Suomalaisten moottoriseikkailut

sisuvanaja

Suomessa tehdään nykyään hyviä kuorma-autoja. Aikaisemmin on eräillä Sisu- ja Vanaja-malleilla ollut epäonnea moottoreiden kanssa. Muuten ne olisivat olleet melko onnistuneita konstuktioita. Ehkä liikaa luotettiin siihen, että hyvä ja halpa on keksitty. Lisäksi päälle painoivat kauppapoliittiset näkökohdat.

Ensimmäinen Sisun murheenkryyni oli jo 30-luvulla vuoden verran käytetty kotimainen Olympia bensakone.

Sisun 6,5 litran Leylandissa eivät tahtoneet kannentiivisteet kestää.

Sisun Cummins V8 60-luvulla oli susi.

Vanajan 11 litran AEC turbokone oli herkkä leikkaamaan kiinni.

Muut koneet olivatkin ihan kelpo värkkejä, siis suurin osa.

Linja-autopuolella olikin enemän ongelmia makaavien dieselmoottorien kanssa: AEC:n kaikki mallit lukuun ottamatta 12 litraista olivat heikkoja. 12 litrainen olisi muuten ollut hyvä, mutta melutaso ja kulutus olivat korkeita. Valmetin 6,6 litrainen turbokone kärsi jäähdytysongelmista. Viimeisissä Sisu-busseissa 80-luvulla käytetyt Cummins ja DAF olivat sitä vastoin hyviä. Mutta Sisu lopetti linja-autoalustojen valmistuksen juuri silloin, kun se oli oppinut tekemään niitä. Sarjat olivat liian pieniä taloudellisen valmistuksen kannalta.

20

6079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykyään hyviä nykyään

      hyviä kuorma-autoja??

      • e12 480

        Ei ole ollu moittimista, Sisuja on ollut 50luvulta lähtien kymmeniä kaikkiaan meidän talos !

        Ite olen jokusen vuoden ajellut, olen myös ollut vieraalla ja kokeillut scaniaa,volvoa,mersua sekä mannia joka lähtöön...Kuka tykkää mistäkin, riippuu myös mitä kuskilla on korvien välissä, toiset on sitä mieltä, että esim volvo on paras ja muut paskaa jne...

        Kaikil pärjää,kaikis on omat vikansa ja niin edelleen...ite en
        varmaan ikinä merkkiä vaihda, kun on vuosien kokemus ja vahvuudet/heikkoudet tiedos sekä loistavat asiakassuhteet myyjään/huoltoon..

        Tykkään Sisusta. KUNNON runko ja akselit/voimansiirto, NOSTOteli ja semmoset moottorit mitkä ei jäädy talvel, toisinku eräässä ruotsalaisvalmisteessa ;P Eikä tua rellun koppikaa yhtää pöllömpi ole, vaikka Scania on kyl komein ja mukavin ohjaamo/kojetaulu ....


      • e12 480
        e12 480 kirjoitti:

        Ei ole ollu moittimista, Sisuja on ollut 50luvulta lähtien kymmeniä kaikkiaan meidän talos !

        Ite olen jokusen vuoden ajellut, olen myös ollut vieraalla ja kokeillut scaniaa,volvoa,mersua sekä mannia joka lähtöön...Kuka tykkää mistäkin, riippuu myös mitä kuskilla on korvien välissä, toiset on sitä mieltä, että esim volvo on paras ja muut paskaa jne...

        Kaikil pärjää,kaikis on omat vikansa ja niin edelleen...ite en
        varmaan ikinä merkkiä vaihda, kun on vuosien kokemus ja vahvuudet/heikkoudet tiedos sekä loistavat asiakassuhteet myyjään/huoltoon..

        Tykkään Sisusta. KUNNON runko ja akselit/voimansiirto, NOSTOteli ja semmoset moottorit mitkä ei jäädy talvel, toisinku eräässä ruotsalaisvalmisteessa ;P Eikä tua rellun koppikaa yhtää pöllömpi ole, vaikka Scania on kyl komein ja mukavin ohjaamo/kojetaulu ....

        Ja se Fulleri on ehkä maailman ihanin vaihteisto...


    • Jotain tietoa?

      Jossain 70 luvun vaihteessa Sisun valtuutetulle myyjälle tuli erikoinen Sisu ilmeisesti esittelyyn,olisiko ollut Kontio?.Moottori oli,en muista kenen valmistaja.Erikoisuus oli siinä että lohko ja sylinterikansi oli samaa valua.Konerikko tapahtui meidän liikkeessä,olikohan venttiilivaurio.Alakautta mäntä irti ja kone kuntoon.Koskaan jäkeenpäin en ole moiseen törmännyt.

      • Mape

        Moottori oli 500 sarjan Leyland. Ei kansipahvi palanut joka oli tyyppillinen ongelma sen ajan englantilaisissa moottoreissa.Sylinterinkansi ja lohko olivat tosiaankin samaa valua

        Venttiilityön sanottiin olevan samankaltaista jos hammaslääkäri korjaisi hampaita ihmiskehon alapään reijän kautta.
        Moottorissa ei ollut myöskään hihnakäyttöjä vesipummppu,laturi jne olivat hammaspyöräkäyttöisiä.Siinäpä alustusta
        voi sitä rallatusta kun kone pyöri tyhjäkäynnillä.Moottorin etu ja takapää identtinen
        voimansiirron voi kytkeä helposti kumpaan päähän hyvänsä


      • Anonyymi

        Yhden samanlaisen koneen näin 80 luvulla Kouvolan Sisu korjaamossa, kyllä siinä asentajien kanssa ihmeteltiin kun ei ollut kansia erikseen. No ei ainakaan tarvinnut kansipahvia vaihdella.


    • jatkuvat

      on rellua, mackia, cumminssia, caterpillaria, liekö kohta taas sisu-dieseliäkin...

      • iso tarve

        taitaa sisu diesel olla vain traktoreihin suunntautuva valmistaja. On iso tekijä tuo omistaja nykyinen, standardimoottoreita moniin traktoreihin,,,


    • litku

      siitä autosta on Suomalainen?

      • e12 480

        Eipä siitä suomalaista tee muu kuin runko ja akselit,etupuskuri ja lokasuojat... Tosin levyjarrullinen etuakseliki on rellusta.. Mut on ainaki suomen olosuhteisiin tehty auto...

        Hytti - Renault
        Moottori - Cummins, Mack, Caterpillar (nykyään myös renault)

        Kotimaisuusaste 75% (oliko se niin?) tulee siitä, ku sitä nysvätään suomes niin kauan kasaa...

        Mut paskaako siitä, viimisen päälle vekotin on...Mitä niistä turhista hilispimpeleistä, ku on muuten toimiva auto...


    • Leukku

      Luin juuri hiljakkoin, että Vanajalla oli kuorma-automalleja n.150kpl, joissa oli käytössä n.35kpl erilaisia moottoreita, 20kpl eri vaihteistoja ja 20kpl erilaisia ohjaamoversioitakin! Aika kirjavaa ja sotkuista on kuulemma ollut esim. varaosien kanssa. Omistajan piti tietää aika tarkkaan, oliko auto esim. aamu- vai iltapäivällä vaimistettu!

    • v-tyyli

      ..Missäs Räkä-rolssi,?Käyttihän sisu scania ds11
      auto-nosturi alustassa 70-80 luvulla

    • rolssi

      Missäs sisu malleissa on ollu rolls-roycen tekemiä moottoreita? Minkälaisia nämä moottorit olivat ja miten paljon niistä lähti tehoa?

      • Ajuri

        M-sarjan Sisuissa.Teho reilu 300 hevosta


      • e12 480

        Rolssin koneita oli "kalleimmissa/tehokkaimmissa" 60 luvun lopulla ja 70-luvulla R-sarjan Sisuissa, eli Jyry-Sisuissa. Hevosia 260-340. Lisäksi joissakin 50 ja 60 -luvun vehkeissä oli parissa erikseen tehdyssä autossa Rolls-Royce. Eipä ollu hääppösiä koneita kuulemma, isäukko ainaki kironnu monet kerrat ne alimpaan hel.....


      • e12 480
        e12 480 kirjoitti:

        Rolssin koneita oli "kalleimmissa/tehokkaimmissa" 60 luvun lopulla ja 70-luvulla R-sarjan Sisuissa, eli Jyry-Sisuissa. Hevosia 260-340. Lisäksi joissakin 50 ja 60 -luvun vehkeissä oli parissa erikseen tehdyssä autossa Rolls-Royce. Eipä ollu hääppösiä koneita kuulemma, isäukko ainaki kironnu monet kerrat ne alimpaan hel.....

        ja alussa kun M-sarja tuli R-sarjan rinnalle, niissä oli rolssi.. Joka sittemmin vaihtui kunnon myllyyn, eli Cumminssiin. Meillä olevassa 79-mallin niittikopissa oli ainakin jo Cumminssi


      • eläk-rahtimies
        e12 480 kirjoitti:

        ja alussa kun M-sarja tuli R-sarjan rinnalle, niissä oli rolssi.. Joka sittemmin vaihtui kunnon myllyyn, eli Cumminssiin. Meillä olevassa 79-mallin niittikopissa oli ainakin jo Cumminssi

        Ihmettelin 90luvulla,kun eräässä Foordissa oli 11litran Gummings moottori ja fullerin laatikko,että seka-sikiöitä tekevät toisetkin.


    • Anonyymi

      Sisuissa on nyt Mersun mylly.

    • Anonyymi

      Sisu on kova sana.

    • Anonyymi

      Makeisena

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1632
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1468
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      864
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      839
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      36
      759
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      756
    7. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      708
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      700
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      42
      699
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      663
    Aihe