Palkinnot , Luokat , Renkaat , osallistujat ?
X 30 sarja 2017
36
1988
Vastaukset
- MikkoF4testäOdotetaan
F4 testi, Komet, luokat samat ku viimevuonna ja Norski mukana, kuskeja tulee kun tulee
- kaitsun
hienoa että joku viitsii vielä tehdä pisnistä kartingin parissa
- Gdgdjgjn
Kaupallista paskaa millä vain kusetetaan kilpailijoita ja saadaan radat loppumaan pikkuhiljaa. Samanlaista kun rotaxi. Miäs sitten teette kun ei oo rahaa kunnostaa ratoja. Ei laine ja kumppanit tätä rakkaudesta lajiin tee vaikka mitä väittää. Raha puhuu.
- meehoitoon
syvältä tuntuu kourivan
- 856434
Ei täällä näköjään edes osa porukasta käsitä , mikä osa tulee kerholle ja mikä kisoja järjestävälle organisaatiolle .... , parempi kun ei edes kirjoittaisi .
- jghgy
tietäjä puhuu, huhhuh...eikä ymmärrä mistään mitään...juurikin nämä ns.kaupalliset sarjat tuovat radoille rahaa...paljon kilpailijoita= paljon ratamaksuja to-pe, paljon kilpailijoita= paljon kahvilamyyntiä jnejne...kannattaisi hiukan ottaa asioista selvää, ennen kuin avautuu ja nolaa itsensä...
- Yeueu
Miten tuo X sarja vie radoilta rahat? Mä kun luulin että kisojen järjestäminen tuo radoille rahaa!?
- fjhsjdh
Seuran järjestama kisa. Osanottomaksut,kioski tuotot majoitusmaksut yms jää kokonaisuutena seuralle. Siitä kulut pois ja kaikki mitä jää viivan alle (eikä se ole paljoa) laitetaan rataan ja sen ylläpitoon.
X sarja tai rotaxin kisa. Sarjajärjestäjä vuokraa radan seuralta . Vuokra neuvotelujen tulos. Osanottomaksut yms menee sarjajärjestäjälle. Kaikki mitä jää viivan alle menee sarjajärjestäjälle. Radan ylläpitoos jää huomattavasti eri summa. Että se siitä kaupallisuudesta. Se on turha väittää että tälläiset kaupalliset sarjat tekisivät tätä jotenkin tappiolla. - Radoilla_käynyt
Niin kyllä noista Rotax-kisoistakin on aikoinaan jäänyt se yli 10000 euroa seuralle toiminnan ja radan kehittämiseen, joten ei tuo X30 varmaan hirveästi siitä eroa.
Tottakai sarjajärjestäjällekin pitää jäädä rahaa, jotta sarja kehittyy ja saadaan mm. noita palkintoja kilpailijoille.
- lupauksiavaan
niin sie meinaat just nuita f4 testejä jota piti olla, mutta ei vaan ollut. Mitähän se Mikko lupaa kaudelle 2017.
- Tyhmäharrastaja
Kannattaa ihan oikeesti lopettaa tommonen ruikuttaminen. Järjestää ite paremmin toimivia juttuja.
- jghfgu
aika pahasti henkilöitynyt ruikuttaminen Laineen Mikkoon...tuskin hän yksin on vastuussa X:n kilpailuista ja palkinnoista yms., vaikka paljon sarjan eteen on tehnytkin...eiköhän olisi syytä kohdistaa mahdollinen aiheellinen kritiikki koko sarjaorganisaatioon, eikä yhteen mieheen...ja kun suhtkoht vapaassa maassa eletään, ihan turha ruikuttaa täällä, jos haluaa muutoksia, pitäisi kritiikki osoittaa suoraan vaikka sarjan kotisivuille...tai jättää valittaminen ja vaihtaa sarjaa tai lajia.
X30 on kuitenkin vasta aloittamassa tavallaan uutena sarjana, joten annetaan nyt muutama vuosi aikaa...hyvin se kilpailuiden järjestäminen ja organisointi onnistui jo ekana vuotena, joten hyvä siitä tulee.
Ja juu, en aja X:luokkaa, kävin kokeilemassa, mutta ei ollut minua varten...vika ei kuitenkaan ollut sarjassa, enkä kuulu sarjaa pyörittävään porukkaan millään lailla...
: - eimullamuutatälläkertaa
Joo, oli kyllä tosi huono homma että Mikko Laineen johdolla järjestettiin koko viime kauden isoimmat kisat ja järjestelyt toimi paremmin kuin missään. Vielä kamalampaa on että yksi lajin välkyimmistä ja oikeudentuntoisimmista kavereista (sama mies, Laine) on nyt lajiryhmässä pitämässä harrastajien puolta. Kyllä ehdottomasti sinne olisi pitänyt saada joku seniili eläkeläinen Laineen tilanne. Kaikilta niiltä 150-200 autokunnalta jotka tekevät sen virheen että menevät ensi kesänä kiertämään ja pitämään hauskaa mahtavassa porukassa pitäisi kieltää olemassaolo. Eihän tällainen käytös sovi Suomeen. Täällä pitää olla asenne negatiivinen. Täällä pitää huudella nimettömänä suomi24ssä kuinka oikeassa itse on ja kuinka väärässä kaikki muut.
- pässi---
oliko sun nick nyt etu- vai sukunimi? turhaa hurskastelua huudella nimettömänä siitä että muut tekee samaa.
- nää_kaverit_vetää_kotiin
kaupallisensarjan pyörittäjän ei kuuluisi olla tuolla. varskinkin kun tiedetään mikä sen suhde on iamen maahantuojaan. ne kokeilee keskenään saada iamen koneet jopa cadet luokkaan, niin että iame olisi ainut moottorintoimittaja. tämä johtaa siihen että aloituskulut nousevat huimasti. uskokaa mua tää on se mitä seuraavaksi nämä yrittää. tätä muutosta tulee KAIKKIEN vastustaa. laji tarvii lisää pieniä kuskeja ja iame ei ole se joka niitä tuo. toki jos Laine hoitaa niin että iamen kone maksaa 6v kuskin isälle max 780eur sis alv.24%.
- Mikko_Laine
Hei,
Minä kirjoitan aina omalla nimelläni. Aina. Sanon asioita, joista jotkut eivät tykkää ja se ei kiinnosta minua lainkaan. En koe asiakseni vastailla jokaiseen viestiin, mutta nyt ajattelin hieman kertoa ajatuksiani julki.
Kyllä, minua voi syyttää 99,9% kaikesta joka liittyy X30-sarjaan, sillä suunnittelin/suunnittelen kokonaisuuden, johon kuuluu kaikki markkinoinnista, maahantuonnista ja henkilöstöhankinnasta mm. ratasopimuksiin ja palkintoihin. Formula 4 -palkinto vaihdettiin Elmeri Peipon toivomuksesta osallistumismaksuihin ja renkaisiin tälle vuodelle. Jos se jonkun mielestä on väärin, niin sitten on. Minusta ei. Ja kyllä, minä unohdin esimerkiksi tilata Kouvolan kilpailuun Mini Junior -luokan palkinnot. Hommaa on paljon tehtäväksi ja osa toimista laahaa pahastikin perässä. Pyrimme löytämään sopivia roolituksia, etsimään uusia innokkaita liittymään tiimiin, jotta saamme asiat oikeasti loistavalle mallille. Me haluamme järjestää maailman parhaimpia karting-kilpailuita. Eivät ne ole vain kovaa kilpaurheilua tai harrastekilpailuja, vaan niissä on kaikkea. Jokaiselle jotakin. Kuljettajien taso ei muutu kilpailuiden tason mukaan, vaan toisinpäin. Suomessa ei ymmärretä montaakaan asiaa tähän liittyen.
On kai liene sanomattakin selvää, että jos teemme yhden moottoritehtaan kanssa pääosin yhteistyötä, niin he tukevat toimintaamme eli kilpailijoita enemmän kuin, jos toimisimme monenkin toimijan kanssa. Nyt kuitenkin järjestämme myös Mini-luokkaa, jotta saamme laadukkaita kilpailuja myös monimerkkiluokan kuljettajille. Yksimerkkiluokkaan siirtyminen on järkevää, jos se tulee halvemmaksi kilpailijoille etenkin pitkällä tähtäimellä. Eri ikäryhmissä voi olla syytä tehdä erilaisia ratkaisuja hyvän kokonaisuuden vuoksi. Yhtälössä on monta muuttujaa, jossa ensimmäinen prioriteetti on aina harrastajamäärän kasvu, sillä sehän on meidänkin toimeentulon ehto ja harrastajamäärät isossa mittakaavassa vaikuttavat myös ratojen kunnossapitomahdollisuuksiin.
X30 ei ole hajoamaton moottori ja sitä pitää huoltaa. Aivan kuten kaikkia muitakin moottoreita. Jokaisessa on omat vahvuudet ja heikkoudet. Me järjestämme kilpailuja X30-moottoreilla, koska se on meidän tutkimusten mukaan kokonaisuutena paras ja tasapuolisin vaihtoehto. Budjetteja laskiessa itse painotan voittoon kykenevän kaluston hintaa sarjoja ja tasoja vertaillessa. Pelkkä osallistuminen ei riitä. Ja niin, X30-sarja ei kilpaile, eikä koe kilpailevansa Rotaxin kanssa millään tavalla. Meitä ei kiinnosta tuon taivaallistakaan mitä Tiikkainen tekee sarjansa kanssa. Toivottavasti hyviä päätöksiä harrastajien eteen. SM ja X30 mahtuvat hyvin Suomeen molemmat ja mielestäni ne voivat täydentää toisiaan ja turha harrastajien tai minkään tahon on luoda fiktiivistä vastakkainasettelua. Me haluamme vain mahdollisuuden tehdä työtä lajin eteen keinoin, jotka koemme oikeiksi.
Me teemme asioita monelta kantilta eri lailla kuin ennen, mutta mielestäni ajat ovat muuttuneet ja siten myös vaatimukset. Tuskin kukaan sanoo, että näkyvyys on haitannut lajia jotenkin. Valitettavasti sen tuottaminen ei ole ilmaista ja lajin kehitystalkoisiin joutuu osallistumaan jokainen taho tahtomattaan tai tahtonsa kera. Otetaan suhteellinen laskutoimitus. X osallistujaa tuo kerholla Y rahaa. Jos X kasvaa kahdella ja kerho saa 75% Y:stä suhteellisesti eli 1,5 Y, niin se on silti 50% alkuperäistä tilannetta enemmän. Kun tuo "menetetty" ja "potentiaalinen" 50% koetaan helposti meidän ahneudeksi ja käytetään mediatuotantoon kilpailijoiden ja sarjan hyväksi, niin minun on henkilökohtaisesti vaikea ymmärtää tuota riistonäkökulmaa. Onhan se kuitenkin kohtuutonta kuvitella, että menetetyistä työkuukausista yrittäjä voisi saada jopa korvauksen. X30-sarjaa kuitenkin käytännössä järjestää Radalle UA ry 100-prosenttisesti ja sen työn tekijät eivät saa palkkaa työstään euroakaan.
Lajiryhmätyöskentely on mielenkiintoista työtä lajin kehittämiseksi. Kun kyseessä on ryhmä, niin siellä yksilö ei voi yksin tehdä päätöksiä, vaan jokainen tuo omaan kokemuksensa sävyttävän mielipiteen muille perusteltuna ja sitten kollektiivisesti päätetään asioista. Oman kokemukseni mukaan meillä on sopiva sekoitus kokemusta, nuoruutta, uudistushalukkuutta ja perinteikkyyttä lajiryhmässä, jotta voimme tehdä hyviä päätöksiä lajin ja kansallisen menestyksen hyväksi. Sanotaan vaikka, että esittämäni uudistukset varmasti pitävät sisällään elementtejä ja ongelmakohtia, jotka ovat tulleet esille X30-sarjaa järjestettäessä. Tavoitteena on kuitenkin tehdä muutoksia sääntöihin ja prosesseihin siten, että niistä hyötyvät kaikki kilpailuiden ja sarjojen järjestäjät. Yksi asioista on mm. kalenterin suunnittelu, sillä päiviä ei voi valita vapaasti, eikä niitä voi siirtää mielivaltaisesti, jos toimitaan jonkun kattojärjestön alaisuudessa. Jos asiaa halutaan muuttaa joustavammaksi, niin täytyy muuttaa sääntöjä ja se ei ole päivän tai kahden homma.
Parhain ja ystävällisin terveisin,
Mikko Laine - kvlfkjk
Mikko_Laine kirjoitti:
Hei,
Minä kirjoitan aina omalla nimelläni. Aina. Sanon asioita, joista jotkut eivät tykkää ja se ei kiinnosta minua lainkaan. En koe asiakseni vastailla jokaiseen viestiin, mutta nyt ajattelin hieman kertoa ajatuksiani julki.
Kyllä, minua voi syyttää 99,9% kaikesta joka liittyy X30-sarjaan, sillä suunnittelin/suunnittelen kokonaisuuden, johon kuuluu kaikki markkinoinnista, maahantuonnista ja henkilöstöhankinnasta mm. ratasopimuksiin ja palkintoihin. Formula 4 -palkinto vaihdettiin Elmeri Peipon toivomuksesta osallistumismaksuihin ja renkaisiin tälle vuodelle. Jos se jonkun mielestä on väärin, niin sitten on. Minusta ei. Ja kyllä, minä unohdin esimerkiksi tilata Kouvolan kilpailuun Mini Junior -luokan palkinnot. Hommaa on paljon tehtäväksi ja osa toimista laahaa pahastikin perässä. Pyrimme löytämään sopivia roolituksia, etsimään uusia innokkaita liittymään tiimiin, jotta saamme asiat oikeasti loistavalle mallille. Me haluamme järjestää maailman parhaimpia karting-kilpailuita. Eivät ne ole vain kovaa kilpaurheilua tai harrastekilpailuja, vaan niissä on kaikkea. Jokaiselle jotakin. Kuljettajien taso ei muutu kilpailuiden tason mukaan, vaan toisinpäin. Suomessa ei ymmärretä montaakaan asiaa tähän liittyen.
On kai liene sanomattakin selvää, että jos teemme yhden moottoritehtaan kanssa pääosin yhteistyötä, niin he tukevat toimintaamme eli kilpailijoita enemmän kuin, jos toimisimme monenkin toimijan kanssa. Nyt kuitenkin järjestämme myös Mini-luokkaa, jotta saamme laadukkaita kilpailuja myös monimerkkiluokan kuljettajille. Yksimerkkiluokkaan siirtyminen on järkevää, jos se tulee halvemmaksi kilpailijoille etenkin pitkällä tähtäimellä. Eri ikäryhmissä voi olla syytä tehdä erilaisia ratkaisuja hyvän kokonaisuuden vuoksi. Yhtälössä on monta muuttujaa, jossa ensimmäinen prioriteetti on aina harrastajamäärän kasvu, sillä sehän on meidänkin toimeentulon ehto ja harrastajamäärät isossa mittakaavassa vaikuttavat myös ratojen kunnossapitomahdollisuuksiin.
X30 ei ole hajoamaton moottori ja sitä pitää huoltaa. Aivan kuten kaikkia muitakin moottoreita. Jokaisessa on omat vahvuudet ja heikkoudet. Me järjestämme kilpailuja X30-moottoreilla, koska se on meidän tutkimusten mukaan kokonaisuutena paras ja tasapuolisin vaihtoehto. Budjetteja laskiessa itse painotan voittoon kykenevän kaluston hintaa sarjoja ja tasoja vertaillessa. Pelkkä osallistuminen ei riitä. Ja niin, X30-sarja ei kilpaile, eikä koe kilpailevansa Rotaxin kanssa millään tavalla. Meitä ei kiinnosta tuon taivaallistakaan mitä Tiikkainen tekee sarjansa kanssa. Toivottavasti hyviä päätöksiä harrastajien eteen. SM ja X30 mahtuvat hyvin Suomeen molemmat ja mielestäni ne voivat täydentää toisiaan ja turha harrastajien tai minkään tahon on luoda fiktiivistä vastakkainasettelua. Me haluamme vain mahdollisuuden tehdä työtä lajin eteen keinoin, jotka koemme oikeiksi.
Me teemme asioita monelta kantilta eri lailla kuin ennen, mutta mielestäni ajat ovat muuttuneet ja siten myös vaatimukset. Tuskin kukaan sanoo, että näkyvyys on haitannut lajia jotenkin. Valitettavasti sen tuottaminen ei ole ilmaista ja lajin kehitystalkoisiin joutuu osallistumaan jokainen taho tahtomattaan tai tahtonsa kera. Otetaan suhteellinen laskutoimitus. X osallistujaa tuo kerholla Y rahaa. Jos X kasvaa kahdella ja kerho saa 75% Y:stä suhteellisesti eli 1,5 Y, niin se on silti 50% alkuperäistä tilannetta enemmän. Kun tuo "menetetty" ja "potentiaalinen" 50% koetaan helposti meidän ahneudeksi ja käytetään mediatuotantoon kilpailijoiden ja sarjan hyväksi, niin minun on henkilökohtaisesti vaikea ymmärtää tuota riistonäkökulmaa. Onhan se kuitenkin kohtuutonta kuvitella, että menetetyistä työkuukausista yrittäjä voisi saada jopa korvauksen. X30-sarjaa kuitenkin käytännössä järjestää Radalle UA ry 100-prosenttisesti ja sen työn tekijät eivät saa palkkaa työstään euroakaan.
Lajiryhmätyöskentely on mielenkiintoista työtä lajin kehittämiseksi. Kun kyseessä on ryhmä, niin siellä yksilö ei voi yksin tehdä päätöksiä, vaan jokainen tuo omaan kokemuksensa sävyttävän mielipiteen muille perusteltuna ja sitten kollektiivisesti päätetään asioista. Oman kokemukseni mukaan meillä on sopiva sekoitus kokemusta, nuoruutta, uudistushalukkuutta ja perinteikkyyttä lajiryhmässä, jotta voimme tehdä hyviä päätöksiä lajin ja kansallisen menestyksen hyväksi. Sanotaan vaikka, että esittämäni uudistukset varmasti pitävät sisällään elementtejä ja ongelmakohtia, jotka ovat tulleet esille X30-sarjaa järjestettäessä. Tavoitteena on kuitenkin tehdä muutoksia sääntöihin ja prosesseihin siten, että niistä hyötyvät kaikki kilpailuiden ja sarjojen järjestäjät. Yksi asioista on mm. kalenterin suunnittelu, sillä päiviä ei voi valita vapaasti, eikä niitä voi siirtää mielivaltaisesti, jos toimitaan jonkun kattojärjestön alaisuudessa. Jos asiaa halutaan muuttaa joustavammaksi, niin täytyy muuttaa sääntöjä ja se ei ole päivän tai kahden homma.
Parhain ja ystävällisin terveisin,
Mikko LaineHeippa
Kerhoa edustavana voin sanoa että X-30 porukan kanssa on ihan kohtalaisen helppo toimia , sarjan tekijät kohtalaisen ja hanakoita laittelemaan kisoja pystyyn ihan aamuyön tunneille asti ihan jees ... Toki pikku näkemyseroja sekä väärinkäsityksiä syntyy mutta niistä selvitään puhumalla ja sopimalla , meillä Kouvolassa oli muistaakseni 136 kuskia mikä tänä päivänä ISO määrä vrt. muihin luokkiin. En usko että tämäkään merkkiluokka ole mikään kultakaivos ... Onhan selvää ettei nuo televisioinnit ja live streamit ole halpoja juttuja muu visuaalinen puoli päälle , pojat ovat tehneet kilpailusta just sen näköisen kun autokilpailun pitääkin.
Kerhot saavat ihan kohtuulisen potin mikäli itse osaavat vähänkin laskea kisasta aiheutuvia kuluja etukäteen. X-30 sarjalaiset ymmärtävät ihan hyvin kerhojen kulut mitkä liittyy kisan läpiviemiseksi . Kerhon kannalta on tärkeää että kahvio/kioski on viilattu kuntoon lähinnä että siellä on jotakin myytävää . Porukka ostaa ihan kiitettävästi jos myytävää riittää ja hinnat on kohdillaan.
Kouvolan kisassa kelit oli mitä oli joten sähkö tuntu ainakin kelpaavan kun majoitusalueelle piti Cramolta hakemassa varavoimalähde .
Omasta puolestani kiitos X-30 sarjan vetäjille
Janne Kapiainen
- Mukaanvaan2017
Laineen Mikko järjesti heti ensimmäisellä X30 Challenge kaudella Suomen parhaita kisoja. Piste. Ja uskon, että laatu vaan paranee 2017...ja mikään kultakaivos kisojen pitäminen ei ole järjestäjälle, eikä seuroille. Seurat tekevät kisat talkoilla ja kovalla työllä. Kaikki vaan mukaan toimintaa täältä valittamasta.
- Kysynvaan30
Miten hitossa ihmiset voi olla noin pihalla. Oletteko nyt ihan vakuuttuneita siitä että jos radoilla ei järjestetä x30 kisoja niin ratoja ylläpitäville seuroille jää enemmän rahaa?
- erfDDD
Jos tälläiset kaupalliset paskat lopetettaisiin ja ajettaisiin vain liiton sarjoja KAIKKI tulot jäisi seuroille
- hfjfg
erfDDD kirjoitti:
Jos tälläiset kaupalliset paskat lopetettaisiin ja ajettaisiin vain liiton sarjoja KAIKKI tulot jäisi seuroille
olet sä kyllä hullu...näistä ns.kaupallisistakin kisoistakin menee maksuja AKK:lle...niin paljonkohan sen omista kisoista meneekään mafiamaksuja...ellei tuota helvetin kallista ylläpidettävää kolossia tarvis yllätitää, suroille ja järjestäjille jäis vielä enemmän rahaa kisoista...mitä AKK tekee paikallisen seuran/kerhon hyväksi? entä ratojen ylläpitämiseksi?? EI MITÄÄN, pelkkää rahastusta
- Eioopakkoajaa
erfDDD kirjoitti:
Jos tälläiset kaupalliset paskat lopetettaisiin ja ajettaisiin vain liiton sarjoja KAIKKI tulot jäisi seuroille
Idiootti, jos on noin tyhmä, ei kai sitä julkisesti kannata esitellä?.
- 4566666
Eioopakkoajaa kirjoitti:
Idiootti, jos on noin tyhmä, ei kai sitä julkisesti kannata esitellä?.
Turkulainen varmaankin , se ei voi sille mitään
- 875634
Joo AKK kin on paska
- juhokin
Tuntuu siltä kuin x huoltajat olisivat polttaneet sillat muihin sarjoihin kun uskonnon omaisin piirtein paasaavat viimeisen oljenkorren kovuudesta ja hienoudesta.
AKK on paska niinkuin liittokin Rotax ruleskin. - jjljfdi
On paljon sarjoja Suomessa,enään puuttuu Babyrace ja ROK Cup.
- Jdjsksk
juhokin kirjoitti:
Tuntuu siltä kuin x huoltajat olisivat polttaneet sillat muihin sarjoihin kun uskonnon omaisin piirtein paasaavat viimeisen oljenkorren kovuudesta ja hienoudesta.
AKK on paska niinkuin liittokin Rotax ruleskin.Näyttää sitä meteliä pitävän ihan muut kuin x huoltajat.
- 45555577
Jdjsksk kirjoitti:
Näyttää sitä meteliä pitävän ihan muut kuin x huoltajat.
X huoltajia on suht vähän , sellainen pikkusarja .
- VihreeTikia
Sarjaa ei ajeta. Ei ole kalenteria, ei palkintoja, ei sääntöjä, ei mitään. Maahantuojan firma on myynnissä ja pankki velkoo taloa.
- Jjkkjvv
Bull Shit
- uyuyuyiu
Velkooko pankki taloa ?
- Koronkiskurikin
uyuyuyiu kirjoitti:
Velkooko pankki taloa ?
Juu , kukaan muu ei yleensä lainaa sitä vasten rahaa
- taksimiess
V**** mitä idiootteja. Nyt aletaan olla jo siinä rajalla että poliisit kolkuttelee kohta tuon kirjottelijan ovella.
- Dkfufjjfjfjfjj
Juu, asian osaisen kannattaisi tehdä tutkintapyyntö, se ei suomessa maksa mitään ja tuommoinen höpöttäminen kyllä loppuu.
- 45778
Dkfufjjfjfjfjj kirjoitti:
Juu, asian osaisen kannattaisi tehdä tutkintapyyntö, se ei suomessa maksa mitään ja tuommoinen höpöttäminen kyllä loppuu.
Jaa siitä tutkintapyyntö ettei itse ole pitänyt lupauksiaan
- X30-4ever
45778 kirjoitti:
Jaa siitä tutkintapyyntö ettei itse ole pitänyt lupauksiaan
Nuija! Mitä lupauksia maahantuoja muka on jättänyt pitämättä? Et taida olla kovin paljon perillä asioista kun et tiedä että maahantuoja ja sarjan järjestäjä on eri tahot!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1005415Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453623Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503225Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4512526Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2581572- 861314
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131299- 771248
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321243Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1461172