Asbestista

puran

Onko laki tosiaankin nykyisin sellainen ettei edes omistamansa omakotitalon asbestisia putkieristeitä saa käsitellä itse?? Pitääkö siellä ensin käydä joku paskantärkeä tuppikulli tekemässä työsuunnitelma ja iso lasku jo siitä? Sitten talo on kai laitettava ikäänkuin telttaan? Mistä saisin luotettavaa ja varmasti oikeaa tietoa?

19

2374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Whatisbest

      Putkieristeet voi purkaa "pussittamalla" ne pätkä kerrallaan. Ei tarvii koko taloa pussittaa.. Asbestikartoitus täytyy tehdä jos haluaa lakia noudattaa

      • ihan-laillinen

        Lisäät imurin ja poistoputken ulos huputuksesta, ei naapurin ovea kohden, voit tehdä ihan itse sen silloin.


    • isovelivalvoo

      https://www.urakkamaailma.fi/asbesti-purku-omakotitalo
      "Vuoden alussa astui voimaan asbestin kartoituspakko. Kaikista vuonna 1994 tai sitä ennen rakennetuista taloista pitää tehdä asbestikartoitus ennen remontin aloitusta. Jos asbestia löytyy, sen purku täytyy teettää asbestipurkuluvan omaavalla purkajalla."
      -Aika tyhjentävää tekstiä eli jos epäilet että talossasi on asbestia niin silloin sitä on, jos olet varma ettei talossasi ole asbestia silti sitä on muodossa tai toisessa elikkä kartoitus on tehtävä varmuuden vuoksi koska jos käytät ulkopuolista työvoimaa purku tai esim lattiamateriaalin vaihtoon ja siellä onkin asbestia esim. tasoitteessa tai laattaliimassa olet aiheuttamassa tekijälle asbestialtistuksen . Näin se vaan on että kyllä meitä suojellaan mutta kuka maksaa...

    • edelleenvalvoo

      Aiemmissa vastauksissa ei mainittu lainkaan että se omatoiminen purkujätekin pitäisi ihan laillisesti saada hävitettyä joka vaatii hieman mustaa valkoisella jätteen vastaanottajalle ja loppupelissä rak/toimenpideluvan varaisessa remontoinnissa valvoja saattaa kysellä loppusijoituspaikkaa.

    • pääsiskös.saatille

      Saattaapa saattaa.

    • heaönn

      Onkohan tuossa asbestilaissa nyt taas menty silkkaan hulluuteen asti? Rintamamiestaloissahan varsin usein kellarien putkieristeenä on käytetty asbesti sekoitetta ja omistajat ovat joutuneet niitä vuosien varrella muokkailemaan ja aukomaan ja sulkemaan. No tottahan toki jokainen lienee osannut käyttää ainakin jonkunlaista hengityssuojainta?
      Mutta, itse olin 1960-luvulla tekemässä asbesti taikinaa ilman hengitysuojaimia, (valtio työnantajalle) taikinalla eristettiin lämpöputket, verkkokangas päälle. En ole ilmeisesti saanut noita niin taianomaisesti lentäviä asbestihiukkasia sillä olen nyt pian 80-vuotias, ilman haittoja. Toki yritin olla varovainen taikinaa ja eristettä laittaessa. Asbestihan tuli säkissä josta se vesipaljussa sekoitettiin, aivan kaurapuuron tapaan hämmentäen.

      • Asbestoosi

        Se, että et ole sairastunut vaikka olet altistunut asbestille ei tarkoita sitä että se riski kannattaa kenenkään enää ottaa. Tavallinen kertakäyttöhengityssuojain ei missään tapauksessa riitä asbestipurkutöissä. Se ei koskaan ole tarpeeksi tiivis vaikka suojausluokka täyttyisikin. Kuten edellä mainittiin, nuo putkieristeet kannattaa purkaa pussittamalla. Ei ole kovin kallista vaikka käyttäisi asbestipurkutyön ammattilaisia. Saa myös kotitalousvähennyksen?


      • heaönn

        Jo pelkkä asbestianalyysi on ihmeen hintava!


    • pahempikuinRaid

      Se tässä asbestihommassa on erikoista mutta lainsäätäjälle helpompaa että kaikki asbestilaadut on laitettu samalle viivalle."heaönn" käytti samaa "ruisjauhoa" kuin minäkin ja kärsin keuhkoahtaumasta vaikka kyseessä olikin lyhytkuituinen Amosiitti ilmeisesti Siilinjärveltä lähtöisin( kuten joku henkilökin joka pakeni Brysseliin...ilmeisesti asbestia) siihen oli ilmeisesti sekoitettu vielä talkkia sideaineeksi. Onneksi tämä laatu on se yleisemmin käytetty aine vanhojen rintamamiestalojen eristeissä eikä esim.Krokidoliitti (laivateollisuus,paloeriste rautapalkit,isojen salien akustiikassa ennen käytetty) pitkäkuituinen joka keuhkoihin päästyään on ja pysyy siellä puhkaisten keuhkorakkulan jättäen plakin jälkeensä eli tuhoaa solun. Näin kerrottiin purkukoulutuksessa -95..vasta kun eri asbestilaatuja opetettiin tunnistamaan ennen purkua.Sama se kaikki tappaa20-30 vuoden päästä jos riittävästi altistunut joka sekin on hyvin yksilöllistä.

    • jokutietää

      Asbestia saa enää purkaa sisällä tai ulkona vain asbestipurkuluvan omaava henkilö tai yritys. Aina täytyy tehdä asbestikartoitus etukäteen.
      Hinnat vaihtelevat varmasti, nyt kun asbestikartoitus markkinoille on tullut uusia yrittäjiä ja asbestipurkuyritykset ovat alkaneet tekemään myös kartoituksia. Näiden kartoitukset on todettu nyt täysin epäpäteviksi, lisäksi ottavat näytteitä joka paikasta, vaikka ei tarvitsisi ottaa.
      Asbestikartoituksessa kannattaa käyttää AHA-asiantuntijoita, näiden tuntihinnat ovat korkeampia kuin ns. huuhaa yritysten, mutta näytemäärissä säästät reilusti.
      Esim. kuulin yhdestä omakotitalosta tälläisen yrityksen ottaneen 18 näytetä hinta n. 120 €/kpl kun AHA-asiantuntija olisi ottanut ehkä 4-8 kpl. Eli olisit säästänyt ainakin 1200 € kun olisit ottanut asiantuntijan tekemään asbestikartoituksen.

    • Hommatmallillansa

      Omalla kohdalla taasen on ulkovuoriremppa tulossa jossain vaiheessa, mineriitti pois ja lauta tilalle. Tai vinyyli tai jotain. Tai näin oli tarkoitus mutta jos todella lakia tulkitaan näin että itse et saa purkaa niin olkoon tuossa sitten, ehjänä kun seinässä ovat kuitenkin.

      Sen ymmärrän että urakoitsija velvoitetaan valvomaan ja suitsimaan duunareitaan koska ovat näistä vastuussa, mutta omakotiahertaja vastaa vain itselleen. Ja kautta aikain on mineriitit itse purettu. Ehjänä säkkiin ja jäteasemalle. Hölmö oli se joka ne rikkoi.

      Muistan tapauksen kun ongelmajätekuskilla täyttyi astia johon loisteputkia keräsi. Näppäränä miehenä rikkoi niistä osan jotta loput mahtuivat samaan kyytiin. Siellä se elohopea virtaa veren mukana siinä missä muutkin verihiutaleet ja hemoglobiinit. Että ei se ammattimiehelläkään aina niin justiinsa ole.

      • jokutietää

        Julkisivun mineriittilevyjä ei saa viedä jokaiselle jäteasemalle. Lain mukaan ei saa enää edes omassa omakotitalossa purkaa asbestipitoisia julkisivulevyjä tai varttikattoa vaan lakia täytyy noudattaa. Tässä on lisäksi oma terveys aina vaarassa.


      • kyllä.herra.direktiivi
        jokutietää kirjoitti:

        Julkisivun mineriittilevyjä ei saa viedä jokaiselle jäteasemalle. Lain mukaan ei saa enää edes omassa omakotitalossa purkaa asbestipitoisia julkisivulevyjä tai varttikattoa vaan lakia täytyy noudattaa. Tässä on lisäksi oma terveys aina vaarassa.

        Kokonaisia levyjä purettaessa ei kai pöljinkään käytä mitään asbestiporukkaa. Joku tolkku sentään pitää olla.


      • rakmestari

        Kannattaa miettiä kannattaako omakotitalon ulkoseinämineriittejä purkaa vai antaa olla. Mineriitti on toisaalta kestävä ja hyvä ulkoseinämateriaali joka antaa hyvän sääsuojan ulkoseinälle eikä vaadi paljoa huoltoa, kuten puupaneeli.


      • öljymaalilla
        rakmestari kirjoitti:

        Kannattaa miettiä kannattaako omakotitalon ulkoseinämineriittejä purkaa vai antaa olla. Mineriitti on toisaalta kestävä ja hyvä ulkoseinämateriaali joka antaa hyvän sääsuojan ulkoseinälle eikä vaadi paljoa huoltoa, kuten puupaneeli.

        Totta on että puinen ulkoverhous vaatii huoltoa. Taloni maalattiin uutena 1988 ja toissa kesänä TAAS. Ei ole helppoa.


    • ei-kiesus

      Täällä näkyy olevan jollakin vimma levittää väärää tietoa noita purkutöistä, laitapas se linkki lakipykäliin missä se purkaminen kielletään??

      • jokutietää

        Sorry, yritän valaista teitä suomi24 sivuston väärää tietoa levittäviä kommentoijia ja musta tuntuu totuuksien kertojia.

        Tässä linkki lakiin:
        http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20150798

        Tässä ei varsinaisesti ole sanottu, mutta työmenetelmissä ei ole enää ilmoitettu että ulkotöissä kiinteistön omistaja saa tehdä ulkona olevien asbestipurut. Tämä kohta on uudessa laissa poistettu vanhaa lakiin verrattuna.


    • asbestinvalvonta

      Suomessa puretaan asbestia monissa julkisissakin kohteissa paljon. Aina vähätellään jos kohteena on oma talo, vessa kylpyhuone jne. Kannattaisi muistaa esim kerrostalossa oman vessan tai keittiön asbestipitoisia laattoja ilman asianmukaisia suojauksia purkaessaan, että asbestipöly leviää herkästi purkajan mukana lähes kaikkialle missä hän liikkuuu altistaen näin kakki muutkin. Kaveri kertoi naureskellen tapauksesta jossa kerrostalon asunnon ostaja remontoi asuntoaan innokkaasti, into kuulemma laantui isännöitsijän huomatessa tapahtuneen ja kas asbestia sitä oli joka paikassa mm. rappukäytävässä. Asunto sulkuun ja siivous päälle maksoi kuulemma maltaita. Käräjillä selviää loput kulut. Mulle itselle on ihan sama jos joku itseppäisesti haluaa oman terveytensä turmella. Laki kuitenkin on laki jota on syytä noudattaa. Miettikää julkisia kohteita kouluja, sairaaloita ym. jos niissä valvonta ontuu ja altistumme niiden remonttien yhteydessä asiakkaana tai työntekijänä asbestille.

    • oma.mielipide

      Kukapa niistä oman talon remonteista kyselisi, jos seinien sisäpuolella teet..

      Laillista tai ei, tekisin ehkä itse - riippuu ihan homman laajuudesta..
      Pölyämistä pitää toki välttää, ja vaikkapa alipaineistaa ko. tila. Ei ole ehkä ihme homma toteuttaa, riippuu toki monesta seikasta.. Kunnollinen hengityssuojain ja halpoja kertakäyttöisiä suoja-asuja myös.
      Jos paikallinen pikku homma, niin riittävä kostuttaminenkin ehkäisee pölyn leviämisen. Näin tehtiin raskaan kaluston jarruremppoja tehdessä silloin, kun asbestin haitoista alettiin puhua. Vielä 80-luvulla jarrupölyt puhalleltiin surutta paineilmalla, eikä mistään suojaimista ollut tietoakaan.

      Niin, laittomuuteen en ketään kehota, mutta kun tietää mitä pelkästään kartoitukset maksavat - purkufirmojen ryöstöhinnoista puhumattakaan. Ei ole kaikilla varaa moiseen leikkiin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      131
      2211
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      268
      2067
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      69
      1591
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      117
      1381
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1268
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1229
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      980
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      66
      958
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      895
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      861
    Aihe