoehto on malaroid, mutta sitä ei yleensä määrätä kuin sellaisille, joilla diabetes tms. joka estää lariamin syönnin. Olen aiemminkin lariamia syönyt, eikä mitään oireita. Jonkun olen kuullut saaneen päänsärkyä / nähneen unia, mutta suurin osa ei saa mitään. Malariaan ei ole mitään lääkettä, joka täysin estäisi tartunnan saannin, mutta lariamin syönti myös lieventää oireita. Ystäväni sai malarian afrikassa ja oli siellä sairaalassa. Lääkäri oli kertonut, että oireita lievitti se, että hän oli syönyt lariamia. Heliopar / paludrine eivät vietnamissa auta, koska sen alueen malaria-kanta on immuuni näille rohdoille.
      Minä kyllä suosittelen, että otat kuurin. Aloita se varalta pari viikkoa ennen matkaa, niin jos tulee sivuvaikutuksia on vielä mahdollista ottaa jotain vaihtoehtoista valmistetta (malaroid). Näin minulle kerrottiin ekalla kerralla ku sain lariam -reseptin helsingin rokotuskeskuksessa (silloin vielä oli ihan erillinen asiantuntijakeskittymä siellä).

      • Jonna

        Ei pidä paikkaansa etteikö Heliopar tehoaisi alueettain Vietnamissa! Olen tarkastanut tiedon Saigonin ja Nha Trangin suhteen Kansanterveyslaitokselta puhelimetse neuvonnasta 1/2005 koska olen sinne itse matkustamassa ensi kuussa. Uskon heidän kumminkin osaavansa asiansa siellä. Koska malariaa on niin paljon eri kantoja onkin tärkeää määritellä minne kohteisiin on menossa kyseisessä maassa. Larimista ei ole apua tuonne alueelle jonne olen menossa koska se ei pure siellä olevaan "vähäisen riskin" alueen malariakantaan. Tilannehan myös muuttuu, eli miten joskus on ollut ei välttämättä pidä paikkaansa nyt.


      • mitään
        Jonna kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa etteikö Heliopar tehoaisi alueettain Vietnamissa! Olen tarkastanut tiedon Saigonin ja Nha Trangin suhteen Kansanterveyslaitokselta puhelimetse neuvonnasta 1/2005 koska olen sinne itse matkustamassa ensi kuussa. Uskon heidän kumminkin osaavansa asiansa siellä. Koska malariaa on niin paljon eri kantoja onkin tärkeää määritellä minne kohteisiin on menossa kyseisessä maassa. Larimista ei ole apua tuonne alueelle jonne olen menossa koska se ei pure siellä olevaan "vähäisen riskin" alueen malariakantaan. Tilannehan myös muuttuu, eli miten joskus on ollut ei välttämättä pidä paikkaansa nyt.

        Jos menet Phan Thietiin tai Nha Trangiin, et tarvi malariakuuria.
        Mutta jos menet jonnekin 'viidakkoon' ota silloin.
        Kyselin siellä olleita muilta matkailijoilta, ei kenelläkään ollut..ei meilläkään. Miksi syödä turhan takia kaiken maailman myrkkyjä, jos ei siihen kehoiteta eikä ole välttämätöntä.


      • Jonna
        mitään kirjoitti:

        Jos menet Phan Thietiin tai Nha Trangiin, et tarvi malariakuuria.
        Mutta jos menet jonnekin 'viidakkoon' ota silloin.
        Kyselin siellä olleita muilta matkailijoilta, ei kenelläkään ollut..ei meilläkään. Miksi syödä turhan takia kaiken maailman myrkkyjä, jos ei siihen kehoiteta eikä ole välttämätöntä.

        Kansanterveyslaitoksen matkailijainfosta sanottiin että on hyvin suositeltavaa ottaa kuuri, samaten matkanjärjestäjä. Ketään ei tietenkään voi siihen pakottaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe