Windows Temp-kansion oudot tiedostot - mitä ovat?

mitänääon

KYSYMYS 1)

Käyttis Windows 7. Kansioon "C:\Windows\Temp" ilmestyy joka päivä, pari kolme kertaa päivässä, tekstitiedostoja (.log). Tiedostojen nimet ova muotoa "KONEEN-NIMI-YYYYMMDD-HHMM", jossa Y = vuosi, M = kuukausi, D= päivä, H = tunti ja M = minuutti.

Mitä nämä ovat? Luulisi, että vaikkapa M-kar ainakin tietää. Ärsyttää tämä Windows, kun kaiken pitää olla niin salaperäistä, ja tietoa vaikeasti saatavilla.

KYSYMYS 2)

Toinen kysymys. Kyseessä sama kansio ("C:\Windows\Temp"). Tänään sinne oli ilmestynyt kansio "MPTelemetrySubmit". Mikä tämä on? Mitä tietoja on lähetetty ja minne?

40

451

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikaiongelma

Lokitiedostoja nuo ensimmäiset, ihan normaaleita. Jälkimmäisestä en tiedä, koska en käytä Windowsia.

• mitänääon

Mutta mitä lokitiedostoja?

• lisätietoja
        mitänääon kirjoitti:

Mutta mitä lokitiedostoja?

Mikä on nimi ja mitä niissä on sisällä?

• mitänääon
        lisätietoja kirjoitti:

En tiedä, koska tiedostojen käyttö on estetty. Ei pääse katsomaan.

• mitänääon
        lisätietoja kirjoitti:

Siis niiden nimethän olen jo kertonut aloitusviestissä sillä tarkkuudella kuin on tarpeen.

• sekava_windows

Windows on kovin sekava.

• mitänääon

Sekavuudesta vielä jotenkin selviää, mutta kun pitää olla niin salaperäistä ja salailevaa.

• Logitied

Kopy-Pastea muutama rivi logitiedostosta malliksi.

• mitänääon

Ei onnistu, koska tiedostojen käyttö on estetty.

• Logitied
        mitänääon kirjoitti:

Ei onnistu, koska tiedostojen käyttö on estetty.

Kopioi ne muualle ja avaa sitten. Muuta tarvittaessa käyttöoikeuksia.

• mitänääon
        Logitied kirjoitti:

Kopioi ne muualle ja avaa sitten. Muuta tarvittaessa käyttöoikeuksia.

Kiitos!

No nyt alkoi selvitä!

Nuo tiedostot ovat Microsoft Officeen liittyviä telemetriatietoja (Click-To-Run General Telemetry). MachineID, SessionID ja GeoID jne. Lähettääkö Windows siis nämä tiedot microsoftille? Miten nämä tiedot saa halutessaan estettyä lähtemästä?

• melkoisensairasta

Mikkisofta urkkii mitä kirjoittaa wordilla, noissa pilvipalveluissahan se onkin helppoa kun tyhmät asiakkaat itse lähettää tiedostonsa.

• mitänääon
        melkoisensairasta kirjoitti:

Mikkisofta urkkii mitä kirjoittaa wordilla, noissa pilvipalveluissahan se onkin helppoa kun tyhmät asiakkaat itse lähettää tiedostonsa.

Mistä tiedät, että nuo liittyvät kirjoitusten urkintaan? En näe niissä mitään sellaista, mikä vaikuttaisi liittyvän kirjoitusten urkintaan.

• only4pros

Aloittelijoiden ei pitäisi mennä Windows-kansioon.

• mitänääon

Miksi ei? Miten aloittelijasta voi koskaan tulla ei-aloittelija, jos se ei koskaan mene windows-kansioon? Pitääkö aloittelijan mielestäsi pysyä ikuisesti aloittelijana, vai saako aloittelija kehittyä ei-aloittelijaksi? Jos ei koskaan mene windows-kansioon,niin miten on mahdollista kehittyä ei-aloittelijaksi windows-kansion suhteen?

• einoin

sinne windows kansioon ei pitäisi mennä kokeneidenkaan kokeilemaan onneaan, harvoin ne kokeneetkaan oikeasti tietävät miksi, miten ja mitkä ohjelmakomponentit muodostavat jonkun tiedoston tmp kansioon. vielä vähemmän tietoa on siitä tarvitseeko windows tmp tiedostoa vielä joskus, vai voiko sen poistaa. kokeneeksi windows käyttäjäksi ei pääse tekniikalla: menenpä windows kansioon ja lähden muuttamaan tai poistamaan tiedostoja yksi kerrallaan ja seuraan mitä tapahtuu...
        ammattilaiset microsoftin palkkalistoilta tai ammattilaiset muiden yritysten it-osastoilta menevät sinne silloin kun on tarvetta, yleensä taskussa on sitä ennen korkeakoulututkinto tietotekniikan alalta.

• yyyppppiii
        einoin kirjoitti:

sinne windows kansioon ei pitäisi mennä kokeneidenkaan kokeilemaan onneaan, harvoin ne kokeneetkaan oikeasti tietävät miksi, miten ja mitkä ohjelmakomponentit muodostavat jonkun tiedoston tmp kansioon. vielä vähemmän tietoa on siitä tarvitseeko windows tmp tiedostoa vielä joskus, vai voiko sen poistaa. kokeneeksi windows käyttäjäksi ei pääse tekniikalla: menenpä windows kansioon ja lähden muuttamaan tai poistamaan tiedostoja yksi kerrallaan ja seuraan mitä tapahtuu...
        ammattilaiset microsoftin palkkalistoilta tai ammattilaiset muiden yritysten it-osastoilta menevät sinne silloin kun on tarvetta, yleensä taskussa on sitä ennen korkeakoulututkinto tietotekniikan alalta.

"yleensä taskussa on sitä ennen korkeakoulututkinto tietotekniikan alalta."
        Ei koulutusta saa tollai yliarvostaa? Tietenkin on aloja joihin on vaiketa "lähes" mahdotonta opetella kotioloissa? Lääkäri? (mistäs noita ruumiita vois kotiin roudata et vois opetella esim: umpisuolen poistoleikkausta)
        Taikka jos haluu oppii miten "atomi halkee" niin kaikilla ei varaa rakentaa omaa "atomin kiihdytys rataa" jne...
        Tietotekniikan tiedot ny voi jokainen hommata ihan kotioloissakin ilmatteeks
        (siihen ei "puhuvii päitä" tarvita)
        "opettajat" voi opettaa vain hyvin vähän? (Korkeintaan sen verran mitä itse tietävät?)

• lukeminen-auttaa
        yyyppppiii kirjoitti:

"yleensä taskussa on sitä ennen korkeakoulututkinto tietotekniikan alalta."
        Ei koulutusta saa tollai yliarvostaa? Tietenkin on aloja joihin on vaiketa "lähes" mahdotonta opetella kotioloissa? Lääkäri? (mistäs noita ruumiita vois kotiin roudata et vois opetella esim: umpisuolen poistoleikkausta)
        Taikka jos haluu oppii miten "atomi halkee" niin kaikilla ei varaa rakentaa omaa "atomin kiihdytys rataa" jne...
        Tietotekniikan tiedot ny voi jokainen hommata ihan kotioloissakin ilmatteeks
        (siihen ei "puhuvii päitä" tarvita)
        "opettajat" voi opettaa vain hyvin vähän? (Korkeintaan sen verran mitä itse tietävät?)

Leikkelyä voi harjoitella kuolleilla eläimillä. Tienvarsilla näkyy kuolleita supikoiria ja vastaavia säännöllisesti. Kannattaa valita operoitavaksi nisäkäs, joka on lähimpänä ihmistä. Lukemalla sen jälkeen (voi toki muutenkin lukea) ihmisen fysiikka ja analogia kirjan alkaa olla melko valmis kirurgi.

https://www.sanomapro.fi/ihminen-fysiologia-ja-anatomia

• mitänääon
        einoin kirjoitti:

Vittu mitä paskaa.

• niinpäniinjoo

Lapsukaisista moni asia tuntuu paskalta, joitain asioita sitten oppii ajan kanssa

• eiajankanssavaanheti
        niinpäniinjoo kirjoitti:

Lapsukaisista moni asia tuntuu paskalta, joitain asioita sitten oppii ajan kanssa

Ei tarvitse oppia ajan kanssa. Kannattaa ennemmin oppia heti. Asian oppii kun asian selvittää, ja sen voi selvittää heti, jos haluaa.

• kokeileppas_tätä

https://www.piriform.com/ccleaner/download/professional

Aja tällä. Sen voi ajaa kerran viikossa, parissa esim. ja kone pysyy roinasta puhtaana. Ilmainen riittää.
      Ne ovat turhaa roinaa, jotka kannattaa heivata mäkeen, että kone ei mene jumiin ajanmittaan. Kannataa tutustua Ccleaneriin ja tutkia, mitä sillä voi tehdä. Se on siivousohjelma, jolla pidetään kone kunnossa, mutta jos ei ole koskaan siivottu, niin ole tarkkana, mitä poistat eli jos esim, alkaa olla Gt luokkaa, niin menee muutenkin uudelleenasennukseen. (itse korjannut koneen jossa 8,2 Gt roinaa ja toimi senjälkeen kuin uusi, mutta se enemmän harvinaista).

• asrggdhkdghkjk

Cleaner on huijausohjelma josta ei ole mitään hyötyä.

• mitänääon

Kiitos, mutta ei tässä ole kyse siitä, että haluan ne pois. Tässä on kyse siitä, että haluna tietää, mitä ne ovat?

Kyllä minä Ccleanerin ja sen käytön tunnen.

• sethydfthdtyu

Selitä miten ne tempissä olevat tiedostot jumittavat konetta?

