Kuinka nopeasti 69-vuotias nainen mahtaa toipua lonkkamurtumasta? Onhan toipuminen mahdollista??? Jos omaisetkin kaikkensa yrittävät. Potilaalla on dementiaakin jo jonkin verran. Luin kauhistuneena netistä kuinka lonkkamurtuma on kuulemma se viimeinen työ eli hautaan päädytään pian, varsinkin jos on dementiaa. Ei voi olla totta!
lonkkamurtuma
6
6201
Vastaukset
- Nimetön
että kuolema tulee jos masennus iskee.. Eli lonkan murtuminen murtaa myös mielen.. Eihän ihminen siihen kuole jos vaan elämänhalua riittää.. Masennus kyllä varmaan helposti iskee jos ei ole mitään tekemistä ja kukaan ei käy katsomassa.. Uskoisin että jos omaiset auttavat niin kyllä selviää..
- ei hätää
Riippuu mihin kohtaan murtuma on tullut ja miten se on korjattu.
Todennäköisesti läheisellesi on laitettu lonkkaproteesi.Näin jos on hän on varmaankin jalkeilla jo muutaman päivän päästä ja selviää varmasti hyvin.Kunhan saa läheisiltä paljon apua ja tukea päivittäin.Todellakin tärkeintä joka tapauksessa on pitää mamma virkeänä eikä jättää sairaalaan lojumaan,silloin kuolee n.vuoden sisällä ja se on todellakin näin.
Muistakaa myös että kipua jatkuu vielä pitkään leikkauksen jälkeen.
Vanhukset ovat vastentahtoisia syömään kipulääkkeitä ja silloin kipu alkaa rajoittaa elämää ja murtaa mielialaa.
On tärkeää saada kipu hoidetuksi kunnolla niin menohalut eivät rajoitu kivun vuoksi,kuunnelkaa silti potilasta kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille!
Vaatikaa mammalle hyvää hoitoa ja sitten mamma mukaan ja paljon ilon aiheita ja ihmisiä ympärille.
Näillä konsteilla paranee!
P.S.Vastasin koska omaan paljon omakohtaista kokemusta asian tiimoilta. :)- Anonyymi
Vanha keskustelupalsta!
Jospa yritän "viritellä" uusia kirjoituksia.
Minä pääsin heti tapaturman jälkeisenä päivänä leikkaukseen.
Reisiluunpää murtui (kokonaan), joten se poistettin ja laitettiin puolitekonivel.
Kiinnitettiin luusementillä reisiluun sisälle.
Leikkaus oli 32.11.24. Sairaalassa ensin, vuodeosastolla viikon. Kotiudutetaan huomenna.
Nämä alkutiedot. Toivottavasti laitatte kommentteja miten pystyitte kotona rollaattorin kanssa olemaan. Tavallaan sillä on voinut heti astua, vaikkakin kävelemistä opeteltava.
Aika hyvin mennyt, mutta kuinka pian sitä uskaltaa kävellä "ilman käsiä"?
Onhan kotona sitten erilaista kävelyä, kuin näillä leveillä käytävillä. Ei ole sairaalasänkyäkään. Kauhulla ajattelen, kun yksin asun. Ikääkin yli 80v.
Kirjoitelkaa kuulumisia! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanha keskustelupalsta!
Jospa yritän "viritellä" uusia kirjoituksia.
Minä pääsin heti tapaturman jälkeisenä päivänä leikkaukseen.
Reisiluunpää murtui (kokonaan), joten se poistettin ja laitettiin puolitekonivel.
Kiinnitettiin luusementillä reisiluun sisälle.
Leikkaus oli 32.11.24. Sairaalassa ensin, vuodeosastolla viikon. Kotiudutetaan huomenna.
Nämä alkutiedot. Toivottavasti laitatte kommentteja miten pystyitte kotona rollaattorin kanssa olemaan. Tavallaan sillä on voinut heti astua, vaikkakin kävelemistä opeteltava.
Aika hyvin mennyt, mutta kuinka pian sitä uskaltaa kävellä "ilman käsiä"?
Onhan kotona sitten erilaista kävelyä, kuin näillä leveillä käytävillä. Ei ole sairaalasänkyäkään. Kauhulla ajattelen, kun yksin asun. Ikääkin yli 80v.
Kirjoitelkaa kuulumisia!,,, virjeitä, ainakin piti olla 2.11.24.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
,,, virjeitä, ainakin piti olla 2.11.24.
Olikin liian vanha keskustelupalsta, ei tullut vastauksia.
Jospa joku kirjoittaa, minulla tuli kolme kuukautta täyteen leikkauksesta.
On vielä tuo rollaattori, taximatkoilla riittänyt kyynärsauva. Kävelläkin yritän.
Nyt meni vähän "takapakkia", on jalat jotenkin heikot. Nyt niitä kuntoututetaan (olipa sana), jos vaikka vavistuvat. Oikea, leikatulla lonkalla on pystynyt nukkumaan.
Yksin pärjännyt, ruoka-ainekset ilattava verkkokaupasta.
Jos joku eksyisi lukemaan, kirjoitelkaa miten pärjäätte.
- Anonyymi
En ole edes kokeillut sauvoja. Mutta kerran lääkäri sanoi että pitäisi olla aina kaksi sauvaa, muuten tulee toispuoleinen ja kipeytyy.
Itse olen kyllä aina rollaattorin kannattaja. Se rauhoittaa liikkeitä. Nyt vanhempana ei ole syytä kiirehtiä. Toki se painaa kun ulkona työntää.
Kyllä se paranee, mutta pitää muistaa olla rauhallinen ja suosittelen rollaattoria, vaikka minulla ei ole mitään lääketieteellistä tietoa, vain mielipide.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä372071Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi1821500- 941401
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1421209- 1151108
PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1351050Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://251000- 74960
- 70894
- 250886