LÄÄKETEHTAIDENKOVA AHNEUS

sairaslääkkeenostaja

Maailman ahneimmaksi mieheksikin tituleerattu lääkepomo Martin Shkreli on noussut jälleen otsikoihin, mutta nyt keskiössä ovatkin australialaiset lukiopojat.
He nimittäin onnistuivat valmistamaan lääkeainetta, jonka hinnan Shkreli nosti pilviin. Asiasta kertovat muun muassa Britannian yleisradioyhtiö BBC verkkosivuillaan sekä sanomalehdet Sydney Morning Herald ja The Guardian.
Kyseessä on Daraprim-niminen lääke, jota käytetään muun muassa aidsin, syövän ja malarian hoidossa. Shkrelin perustama Turing Pharmaceuticals -sijoitusrahasto osti lääkkeen oikeudet noin vuosi sitten ja nosti saman tien kysytyn lääkkeen hinnan 13,5 dollarista 750 dollariin. Hinta kohosi siis 55-kertaiseksi.
Mainos (uutinen jatkuu alla)


Lukiopoikien kehittämän tuotteen hinnaksi tuli vain noin 20 dollaria. Sillä summalla syntyi 3,7 grammaa pyrimetamiinia, joka on Daraprimin vaikuttava aine. Yhdysvalloissa samasta määrästä joutuisi maksamaan 110 000 dollaria.
Aine syntyi opiskelijoiden koulun kemianluokassa. Kyseessä oli kouluprojekti, jota johti kemianopettaja ja tukena olivat myös Sydneyn yliopisto ja kansainvälisiä asiantuntijoita. Koko prosessi on myös laitettu avoimesti kaikkien nähtäväksi nettiin.
– Se ei ollut mitenkään erityisen vaikeaa, ja se juuri onkin se pointti tässä, yksi opiskelijoista sanoo BBC:n haastattelussa.
Lääkeprojekti päätettiin toteuttaa, koska Shkrelin tekemä hinnan korotus tuntui niin pöyristyttävältä.
– Se tuntui niin epäoikeudenmukaiselta ja eettisesti väärältä. Lääke pelastaa henkiä ja nyt ihmisillä ei ole varaa siihen, toinen opiskelija jatkoi.

Tieto opiskelijoiden kokeesta on levinnyt nopeasti Twitterissä. Moni onkin todennut, että pojat "tuhosivat" Shkrelin. Hän itse on vastaillut asiaan Twitterissä varsin nuivaan sävyyn.

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/laakepomo-nosti-elintarkean-laakkeen-hinnan-55-kertaiseksi-lukiolaispojat-valmistivat-saman-laakkeen-minihinnalla/6194792

10

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huijariguru

      Tästä syystä me käytämme homeopatiaa ja enkeliterapiaa, lisäksi olemme korkeammassa tietoisuudessa.

    • Hinnat

      Tästä syystäkö tarvitsemme myös Kelaa, jotta lääkkeiden hinnat saadaan myös tavallisten ihmisten ulottuville. Muutenhan ne olisivat monien ulottumattomissa.

    • VHH_kannattaja

      Tästä syystä noudatan vähähiilihydraattista ruokavaliota, niin en tarvitse lääkkeitä enkä sen paremmin kelan systeemiä.
      Eräs kirjoitti aikaisemmin, jos diabeetikolle ei kelpaa edellä mainittu ruokavalio ,niin hänen pitäisi maksaa 100 prosenttisesti lääkkeensä.
      Lääkkeet usein ovat enemmän tai vähemmän harmina mahdollisten sivuoireiden vuoksi.

    • osakerekisteri

      Kaikki lääketehtaiden osakkaat ovat hyvin ahneita skeptikkoja.

      • Ahneita

        Sen vuoksiko ne sitten mainostavatkin, että se oikea terveys löytyy vain sieltä pilleripurkista?


      • Taloussokeria

        Kyllähän ne homeopaatit kaikkea paskaa mainostaa.


      • näin_se_vain_on
        Taloussokeria kirjoitti:

        Kyllähän ne homeopaatit kaikkea paskaa mainostaa.

        Kysymys ei ole homeopatiasta vaan terveydestä. Lääkkeet eivät tuo terveyttä, vaan oikea elämäntapa ja ruokavalio.
        No joidenkin on sitä vaikea käsittää ilman tutustumista lukemalla oikeita lähteitä.


      • analyysi
        näin_se_vain_on kirjoitti:

        Kysymys ei ole homeopatiasta vaan terveydestä. Lääkkeet eivät tuo terveyttä, vaan oikea elämäntapa ja ruokavalio.
        No joidenkin on sitä vaikea käsittää ilman tutustumista lukemalla oikeita lähteitä.

        Skeptikot eivät pysty lukemaan oikeaa tietokirjallisuutta, koska ovat analfabeettejä.


    • Nouseenousee
    • Paperiarkkipiispa_

      Mulla on tosi paljon lääketehtaiden osakkeita ja tienaan tosi hyvin, OLEN RIKAS.
      On mersut ja bemarit ja 300 neliön omakotitalo järven rannassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1929
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      272
      1448
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1295
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1087
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      66
      1016
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      76
      991
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      163
      955
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      815
    10. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      2
      809
    Aihe