• kokeileppas_tätä
      • mitänääon

Suosittelen avaamaan Ccleaner-keskustelua varten oman ketjun. Tämän ketjun aiheena on, mitä nuo tiedostot ja tuo kansio ovat.

Ccleaner on minulle tuttu jo kymmenen vuoden ajalta. En tarvitse siitä enempää tietoa.

• optiosanktio1

Hei.... "mitänääon"

Tarkistappa Ohjauspaneeli\Järjestelmä ja suojaus\Toimintokeskus\Muuta Toimintokeskuksen asetuksia.... ja muuta siellä "Käyttömukavuuden kehitysohjelman asetuksissa täppi kpohtaan "Ei, En halua osallistua ohjelmaan"
      Windows kerää koneen telemetriatietoja ja lähettää niitä edelleen,tarkemmin tietämättä asetuksiasi tuo voisi olla yksi vaihtoehto miksi niitä .log tiedostoja ilmaantuu jos tuo täppi on kohdassa "Haluan osallistua....."

• lisäksivielä

Kannattaa käydä poistamassa myös ajoitettujen tehtävien puolelta CompatTelRunner.exe:n käynnistymiset. Ainakin minulla ne jäi sinne, vaikka kielsi tuon osallistumisen kehitysohjelmaan.

• mitänääon

Olen kieltäytynyt käyttömukavuuden kehitysohjelmasta vuosia sitten.

• mitänääon
        lisäksivielä kirjoitti:

Kannattaa käydä poistamassa myös ajoitettujen tehtävien puolelta CompatTelRunner.exe:n käynnistymiset. Ainakin minulla ne jäi sinne, vaikka kielsi tuon osallistumisen kehitysohjelmaan.

"Kannattaa käydä poistamassa myös ajoitettujen tehtävien puolelta CompatTelRunner.exe:n käynnistymiset. Ainakin minulla ne jäi sinne, vaikka kielsi tuon osallistumisen kehitysohjelmaan. "

En löytänyt tuollaista tehtävää sieltä. Voitko kertoa tarkemmin, mistä kohdasta sieltä pitäisi sitä etsiä? "Aktiiviset tehtävät" alla ei ole tuollaista.

• sielläolivat
        mitänääon kirjoitti:

"Kannattaa käydä poistamassa myös ajoitettujen tehtävien puolelta CompatTelRunner.exe:n käynnistymiset. Ainakin minulla ne jäi sinne, vaikka kielsi tuon osallistumisen kehitysohjelmaan. "

En löytänyt tuollaista tehtävää sieltä. Voitko kertoa tarkemmin, mistä kohdasta sieltä pitäisi sitä etsiä? "Aktiiviset tehtävät" alla ei ole tuollaista.

Minulla oli parissa tehtävässä CompatTelRunner.exe Application Experiencen alla, poistin ne kaikki (kolme) kohtaa sieltä.

Task Scheduler (Local)
        -> Task Scheduler Library
        --->Microsoft
        ----->Windows
        -------->Application Experience

• eilöydy

Tarkistappa Ohjauspaneeli\Järjestelmä ja suojaus\Toimintokeskus\Muuta Toimintokeskuksen asetuksia.... ja muuta siellä "Käyttömukavuuden kehitysohjelman asetuksissa täppi kpohtaan "Ei, En halua osallistua ohjelmaan"
        Ei löydy minun W10 Pro järjestelmästä tuommoista kohtaa.

• eri.käyttis
        eilöydy kirjoitti:

Ei löydy minun W10 Pro järjestelmästä tuommoista kohtaa.

Tässä puhuttiinkin Windows 7:ta.

• Hölmöläistä-kuuluu

......."Mitä nämä ovat? Luulisi, että vaikkapa M-kar ainakin tietää. Ärsyttää tämä Windows, kun kaiken pitää olla niin salaperäistä, ja tietoa vaikeasti saatavilla."

Itse en luota hänen kirjoituksiinsa. Suurin osa hänen kirjoituksista on turhaa täytettä keskusteluaiheeseen kuulumatonta "aivopieruja"

• mitänääon

Voiko nää johtua Microsoft Officesta (365)?

• mitänääon

Ylempänä nimimerkin Logitied avustuksella tämä selvisikin. Ne liittyivät Officeen. Tiedostot ovat Microsoft Officeen liittyviä telemetriatietoja.

• kaikki_roskiin

Minä olen aina deletoinut kaikki .temp tiedostot ilman harkintaa. Heti tavattaessa: delete, delete! Näin jo kymmeniä vuosia, eikä mitään havaittavaa hämminkiä.

• mitänääon

Kyllä minäkin ne pois saan tarvittaessa. Mutta kun nyt ei ole kyse siitä, pitääkö poistaa vai ei, vaan siitä, MITÄ NE OVAT.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5582
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4177
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      151
      2159
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1886
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1699
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      71
      1148
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      79
      965
    Aihe