Piileekö asunnossa asbestia.

assbestas

Tuli pieni projekti laitettua tulille. Heräsi vain epäillys mahdollisesta asbestista. Jo hieman purettukin, ennenkuin edes tuli tajuttua tämä laissa määrätty pakollinen asbestikartoitus. Purettu tiiliseinä rakennettu 1969 ja kaakelit ehkä samaa vuosimallia.

Saunassa mielenkiintoinen palosuoja. Voisoko olla asbestia. Laitanpa tähän kuvan tiilessä käytetystä laastista, jos jollakin olisi tietoa mitä se voisi olla. Vihreys ei ole hometta vaan laastia vuodelta -69 mutta mitä? Ja kuvat myös edellämainituista saunan palosuojista.

Tiili ja laasti
http://aijaa.com/4F1K9s

Sauna palosuojineen
http://aijaa.com/CFIk3Y
http://aijaa.com/0Qr0gH

7

854

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mnkl

Levy näyttäisi aabestilevyltä. Asbestia saattaa olla käytetty laattojen kiinnitys- ja saumauslaastissa. Voit ottaa näytteen materiaalista ja lähettää esim. KiraLabille tutkittavaksi, yhden näytteen hinta n. 80€ tulkittuna. Ohjeet miten näyte otetaan ja pakataan löytyvät heidän nettisivuilta.Muitakin tietysti on,itse olen tuonne lähettänyt ja ollut tyytyväinen palveluun. Soittavat jo ennakkotiedon jos näyte sisältää asbestia ennenkuin tulee virallinen raportti.

• yksinkertaista

Asbestilevy pitää vain ottaa pois ehjänä ja vaikka kääriä muoviin. Siitä ei ole vaaraa jos sitä ei ala työstämään tai murentamaan.

• ei.luulis

Asbestilevy ei ole haitallinen jos se on paikallaan.

• sitäsenjuurion

Ei se asbesti tapa ellei sitten ammatikseen sen kanssa ollut tekemisissä. Muistan vuonna 1970 kun isäni remppasi vanhan rintsikan saunan. Sahasi asbesti levyjä kiukaan ympärille suojaamaan saunan seinäpaneeleita kuumudelta. Kyllä se asbestia on mitä talossasi on. Jos hajoitat ne levyt niin se pöly on vaarallista hengitettynä. Myös laastissa olevan asbestin hiominen koneella. Eli ammatti ihmiset paikalle suosittelen. Asbestin aiheuttamat sairaudet ja kuolemat huomattiin vasta 70-luvulla jonka myötä sen käyttö kiellettiin. Ajan myötä mennyt hieman överiksi että kuvitellaan että jo asbestin näkeminen on kuolemaksi vaikka niin ei ole. Älä silti itse mene purkamaan rakenteita. Turha riski.

• jokutietää

Itse ei enää uuden asbestilain mukaan purkaa asbestisementtilevyjä sisällä tai ulkona. Lisäksi pitää tehdä asbestikartoitus ennen asbestipurkua. Tämä kannattaa antaa aha-asiantuntijan tehtäväksi, joiden ei tarvitse kaikista materiaaleista ottaa näytteitä, kun tuntevat materiaalit hyvin. Laasti voi myös sisältää asbestia. Itse ei näitä kannata purkaa ellei halua asbestikuituja loppuelämäkseen keuhkoihinsa.

• Anonyymi

On olemassa monen tasoisia hengityssuojaimia. Pienen työn takia ei kannata heittää rahaa 'Kankkulan kaivoon'.

• Anonyymi

Lähetä ensikerralla toimivat kuvalinkit senkin tyhmä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluatko että unohdan sinut kokonaan

Siihen suuntaan ollaan menossa, nyt jo. Ja ehkä parempi näin, niin ei kulu energiaa hukkaan mahdottomuuteen. Ja vaikka j
      Ikävä
      92
      1393
    2. Haapaveden upea kurvikuningatar

No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga
      Haapavesi
      83
      961
    3. Millä nimellä

kutsut kaivattuasi omassa mielessäsi?
      Ikävä
      42
      844
    4. Pisa-tulokset.....

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisten osaaminen on edelleen OECD-maiden keskitasoa parempaa. Kantaväestön oppilaiden
      Maailman menoa
      296
      767
    5. Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää

WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️
      Ikävä
      82
      641
    6. Jos ajattelit että

Annan anteeksi niin en anna.
      Ikävä
      48
      631
    7. Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin

Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.
      Ikävä
      35
      621
    8. Sinulle viestiä

Me sitten oikeasti tutustutaan ensin!!
      Ikävä
      47
      617
    9. Tiedät että on

Tunteita yhä ja edelleen. Ehkä molemmin puolin.
      Ikävä
      28
      574
    10. 40
      571
    Aihe