Kuinka nopeasti 69-vuotias nainen mahtaa toipua lonkkamurtumasta? Onhan toipuminen mahdollista??? Jos omaisetkin kaikkensa yrittävät. Potilaalla on dementiaakin jo jonkin verran. Luin kauhistuneena netistä kuinka lonkkamurtuma on kuulemma se viimeinen työ eli hautaan päädytään pian, varsinkin jos on dementiaa. Ei voi olla totta!
lonkkamurtuma
12
6379
Vastaukset
- Nimetön
että kuolema tulee jos masennus iskee.. Eli lonkan murtuminen murtaa myös mielen.. Eihän ihminen siihen kuole jos vaan elämänhalua riittää.. Masennus kyllä varmaan helposti iskee jos ei ole mitään tekemistä ja kukaan ei käy katsomassa.. Uskoisin että jos omaiset auttavat niin kyllä selviää..
- ei hätää
Riippuu mihin kohtaan murtuma on tullut ja miten se on korjattu.
Todennäköisesti läheisellesi on laitettu lonkkaproteesi.Näin jos on hän on varmaankin jalkeilla jo muutaman päivän päästä ja selviää varmasti hyvin.Kunhan saa läheisiltä paljon apua ja tukea päivittäin.Todellakin tärkeintä joka tapauksessa on pitää mamma virkeänä eikä jättää sairaalaan lojumaan,silloin kuolee n.vuoden sisällä ja se on todellakin näin.
Muistakaa myös että kipua jatkuu vielä pitkään leikkauksen jälkeen.
Vanhukset ovat vastentahtoisia syömään kipulääkkeitä ja silloin kipu alkaa rajoittaa elämää ja murtaa mielialaa.
On tärkeää saada kipu hoidetuksi kunnolla niin menohalut eivät rajoitu kivun vuoksi,kuunnelkaa silti potilasta kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille!
Vaatikaa mammalle hyvää hoitoa ja sitten mamma mukaan ja paljon ilon aiheita ja ihmisiä ympärille.
Näillä konsteilla paranee!
P.S.Vastasin koska omaan paljon omakohtaista kokemusta asian tiimoilta. :)- Anonyymi
Vanha keskustelupalsta!
Jospa yritän "viritellä" uusia kirjoituksia.
Minä pääsin heti tapaturman jälkeisenä päivänä leikkaukseen.
Reisiluunpää murtui (kokonaan), joten se poistettin ja laitettiin puolitekonivel.
Kiinnitettiin luusementillä reisiluun sisälle.
Leikkaus oli 32.11.24. Sairaalassa ensin, vuodeosastolla viikon. Kotiudutetaan huomenna.
Nämä alkutiedot. Toivottavasti laitatte kommentteja miten pystyitte kotona rollaattorin kanssa olemaan. Tavallaan sillä on voinut heti astua, vaikkakin kävelemistä opeteltava.
Aika hyvin mennyt, mutta kuinka pian sitä uskaltaa kävellä "ilman käsiä"?
Onhan kotona sitten erilaista kävelyä, kuin näillä leveillä käytävillä. Ei ole sairaalasänkyäkään. Kauhulla ajattelen, kun yksin asun. Ikääkin yli 80v.
Kirjoitelkaa kuulumisia! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanha keskustelupalsta!
Jospa yritän "viritellä" uusia kirjoituksia.
Minä pääsin heti tapaturman jälkeisenä päivänä leikkaukseen.
Reisiluunpää murtui (kokonaan), joten se poistettin ja laitettiin puolitekonivel.
Kiinnitettiin luusementillä reisiluun sisälle.
Leikkaus oli 32.11.24. Sairaalassa ensin, vuodeosastolla viikon. Kotiudutetaan huomenna.
Nämä alkutiedot. Toivottavasti laitatte kommentteja miten pystyitte kotona rollaattorin kanssa olemaan. Tavallaan sillä on voinut heti astua, vaikkakin kävelemistä opeteltava.
