SPK Allergiselle?

Teme

Hei!
olen ajatellut hankkivani sakemannin. Minulla on todettu lievä pöly allergia, mut ei ole todettu, että olisin allerginen koirille... Onko kokemuksia tai tietoa että miten saksanpaimenkoira sopii lievästi allergiselle? Vai onko koirissa yleensäkkään eroja, mikä aiheuttaa alergisia oireita ja mikä ei?

13

2396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Andy

      Hei! Meillä on karkeakarvainen jackrussel ja kummillani SPK joille poikaystäväni ei ole lainkaan allerginen, kaikille muille koirille mitä on elämänsä aikana tavannut on ollut jotenkin aina allerginen! Tietenkin tämä voi olla vain hyvää tuuria. Ihminen myös tavallaan siedättyy koiran pölyyn ja hilseeseen jos joutuu sen kanssa elämään. En suosittele sinulle ainakaan pitkäkarvainen SPK ottamista, sille olet aivan varmasti allerginen =(
      KOiran kanssa pystyy elämään jos imuroi ja tuulettaa joka päivä, pesee lattiat kerran viikkoon,ei laske koiraa makuuhuoneeseen ja muistaa usein kopistella sohvan tyynyt ja matot. Näin meillä pärjätään!

    • iiks

      Eiköhän oleellisempaa olisi selvittää, miten usein tai suurella todennäköisyydellä pölyallergia pahenee tai muuttuu koira-allergiaksi.

      Hyvin usein ihmiset pohtivat allergisen sietämiä rotuja ja vaikka joidenkin rotujen väitetään olevan sopivia allergiselle, ei asia näin ole. Ihminen on allerginen koiran hilseelle, ei karvalle, joten karvan pituudella tai laadulla ei sinällään ole merkitystä.

    • isapiza

      Hei!
      Samaa asiaa olen itsekin allergisena pohtinut. Kolme kuukautta tuli peuhattua saksanpaimenkoiran kanssa ja hilsettä oli varmaan joka nurkassa ja notkossa, ei imuroitu todellakaan joka päivä. En saanut minkäänlaisia allergia- tai astmaoireita. En tosin tiedä onko hilseessä niin yksilöllisiä eroja, että toinen SPK voisi aiheuttaa oireita. Itse uskaltaisin nyt hankkia SPK:n ja olen nyt harkitsemassakin. Lycka till!

      • allerginen

        Siis, saksanpaimenkoira, ensimmäiseksi koiraksi allergiselle..??? Vähän liikaa epävarmuustekijöitä minun mielestäni... Älä uskalla, säästä itsesi ja tuleva koirasi ongelmilta.


    • FAU

      No meillä minun molemmat vanhemmat ovat allergisia koirille. Isä ei kestä sakemannien kanssa yhtään,heti on silmät punaset ja kurkkua kuristaa.Naapurin ajokoirasta hänelle ei tule mitään oireita.Äitini taas voi olla koirien kanssa samassa tilassa muutaman päivän ennen kun oireita alkaa tulla.
      Monella muulla myös sakemanni aiheuttaa aika pahoja oireita,johtuisko sitten siitä,kun niillä on paksu pohjavilla jossa sitä hilsettä pysyy paljon.
      Pölyallergia ei ole sama,kuin koira allergia,mutta sakemannista kyllä sitä eläinpölyä aika reippaasti lähtee.

    • Helli

      Oletko allerginen huonepölylle (pölypunkki), home pölylle,paperipölylle jne. näitä on paljon,

      itse olen allerginen homepölylle ja paperipölylle,mutta en eläinvalkuaiselle, joten minulla on koiria, koirista en saa oireita, en myöskään kissoista,enkä hevosista....joten mielestäni ei olis estettä...ps.kaikki koirat ovat haitallisia,jos on todettu selvä eläinallergia

      • teme

        olen siis allerinen lähinnä huonepölylle, ja oireet on olleet tähän asti lähinnä silmä kutinaa. Sekä ihoni on ehkä lievästi atooppinen. Mutta veljelläni on SPK, jonka kans olen nyt sitte jonnin verran ollu tekemisissä, enkä ainakaan vielä ole huomannut mitään erikoisempia oireita. sakemanni ainut koira minkä tahdon... pitää vielä tutkailla tilannetta... Kiitoksia viesteistä!


    • allerginen

      Moi!

      Hei osaatteko sanoa, oon hankkimassa koiraa, ja mieheni on allerginen koirille. Kavereilla on husky ja hänellä ei oo tullut mitään. Joten osaatteko sanoa, tuleeko saksanpaimenkoirasta mitään.

      Kannattaako ottaa!

      iso kiitos!

      • riskinsä

        Meille kun tuli koira niin lähti myös melko paha koivuallergia(pahimmillaan tarvittiin kortisonipiikkiä), voi käydä niin, että pahenee tai siedättyy. En ole ainakaan tietoisesti enään millekkään allerginen.


    • fhdjsaök

      Minulla oli tosi paha koivun siitepölyallergia, joka hävisi noin 30 v sitten. Onko tämä aihe nykyisin jotenkin ajankohtainen vielä? Mulla ollut koiria 40 v . Siedätä itsesi äläkä panikoi. Siis jos on järki päässäsi. Minä toimisin noin ja toiminkin ja mulla sen vuoksi ollut koiria koko ikäni. Koiria tosin ei kannata ostella mistään, mikäli niitä ei osaa kouluttaa taikka hoitaa.

    • ettätämmöstä

      Olen huomannut tuon, että se ei ole rodusta riippuvainen tuo allergia. Omasta kokemuksestani voin sanoa sen, että itselläni on nyt ollut 11- vuotta bichon frise enkä saa siitä mitään oireita vaikka nukkuu joskus jopa samassa sängyssä kanssani, mutta kun menen tuttavani luo jolla on kaksi samaa rotua edustavaa koiraa, niin silmät alkavat vuotaa ja henkeä ahdistaa.

    • Anonyymi

      Kiva

    • Anonyymi

      Ota asioista selvää äläkä kysele tyhmiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3017
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      544
      2866
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2038
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1942
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1788
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1755
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1472
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      96
      1223
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1188
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1152
    Aihe