Neuvoja kyselevä asiakas

Jotenkinniinhävettää

Minusta on jotenkin noloa kun pitkäaikainen asiakas soittelee usein ja kyselee erilaisia photoshop neuvoja ja vinkkejä. Kaiken kruunasi viime viikolla kysymys että voiko firmamme lähettää kuvat jatkossa raw-kuvina.
Niiden säätämisestä syntyy itseasiassa paras kate.

Vastasin ettei leipurikaan myy pelkkää taikinaa.

En minäkään soita sähkärille ja kysy miten johdot kytketään.

9

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noeimene

      Noloa on myös pyytää tarjous muutaman tuotteen kuvaamisesta ja kuvaukseen sitten tuo laatikollisen. Ovella jo kysyy: eikö nää mene samaan hintaan?

    • ulofa

      Jokainen yrittäjä toimii tavallaan.

      Itse toimitan kuvat sellaisessa muodossa kuin asiakas ne haluaa. Monesti kuvat menee johonkin isompaan kokonaisuuteen, jossa tarvitaan enemmän pelivaraa (raw).
      Olen törmännyt yrittäjiin, jotka eivät ole valmiita luovuttamaan kuin paperivedoksen. Kyseiset yrittäjät elävät vielä "filmiaikaa". No, näillä yrittäjillä ei ole kovin leveä leipä, mutta ilmeisesti ovat tilanteeseensa tyytyväisiä.
      Ala kuin ala, niin yrittäjä jolla on "pelisilmää", bisnesvainua ja sosiaalisia taitoja pärjää kyllä. Verkostoituminen ja PR-toiminta on myös hyvä sisäistää.

      Ps. Itse soittelen mm. sähkärille monestikkin ja kysyn neuvoja. Samoin putkimiehille.

      • Filmiaikaan mainoskuvat kuvattiin diafilmille....yllätysyllätys....filmit annettiin useinmiten asiakkaalle.
        Itse olen muotokuvaaja, ja muotokuvat tulostan itse suurkuvatulostimella jolla takaan laadun pysymisen korkeana.
        Tapahtumakuvauksia ja jotain muuta sähköisessä muodossa käytettävää kuvaa luovutan käsiteltyinä sovitun kokoisena kuvina.
        Ei ole ollut tarvetta luovutta RAW-kuvia vaikka oon kuvannutkin kaikki asiakaskuvat RAWina vuidesta 2003.


    • PeppiPunakuono

      Minä olisin tarvinnut itsestäni ja tyttärestä kuvan. No, tämä olisi toki onnistunut. Olisin myös tarvinnut digitaalisen raakaversion tästä kuvasta. No, se ei onnistunut sitten millään. Selitin hänelle, että kuva pitäisi säätää "luonnottoman" kontrastiseksi, jonka jälkeen alkaa varsinainen jatkokäsittely kohti lopullista kuvaa. Tarjosin omasta mielestäni aika huomattavaa summaa tuosta raakakuvasta, mutta kauppoja ei tullut. Kysyin, että eikö tuo ole jo huonoa biesnestä? Ei kuulemma, koska asiakas saattaa tarvita myöhemmin toisen ja kolmannen paperivedoksen kuvasta. Yritin selittää, että tällä tavalla hän ei tässä tapauksessa saa kaupaksi edes sitä ensimmäistä. Pyysin häntä miettimään hinnan kuvalle esim niin, että laskee niiden kolmen paperivedoksen hintaitseksi tuon raakakuvan. No, hän ei periaatteistaan tinkinyt ja kuva jäi ottamatta.

      Kuva sitten otettiin eläkkeelle jääneen kuvaajan toimesta ja tarina sai siltä osin onnellisen lopun. Lopullinen tuote on tällä hetkellä pukin kontissa. Toivotaan, että lahjan saaja on tyytyväinen lopputulokseen.

      Hyvää Joulua.

      • HyväJuuriNäin

        Kyselkää rohkeasti harrastajilta, esimerkiksi kamerakerhoista. Heiltä löytyy kokeilunhalua, usein tosi hyvät välineet ja aikaa vähän erikoisempiinkin projekteihin. Eikä maksa paljon ja saat kuvat rawina jos haluat.

        'Ammattilaiset' sahaavat omaa oksaansa pitäessään turhamaisuudessaan kiinni raweistaan. Niin sanotusti: pitäkööt tunkkinsa.


    • 102030405060

      Vähän huonoja bisnesmiehiä olette. :)

      Miksette myy RAW kuvia vain korkeammalla hinnalla, niin kattaa kaikki säätelystä jääneet aukot?

      Samalla jää se säätämiseen käytetty työaika vapaaksi, johonkin toiseen tuottavampaan työhön.

      Kyllähän leipuri tekee pelkän taikinan kun niin sovitaan, mitäs ihmeellistä siinä on?

      Kaupasta saa valmiita taikinoita tortut, piparkakut, jne.

      https://www.myllynparas.fi/tuotteet/pakastetaikinat

      Siitä vain valitsemaan.

    • 102030405060

      Sama pätee ohjeisiin.

      Sanot, että konsultointi onnistuu, hinta 120 € / tunti.

    • Gpisnes

      Markkinoille on tullut uusia palveluita josta tilaaja voi käydä ostamassa erilaisia versioita ja kuvatuotteita valokuvasta. Kannattaa kääntyä sellaisten ammattikuvaajien puoleen.

    • Ihmettelenvaan

      Ihmettelen valokuvaajia jotka pyytää tykkäämän Facessa niiden profiileja. Ei mua kiinnosta pätkän vertaa muiden kuvat tai niiden jutut. Miks seuraisin kilpailijan juttuja, lähinnä pummaavat kamoja lainaan tai kyselevät hintoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4153
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3744
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2598
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1737
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1501
    Aihe