perikunnan piti uudistaa kiuas yhteiseen taloon.

lämpöäkaikille

Laskussa on vain yhden osakkaan nimi vaikka kaikki maksavat hänelle osan laskusta. Kenen omaisuutta se on?
Talo on yhteisomistuksessa ja yhteisessä käytössä.

18

500

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meikämiekkonen

Entäs kun pariskunnasta toinen tilaa kiukaan ja laskussa on vain tilaajan nimi, mutta kiuas maksetaan puoliksi ja laitetaan yhteisesti omistetun asunnon saunaan? Molemmat saunovat suunnilleen yhtä paljon.

• ainaongelmiakp

Hei.Yleensä jos ostetaan kuolinpesään jotain niin laskussa pitäisi olla maininta siitä.Eli Matti Meikäläisen kuolinpesä ja lasku maksetaan kuolinpesän tililtä.Mutta en tiedä onko teidän tapauksessa enää kuolinpesän tiliä?kun sanoit että jokainen maksoi osuutensa tälle joka ostoksen teki,teidän olisi kuitti tai jokin paperi kannatanut kirjoittaa siitä ettei jälkeenpäin tule epäselvyyttä.

• perikuntaomistaa

Ja ketähän yleensä kiinnostaa parin sadan euron kiukaan omistus?
        Kannattaa varmaan palkata asianajaja selvittämään asiaa

• vaitaivaitai
        perikuntaomistaa kirjoitti:

Ja ketähän yleensä kiinnostaa parin sadan euron kiukaan omistus?
        Kannattaa varmaan palkata asianajaja selvittämään asiaa

Mun kiuas ainakin maksoi lähemmäs tonnin.
        Tietysti jos on pienenpieni sauna.....

• Mökkeilijä-dd
        vaitaivaitai kirjoitti:

Mun kiuas ainakin maksoi lähemmäs tonnin.
        Tietysti jos on pienenpieni sauna.....

Minun takkani mökille maksoi pimeästi maksettuna 2000 € eikä muut sisarukseni perikunnassa suostuneet siitä mitään maksamaan.
        Muut eivät käytä ko. mökkiä lainkaan. Enpä isommin valita tästä.
        Itse olin vielä muurarin apulaisena ja sitä ennen purin vanhan huonon takan pois.

• 5986598

Kiuas on yhteistä omaisuutta, koska kaikki osakkaat ovat osallistuneet sen maksamiseen ja se ostajaosakas on näin ollen toiminut vain asiamiehenä. Siinä pitäisi olla mitään ogelmaa.

• kehvelivei

Olen kyllä samaa mieltä, mutta päivän ratoksi heitän että nimellä oleva lasku on alkajaisiksi vahva todiste irtaimen esineistön omistuksesta.
        Kun näitä yhden osakkaan käteen maksaneita osakkaita on vähintään kaksi niin heidän yhtäpitävän todistelun uskon riittävän oikeudelle ratkaisemaan kiukaan olevan yhteisomistuksessa.

• katkera-pala

Ei se maksaminen ratkaise kiukaan omistusta. Kaupassa omistajaksi tulee se tai ne, joiden lukuun kauppa on tehty. Kun kauppa on tehty kuolinpesän lukuun, on omistajina kuolinpesän osakkaat yhteisesti. Näin, vaikka kiukaan olisikin maksanut yksi henkilö ja vain hän. Mitäs maksoi.

Tällaiselle toisen puolesta maksajalle syntyy oikeus saada perusteettoman edun palautusta muilta eli näiltä kiukaan omistajilta.

• lämpöäkaikille

oli sovittu, että yhteinen kiuas poistetaan ja ostetaan uusi. Uuden kiukaan laskussa on kuitenkin vain yhden nimi ja hän oli sen maksanut. Miksi ei osta kaikkien nimiin?
        Pyytää kuitenkin maksua, se on normaalia. Jos on kuitenkin junaillut kiukaan yksityisomistukeensa, tilaamalla vain itselleen, narsistinen manipuloija.

• löylynlyömää
        lämpöäkaikille kirjoitti:

oli sovittu, että yhteinen kiuas poistetaan ja ostetaan uusi. Uuden kiukaan laskussa on kuitenkin vain yhden nimi ja hän oli sen maksanut. Miksi ei osta kaikkien nimiin?
        Pyytää kuitenkin maksua, se on normaalia. Jos on kuitenkin junaillut kiukaan yksityisomistukeensa, tilaamalla vain itselleen, narsistinen manipuloija.

Ei kai tuosta nyt tarvitse tehdä vaikeampaa kuin on, yksi ainoa kiuas!
        Kai laitoitte kaikki tilisiirtoihin, kun maksoitte ostajalle, että kyseisen osakkaan (=kyseisen tilin omistaja) suoritus kuolinpesän kiukaasta?
        Voitte laittaa myös kaikille sähköpostia asiasta (että nyt on sitten yhteinen kiuas kaikkien osalta yhdessä hankittu ja maksettu) ja jättää sähköpostit arkistoon todisteeksi.

Ihan tuntuu, että tämän täytyy olla trolli.........

• kehvelivei kirjoitti:

Olen kyllä samaa mieltä, mutta päivän ratoksi heitän että nimellä oleva lasku on alkajaisiksi vahva todiste irtaimen esineistön omistuksesta.
        Kun näitä yhden osakkaan käteen maksaneita osakkaita on vähintään kaksi niin heidän yhtäpitävän todistelun uskon riittävän oikeudelle ratkaisemaan kiukaan olevan yhteisomistuksessa.

Miten se kiuas irtaimistoa olisi. Eiköhän se kuulu kiinteistöön. Kiukaan saa jo reilulla satasella sähkösaunaan, mutta puukiukaasta voi joutua pulittamaan lähes tonnin.

• 88989
        lämpöäkaikille kirjoitti:

Kyllä te ihmiset osaatte kehitellä ongelmia tyhjästä!

"Uuden kiukaan laskussa on kuitenkin vain yhden nimi ja hän oli sen maksanut. Miksi ei osta kaikkien nimiin?"

Jos kuolinpesässä on vaikkapa 10 osakasta, niin onpa todella näppärää alkaa tehdä jotain kiuaskauppaa kaikkien nimissä!

Tämän tyyppistä problematiikkaa on syytä miettiä lähinnä kiinteistön tai asunnon ostamisen yhteydessä. Mutta taistelevat Virtaset nyt haluavat tietty taistella ihan kaikesta.

• lämpöäkaikille

Olen itsekin miettinyt , kuuluuko kiuas kiinteistöön. Laskussa on vain yhden nimi.
      Toisaalta riitaa tulee, kun ei voi luottaa siihen, että toimitaan sovitun mukaisesti.
      Ostaessa tulisi miettiä.. totta, mutta manipuloiva narsisti paljastuu yleensä yllättäen

• sykopaatti

"manipuloiva narsisti"

Mikähän manipuloiva psykopaatti lienet itse? Näyt kuuluvan niihin, jotka leimaavat lähimmäisiään milloin mitenkin, näennäispsykologin pätevyydellä ja itse keksaistuilla diagnooseilla. Että sillekin, joka muiden puolesta on toiminut kiuasasiassa, pitää keksiä salattuja tarkoitusperiä, viittaa sinussa hyvinkin paranoiaan.

• Olen_asioinut

ihan oikean narsistin kanssa.
      Hänelle oli myrkkyä kirjata asioita tarkalleen siten kuin ne oli tapahtuneet.
      Hän halusi aina ja kaikki jotenkin epämääräisesti, siten että jalkeenpäin pystyi vääntämään asian eriksi.
      Esim. valtakirjat, hän halusi aina avoimen valtakirjan ja suutui kun oli yksilöity valtakirja.
      Kiinteistökaupassa suuttui kun vaadittiin suoritus ennen kauppakirjan allekirjoitusta jne.

Aloittajan kiuasjutussa kuten neuvottukkin, rahat tilisiirtona ja viestiksi yhteisen kiukaan osuus, tms. dokumentti.

Narsistin saa yleensä retkuun vedättämällä, heittää esim. sähköpostin (tai tekstiviestin) jossa joutuu myöntämään että kaikki osallistui maksuihin.

Oikeaa narsistia on helppo vedättää koska hän aliarvioi aina muiden älykkyyden.

• sykopaatti

"Esim. valtakirjat, hän halusi aina avoimen valtakirjan ja suutui kun oli yksilöity valtakirja. Kiinteistökaupassa suuttui kun vaadittiin suoritus ennen kauppakirjan allekirjoitusta jne." = oikea narsisti?

Ehkäpä hän ei vain luottanut siihen, että saatuasi rahat et allekirjoitakaan kauppakirjaa ja pidät rahat. Onko epäluuloisuus tai varovaisuus (jota itse valtakirja-asiassa osoitit) narsismia?

Wikipedia
        "Narsismi (saks. Narzissmus < kr. Narkissos) tarkoittaa itserakkautta, -ihailua ja viettienergian kohdistumista omaan itseen. Narsismi terveenä ominaisuutena tarkoittaa mielikuvia ja käsityksiä, joita ihmisellä on itsestään. Yleisimmin käsitteellä tarkoitetaan kuitenkin jonkinasteista häiriötä."

Narsisteiksi täällä suoli24:ssä nimitellään milloin ketäkin, josta syystä tai toisesta ei pidetä. Tuohon joukkoon näytät sinäkin kuuluvan.

• Olen_asioinut
        sykopaatti kirjoitti:

"Esim. valtakirjat, hän halusi aina avoimen valtakirjan ja suutui kun oli yksilöity valtakirja. Kiinteistökaupassa suuttui kun vaadittiin suoritus ennen kauppakirjan allekirjoitusta jne." = oikea narsisti?

Ehkäpä hän ei vain luottanut siihen, että saatuasi rahat et allekirjoitakaan kauppakirjaa ja pidät rahat. Onko epäluuloisuus tai varovaisuus (jota itse valtakirja-asiassa osoitit) narsismia?

Wikipedia
        "Narsismi (saks. Narzissmus < kr. Narkissos) tarkoittaa itserakkautta, -ihailua ja viettienergian kohdistumista omaan itseen. Narsismi terveenä ominaisuutena tarkoittaa mielikuvia ja käsityksiä, joita ihmisellä on itsestään. Yleisimmin käsitteellä tarkoitetaan kuitenkin jonkinasteista häiriötä."

Narsisteiksi täällä suoli24:ssä nimitellään milloin ketäkin, josta syystä tai toisesta ei pidetä. Tuohon joukkoon näytät sinäkin kuuluvan.

Niin no joo.
        Eihän ne kokemukset kyseisestä narsistista ollut pelkästään tuossa.
        Toivon hartaasti ettet joudu samanlaisen ihmisen vaikutuspiiriin.
        Olen luojan kiitos saanut olla rauhassa tuon henkilön vaikutukselta jo useita vuosia.
        Henkilö on lasteni mummi ja hän taisteli lapsiaan ja lapsen lapsiaan vastaan.
        Lapseni ovat nyt aikuisia ja heillä on omia lapsia mutta he eivät halua mummiansa lähellekkään omia lapsia.

Luottaisitko itse henkilöön joka yritti pimittää kuolinpesältä 70000€ ja aloitti oikeustaistelut rintaperillisään vastaan, pelasi kaksilla papereilla (hullun ja terveen) sekä nosti herjauskanteen (jonka hävisi hovissakin) lastaan vastaan?

No ethän voinut tietää mitä toiset ovat kokeneet.
        Oletko edes tavannut oikeaa narsistia? On muuten silmät aukaiseva kokemus, jos terveenä selviää kohtaamisesta.

• TonniKuukaudessa

Mitä enemmän perillisiä, niin yleensä sitä enemmän riitaa perinnöstä.
      Meillä on kuolinpesän tili, jossa on perintönä saadut varat.
      Osakkaita ei ole muita, kuin minä ja veljeni.
      Kuolinpesän tililtä olen maksanut kuolinpesän asunnon yhteisiä kuluja, kuten asumiskustannukset.
      Autosta aiheutuvia kuluja olen omalta tililtäni maksanut, mutta olen ajatellut käyttää kuolinpesän tiliä autoilusta aiheutuvien kustannusten maksamiseen, koska autoa tarvitsee kuolinpesän asioiden hoitamiseen, vaikka omat asiat hoidan yleensä polkupyörällä.
      Kuolinpesän varoja ei ole vielä jaettu ja kuolinpesän tilillä täytyykin pitää varoja odotettavia investointeja varten, kuten asunnon kattoremontti ja lämmitys putkiremontti.
      Kuolinpesän varojen jakamista varten on turha maksaa lakimiehelle, kun siirtää kuolinpesän varoista kummallekin saman summan tilille samaan aikaan vähän kerrallaan, jos ei halua suuria summia yhdellä kertaa siirtää.
      Mainitsee tilisiirrossa, että tilisiirto kuolinpesän varoista.
      Jos vaikka ostaa itselle jotakin perintörahalla, niin siirtää sitten saman summan kummallekin ja ostaa sen jälkeen.
      Niinhän ei voi tehdä, että ostelee kaikkea ja maksaa omat ostokset kuolinpesän tililtä, mutta ei maksakaan toiselle osakkaalle samaa summaa, mitä on kuolinpesän tililtä nostanut.

Mitä enenmmän on perijöitä, niin sitä enemmän riitoja perinnöstä.
      Riitojahan aiheuttavat yleensä kaukaisimmat sukulaiset, kuten avioliiton kautta sukuun tulleet ja rahan ahneimmat, jotka tuppaavat haluamaan päättää siitä osasta perintöä, mihin eivät ole edes oikeutettuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      19
      5670
    2. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3146
    3. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      119
      2916
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      635
      2162
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      155
      2049
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      70
      1412
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1395
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1188
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      406
      1126
    10. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1097
    Aihe