Fiesta 1.3 vm 97

Tiina

Onko muilla fiestalaisilla ollut sellaista ongelmaa että kun akku alkaa olla vähissä, kaasu tuntuu hirttävän kiinni? Eli ajaessa jos laitat kytkimen pohjaan, kierrokset nousevat 3-4 tonniin. Tilanteen saa tasaantumaan ainoastaan laittamalla vaihteen silmään ja nostamalla kytkintä, eli laittamalla vedon päälle.

Ongelmaahan etsii helposti juuri kaasarista, minäkin suihkuttelein palautusjouseen crc:tä ja luulin sitten että kaasari on rikki kun ei auttanut. Lopulta kuitenkin paljastui että kyseessä on loppuun palanut akku jonka voima ei riitä enää elektroniseen moottorinkierrosten säätelyyn ajaesakaan.

Toinen ongelma on kuljettajan oven lukko joka aukeaa ainoastaan samaan aikaan avaimella vääntämällä ja nostamalla kahvasta. Ärsyttävä vika kun tulet autolle kauppakassi toisessä kädessä. Tosin tämäkin on siis osittain luonnollista kulumaa. Epäilen kyllä että joku on joskus yrittänyt mennä autoon omilla avaimilla väkisin vääntämällä ja siten rikkonut lukon. Tiedä häntä.

Muuten kyllä fiesta on hyvä auto, kulkee aivan suoraan edelleenkin ja alustassa on isomman auton jäykkyyttä. Mitään muita oleellisia vikoja ei ole ollut. Hyvä ja selkeä ajaa.

Miten teillä muilla siis?

5

3281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Joo mulla vähän sama vika ton oven kanssa,paitsi että se ei aukea enään ollenkaan.Taitaa olla tyyppivika.

      • Tiina

        Olen joskus sanonut siitä ovesta kun olen vienyt auton huoltoon stockkalle mutta ei ne tee sille mitään, ilmeisesti pitäis tilata työ erikseen koska oven purkaminen vie niin paljon aikaa. Ja sitten kun se välillä toimii, niin se toimii ilmeisesti tietenkin silloin, kun sitä huollossa kokeillaan.

        Olikohan noissa ovissa jotain sellaista että jos sen sisäverhoilun avaa niin sieltä menee jotku tarrat tai pahvit sitten uusiksi, en nyt muista. Nimittäin mietin et jos vaikka ens kesänä yrittäis avaa ja kattoo mikä siel mättääpi? Ja jos en minä, niin pistän miehen asialle.


    • pasleh

      Mulla oli -98 fiesta, nyt -98 esco. Molemmissa samaa vikaa, kun tulee liikennevaloihin, niin jää kierrokset päälle. Escossa sentään kierrokset laskee hetken kuluttua, meinaa sammua ja palaa normaalin 800n. Vika on juuttuneessa ilmaventtiilissä, joka escossa on startin lähellä, fiestassa muistaakseni näkyy helpommin. Putsaus spriillä tms auttaa hetkeksi, vaihto tietty varmempaa. Mulla vielä teki sitä, että jos päästin vauhdissa vapaalle ilman kytkintä, niin kierrokset nousi just tonne yli 3tonnin. Mulle vaihdettiin semmonen takuuna molempiin autoihin, mut ei juuri auttanut. Lienee siis joku moottorinohjaussysteemin vika. Ovipahvin sisäpuolella on muovikalvo mustalla sikaflexillä kiinni, saa nätisti irti kun "sahaa" hampaallisella keittiöveitsellä. Takaisin laittaessa vain muljaa hieman kittipintoja yhteen niin pysyy paikallaan. Kuullostaa vivustovialta, joku vipu tai tanko hieman kääntynyt? Mun escossa ei toimi takaoven keskuslukitus kunnolla, oon jo rasvannut ovilukon kertaalleen, auttoi n. vuodeksi...

    • pasleh

      Niin ja mulla meni akku oikosulkuun reilu vuoden käytön jälkeen, ei lähteny käymään, starttirele vaan paukku. kaksi kennoa sökönä. Kuskin ovipahvi murtui pakkasella, lisäksi takapyörän laakerit olivat ruostuneet ja pitivät ääntä, vaihdettiin takuuna 30tkm kohdalla. Ja takakontissa laitoin kerran tunkin väärinpäin koteloonsa, jonka seurauksena takajarrun johdon kuori nirhautui puhki. Aina kun painoi jarrua, paloi takajarrun sulake, samaan sähköpiiriin kuului myös lämmityslaitteen säätöventtiili --> lämppäri alkoi pukkaamaan tulikuumaa. Termostaatinkin taisin vaihtaa pari astetta kuumemmaksi kun ei meinannut lämmetä talvella...

      • Tiina

        Fiestan akku on 60 ampeeria, vaikka yleensä autoissa on akut 40 ampeerisia. Eli iso akku vaatii korkeampia moottorinkierroksia latautuakseen. Vaihdettiin akku uuteen mutta nyt olen kiinnittänyt huomiota maantieajossa siihen, että jos vauhti on 70kmh en välttämättä survaise vitosta peliin. Tämä siksi että akku alkaa latautua vasta moottorin kiertäessä n.2300 kierroksessa. Nelosvaihteella pääsee tähän kierroslukemaan tai hiukan sen yli. Hyötyminen edellyttää tietysti tasaista ajoa, ei kiihdytyksiä jottei taas bensaa kuluisi liikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1498
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1411
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe