Suomalaisten moottoriseikkailut

sisuvanaja

Suomessa tehdään nykyään hyviä kuorma-autoja. Aikaisemmin on eräillä Sisu- ja Vanaja-malleilla ollut epäonnea moottoreiden kanssa. Muuten ne olisivat olleet melko onnistuneita konstuktioita. Ehkä liikaa luotettiin siihen, että hyvä ja halpa on keksitty. Lisäksi päälle painoivat kauppapoliittiset näkökohdat.

Ensimmäinen Sisun murheenkryyni oli jo 30-luvulla vuoden verran käytetty kotimainen Olympia bensakone.

Sisun 6,5 litran Leylandissa eivät tahtoneet kannentiivisteet kestää.

Sisun Cummins V8 60-luvulla oli susi.

Vanajan 11 litran AEC turbokone oli herkkä leikkaamaan kiinni.

Muut koneet olivatkin ihan kelpo värkkejä, siis suurin osa.

Linja-autopuolella olikin enemän ongelmia makaavien dieselmoottorien kanssa: AEC:n kaikki mallit lukuun ottamatta 12 litraista olivat heikkoja. 12 litrainen olisi muuten ollut hyvä, mutta melutaso ja kulutus olivat korkeita. Valmetin 6,6 litrainen turbokone kärsi jäähdytysongelmista. Viimeisissä Sisu-busseissa 80-luvulla käytetyt Cummins ja DAF olivat sitä vastoin hyviä. Mutta Sisu lopetti linja-autoalustojen valmistuksen juuri silloin, kun se oli oppinut tekemään niitä. Sarjat olivat liian pieniä taloudellisen valmistuksen kannalta.

20

6268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykyään hyviä nykyään

      hyviä kuorma-autoja??

      • e12 480

        Ei ole ollu moittimista, Sisuja on ollut 50luvulta lähtien kymmeniä kaikkiaan meidän talos !

        Ite olen jokusen vuoden ajellut, olen myös ollut vieraalla ja kokeillut scaniaa,volvoa,mersua sekä mannia joka lähtöön...Kuka tykkää mistäkin, riippuu myös mitä kuskilla on korvien välissä, toiset on sitä mieltä, että esim volvo on paras ja muut paskaa jne...

        Kaikil pärjää,kaikis on omat vikansa ja niin edelleen...ite en
        varmaan ikinä merkkiä vaihda, kun on vuosien kokemus ja vahvuudet/heikkoudet tiedos sekä loistavat asiakassuhteet myyjään/huoltoon..

        Tykkään Sisusta. KUNNON runko ja akselit/voimansiirto, NOSTOteli ja semmoset moottorit mitkä ei jäädy talvel, toisinku eräässä ruotsalaisvalmisteessa ;P Eikä tua rellun koppikaa yhtää pöllömpi ole, vaikka Scania on kyl komein ja mukavin ohjaamo/kojetaulu ....


      • e12 480
        e12 480 kirjoitti:

        Ei ole ollu moittimista, Sisuja on ollut 50luvulta lähtien kymmeniä kaikkiaan meidän talos !

        Ite olen jokusen vuoden ajellut, olen myös ollut vieraalla ja kokeillut scaniaa,volvoa,mersua sekä mannia joka lähtöön...Kuka tykkää mistäkin, riippuu myös mitä kuskilla on korvien välissä, toiset on sitä mieltä, että esim volvo on paras ja muut paskaa jne...

        Kaikil pärjää,kaikis on omat vikansa ja niin edelleen...ite en
        varmaan ikinä merkkiä vaihda, kun on vuosien kokemus ja vahvuudet/heikkoudet tiedos sekä loistavat asiakassuhteet myyjään/huoltoon..

        Tykkään Sisusta. KUNNON runko ja akselit/voimansiirto, NOSTOteli ja semmoset moottorit mitkä ei jäädy talvel, toisinku eräässä ruotsalaisvalmisteessa ;P Eikä tua rellun koppikaa yhtää pöllömpi ole, vaikka Scania on kyl komein ja mukavin ohjaamo/kojetaulu ....

        Ja se Fulleri on ehkä maailman ihanin vaihteisto...


    • Jotain tietoa?

      Jossain 70 luvun vaihteessa Sisun valtuutetulle myyjälle tuli erikoinen Sisu ilmeisesti esittelyyn,olisiko ollut Kontio?.Moottori oli,en muista kenen valmistaja.Erikoisuus oli siinä että lohko ja sylinterikansi oli samaa valua.Konerikko tapahtui meidän liikkeessä,olikohan venttiilivaurio.Alakautta mäntä irti ja kone kuntoon.Koskaan jäkeenpäin en ole moiseen törmännyt.

      • Mape

        Moottori oli 500 sarjan Leyland. Ei kansipahvi palanut joka oli tyyppillinen ongelma sen ajan englantilaisissa moottoreissa.Sylinterinkansi ja lohko olivat tosiaankin samaa valua

        Venttiilityön sanottiin olevan samankaltaista jos hammaslääkäri korjaisi hampaita ihmiskehon alapään reijän kautta.
        Moottorissa ei ollut myöskään hihnakäyttöjä vesipummppu,laturi jne olivat hammaspyöräkäyttöisiä.Siinäpä alustusta
        voi sitä rallatusta kun kone pyöri tyhjäkäynnillä.Moottorin etu ja takapää identtinen
        voimansiirron voi kytkeä helposti kumpaan päähän hyvänsä


      • Anonyymi

        Yhden samanlaisen koneen näin 80 luvulla Kouvolan Sisu korjaamossa, kyllä siinä asentajien kanssa ihmeteltiin kun ei ollut kansia erikseen. No ei ainakaan tarvinnut kansipahvia vaihdella.


    • jatkuvat

      on rellua, mackia, cumminssia, caterpillaria, liekö kohta taas sisu-dieseliäkin...

      • iso tarve

        taitaa sisu diesel olla vain traktoreihin suunntautuva valmistaja. On iso tekijä tuo omistaja nykyinen, standardimoottoreita moniin traktoreihin,,,


    • litku

      siitä autosta on Suomalainen?

      • e12 480

        Eipä siitä suomalaista tee muu kuin runko ja akselit,etupuskuri ja lokasuojat... Tosin levyjarrullinen etuakseliki on rellusta.. Mut on ainaki suomen olosuhteisiin tehty auto...

        Hytti - Renault
        Moottori - Cummins, Mack, Caterpillar (nykyään myös renault)

        Kotimaisuusaste 75% (oliko se niin?) tulee siitä, ku sitä nysvätään suomes niin kauan kasaa...

        Mut paskaako siitä, viimisen päälle vekotin on...Mitä niistä turhista hilispimpeleistä, ku on muuten toimiva auto...


    • Leukku

      Luin juuri hiljakkoin, että Vanajalla oli kuorma-automalleja n.150kpl, joissa oli käytössä n.35kpl erilaisia moottoreita, 20kpl eri vaihteistoja ja 20kpl erilaisia ohjaamoversioitakin! Aika kirjavaa ja sotkuista on kuulemma ollut esim. varaosien kanssa. Omistajan piti tietää aika tarkkaan, oliko auto esim. aamu- vai iltapäivällä vaimistettu!

    • v-tyyli

      ..Missäs Räkä-rolssi,?Käyttihän sisu scania ds11
      auto-nosturi alustassa 70-80 luvulla

    • rolssi

      Missäs sisu malleissa on ollu rolls-roycen tekemiä moottoreita? Minkälaisia nämä moottorit olivat ja miten paljon niistä lähti tehoa?

      • Ajuri

        M-sarjan Sisuissa.Teho reilu 300 hevosta


      • e12 480

        Rolssin koneita oli "kalleimmissa/tehokkaimmissa" 60 luvun lopulla ja 70-luvulla R-sarjan Sisuissa, eli Jyry-Sisuissa. Hevosia 260-340. Lisäksi joissakin 50 ja 60 -luvun vehkeissä oli parissa erikseen tehdyssä autossa Rolls-Royce. Eipä ollu hääppösiä koneita kuulemma, isäukko ainaki kironnu monet kerrat ne alimpaan hel.....


      • e12 480
        e12 480 kirjoitti:

        Rolssin koneita oli "kalleimmissa/tehokkaimmissa" 60 luvun lopulla ja 70-luvulla R-sarjan Sisuissa, eli Jyry-Sisuissa. Hevosia 260-340. Lisäksi joissakin 50 ja 60 -luvun vehkeissä oli parissa erikseen tehdyssä autossa Rolls-Royce. Eipä ollu hääppösiä koneita kuulemma, isäukko ainaki kironnu monet kerrat ne alimpaan hel.....

        ja alussa kun M-sarja tuli R-sarjan rinnalle, niissä oli rolssi.. Joka sittemmin vaihtui kunnon myllyyn, eli Cumminssiin. Meillä olevassa 79-mallin niittikopissa oli ainakin jo Cumminssi


      • eläk-rahtimies
        e12 480 kirjoitti:

        ja alussa kun M-sarja tuli R-sarjan rinnalle, niissä oli rolssi.. Joka sittemmin vaihtui kunnon myllyyn, eli Cumminssiin. Meillä olevassa 79-mallin niittikopissa oli ainakin jo Cumminssi

        Ihmettelin 90luvulla,kun eräässä Foordissa oli 11litran Gummings moottori ja fullerin laatikko,että seka-sikiöitä tekevät toisetkin.


    • Anonyymi

      Sisuissa on nyt Mersun mylly.

    • Anonyymi

      Sisu on kova sana.

    • Anonyymi

      Makeisena

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      40
      3460
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      13
      2848
    3. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2524
    4. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      42
      1997
    5. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      57
      1938
    6. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      16
      1911
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      54
      1831
    8. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      55
      1583
    9. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

      Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1498
    10. Kenet molemmat

      Sä haluat mies?
      Ikävä
      13
      1224
    Aihe