Sairaanhoitajan työ

Merja

Olen pannut merkille että tällä palstalla on hyvin kirjavat käsitykset sairaanhoitajan työstä. Toisten puolesta en voi puhua, mutta kerron omasta työstäni ja kaikki voivat sitten itse päätellä onko 1740e/kk tarpeeksi kun on omakotitalo maksettavana ja 2 lasta kasvatettavana.

Olen työssä ensiavussa. Otan vastaan potilaita ja arvioin heidän hoidon tarpeensa; voiko odottaa vai mihin toimenpiteisiin heti ryhdytään. Otan ítsenäisesti peruslabroja (esim. CRP,Hb,Hgt, Tnt... ym) mitkä katson tarpeelliseksi ensihoidon aikana ja joita lääkäri tarvitsee nopeasti. Otan sydänfilmin ja katson onko siinä jotakin niin hälyttävää että lääkärin täytyy se välittömästui nähdä (tietenkin lääkäri katsoo kaikki filmit myöhemmin läpi, en edes väitä tekeväni niistä diagnooseja). Laitan tiputuksen ja annan lääkkeitä. Toteutan lääkärin määräykset. Avustan vatsahuuhtelun teossa ja vaativissa toimenpiteissä kuten liuotushoito ja elvytykset joissa en ole mikään lääkärin käskyläinen ja pikkuapulainen vaan teen oman osani hyvin itsenäisesti. Tämän lisäksi petaan petejä, siivoan oksennuksia ja veritahroja ja autan vanhuksia wc:n. Annan kriisiapua omaisille ja lohdutan heitä. Sitten vielä kirjaan jokaisen potilaan saaman hoidon koneelle ja annan kotihoito-ohjeita. Lisäksi kipsaan.

Tälläistä on oma työni, voi olla että joku pitää sitä aivan turhana ja "pilleripurkin" kiikuttamisena mutta itse sitä arvosta ja tiedän osaavani työni hyvin.

11

2258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jarkko

Ehdotus; Sh joka pesee pehvaa vanhainkodissa, työn vaativuus huomioon ottaen, minusta 1740/kk on OK. Mutta SH jotka työskentelevät ensiavussa, teholla yms. vaativan hoidon alueella pitäisi palkkaa nostaa heti!

Miten voi olla että työstä joka on saman ammattinimikkeen alla täysin erilaista paikasta riippuen maksetaan aina minimipalkkaa joka on sama sitten kaikille. Ja vaikka nykyisin otetaan työn vaativuutta yhä enemmän huomioon on se liian pientä!

• si-ki.sair.hoit. vanhustyössä

Sair.hoit.työ vanhainkodissa on paljon muutakin kuin takapuolen pesua. Vuodeosastoilla on paljon lääkityksiä, suonensisäisiä lääkityksiä, nesteytyshoitoja suoneen, jopa verensiirtoja. Yleensä sair.hoitaja on tiiminvetäjänä vastuussa osaston toiminnansta ympäri vuorokauden ja hankkii sijaisia tarvittaessa viikonloppuisinkin . Lääkäreitä käy suht. harvoin osastoilla ja siksi sair.hoitajan on osattava arvioida tilanteet oikein, milloin voi odotella rauhassa ja seurata tilanteiden kehittymistä tai milloin on laitettava kiireesti eteenpäin. Lääkkeistä ja lääkitsemisestä on tiedettävä yhtä paljonkuin muissakin toimipisteissä ja on osattava itsenäisesti antaa oikeaa lääkitystä oikeaan vaivaan. Tietynlaisia ensiapulääkityksiä on aloitettava itsenäisesti. Hoidon laatu on voitava turvata ympäri vuorokauden. Vaikka työ on erilaista eri toimipisteissä, on se silti aina yhtä vaativaa ja vastuullista.

• Nimetön
        si-ki.sair.hoit. vanhustyössä kirjoitti:

Sair.hoit.työ vanhainkodissa on paljon muutakin kuin takapuolen pesua. Vuodeosastoilla on paljon lääkityksiä, suonensisäisiä lääkityksiä, nesteytyshoitoja suoneen, jopa verensiirtoja. Yleensä sair.hoitaja on tiiminvetäjänä vastuussa osaston toiminnansta ympäri vuorokauden ja hankkii sijaisia tarvittaessa viikonloppuisinkin . Lääkäreitä käy suht. harvoin osastoilla ja siksi sair.hoitajan on osattava arvioida tilanteet oikein, milloin voi odotella rauhassa ja seurata tilanteiden kehittymistä tai milloin on laitettava kiireesti eteenpäin. Lääkkeistä ja lääkitsemisestä on tiedettävä yhtä paljonkuin muissakin toimipisteissä ja on osattava itsenäisesti antaa oikeaa lääkitystä oikeaan vaivaan. Tietynlaisia ensiapulääkityksiä on aloitettava itsenäisesti. Hoidon laatu on voitava turvata ympäri vuorokauden. Vaikka työ on erilaista eri toimipisteissä, on se silti aina yhtä vaativaa ja vastuullista.

Taidat olla oikein akuutissa vanhainkodissa jossa suonensisäisiä hoitoja eikä lääkäriä mailla halmeilla.

• sh vanhainkodista
        Nimetön kirjoitti:

Taidat olla oikein akuutissa vanhainkodissa jossa suonensisäisiä hoitoja eikä lääkäriä mailla halmeilla.

Vanhainkoteja on vaikeusasteeltaan erityyppisiä ympäri Suomen. Kyllä ainakin Tampereella kunnan vanhainkodeissa on aika vastuullista työtä hoivaosastoilla. Minun mielestäni vanhainkotityö on vastuullista. Vaikka sairaanhoitaja pesisikin pyllyjä vanhainkodeissa, tulee hänen reagoida heti jos jotakin tulee ja vanhuksilla tulee akuutteja juttuja joka päivä.

Noh, mutta kyllähän minä sen myönnän että akuutilla työ on vaativampaa. Tosin hiellä on siellä lääkäri kokoajan käytettävissään. Ja kyllähän sairaanhoitajan työ vaatii melkein saman lääketieteellisen tuntemuksen, kuin läkärinkin työ, kun pitää tunnistaa kuka tarvitsee lääkärin hoitoa ja kuka ei. Joten kyllä ne palkat todella pienet ovat. Suomi on kommunistinen maa!

• ???
        sh vanhainkodista kirjoitti:

Vanhainkoteja on vaikeusasteeltaan erityyppisiä ympäri Suomen. Kyllä ainakin Tampereella kunnan vanhainkodeissa on aika vastuullista työtä hoivaosastoilla. Minun mielestäni vanhainkotityö on vastuullista. Vaikka sairaanhoitaja pesisikin pyllyjä vanhainkodeissa, tulee hänen reagoida heti jos jotakin tulee ja vanhuksilla tulee akuutteja juttuja joka päivä.

Noh, mutta kyllähän minä sen myönnän että akuutilla työ on vaativampaa. Tosin hiellä on siellä lääkäri kokoajan käytettävissään. Ja kyllähän sairaanhoitajan työ vaatii melkein saman lääketieteellisen tuntemuksen, kuin läkärinkin työ, kun pitää tunnistaa kuka tarvitsee lääkärin hoitoa ja kuka ei. Joten kyllä ne palkat todella pienet ovat. Suomi on kommunistinen maa!

"Suomi on kommunistinen maa!"

-> mihin liittyy ja miten?

• Realisti

Kuinka voit väittää, että vanhuksen hoitotyö on jotenkin vähemmän arvokasta työtä kuin joku tippaletkujen pyöritys teho-osastolla? Entä jos se vanhus olisikin sinun oma mummosi tai äitisi?
        Hoitotyön syvin olemus on potilaan arvostaminen!
        Hyvä hoitaja on sellainen, joka potilaan vaipan vaihtamisen jälkeen ottaa potilasta kädestä kiinni, silittää hiuksia. Aikaa siihen menee 30 sekuntia, eli kyllä sitä aikaa on, jos haluaa!
        Vanhuksen hoitotyö on paljon vaativampaa kuin tekniset toimenpiteet, jotka oppii muutaman harjoittelukerran jälkeen. Esim. tipan laitto. Eihän siinä muuta tarvitse tehdä kuin työntää neula suoneen.
        Hoitajat peräänkuuluttavat oman työnsä arvostamista ja palkankorotuksia. Hyvä lähtökohta olisi, että hoitajat itse arvostaisivat muiden hoitajien työtä!
        Ne sairaanhoitajat, jotka arvostavat vain teknistä osaamista, heidän kannattaa mennä tehtaaseen töihin. Siellä on johtoja ja letkuja, joita voi ruuvailla aamusta iltaan. Ja yhden koneen hinta voi olla kymmeniä miljoonia euroja!

• Hoitaja
        Realisti kirjoitti:

Kuinka voit väittää, että vanhuksen hoitotyö on jotenkin vähemmän arvokasta työtä kuin joku tippaletkujen pyöritys teho-osastolla? Entä jos se vanhus olisikin sinun oma mummosi tai äitisi?
        Hoitotyön syvin olemus on potilaan arvostaminen!
        Hyvä hoitaja on sellainen, joka potilaan vaipan vaihtamisen jälkeen ottaa potilasta kädestä kiinni, silittää hiuksia. Aikaa siihen menee 30 sekuntia, eli kyllä sitä aikaa on, jos haluaa!
        Vanhuksen hoitotyö on paljon vaativampaa kuin tekniset toimenpiteet, jotka oppii muutaman harjoittelukerran jälkeen. Esim. tipan laitto. Eihän siinä muuta tarvitse tehdä kuin työntää neula suoneen.
        Hoitajat peräänkuuluttavat oman työnsä arvostamista ja palkankorotuksia. Hyvä lähtökohta olisi, että hoitajat itse arvostaisivat muiden hoitajien työtä!
        Ne sairaanhoitajat, jotka arvostavat vain teknistä osaamista, heidän kannattaa mennä tehtaaseen töihin. Siellä on johtoja ja letkuja, joita voi ruuvailla aamusta iltaan. Ja yhden koneen hinta voi olla kymmeniä miljoonia euroja!

Luonnollisesti vanhusten hoitotyö on arvostettavaa työtä ja sen määrä tulee varmasti lisääntymään huomattavsti suurten ikäluokkien myötä.

Silmääni pisti kuitenkin kommentti "tipan laitto, ei tarvitse kuin työntää neula suoneen". Kyllä erityisesti syöpähoitoa saaneille potilaille tipan laitto voi olla todella hankalaa suonten paetessa tai rikkoutuessa.

Erikoistuminen terveydenhuollossa takaa hoitotyön tekijöitä joka alalle; vanhusten hoitotyöhön voi erikoistua esim lähihoitajakoulutuksessa.

• ei löydy ainakaan täältä!

Tulevaisuudessa valmistuva TH: raakile täällä... olen tät palkka asiaa seurannut sen ajan mitä olen jo opiskellut (2 vuotta), mutta tällaiseen torikeskusteluun en ole ennen eksynytkään. Ammattiryhmä kiistelee keskenään missä toimipisteessä on eniten vastuuta ja kuka niin ollen tarvitsee sitä palkanlisäystä eniten!

Jos yleensä kiroilisin niin nyt olis varmaan sellanen paikka. Ei ihme, ettei yhteinen asia etene kun kuppikunnat pöllyttävät höyheniä. Päättäjät luultavasti hykertelevät tyytyväisinä kun minkäänlaista yhteistä linjaa ei löydy ja näin ollen niitä palkankorotuksia ei tulla edes peräämään. Takanapäin kyllä valitetaan, mutta työ tehään yhtä nöyrästi kuin ennenkin.

Eiköhän olis paikallaan suoda se toivottavasti tuntuva palkankorotus kaikille hoitoalan työntekijöille eikä verisesti puolustaa vain sitä omaa pientä nurkkaansa.

Tällaisia ajatuksia tällä kertaa... saa ihan vapaasti kommentoida.

• sh.

ammatin valinta kysymys jokainen valitsee ITSE ammattinsa.Alan vaihtoon, jos pitää kokoajan itkeä!!!!!!!

• opiskelija

Kertokaa mulle mikä on tunti palkka sairaanhoitajalla? Eikö osa-aikaset oo tuntipalkkalaisia eikä kuukausipalkkalaisia? Mulle tuntipalkka työ on tutumpaa ja kertoo enemmän ku kk.palkka. Jos ymmärsin oikein nykyään on hirveesti keikkalaisia, eihän niil oo välttämättä täysiä tunteja joka kuukausi vai oonko ihan pihalla??

• <sh>

on muistaakseni n. 11,30 e, työskentelen siis kuitenkin kk-palkkalaisena.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6514
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3890
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3305
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      378
      1783
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1043
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      920
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      889
    Aihe