Aika hyvin mennyt, mutta kuinka pian sitä uskaltaa kävellä "ilman käsiä"?
Onhan kotona sitten erilaista kävelyä, kuin näillä leveillä käytävillä. Ei ole sairaalasänkyäkään. Kauhulla ajattelen, kun yksin asun. Ikääkin yli 80v.
Kirjoitelkaa kuulumisia!,,, virjeitä, ainakin piti olla 2.11.24.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
,,, virjeitä, ainakin piti olla 2.11.24.
Olikin liian vanha keskustelupalsta, ei tullut vastauksia.
Jospa joku kirjoittaa, minulla tuli kolme kuukautta täyteen leikkauksesta.
On vielä tuo rollaattori, taximatkoilla riittänyt kyynärsauva. Kävelläkin yritän.
Nyt meni vähän "takapakkia", on jalat jotenkin heikot. Nyt niitä kuntoututetaan (olipa sana), jos vaikka vavistuvat. Oikea, leikatulla lonkalla on pystynyt nukkumaan.
Yksin pärjännyt, ruoka-ainekset ilattava verkkokaupasta.
Jos joku eksyisi lukemaan, kirjoitelkaa miten pärjäätte.
- Anonyymi
En ole edes kokeillut sauvoja. Mutta kerran lääkäri sanoi että pitäisi olla aina kaksi sauvaa, muuten tulee toispuoleinen ja kipeytyy.
Itse olen kyllä aina rollaattorin kannattaja. Se rauhoittaa liikkeitä. Nyt vanhempana ei ole syytä kiirehtiä. Toki se painaa kun ulkona työntää.
Kyllä se paranee, mutta pitää muistaa olla rauhallinen ja suosittelen rollaattoria, vaikka minulla ei ole mitään lääketieteellistä tietoa, vain mielipide.- Anonyymi
Mukava, sainkin 2005 alkaneen keskustelupalstan jatkumaan.
Tai yksi kirjoittanut, kun kurkkasin. Pariin muuhunkin olin kirjoittanut. Ihan sain Sinulta (joka kirjotti) vihjeen, kahden kyynärsauvan käytöstä.
Minulla tosiaan tuli takapakkia, vieläkin vaikea kävellä. Noissa kuntovälineissä tuntuu, ettei ole oikein voimaa jaloissa.
Tässä kyllä kävelen, mutta ei sillä ei paljoa metrejä kerry. Sitten rollaattorilla (on saanut olla vielä lainassa) kyllä "rullailen" tuossa keittiön ja makkarin väliä. Ulos en ole uskaltautunut, ei lumessa pitkästi mene.
Tuo kahden kepin kanssa kulkeminen onkin hyvä juttu. On naapurilta lainassa yksi, nyt pyydänkin sen toisenkin.
Oikea lonkka leikattu ja vas.kädessä keppi. On oikea käsi kipeä.
Kokelinkin sitä, huomasin, että pystyykin, säätää vaan lyhyemmäksi. Voi ollakin oikea jalka lyhyempi, papereissa luki: "Oikean lonkan lyhentyneen ja olevan ulkorotaatiossa".
Olikin kamala tilanne, kun olin huutanut tuskissani, kai nostivat paareille ja ambulanssin kyytiin.
Nyt jos ke aurinkoista, lainaan toistakin kyynäsauvaa ja lähden kävelylle. Hidasta ollut tämä toipuminen. Jollain sivulla 2011 vuosi joku kirjoittanut, ettei viidenkk jälkeenkään kunnossa. --sama täällä.
KIRJOITA VIELÄ KUULUMISIASI HELMIKUINEN! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mukava, sainkin 2005 alkaneen keskustelupalstan jatkumaan.
Tai yksi kirjoittanut, kun kurkkasin. Pariin muuhunkin olin kirjoittanut. Ihan sain Sinulta (joka kirjotti) vihjeen, kahden kyynärsauvan käytöstä.
