Fiesta 1.3 vm 97

Tiina

Onko muilla fiestalaisilla ollut sellaista ongelmaa että kun akku alkaa olla vähissä, kaasu tuntuu hirttävän kiinni? Eli ajaessa jos laitat kytkimen pohjaan, kierrokset nousevat 3-4 tonniin. Tilanteen saa tasaantumaan ainoastaan laittamalla vaihteen silmään ja nostamalla kytkintä, eli laittamalla vedon päälle.

Ongelmaahan etsii helposti juuri kaasarista, minäkin suihkuttelein palautusjouseen crc:tä ja luulin sitten että kaasari on rikki kun ei auttanut. Lopulta kuitenkin paljastui että kyseessä on loppuun palanut akku jonka voima ei riitä enää elektroniseen moottorinkierrosten säätelyyn ajaesakaan.

Toinen ongelma on kuljettajan oven lukko joka aukeaa ainoastaan samaan aikaan avaimella vääntämällä ja nostamalla kahvasta. Ärsyttävä vika kun tulet autolle kauppakassi toisessä kädessä. Tosin tämäkin on siis osittain luonnollista kulumaa. Epäilen kyllä että joku on joskus yrittänyt mennä autoon omilla avaimilla väkisin vääntämällä ja siten rikkonut lukon. Tiedä häntä.

Muuten kyllä fiesta on hyvä auto, kulkee aivan suoraan edelleenkin ja alustassa on isomman auton jäykkyyttä. Mitään muita oleellisia vikoja ei ole ollut. Hyvä ja selkeä ajaa.

Miten teillä muilla siis?

5

3093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Joo mulla vähän sama vika ton oven kanssa,paitsi että se ei aukea enään ollenkaan.Taitaa olla tyyppivika.

      • Tiina

        Olen joskus sanonut siitä ovesta kun olen vienyt auton huoltoon stockkalle mutta ei ne tee sille mitään, ilmeisesti pitäis tilata työ erikseen koska oven purkaminen vie niin paljon aikaa. Ja sitten kun se välillä toimii, niin se toimii ilmeisesti tietenkin silloin, kun sitä huollossa kokeillaan.

        Olikohan noissa ovissa jotain sellaista että jos sen sisäverhoilun avaa niin sieltä menee jotku tarrat tai pahvit sitten uusiksi, en nyt muista. Nimittäin mietin et jos vaikka ens kesänä yrittäis avaa ja kattoo mikä siel mättääpi? Ja jos en minä, niin pistän miehen asialle.


    • pasleh

      Mulla oli -98 fiesta, nyt -98 esco. Molemmissa samaa vikaa, kun tulee liikennevaloihin, niin jää kierrokset päälle. Escossa sentään kierrokset laskee hetken kuluttua, meinaa sammua ja palaa normaalin 800n. Vika on juuttuneessa ilmaventtiilissä, joka escossa on startin lähellä, fiestassa muistaakseni näkyy helpommin. Putsaus spriillä tms auttaa hetkeksi, vaihto tietty varmempaa. Mulla vielä teki sitä, että jos päästin vauhdissa vapaalle ilman kytkintä, niin kierrokset nousi just tonne yli 3tonnin. Mulle vaihdettiin semmonen takuuna molempiin autoihin, mut ei juuri auttanut. Lienee siis joku moottorinohjaussysteemin vika. Ovipahvin sisäpuolella on muovikalvo mustalla sikaflexillä kiinni, saa nätisti irti kun "sahaa" hampaallisella keittiöveitsellä. Takaisin laittaessa vain muljaa hieman kittipintoja yhteen niin pysyy paikallaan. Kuullostaa vivustovialta, joku vipu tai tanko hieman kääntynyt? Mun escossa ei toimi takaoven keskuslukitus kunnolla, oon jo rasvannut ovilukon kertaalleen, auttoi n. vuodeksi...

    • pasleh

      Niin ja mulla meni akku oikosulkuun reilu vuoden käytön jälkeen, ei lähteny käymään, starttirele vaan paukku. kaksi kennoa sökönä. Kuskin ovipahvi murtui pakkasella, lisäksi takapyörän laakerit olivat ruostuneet ja pitivät ääntä, vaihdettiin takuuna 30tkm kohdalla. Ja takakontissa laitoin kerran tunkin väärinpäin koteloonsa, jonka seurauksena takajarrun johdon kuori nirhautui puhki. Aina kun painoi jarrua, paloi takajarrun sulake, samaan sähköpiiriin kuului myös lämmityslaitteen säätöventtiili --> lämppäri alkoi pukkaamaan tulikuumaa. Termostaatinkin taisin vaihtaa pari astetta kuumemmaksi kun ei meinannut lämmetä talvella...

      • Tiina

        Fiestan akku on 60 ampeeria, vaikka yleensä autoissa on akut 40 ampeerisia. Eli iso akku vaatii korkeampia moottorinkierroksia latautuakseen. Vaihdettiin akku uuteen mutta nyt olen kiinnittänyt huomiota maantieajossa siihen, että jos vauhti on 70kmh en välttämättä survaise vitosta peliin. Tämä siksi että akku alkaa latautua vasta moottorin kiertäessä n.2300 kierroksessa. Nelosvaihteella pääsee tähän kierroslukemaan tai hiukan sen yli. Hyötyminen edellyttää tietysti tasaista ajoa, ei kiihdytyksiä jottei taas bensaa kuluisi liikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe