Olen ostamassa kuolinpesän taloa

Pelimies26cm

Terve!
Olen ostamamassa kuolinpesältä taloa, jossa olen osakkaana. Rahat löytyisi jo säästöistä, mutta miten tässä tilanteessa pitäisi oikein toimia, että saisin talon "omiin nimiini"?

Kyseessä on isäni vanha ränsistynyt omakotitalo, johon en ole muuttamassa. Yhden sisaruksen rahapulaa käytin hieman hyväkseni, ja ostin käteisellä hänen osuutensa talosta.
Mutta meneeköhän tuommoinen kauppa mitenkään läpi kun kaupasta on tehty vain tori.fi tulostettu kauppakirja?

15

598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paperiapaperia

      Eikös siitä pidä tehdä lainhuuto, verottaja haluaa tiedot (mikäli omistustontti) kenelle lähettää kiinteistöverot maksettavaksi seuraavan kerran. Muistaakseni 6 kk on aikaa hakea kun kauppakirja on tehty. Tutkipas esim maanmittauslaitoksen sivuja tai kunnaltakin saa tietoja, missä talosi sijaitsee.

    • suitsaittii

      Niin ja perillisten valtakirjat tietysti jotta on lupa vaihtaa omistajaa!

    • Pelimies26cm

      Tämä selvä!

    • 8475847

      Jos on tarkoitus ostaa jakamattomasta kuolinpesästä osuuksia, se onnistuu tori.fi irtaimen kauppakirjapohjalla, mutta jos on jo jaettu osuuksiin, pitää tehdä kiinteistön kauppana ja vaatii silloin kaupanvahvistajan, eikä nähdäkseni tori.fi:ssä sellaista ollut.

    • Pelimies26cm

      Mitä tuo jakamaton kuolinpesä käytännössä tarkoittaa? Perunkirjoitukset on luonnollisesti tehty, mutta vainajan varoja tai mitään muuta ei jaeta ennen kuin tuo tila on myyty ja juoksevat kulut saatu pois. Ainoastaan kaksi isältä jäänyttä autoa on myyty pois.

      • 8475847

        Kysäisepä maanmittauslaitokselta, että mitä papereita vaativat kun lunastaa muilta kuolinpesän osakkailta omakotitalon osuudet.
        Siellä näyttää olevan myös verkkopalvelu kiinteistön kauppaan, mutta se ei taida käydä tähän.

        http://www.maanmittauslaitos.fi/kiinteistot/kiinteistokauppa-kirjaamisasiat/kiinteiston-omistuksen-muuttuminen

        Siinä mielessä hyvä kysymys tuo jakamattoman kuolinpesän eroaminen jaetusta, että jos ei ole tehty jakokirjaa ja osakkaat myyvät irtaimen kauppakirjalla osuutensa kiinteistöön yhdelle osakkaista tai vaihtoehtoisesti myyvät osuutensa kiinteistön kauppakirjalla. niin onko kauppa molemmissa tapauksissa yhtälailla pätevä ja mikä merkitys sillä on myyjälle ja ostajalle esimerkiksi verotuksellisesti tai myyjän vastuun kannalta.


      • 8475847
        8475847 kirjoitti:

        Kysäisepä maanmittauslaitokselta, että mitä papereita vaativat kun lunastaa muilta kuolinpesän osakkailta omakotitalon osuudet.
        Siellä näyttää olevan myös verkkopalvelu kiinteistön kauppaan, mutta se ei taida käydä tähän.

        http://www.maanmittauslaitos.fi/kiinteistot/kiinteistokauppa-kirjaamisasiat/kiinteiston-omistuksen-muuttuminen

        Siinä mielessä hyvä kysymys tuo jakamattoman kuolinpesän eroaminen jaetusta, että jos ei ole tehty jakokirjaa ja osakkaat myyvät irtaimen kauppakirjalla osuutensa kiinteistöön yhdelle osakkaista tai vaihtoehtoisesti myyvät osuutensa kiinteistön kauppakirjalla. niin onko kauppa molemmissa tapauksissa yhtälailla pätevä ja mikä merkitys sillä on myyjälle ja ostajalle esimerkiksi verotuksellisesti tai myyjän vastuun kannalta.

        Näin on maanmittauslaitoksen kaupanvahvistajan ohjeessa sanottu:
        "Osituksesta tai perinnönjaosta ei sen sijaan kaupanvahvistusta tarvita. Näissä tapauksissa kaupanvahvistusta ei tarvita edes silloin, kun sopimuksen osapuoli käyttää pesän ulkopuolisia varoja kiinteistön lunastamiseen. Sen sijaan osituksen ja perinnönjaon muotovaatimuksiin kuuluu kaksi esteetöntä todistajaa. Kaupanvahvistaja voi toimia todistajana, mutta hänen lisäkseen tarvitaan myös toinen todistaja. "

        Joten vaikuttaa siltä, että se irtaimen kauppakirjapohja kelpaisi siihen osakkailta lunastukseen jakamattomasta kuolinpesästä jotta voi hakea lainhuudon nimiinsä, mutta tarvitaan kaksi esteetöntä todistajaa.


      • 8475847 kirjoitti:

        Kysäisepä maanmittauslaitokselta, että mitä papereita vaativat kun lunastaa muilta kuolinpesän osakkailta omakotitalon osuudet.
        Siellä näyttää olevan myös verkkopalvelu kiinteistön kauppaan, mutta se ei taida käydä tähän.

        http://www.maanmittauslaitos.fi/kiinteistot/kiinteistokauppa-kirjaamisasiat/kiinteiston-omistuksen-muuttuminen

        Siinä mielessä hyvä kysymys tuo jakamattoman kuolinpesän eroaminen jaetusta, että jos ei ole tehty jakokirjaa ja osakkaat myyvät irtaimen kauppakirjalla osuutensa kiinteistöön yhdelle osakkaista tai vaihtoehtoisesti myyvät osuutensa kiinteistön kauppakirjalla. niin onko kauppa molemmissa tapauksissa yhtälailla pätevä ja mikä merkitys sillä on myyjälle ja ostajalle esimerkiksi verotuksellisesti tai myyjän vastuun kannalta.

        Yksi muistettava asia on se, että pesän ulkopuolisilla varoilla lunastettaessa kyseisestä rahamäärästä menee normaali 4 % varainsiirtovero. Mitään kauppaakaan ei voi tehdä toisen kuolinpesän osakkaan kanssa, koska jokaisella oikeudenomistajalla on yhtälainen oikeus kaikkiin pesän varoihin. Eli pesänjaon yhteydessä jakokirjaan sitten kirjataan kiinteistön lunastaneen oikeudenomistajan omistusoikeus kyseiseen kiinteistöön ja sen saamiseen maksettu pesänvarojen ulkopuolelta maksettu rahamäärä. Sen jälkeen vain varainsiirtoveron maksu ulkopuolisten varojen osalta ja lainhuutohakemus liitteineen vetämään. Ei ole yhtään vaikeaa ja jos tuntuu vaikealta, niin rahaa vastaan saa ammattilaisen neuvojakin.

        P.S. Ei ole olemassa jaettua ja jakamotanta kuolinpesää, kuolinpesä kun lakkaa olemasta jaon kautta. Osittain jaettuja kuolipesiä voi olla olemassa.


      • 8475847
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Yksi muistettava asia on se, että pesän ulkopuolisilla varoilla lunastettaessa kyseisestä rahamäärästä menee normaali 4 % varainsiirtovero. Mitään kauppaakaan ei voi tehdä toisen kuolinpesän osakkaan kanssa, koska jokaisella oikeudenomistajalla on yhtälainen oikeus kaikkiin pesän varoihin. Eli pesänjaon yhteydessä jakokirjaan sitten kirjataan kiinteistön lunastaneen oikeudenomistajan omistusoikeus kyseiseen kiinteistöön ja sen saamiseen maksettu pesänvarojen ulkopuolelta maksettu rahamäärä. Sen jälkeen vain varainsiirtoveron maksu ulkopuolisten varojen osalta ja lainhuutohakemus liitteineen vetämään. Ei ole yhtään vaikeaa ja jos tuntuu vaikealta, niin rahaa vastaan saa ammattilaisen neuvojakin.

        P.S. Ei ole olemassa jaettua ja jakamotanta kuolinpesää, kuolinpesä kun lakkaa olemasta jaon kautta. Osittain jaettuja kuolipesiä voi olla olemassa.

        "Mitään kauppaakaan ei voi tehdä toisen kuolinpesän osakkaan kanssa, koska jokaisella oikeudenomistajalla on yhtälainen oikeus kaikkiin pesän varoihin."

        Mitä yrität sanoa tuolla.
        Jos kaikki pesän osakkaat ovat yksimielisiä siitä, että yksi osakkaista lunastaa muiden osuudet kiinteistöön ja maksaa sen säästöillään, siihen mitään estettä ole. Ne rahavarat jotka siitä kaupasta kertyvät, jaetaan niiden osuutensa myyneiden kesken jakokirjalla, ja johon sitten tarvitaan ne kaksi todistajaa, mutta ei kaupanvahvistajaa.


    • KauanSitten

      Meillä oli aikoinaan samanlainen tilanne, jossa kuolinpesässä oli kolme osakasta ja kuolinpesän kiinteä omaisuus oli jakamatta eli vähäarvoinen talo ja auto.
      Kiinteä omaisuus jaettiin, että yksi osakas otti auton, toinen osakas otti talon.
      Koska talo oli arvokkain, niin talon ottanut hyvitti rahana sovitun summan osakkaalle, joka ei saanut autoa tai taloa.

      • meniköhänoikein

        Jos talo kerran oli arvokkaampi kuin auto, niin olisihan sen auton saaneenkin pitänyt vielä hieman fyrkkaa saada siihen auton päälle.


    • ghhghvj

      Laittakaa julkiseen myyntiin oikotielle tai toriin, ilman välittäjää.
      Välittäjä ei tuo mitään lisäarvoa.
      Sieltä sitten voi talon ostaa tämän ketjun aloittaja ostaa.
      Selkein ratkaisu.
      Saattaa ostaa joku muukin.

      • "Välittäjä ei tuo mitään lisäarvoa."

        No ei se tuo, paitsi tutkitusti sellaisen 10 % hinnan nousun myyjälle.

        Mutta "säästäväsillä" on sitten varaa jakaa rahaa muille :D


      • HuijariVälittäjät

        Aivan!Välittäjällä ei tee mitään kaupoissa välistävetämässä!


    • VälittäjätUlos

      Välittäjää taas vituttaa kun ei päässyt hyötymään toisen omaisuudesta....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe