Aurinko on tähti, mutta kuu on kuu.

MITATAALLATAPAHTU

Miksi maan kuulla ei ole nimeä? On vain kuu. Yleisnimi kaikille planeettojen kiertolaisille. Muut kuut ovat nimettyjä. Maan kuu on vai kuu.

33

597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimi voisi olla ihan hyvin vaikka Geminus

      • kuu.loittonee.hitaasti

        Onhan kuulla se Luna. Liekö latinaa?


    • Luulen_vain

      Maan kuu on ollut ihmisen tiedossa kymmeniä tuhansia vuosia aiemmin ennen kuin tiedettiin, että muillakin planeetoilla on kiertolaisia. Ehkäpä siksi siitä on tullut planeetan kiertolaisen yleisnimi.

      • Juuri näin. Galaksissamme on muitakin aurinkokuntia planeettoineen kiertämässä omaa aurinkoaan, jonka me parhaassakin tapauksessa näemme täältä vain tähtenä.

        Oman aurinkokuntamme planeettoja nimitettiin ennen kiertotähdiksi, ennenkuin todettiin niiden olevan oman aurinkomme kiertolaisia ilman omaa valonlähdettä.

        Minkä tahansa planeetan kiertolaista kutsutaan myös satelliitiksi, vaikka nykyään yleensä ymmärretään satelliitilla tarkoitettavan keinotekoista kiertolaista. Sellainen oli vanhalta nimeltään tekokuu...


    • Marx2

      Luna on latinaksi kuu, mutta ei varsinaisesti kuun nimi. Kuu on vain latinaksi Luna.

    • hmvb

      Maapallon kuun nimi on Kuu. Yksinkertaista.

    • Emmentalpolar

      Typerää. Sama kuin planeettamme nimi olisi planeetta. Miksi kkuta ei nimetä niin kuin nimetään kaikki muutkin. Lienee ainoa taivankappale mitä ei lole nimetty-

      • Eihän aurinkoakaan olla erikseen nimetty, kun senkin on ajateltu olevan ainutlaatuinen maailmankaikkeudessa.

        Entäs Maa? Maata ne muutkin planeetat ovat, elleivät ole kaasujättiläisiä.


    • Aurinkojumala1

      Julistan sitten täsä lähtien kaikki tähdet auringoiksi

      • Kaikki paljain silmin yötaivaalla näkyvät tähdet ovat aurinkoja, ja Aurinko on eräs tähti.


      • KvantAivot
        Kollimaattori kirjoitti:

        Kaikki paljain silmin yötaivaalla näkyvät tähdet ovat aurinkoja, ja Aurinko on eräs tähti.

        Aurinko ja tähti ovat ihan eri asioita, Saara Aalto on tähdenlento ja Stalin oli Aurinko. Obama on tähti jolla valo ei paista joten se on Black Star, vähän tieteellisyyttä kehiin ettei ihan mene käsitteet sekaisin.


    • Paljaatöögat

      Kaukoputkilla näkyvätkö ei ole?

    • Kalju_Pitkätukka

      Niin Maan kuun nimi on Kuu.

      Eli jos Kuu kirjotetaan isolla, se on meidän Kuumme, jos taas kuu kirjoitetaan pienellä, se on kuu yleensä.

    • NAURAAAAAAA

      Paskan marjat. Ei todellakaan ole nääin asian laita-.

    • r0lle

      Maan kuun nimi on Kuu isolla k.lla. Muiden planeettojen kuut on kuita pienellä k.lla ja niillä on eri erisnimi. Esim. Maalla on Kuu, Marsilla Phobos ja Deimos.

    • niinpänii

      käytännössä se johtuu jokaisen tulkinnasta/käsityksestä sanalle..sama kun sanois miksi gravitaatiota sanotaan painovoimaksi eikä veto voimaksi..heheh

      • kjlklkjlklkjl

        Ei johdu. Jos tekstissä on Kuu isolla, niin siinä viitataan aina maan kiertolaiseen.
        Periaatteessa sama kuin jos fysiikan tekstissä puhutaan valonnopeudesta, se tarkoittaa aina luonnonvakiota c eli valon nopeutta tyhjiössä ja jos puhutaan valon nopeudesta erikseen kirjoitettuna, se tarkoittaa valon nopeutta väliaineessa.

        Jos edes perusterminologia ei ole tuttu, niin kannattaisi ehkä käväistä kotipaikkakuntasi kirjastossa ja pari alan kirjaa luettuasi tulla kommentoimaan.


      • niinpänii
        kjlklkjlklkjl kirjoitti:

        Ei johdu. Jos tekstissä on Kuu isolla, niin siinä viitataan aina maan kiertolaiseen.
        Periaatteessa sama kuin jos fysiikan tekstissä puhutaan valonnopeudesta, se tarkoittaa aina luonnonvakiota c eli valon nopeutta tyhjiössä ja jos puhutaan valon nopeudesta erikseen kirjoitettuna, se tarkoittaa valon nopeutta väliaineessa.

        Jos edes perusterminologia ei ole tuttu, niin kannattaisi ehkä käväistä kotipaikkakuntasi kirjastossa ja pari alan kirjaa luettuasi tulla kommentoimaan.

        miten ilmaset sen kuun verbaalisesti?


      • Yleensä asiayhteys kertoo ja ainahan voi varmistaa tarkoituksen kysymällä. Onhan tällaisia "kaksimielisyyksiä" paljonkin. Miten esimerkiksi erotetaan puheessa toisistaan henkilö, jonka sukunimi on Saari vaikka jostakin meren saaresta? Eikö siinä synny hirveitä väärinkäsityksiä?


      • niinpänii
        pähkäilijä kirjoitti:

        Yleensä asiayhteys kertoo ja ainahan voi varmistaa tarkoituksen kysymällä. Onhan tällaisia "kaksimielisyyksiä" paljonkin. Miten esimerkiksi erotetaan puheessa toisistaan henkilö, jonka sukunimi on Saari vaikka jostakin meren saaresta? Eikö siinä synny hirveitä väärinkäsityksiä?

        onkohan se käytännössä noinkaan?niiku sanoin ni se on täysin kiinni siitä miten kukaki ymmärtää/tietää sanan...niiku esim sana kuu.jos meet sanomaa jollekki esim että "asteroidi on osunut kuuhun" ni miten luulet että ihmiset käsittää sen?


      • Aina yksinkertaisesti kuusta puhuttaessa ensiksi oletetaan, että kyseessä on läheisin, "oma" kuu. Jos kyseessä onkin muu kuu, on tietysti sanottava sen nimi ja/tai ko. planeetan nimi. Tai jos korostetaan vain konteen yleistä luonnetta, sanotaan, että "asteroidi törmäsi erääseen/yhteen kuuhun".


      • niiipänii

        et taia oikein ymmärtää tai haluu ymmärtää..eli kun näät asian noin,ni käytännössä ajattelet et valtaosa nykypäivän väestöstä ylipäätäsä tietää että muilla planeetoilla on kuita?oikeesti?vieläkö pitää sanoa et käsitys/ymmärrys?


      • niiipäniii
        kjlklkjlklkjl kirjoitti:

        Ei johdu. Jos tekstissä on Kuu isolla, niin siinä viitataan aina maan kiertolaiseen.
        Periaatteessa sama kuin jos fysiikan tekstissä puhutaan valonnopeudesta, se tarkoittaa aina luonnonvakiota c eli valon nopeutta tyhjiössä ja jos puhutaan valon nopeudesta erikseen kirjoitettuna, se tarkoittaa valon nopeutta väliaineessa.

        Jos edes perusterminologia ei ole tuttu, niin kannattaisi ehkä käväistä kotipaikkakuntasi kirjastossa ja pari alan kirjaa luettuasi tulla kommentoimaan.

        en käyny siellä kirjastossa....ja "osaan vaihtaa sen polttimen lamppuu"..toisin ku näköjää sinä.


      • kljhkjhkhjk
        niiipäniii kirjoitti:

        en käyny siellä kirjastossa....ja "osaan vaihtaa sen polttimen lamppuu"..toisin ku näköjää sinä.

        No epäiletkö, ettei valtaosa suomalaisista tietäisi muillakin planeetoilla olevan kuita. Tietää aivan varmasti.


    • kuukuummekuusi

      eikö ole aivan sama kirjoitetaanko jokin sana isolla vai pienellä alkukirjaimella jokainen kuitenkin ymmärtää asian eikä se jää kiinni siitä onko alkukirjain iso vai pieni voihan sitä pienen alkukirjaimenkin kokoa muuttaa sen voi lihavoida ja fonttikokoa muuttaa niin että pieni alkukirjain on kooltaan suurempi kuin iso alkukirjain onko nyt joku joka ei ymmärrä tätä kirjoittamaani tekstiä vaikka jätin pis myös pilkut ja pisteet ja tuosta pois sanasta jäi o-kirjainkin pois ja jotta ei mene liian vaikeaksi niin lisään sen tähän loppuu o

      • Suomen kieliopin mukaan erisnimet tulee kirjoittaa isolla. Lisäksi Kuun kohdalla se määrittää kohteen tarkemmin.
        Hiihtokengän yleisnimikkeeksi tuli jossain vaiheessa mono, mutta Mono olivain yksi hiihtokengän markkinimi, joka tulee kirjoitta isolla.


      • kuukuummekuusi
        agnoskepo kirjoitti:

        Suomen kieliopin mukaan erisnimet tulee kirjoittaa isolla. Lisäksi Kuun kohdalla se määrittää kohteen tarkemmin.
        Hiihtokengän yleisnimikkeeksi tuli jossain vaiheessa mono, mutta Mono olivain yksi hiihtokengän markkinimi, joka tulee kirjoitta isolla.

        kuinka tarkasti kuu täytyy määrittää ennen kuin sinä sen tajuat? siis kuu, kuu, se mollukka tuolla taivalla, kuu haloo siis kuu, ymmärrätkö kuu kuu kuu kuuuuu.

        maailmassa muuttuu paljon asioita jatkuvasti, jotain jää pois ja jotain tulee tilalle ja sama on kieliopin kanssa, uusia sanojakin tulee joten aivan sama jos kirjoitetaan erisnimet pienellä alkukirjaimella niin silti maailma pyörii eikä siitä tule katastrofia.

        nykyäänhän ei enää käytetä sanaa mono hiihtokengästä joten se siitä.


      • Voi vaikka pieni alkukirjain se olla itselleen kirjoittajalle esimerkiksi työnhaussa tai pääsykokeissa katastrofi. Monessa paikassa kun vaaditaan huoliteltua kieltä, varsinkin jos tuotos menee julkisuuteen. Jopa ihmissuhteissa kielenkäyttö voi vaikuttaa, sillä osaksi sen perusteella myös tiedostamattomasti päätellään, millainen tuo persoona on ja onko siis aihetta olla hänen kanssaan läheisissä tekemisissä.
        On siis hyvä osata viestiä kummastelua herättämättä erilaisissa ympäristöissä ja piireissä, myös siellä yhteiskunnan vaativammissa kerroksissa. Tällaiset palstat ovat viimeksimainitussa hyvä harjoituskenttä. Arkikieltähän aina voi käyttää normaalielämässä.

        Yleisemminkin väärinkäsitysten mahdollisuus kasvaa, jos jokainen viestii omalla tavallaan. Kielen säännöt ja suositukset ova lähinnä tätä varten. Jos taas kieli muuttuu kovin nopeasti, käyvät vanhemmat tuotokset pian vaikeasti tai väärin käsitettäviksi.


      • ÄidinkielenOpettelusta
        pähkäilijä kirjoitti:

        Voi vaikka pieni alkukirjain se olla itselleen kirjoittajalle esimerkiksi työnhaussa tai pääsykokeissa katastrofi. Monessa paikassa kun vaaditaan huoliteltua kieltä, varsinkin jos tuotos menee julkisuuteen. Jopa ihmissuhteissa kielenkäyttö voi vaikuttaa, sillä osaksi sen perusteella myös tiedostamattomasti päätellään, millainen tuo persoona on ja onko siis aihetta olla hänen kanssaan läheisissä tekemisissä.
        On siis hyvä osata viestiä kummastelua herättämättä erilaisissa ympäristöissä ja piireissä, myös siellä yhteiskunnan vaativammissa kerroksissa. Tällaiset palstat ovat viimeksimainitussa hyvä harjoituskenttä. Arkikieltähän aina voi käyttää normaalielämässä.

        Yleisemminkin väärinkäsitysten mahdollisuus kasvaa, jos jokainen viestii omalla tavallaan. Kielen säännöt ja suositukset ova lähinnä tätä varten. Jos taas kieli muuttuu kovin nopeasti, käyvät vanhemmat tuotokset pian vaikeasti tai väärin käsitettäviksi.

        Oman äidinkielensä hallitseminen antaa myös kuvan ihmisen yleisestä sivistystasosta. Kielioppivirheitä vilisevä huonosti jäsennelty kommentti antaa negatiivisen vaikutelman kirjoittajan ajattelusta ja tällöin varsinainen asiakin voi jäädä vaille sen ansaitsemaa huomiota.
        Pidemmälle kouluttautuneet ihmiset joutuvat pakostakin hiomaan myös kirjallista ilmaisuaan. Gradun yhteydessä on nykyään ainakin joillain laitoksilla (ellei peräti kaikilla) kypsyyskoe, jolla mitataan opiskelijan kykyä tuottaa järkevää tekstiä. Sekään kun ei ole edes korkeakouluopiskelijoilla nykyään itsestään selvää. Tekstiviestitys ja muu sellainen kommunikointi alkaa ohjata liikaa ja huonoon suuntaan kirjallista harjaantumista.
        Liikaa kelvottomia kanditason esseitä lukeneena ;-)


    • M_in_a_box

      Mielensäpahoittaja vaan yrittäää sopeutua. Tai voihan hän tehdä aloitteen nimenmuutoksesta, mutta pelkkä maistraatti ei välttis riitä siihen.

    • k_h

      Parempi kysymys olisi ollut "Miksi tähti jota maa kiertää on Aurinko mutta maata kiertävä kuu on Kuu.

    • Aloittajaaa

      Mitä väliä sillä on miten kysymyksen muotoilee. Kyse oli nimestä, ei kiertoratojen kertauksesta.

      • niiipänii

        nimen omaa...noi "oppineet pätiät" haluu vaa tuntea paremmuutta ,mutta ei näköjää osaa suhteellistaa sitä tähän käytännön elämää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe