Pyörän dynamo ja LED

entajuamitään

Pyörän dynamo tuottaa käsittääkseni vaihtovirran? Joten jotta LED palaisi, niin tarvitaan diodisilta. Mutta mitä jos laittaa kaksi lediä erisuuntaisesti (katodi/anodi) niin aina jompikumpi ledeistä palaisi ja valo olisi suht tasainen.

35

6696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuholed

      Kyllä ne ledit palaisi, ihan kirjaimellisesti.

    • sesds

      Tasavirtaa se dynamo tekee, pyörän lamput on 5 volttisia.

      • faktat_esiin

        Uhohdit mainita että lehmät lentää...


    • EnKuuleUsko

      Mistä päättelet, että on vaihtovirtaa?
      Jos puhutaan siitä perinteisen näköisestä dynamosta, niin niillä olen ajellut n. 60 vuotta. Eli aikana, jolloin vaihtovirtalatureita ei edes tunnettu.

      • ei_hullunpaa

        Miksi olisi polkupyörässä tasavirtadynamo?


      • sdfghjkl.gh

        Voisi sitten poltella ledejä.


      • häähääa

        Miksi se palaisi? Onhan niitä himmentyviä ledejäkin jotka eivät pelkää jännitteen vaihteluita.


      • ikiliikkujaLED
        häähääa kirjoitti:

        Miksi se palaisi? Onhan niitä himmentyviä ledejäkin jotka eivät pelkää jännitteen vaihteluita.

        Mikä se semmoinen himmentyvä ledi on? Kaikki ne himmenee kun virtaa pienennetään.


      • Meikä-

        60 vuotta tasavirtadynamoita eikä edes perusasiat ole kunnossa, se ei mielestäni ole mikään ylpeilyn aihe ettei ole päässyt elämänsä aikana puusta pitkälle? Luuletko että vaihtovirta keksittiin vasta silloin kun auton laturin kommutaattori korvattiin puolijohdetekniikkaan perustuvilla diodeilla?

        Autoissa on ollut tasavirtalatureita sen takia että akkua pitää ladata tasavirralla, hehkulamppu taas toimii vaihtovirrallakin joten miksi sellaista tasasuunnata? Kommutaattori oli mekaaninen napaisuuden kääntäjä jolla vaihtovirta saatiin aina tuupattua oikein päin akkuun, se kuitenkin kulutti mm. hiiliä jonka minimoimiseksi laturin nopeus piti välityksellä säätää mahdollisimman hitaalle, ja huonolle latausteholle.

        Nykyisin tasasuuntaus tehdään diodeilla jonka kynnysjännitehäviö on oleellisesti pienempi murhe kun kommutaattori. Muutenkin pyörivään roottoriin saadaan näin vietyä vain pieni magnetointivirta ja staattorilta saadaan tyypillisesti toista sataa ampeeria. Ennen kenttä oli staattorilla ja hiiliharja sekä kommutaattori piti mitoittaa latausvirran mukaan.


    • Taas_uusavuton_kyselee

      Valitse tuolta ellet itse osaa etsiä...

    • leditunari

      Käytännön kokemusta: Polkupyörän polttimo on 3W. Voisi siis kuvitella, että jos tähän laittaa LED:n, johtaa se vain puolet ajasta - ja samalla tietysti tuottaa valoa vain 1.5W teholla. LED on kuitenkin huomattavasti tehokkaampi kuin polttimo valonlähteenä. Käytännössä testattuna se palaa paljon kirkkaammin - ja on kevyempi polkea! Välkkyminen häiritsee lähinnä vain kävelyvauhdissa ja sitä pystyy hieman kompensoimaan laittamalla esim. 1000uF kondensaattorin. Jotta tämän pystyy tekemään pitää myöskin lisätä extra-diodi sarjaan LED:n kanssa saman suuntaisesti ja kytkeä kondensaattori LED:n rinnalle. Valosta tulee hieman tasaisempaa. Käytännössä tuo LED kuitenkin toimii pelkältäänkin - eli ei tarvitse kikkailla jos ei välttämättä halua! Mutta siis pitää olla 3W ledi, koska teho menee yli 1W:sta.
      Ja jos on himopyöräilijä, niin en nyt sitten tiedä varmaksi kestääkö tuo ledi - mutta ei varmaan kestä polttimokaan! Toisaalta jos jotain pitää ostaa, niin tuollaisen polkupyörään kytkettävän ladattavan ledi-lampun saa aika edukkaasti myös, eikä tarvitse dynamoa vastaan polkea. Napadynamo tosin on myöskin jo keksitty tähän ongelmaan, eli voihan siinä sitten vaikka ladata puhelintaan kun rakentaa kunnollisen latauksen säädön.

      • Sattuman.Ville

        Miten ladattava ledilamppu tai sen akku kestää sanotaan nyt vaikka edes -25 asteen keliä? Ja sitten se on aina tyhjä kun sitä tarvitsisi...


      • aurajuust0

        Kyllä kestää erinomaisesti pakkasta. 18650 Li ion akut kestää hyvin, mutta jos valaisimessa on joku alimitoitettu pieni surkuakku niin ei välttämättä kestä. Eli valitse erillisellä akulla varustettu valaisin. Mulla riittää yleensä viikon 1 lataus. 4h riittää 6600mAh 7.2V akku.


      • okokjikk

        >>Polkupyörän polttimo on 3W. Voisi siis kuvitella, että jos tähän laittaa LED:n, johtaa se vain puolet ajasta - ja samalla tietysti tuottaa valoa vain 1.5W teholla.

        Ei sitä noin voi päätellä. Siis että LEDin teho olisi 1,5W.


      • mahdollisesti_voi

        Ei varmaan voikaan, paitsi että voi, koska generaattorina oleva dynamo saturoi ja ei pysty antamaan enempää virtaa..


    • EtuvastuLaskettava

      Tavallinen polkupyörän dynamo tuottaa, aivan oikein, vaihtovirtaa, yleisimmin suunnilleen 6V Kaksi lediä, siis eripäin rinnakkain palaa hyvin. Ledin kynnysjännite on kuitenkin yleensä noin 3...3,5V, eli kytkennässä pitää "hukata" noin 3V, eli tarvitaan jonkinlainen virranrajoitus, siis esim vastus. Jos laitat 2 kpl 1W ledejä vastuksen arvo on noin 10 ohmia, tehonkesto 1 W. Jos ledejä on vain yksi, niin periaatteessa pitäisi myös palaa, tosin värisemällä, mutta silloin ledi saa jokaisen vaihtosähkön puolijakson aikana dynamon jännitteen estosuuntaisena ja en ole ledien spekseistä löytänyt estosuuntaisen jännitteen kestotakuuta. Itse olen käyttänyt ledejä alle 5V vaihtojännitteellä, hyvin on kestäneet.

      • ei_väpätä

        Etuvastusta ei välttämättä tarvita kun käyttää tarpeeksi isoWattista lediä.
        Itse tekisin homman näin: Kaksi 1,5 W:n teholediä sarjakytkentään ilman etuvastusta. Dynamolta ensin kokoaaltotasasuuntaus, 1000µF/16V suotolyytti ja siihen ledit.


      • Lyytin.kaveri

        Miten lyytti kestää sanotaan nyt vaikka -25 asteen keliä?


      • vehkeet_aina_ulkona
        Lyytin.kaveri kirjoitti:

        Miten lyytti kestää sanotaan nyt vaikka -25 asteen keliä?

        Hyvinpä nuo tuntuu kestävän.


      • EtuvastuLaskettava
        Lyytin.kaveri kirjoitti:

        Miten lyytti kestää sanotaan nyt vaikka -25 asteen keliä?

        Polkupyörävalosta kun on kyse, niin lyytit jättäisin kokonaan pois. Värisevä valo herättää paljoin paremmin huomiota. Autoilijana tiedän! Pelkkä tasasuuntain ja tosiaan sitten kaksi lediä sarjaan. Ledeille vain jäähdytyslevy tai sopiva siili!


      • väriseekö_edes

        Onko kukaan mitannut tai laskenut mikä on dynamon vaihtosähkön taajuus kohtuullisella ajonopeudella? Veikkaisin että enemmän kuin 50 Hz.


      • teslalalala
        väriseekö_edes kirjoitti:

        Onko kukaan mitannut tai laskenut mikä on dynamon vaihtosähkön taajuus kohtuullisella ajonopeudella? Veikkaisin että enemmän kuin 50 Hz.

        Tuossa työpöydällä on juuri yksi perusdynamo. Rengasta vasten hankaavan dynamon pyörän halkaisija on 2 cm. Joka tarkoittaa, että jokaisella 28" eturenkaan kierroksella dynamo pyörii noin 35 kertaa.

        Jos dynamo tuottaisi yhdellä dynamon kierroksella yhden vaihtosähkösyklin (varmaan minimi?) niin silloin pyörän liikkuessa
        10 km/h dynamon taajuus olisi 44 Hz
        15 km/h - 66 Hz
        20 km/h - 88 Hz jne.

        Jos dynamosta tule per kierros useampia vaihtosähkösyklejä, niin silloin taajuus tietysti nousee vastaavasti.


      • Selvitä_perusteet
        ei_väpätä kirjoitti:

        Etuvastusta ei välttämättä tarvita kun käyttää tarpeeksi isoWattista lediä.
        Itse tekisin homman näin: Kaksi 1,5 W:n teholediä sarjakytkentään ilman etuvastusta. Dynamolta ensin kokoaaltotasasuuntaus, 1000µF/16V suotolyytti ja siihen ledit.

        Saat sitten etsiä niin isotehoiset ledit ettei se dynamo jaksa työntää niihin VIRTAA enempää kuin sen ledin max. virta on. Silloin vaan ongelmaksi tulee helposti se ettei led pala ollenkaan vähänkään hiljaisemmassa nopeudessa kun dynamon jännite ei ylitä ledin kynnysjännitettä.

        Ledeissä ratkaisevia ovat maksimiVIRTA ja KYNNYSJÄNNITE, se wattilukema ei ratkaise mitään.


      • 2_kokojaksoa_kierrokseen
        teslalalala kirjoitti:

        Tuossa työpöydällä on juuri yksi perusdynamo. Rengasta vasten hankaavan dynamon pyörän halkaisija on 2 cm. Joka tarkoittaa, että jokaisella 28" eturenkaan kierroksella dynamo pyörii noin 35 kertaa.

        Jos dynamo tuottaisi yhdellä dynamon kierroksella yhden vaihtosähkösyklin (varmaan minimi?) niin silloin pyörän liikkuessa
        10 km/h dynamon taajuus olisi 44 Hz
        15 km/h - 66 Hz
        20 km/h - 88 Hz jne.

        Jos dynamosta tule per kierros useampia vaihtosähkösyklejä, niin silloin taajuus tietysti nousee vastaavasti.

        Ainakin itselläåni olevasta dynamosta tulee kierroksen aikana 2 kokojaksoa, tuo taitaa olla aika yleinen rakenteellisista syistä (sylinterimäinen magneetti, navat päissä ja parilla metallilevyllä "johdettu" 2 N- ja 2 S-napaa kehälle). 4 kokojaksoa/kierros onnistuu yhtä helposti mutta rakenne on vähän kalliimpi toteuttaa.


      • sähköoppia
        Selvitä_perusteet kirjoitti:

        Saat sitten etsiä niin isotehoiset ledit ettei se dynamo jaksa työntää niihin VIRTAA enempää kuin sen ledin max. virta on. Silloin vaan ongelmaksi tulee helposti se ettei led pala ollenkaan vähänkään hiljaisemmassa nopeudessa kun dynamon jännite ei ylitä ledin kynnysjännitettä.

        Ledeissä ratkaisevia ovat maksimiVIRTA ja KYNNYSJÄNNITE, se wattilukema ei ratkaise mitään.

        Jaa, jos ledit olivat 2x1,5 W ja dynamo on 3 W, niin mitä et ymmärtänyt.
        Olisikohan sinun itse pitänyt selvittää ne perusteet, ennen kuin tulet tänne nolaamaan itsesi. Et ymmärtänyt että dynamolla on myös sisäinen vastus? Ledien jäähdytys on mitoitettu sille teholle, mikä on ilmoitettu niiden tehoksi, vaikeaako?


      • Selvitä_perusteet
        sähköoppia kirjoitti:

        Jaa, jos ledit olivat 2x1,5 W ja dynamo on 3 W, niin mitä et ymmärtänyt.
        Olisikohan sinun itse pitänyt selvittää ne perusteet, ennen kuin tulet tänne nolaamaan itsesi. Et ymmärtänyt että dynamolla on myös sisäinen vastus? Ledien jäähdytys on mitoitettu sille teholle, mikä on ilmoitettu niiden tehoksi, vaikeaako?

        Se 3W dynamo lykkää virtaa ihan riittävästi polttamaan ne 2*1.5W ledit varsinkin jos lähtöjännite on mitoitettua alhaisempi kuten ledien kanssa käy. Et kai kuvittele että dynamoissa olisi joku "rajoitin" joka estää suuremman tehon/virran kuin on ilmoitettu ? Se tehoilmoitus on teoreettinen teho jollain kohtuullisella nopeudella poljettaessa ja maksimiteho on jotain ihan muuta. Kannattaisi hieman tutustua sähkötekniikkaan ja elektroniikkaan eikä arvailla luulojensa perusteella.


      • sähköoppia
        Selvitä_perusteet kirjoitti:

        Se 3W dynamo lykkää virtaa ihan riittävästi polttamaan ne 2*1.5W ledit varsinkin jos lähtöjännite on mitoitettua alhaisempi kuten ledien kanssa käy. Et kai kuvittele että dynamoissa olisi joku "rajoitin" joka estää suuremman tehon/virran kuin on ilmoitettu ? Se tehoilmoitus on teoreettinen teho jollain kohtuullisella nopeudella poljettaessa ja maksimiteho on jotain ihan muuta. Kannattaisi hieman tutustua sähkötekniikkaan ja elektroniikkaan eikä arvailla luulojensa perusteella.

        Et kai kuvittele että tehonkesto on joku kiinteä ledin ominaisuus? Ledi kestää vaikka mitä, jos sen lämpötila ei nouse liikaa. Kaikki on kiinni ajasta ja jäähdytyksestä.
        http://www.cree.com/led-components-and-modules/products/xlamp/discrete-directional/xlamp-xml


      • Meikä-
        Selvitä_perusteet kirjoitti:

        Saat sitten etsiä niin isotehoiset ledit ettei se dynamo jaksa työntää niihin VIRTAA enempää kuin sen ledin max. virta on. Silloin vaan ongelmaksi tulee helposti se ettei led pala ollenkaan vähänkään hiljaisemmassa nopeudessa kun dynamon jännite ei ylitä ledin kynnysjännitettä.

        Ledeissä ratkaisevia ovat maksimiVIRTA ja KYNNYSJÄNNITE, se wattilukema ei ratkaise mitään.

        Noniin lapsukainen, pitäisikö sinun itse selvittää aivan perusasioita ennen kuin tulet tänne nolaamaan itseäsi, aivan kuten tuossa jo sanottiin. Tuo ehdotettu tapa laittaa ”liian suuritehoiset” ledit on mitä hienoin, silloin dynamosta menee vähiten hukkaan tehoa.

        Mitähän p***a sinä selität että ledi ei pala ollenkaan jos ei kynnysjännitettä ylitetä? Dynamo kun toimii pitkälti vakiovirtalähteen tavoin, jos siellä ei ole kuormaa jännite nousee helposti tolkuttomiin lukemiin ilman suojakomponentteja. Jos ledi ei pala se ei myöskään vie tehoa, silloin dynamon jännite karkaa jo olemattomalla pyöräytyksellä suuriin lukemiin.

        Tästä seuraa tasapainotila, jännite nousee välittömästi, ledi syttyy ja alkaa kuluttaa tehoa jolloin jännite ei pääse enää nousemaan, ledin kirkkaus määräytyy sitten sen mukaan paljonko pyöritetään mutta aivan heti se syttyy palamaan.

        En tiedä onko dynamossa sisällä mitään virranrajoitusta vai perustuuko kaikki rajoitus vain magnetointipiirinkylläsymiseen mutta kyllästymisen rajoissa dynamosta saadaan oleellisesti suurempi teho kun ledit kytketäänkin sarjaan, silloin vain tulee äkkiä ongelmaksi se että kohta pitää polkea pyörää 100km/h että ledit palaa täysilä.

        Pikkupojat minun nuoruudessani vaihteli 6V 15/15W mopoihin 12V 60/55W halogeeneille ja valoteho kasvoi räjähdysmäisesti mutta tilalle tuli tuo ilmiö että valot paloi täysillä vasta kun kierrokset olivat 9000rpm


      • Meikä-

        Korjaus: siis mihinkään magnetointipiiriin, vaan kestomagneetit dynamossa varmastikin on. Rautapiirin kyllästymiseen on ilmeisesti oikeampi..


    • kokokokokgg

      Jokainen tekee tietysti niinkuin tykkää ja tiedän, että tämä on näpräilijöiden palsta, jolloin itse tekeminen on tärkein juttu, mutta kuitenkin:

      Minä heittäisin sen dynamon pois ja ostaisin valmiin pattereilla toimivan led-valon, niitä on nykyään niin monenlaisia -valinnanvaraa riittää, haluaako sitten tehokkaan, halvan vai pitkään kestävät patterit.
      Ennenkaikkea patterivalo ei jarruta niinkuin dynamo.

      Jos erityisesti haluaisin näpräillä, niin sittten ehkä tekisin dynamosta varavoimalähteen siltä varalta, että patterit loppuva kesken matkan.

      http://www.motonet.fi/fi/kategoria/1853/95643/Polkupyoran-valot?campaign=false&order=2

    • Pyöräilyhullu

      Kannattaa käyttää napadynamoa, siinä ei ole mekaanisen kitkan aiheuttamaa jarruvaikutusta. Kuormitus tietysti lisää sitä, mutta huomattavasti vähemmän kuin pyörän kumia hankaava pullodynamo. Taajuus sillä on matalampi kuin perinteisellä dynamolla johtuen pidemmästä pyörähdysajasta, mutta normaalivauhdissa välkyntää ei enää havaitse.

      • Hunttila

        Onko joku selvittänyt montako napavaihtoa tullaisessa napadynamossa on kierroksella. Ulostulojännite on kaiketi hieman riippuvainen pyörimisnopeudesta vaan olenko pahasti mettässä.


      • Jännite_vastaa_nopeutta
        Hunttila kirjoitti:

        Onko joku selvittänyt montako napavaihtoa tullaisessa napadynamossa on kierroksella. Ulostulojännite on kaiketi hieman riippuvainen pyörimisnopeudesta vaan olenko pahasti mettässä.

        Ulostulojännite on aika suoraan riippuvainen pyörimisnopeudesta niinkauan kuin sitä ei erikseen elektroniikalla tms. rajoiteta tai ohjata, polkupyörän dynamoissa en ole nähnyt tuollaisia kytkentöjä (napadynamoihin en ole tutustunut).


      • dynamonopeusmittari

        No tuossa oli yksi napadynamolla toteutettu polkupyörän nopeusmittari. Siinä jakoivat kehän pituuden eli 2*pi*r:n lisäksi kuudella..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5963
    2. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3724
    3. Koska näet seuraavan kerran

      Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2577
    4. Ootko nainen jotenkin

      itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2111
    5. Hyvästi.....

      En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1892
    6. Hyvää yötä

      Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

      Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

      Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

      On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

      Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1448
    Aihe