onko kannatavaa, esim, ohran viljelyyn verrattuna.
kuminanviljely
4
166
Vastaukset
- lopetinkuminanviljelyn
Riippuu ihan siitä, että millaisen sopimuksen saat kuminasta. Ei mikään erityinen kasvi viljeltäväksi, rikkakasvien torjunta aika haasteellinen, saunakukka varsinkin. Pääsee puimaan ensimmäisenä, joten kuivauskustannus ha kohti tosi maltillinen, kun satoa tulee kuitenkin aika vähän.
- Maustekasvi
Eikö kuminalla pitäny olla kova menkki euroopassa, lääketeollisuudessa tai vastaavassa oli kuminasta kova pula.
Vai onko se sitten jo vanhentunutta tietoa. - piljelijä
Viljassa siemenkustannus 103 €/ha/v, kuminalla 20 €/ha/v.
viljasta saa 120-150 €/tonni myydessä, suomen keskisadot 2500 kg. kuminan keskisato 1200 kg/ha ja siitä saa n. 900-1150 €/tn- fsaah
Kuminan tulos pitää laskea useammalta vuodelta.
Vaikein kohta kuminan kannattavuuden arvioinnissa on sen esikasviarvon laskeminen. Paljonko seuraavat kasvit hyötyvät kuminasta, erityisesti jos vaihtoehtona on vilja-lumi-vilja-tyyppinen "viljelykierto".
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774652- 1801957
- 1241630
- 1341202
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161121- 351056
- 78953
- 52926
Hyvää huomenta!
Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as78882- 4848