Minulla tosiaan tuli takapakkia, vieläkin vaikea kävellä. Noissa kuntovälineissä tuntuu, ettei ole oikein voimaa jaloissa.
Tässä kyllä kävelen, mutta ei sillä ei paljoa metrejä kerry. Sitten rollaattorilla (on saanut olla vielä lainassa) kyllä "rullailen" tuossa keittiön ja makkarin väliä. Ulos en ole uskaltautunut, ei lumessa pitkästi mene.
Tuo kahden kepin kanssa kulkeminen onkin hyvä juttu. On naapurilta lainassa yksi, nyt pyydänkin sen toisenkin.
Oikea lonkka leikattu ja vas.kädessä keppi. On oikea käsi kipeä.
Kokelinkin sitä, huomasin, että pystyykin, säätää vaan lyhyemmäksi. Voi ollakin oikea jalka lyhyempi, papereissa luki: "Oikean lonkan lyhentyneen ja olevan ulkorotaatiossa".
Olikin kamala tilanne, kun olin huutanut tuskissani, kai nostivat paareille ja ambulanssin kyytiin.
Nyt jos ke aurinkoista, lainaan toistakin kyynäsauvaa ja lähden kävelylle. Hidasta ollut tämä toipuminen. Jollain sivulla 2011 vuosi joku kirjoittanut, ettei viidenkk jälkeenkään kunnossa. --sama täällä.
KIRJOITA VIELÄ KUULUMISIASI HELMIKUINEN!Kävelyvoimat paranevat kävelemällä! Joka päivä vähän kerrallaan, vähitellen pidempiä matkoja. Useimmat paranevat täysin muutamassa kuukaudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kävelyvoimat paranevat kävelemällä! Joka päivä vähän kerrallaan, vähitellen pidempiä matkoja. Useimmat paranevat täysin muutamassa kuukaudessa.
VOI KIITOS! Ihan oikein "tuttu" "helmikuinen", vastannut.
Ihan ansiostasi kävin lainaamassa (hissinaapuri) sen toisenkin kyynärsauvan. On kai ihan perus-sellainen.
Asetin vähän lyhyemmäksi sen, kun hoksasin oikeesti (sentin korkuisen vanhan Vepsäläisen esitteen kanssa),, että jalka lyhyempi.
Jollakin sivustolla kirjoittaneet parinkin sentin erosta.
Joka tapauksella lainasin ja lähdin kävelemään. Tuo katukin kuivana, näin aurink.pv. ,, no lähdin kokeilemaan, mitä sisällä muutaman askeleen jälkeen.
En oikein tiennyt miten mennä, alkuun lähdin tasajalkaa kepit.
En pitkälle päässyt, kun takaisin tultava. Sitten käännyttyä, lähti kepit vuoronperään.
Kai sitä kokeiltava sitten kauniina päivinä jatkossakin.
Ihan mukava jos kirjoitat omista kokemuksistakin vielä.
Ehkä hiljakkoin leikattu, oliko suunniteltu, ettei tapaturmaisesti. Ne ehkä paremmin paranevatkin.
Katselin aikoinaan -22 Nivelrikkojuttuja. Sitten se olikin selkä joka hankaloitti. Viimein siitä magneettikuvaus, ei niin paha, ei laitettu leikkausjonoon.
Varmaan olet nuorempi, kai myös nainen. Alkuun eksyttyäni tähän, kyseltiin miten mummo selviäisi. Taisin vuodeosastolla kirjoitella. Sen 22vrk sair.ollessa en nukkunut, kuin nelisen tuntia yössä. Viiden jälkeen ei toiveitakaan saada unta. Kotona vähän paremmin, kun sietänyt oik.kyljelläkin nukkua.
HYVÄÄ KEVÄTTÄ!
- Anonyymi
Riippuu potilaan kunnosta. Itseltäni leikattu lonkka ja vaihdettu uusi niin kyllä heti seuraavana pv noustiin ylös harjoittelemaan kävelyä ja käymään suihkussa ja wc asioilla. Yksi yö sairaalassa ja seuraavana pvä kotiin henkilöautossa. 12 pvä söin lääkkeitä enkä enää sitten tarvinnut. Silloin otettiin ompeleet myös pois. Kotona oli rollaattori ens alkuun apuna sekä laite jolla voi lattialta nostaa esim sukat ylös kun ei itse vielä taivu. Rappuset onnistui rauhallisesti hyvin. Melko nopeasti toivuin vaikka ikää oli jo75 v. Turhat jännittämiset pois kyllä sulta hyvin onnistuu kuten muiltakin. Tsemppiä ja hyvää kevättä. T. Kipinä
- Anonyymi
Kiitos "Kipinä"!
Kyllä minäkin heti seuraavana päivänä nousin ylös ja alkuun sillä korkealla kävelytuella kävelyä. Sitten parit nuoret fysioterapeuttipojat kävelyttivät monena päivänä ja neuvoivat vuoteella tehtävät liikkeet.
Luen aina uudelleen noita pitkiäkin keskustelusivuja (olipa vaikea löytää tämä nyt) . Ihmettelen yhden kokemuksia, että vältettävä 6vko liikettä, jossa lähellä napaa polvi.
Minulle neuvottiin heti alkuun, selällään nostetaan polvet koukkuun, stten liutetaan kipeä lonkkaa välillä suoraksi. Johan siinä ihan lähellä polvi on napaa. Sen jälkeen jalkaterät yhdessä, levitetään polvia. Sitä liikettä olen vieläkin tehnyt. Kai alkuun ei niin hyvin.
Tällaiset ohjeen TAYS'issa. Leikattiin Acutassa.
Kaikki muu jäi mukavana mielessä, paiti yhden hoitajan veteleminen sillä lakanalla.
Alkoi sillä, että yöksi (aamulla leikkaus), veti mukamas hyvin lakanan. Ei ollut hyvä asento.
Leikkaussalissa pyysin laittamaan tyynyt hyvin, "ettei minun tarvi heti valittaa osastolla". Hyvin pitkät käytävät meni, ehdin huoneessa kivuttomana olla, ehkä viitisen minsaa, niin eikö tämä kiskonut yksin lakanan pääpuolesta. Tuskat tulivat välittömästi. ( niin aikaisemmin veteli kaksin, ei ollenkaan pienesti, vai olivatko totuneen yli 50kg painaviin?)
Tämän pitkän jutun lukemiseen ei kannata tehdä, rullata vaan läpi. Ehkei nämä niin kiinnosta lukea. Omalla paikkakunnan vuodeosastolla ei jäänyt ikäviä muistoja. Sain viimein pojan viemään joulutervehdyksen ja kiitokset kortin kera. Tarkoitus oli Amaryllis ja valkoinen Tulilatva. Loppujen lopuksi en tiedä mitä vei, vai veikö suklaata.
Olisi to se lääkäri, vähän tähänkin liittyen, toine juttu, joka paheni liikkumattomana. Sitten piti vetää ylhäältä hammas, kai oli tulehtunut. EI HYVÄ Tekonivelen kanssa. Onneksi laitettiin Molaris kuitusiltahammas. Nämä alkuvuodesta.
Mukava,pääsen tästä vielä lukemaan kokemuksiasi tekonivelistä.
- Anonyymi
Tottakai 69-vuotias nainen toipuu lonkkamurtumasta! Miksei toipuisi? Eikä siihen tarvita edes omaisten apua. Paljon vanhemmatkin toipuvat muutamassa viikossa, kunhan vain eivät jää petin pohjalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1401757
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir265878- 34789
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.65667Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik29651Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta5644Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44641Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse48626- 43600
Mun veikkaus
On se, että jos/kun tavataan ja aletaan juttelemaan, tajutaan, että ollaan jotain muuta kuin kuviteltiin. Ja kupla puhke53592