ulkokani???

Nimetön

minkälainen on ulkokani?omistaako kukaan ulkokania joka asuis oma tekemässä häkissä tai jossain sen tapaisessa?mun naapurissa on kani joka asuu oma tekemässä häkissä.antakaa mitä vain ohjeita:)
...kiitos jo etukäteen...

26

4631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noob

      ... en hankkisi ulkokania! Naapureillani oli ulkokaneja, ja säälitti kattoo niitä Suomen kylmässä talvessa... On tietysti eriasia, jos kaneilla on kunnon lämmitetty koppi, mihin pääsee piiloon talven pakkasilta.. Naapureitten kaneilla oli kyllä tuulensuoja, mutta eihän se auta kylmyyteen...

      • Sipsu

        Vai kuoliko ne suomen oloihin? Laki vaatii kopin, joten jos naapurisi kaneilla ei sellaista ole, menepä juttusille, naapurin tai eläinsuojeluvalvojan.

        Mikähän vimma ihmisillä on laittaa kaneja pihalle? Siellä ne sitten kököttää kopissaan (mikäli sellaista edes löytyy) talven tympääntyneinä, ilman sosiaalisia kontakteja kuin mitkäkin pihaporsaat.


      • noob
        Sipsu kirjoitti:

        Vai kuoliko ne suomen oloihin? Laki vaatii kopin, joten jos naapurisi kaneilla ei sellaista ole, menepä juttusille, naapurin tai eläinsuojeluvalvojan.

        Mikähän vimma ihmisillä on laittaa kaneja pihalle? Siellä ne sitten kököttää kopissaan (mikäli sellaista edes löytyy) talven tympääntyneinä, ilman sosiaalisia kontakteja kuin mitkäkin pihaporsaat.

        Naapurini vanhemmat erosivat, ja palauttivat kanit (onneksi) kasvattajalle takaisin. Itse yritin hoitaa niitä, kun naapurit eivät jaksaneet/viitsineet. Mutta paha siinä mennä mitään tekemään, kun vesi on umpijäässä jne.


    • pupunen

      minulla on ns. ulkokaneja niillä on häkit ulkorakennuksessa. kooltaan 2m*1,5m*1m
      ja sitten kopit joissa on kaksoisseinät, seinien välis on villaa ja tyroksia.ja hyvin on pärjänny. tuulelta suojas mutta veden vaihdan 4 kertaa päiväs kun jäätyy.
      hyvin tosiaan pärjäävät.
      belgian jättikani ja puoliangora.

    • HinniBunny

      Joo, elikkä mulla kaks pupuu asuu "ulkoasunnossa". Silti ne on kaikki yöt sisällä autotallissa, jossa ei ole patterilämmitystä. Talvisinkin pikkupakkasella ne pääsee ulos lumeen temmeltämään ja rakastaa sitä puuhaa. Vapaana ulkona kannattaa kuiteskin pitää vain kun ympäristö on turvallinen ja joku valvoo kanien touhua. Mäki oon tehnyt häkin ite niille=)

      • tanja

        Huomauttaisin ettei lemmikkiä lain mukaan saa pitää alle 10 asteessa....eli lämmitystä kehiin !!!


      • ...........................
        tanja kirjoitti:

        Huomauttaisin ettei lemmikkiä lain mukaan saa pitää alle 10 asteessa....eli lämmitystä kehiin !!!

        Itseasiassa eläinsuojelulaissa sanotaan seuraavaa:

        Suositus
        Täysikasvuisen jyrsijän ja kaniinin pitopaikan lämpötila on 18 - 23°C

        Minimi lämpötila 15 astetta...

        Noi ulkokanit on surullista luettavaa.
        Itse en voi koskaan,ikipäivänä edes kuvitella pitäväni kaniani ulkona talvella.....

        Muistakaa kaikki jolla on kani ulkona talvisin, että eläinsuojelulaissa vaaditaa että kanilla tulisi aina olla paikka esim. koppi aitauksessa, jonka lämpötila on vähintään 15 astetta!

        Ja jos kanilla ei ole mitään paikkaa missä se voisi halutessaan lämmitellä, kyseessä on ELÄINRÄÄKKÄYS!!!


      • HinniBunny
        ........................... kirjoitti:

        Itseasiassa eläinsuojelulaissa sanotaan seuraavaa:

        Suositus
        Täysikasvuisen jyrsijän ja kaniinin pitopaikan lämpötila on 18 - 23°C

        Minimi lämpötila 15 astetta...

        Noi ulkokanit on surullista luettavaa.
        Itse en voi koskaan,ikipäivänä edes kuvitella pitäväni kaniani ulkona talvella.....

        Muistakaa kaikki jolla on kani ulkona talvisin, että eläinsuojelulaissa vaaditaa että kanilla tulisi aina olla paikka esim. koppi aitauksessa, jonka lämpötila on vähintään 15 astetta!

        Ja jos kanilla ei ole mitään paikkaa missä se voisi halutessaan lämmitellä, kyseessä on ELÄINRÄÄKKÄYS!!!

        Aika inhottavaa lukea niitten ihmisten tekstejä, jotka vain haukkuu jos pitää kania ulkona. Siis enhän mä TIETENKÄÄN pidä kanejani yöt ja kaikki ulkona!!!! Ne asuu autotallissa, ovi aina lukittuna. Pääsevät vain päivisin silloin kun mulla on aikaa ulos. Ne ovat tottuneet olemaan viileässä ja se on ihan eri juttu kuin jos laittaisi sisällä kauheessa lämmössä olevan kanin yhtäkkii töröttää tonne lumen keskelle. Toiset on erilaisia


      • HinniBunny
        HinniBunny kirjoitti:

        Aika inhottavaa lukea niitten ihmisten tekstejä, jotka vain haukkuu jos pitää kania ulkona. Siis enhän mä TIETENKÄÄN pidä kanejani yöt ja kaikki ulkona!!!! Ne asuu autotallissa, ovi aina lukittuna. Pääsevät vain päivisin silloin kun mulla on aikaa ulos. Ne ovat tottuneet olemaan viileässä ja se on ihan eri juttu kuin jos laittaisi sisällä kauheessa lämmössä olevan kanin yhtäkkii töröttää tonne lumen keskelle. Toiset on erilaisia

        En tosiaan ole sitä vastaan, että kanit tarvii kopin, jossa lämmitellä. Tietty sellainen kaikilla on oltava, jotta pääsee halutessaan sinne.


      • ...................
        HinniBunny kirjoitti:

        En tosiaan ole sitä vastaan, että kanit tarvii kopin, jossa lämmitellä. Tietty sellainen kaikilla on oltava, jotta pääsee halutessaan sinne.

        Ei vaan pointti on siinä että aina tulisi olla paikka missä kani voisi halutessaan lämmitellä...Ei sinänsä mulla oo kanin ulkoilemista mitään vastaan...., kunhan sillä on asianmukainen lämmin paikka (esim. koppi), missä se voisi halutessaan kovalla pakkasella lämmitellä.


      • HinniBunny
        ................... kirjoitti:

        Ei vaan pointti on siinä että aina tulisi olla paikka missä kani voisi halutessaan lämmitellä...Ei sinänsä mulla oo kanin ulkoilemista mitään vastaan...., kunhan sillä on asianmukainen lämmin paikka (esim. koppi), missä se voisi halutessaan kovalla pakkasella lämmitellä.

        No sit.. Mä vaan aattelin...


      • nimetön0
        ........................... kirjoitti:

        Itseasiassa eläinsuojelulaissa sanotaan seuraavaa:

        Suositus
        Täysikasvuisen jyrsijän ja kaniinin pitopaikan lämpötila on 18 - 23°C

        Minimi lämpötila 15 astetta...

        Noi ulkokanit on surullista luettavaa.
        Itse en voi koskaan,ikipäivänä edes kuvitella pitäväni kaniani ulkona talvella.....

        Muistakaa kaikki jolla on kani ulkona talvisin, että eläinsuojelulaissa vaaditaa että kanilla tulisi aina olla paikka esim. koppi aitauksessa, jonka lämpötila on vähintään 15 astetta!

        Ja jos kanilla ei ole mitään paikkaa missä se voisi halutessaan lämmitellä, kyseessä on ELÄINRÄÄKKÄYS!!!

        Kyllähän ne villillikanitkin ovat aivan luonnon armoilla kaikki talvet ja päärjäävät hyvin. Myös tavalliset kanit pärjäävät pakkasella kun on tarpeeksi lämmikkeitä eikä se ole eläinrääkkäystä.


    • niina

      Mietitäämpä mistä kanit on kotoisin? Ulkoa, elävät omakaivamissaan luolissa ja onkaloissa. Ok, elämme suomessa ja meillä on talvi, ei siis samanlaiset oltavat kuin luonnonvarasilla kaniineilla. Silti minua säälittää jokaikinen kani, joka on sisällä. Joka ikinen kuopsaus vessalaatikolla tai lattialla, jonka kuulen. Kani kuuluu ulos, sinne, missä se saa kaivaa koloja ja elää luolissa, tehdä pesänsä maan alle.

      *huokaus* Voin kertoa syvällä rintaäänellä, että mikään ei ole ollut niin ihanaa kuin katsella miten kanit nauttii siitä, että saavat asua luolissaan, kaivaa kolojaan ja juosta vapaana ulkona.

      Minulla oli siis kaksi kania ulkkona. Ne oli hankittu paikasta, jossa kanit oli elänyt useamman sukupolven ulkosalla. Eli mm. kanien turkki oli kehittynyt kylmillekin ilmoille. Kanit asuivat omatekemässä häkissä ja niillä oli lämmitetty iso koppi. Vaikka ulkona oli 25 astetta pakkasta kanit ei ollut lämmitetyssä kopissa, vaan olivat ulkosalla, minusta aivan käsittämätöntä. Korvat oli visusti selässä kiinni, jotta ne ei paleltuisi. Koppi ei kelvannut kaneille lämmittelypaikaksi vaan siihen kävi vain omakaivamat kolot. Isä vitsailikin poistavansa lämityksen kopista, koska kanit eivät sitä käyttäneet. Kanien kuoltua tutkailin koloja tarkemmin ja totesin, että on täysin väärin pitää luolaeläimiä sisällä betonilattialla. Kanien luolastot oli aivan valtavat. Siellä oli mm. kummallakin kanilla oma pesäpaikka syvällä maansisällä (n.1,5m:n syvyydessä). Luolissa varmaan oli lämmintä vaikka ulkona olikin kylmää.

      Käsittämätöntä oli myös se kuinka kani kaivoi kolot. Hiekka vain pöllysi kanin takajalkojen välistä, sitten käänyttiin ja tuupattiin hiekka kasalle etutassuilla. Juuret katkottiin hampailla. Kun kynnet ei riittänyt koviin savikohtiin, niin sitten käytettiin hampaita. Isot kivet (suurin oli nyrkinkokoinen) saatiin myös työnnettyä koloista jollain kumman tavalla pois.

      Odotan innolla sitä hetkeä, että minulla on varaa muuttaa asuntoon, jossa voin järjestää kanilleni mahdolisuuden olla ulkosalla!

      Mikäli eläintä, oli se sitten mikä eläin tahansa, pidetään ulkona on aina huolehdittava kunnon oloista! ja mikäli eläin näyttää kärsivän on tehtävä muutos eläimen oloihin. Lisäksi on huomioitava ulkomaailman mukanaan tuomat uhat, petoeläimet ja muut vaarat.

      Sen kuitenkin vielä sanon, että minun kanit oli ainakin onnellisen oloisia eläessään eikä millään kanillani ole ollut yhtä silkinpehmeää turkkia kuin ulkokanillani.

      • emmi

        Tuo kanin viihtyvyys ulkona kovalla pakkasella, on myös rotukohtainen asia.... Isot kanit saattavat pärjätä ulkona pakkasella ihan hyvin....

        Mutta laittaisitko itse pienen hermeliinin ulos,lumihankeen, 25 asteen pakkaseen, ilman että sillä olisi mitään lämmintä paikkaa......

        Minusta ainakin se kuulostaisi hieman julmalta....


      • emmi

        Tuo kanin viihtyvyys ulkona kovalla pakkasella, on myös rotukohtainen asia.... Isot kanit saattavat pärjätä ulkona pakkasella ihan hyvin....

        Mutta laittaisitko itse pienen hermeliinin ulos,lumihankeen, 25 asteen pakkaseen, ilman että sillä olisi mitään lämmintä paikkaa......

        Minusta ainakin se kuulostaisi hieman julmalta....


      • niina
        emmi kirjoitti:

        Tuo kanin viihtyvyys ulkona kovalla pakkasella, on myös rotukohtainen asia.... Isot kanit saattavat pärjätä ulkona pakkasella ihan hyvin....

        Mutta laittaisitko itse pienen hermeliinin ulos,lumihankeen, 25 asteen pakkaseen, ilman että sillä olisi mitään lämmintä paikkaa......

        Minusta ainakin se kuulostaisi hieman julmalta....

        Eikä äse kuulosta vaan hieman julmalta vaan se kuulostaa erittäin julmalta!

        En tietenkään laittaisi mitään eläintä pakkaseen ilman, että silä olisi lämmin paikka minne mennä.

        Ja niin kuin kirjoitin, niin kaneillani oli lämmin paikka minne mennä, mutta ne eivät siellä aikaansa viettäneet.

        Ja tuo on täysin totta, että ei kaikki kanit viihdy ulkona, rotukohtanen juttu. tai sanoisinko paremminkin että perinnöllinen juttu, mutta se ei muuta sitä että kani on luolaeläin ja sen tassut on tehty kaivamista varten =)


    • kania ostamassa

      Moi onko kellään tietoa et mist vois ostaa ulkokanin? Pitäisin sitä tallissa tai navetassa

      • Kasvattajalta niin kuin muutkin kanit, tai eläinsuojeluyhdistykseltä koditon. Ulos aina kaksi pupua!


      • Kasvattajalta niin kuin muutkin kanit, tai eläinsuojeluyhdistykseltä koditon. Ulos aina kaksi pupua!


      • enrapsuta

        Kasvattajalta, eläinsuojeluyhdistyksiltä, torista tai apulasta. Nyt on kodittomia kaneja paljon ja aina sitten oltava vähintään kaksi!


    • sofiaawws_

      Niin puistattavaa lukemista että huhuijaa! Älkää tulko kommentoimaan jos ette tiedä aiheesta tippaakaan. Tuolla ylhällä valitettiin siitä kuinka kanit eivät saa kontaktia. Menkää valittamaan pihakoirien omistajillekkin ja kaikkien muidenkin pihaeläinten omistajille! Ite omistan pihakanin ja hänellä on hyvät oltavat ja hän saa joka päivä paljon huomiota. Hän omistaa eristetynkopin.

      Sitä paitsi missäköhän ne kanit asuu luonnollisesti?
      *huokaus*
      Asuuko noi luonnonkanitkin jossain lämpimässä?

      Sitä paitsi pihakanit asuvat luonnollisemmissa olosuhteissa. Ne saavat kaivaa, nii paljon kuin lystäävät.

      Käykää kattoos vaikka nämä:
      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1025&artikel=4483399

      Olen puhunut

      • Sedä

        Suomi, etenkään pääkaupunkiseudun pohjoispuolella, ei ole kanien luontaista elinympäristöä. Suomen talvi on liian kylmä kaneille. Ulkokanilla pitää ehdottomasti olla lämmin pesä johon se pääsee. Muuten ulkokani jolla on lajitoveri kaverina, on varmasti onnellisimmillaan. Munkin sisäkani olisi viettänyt valjaissa ruohoa syöden kaiken aikansa jos olisi saanut. Häkki on tietysti asuinpaikkana virikkeettömämpi kuin elellä vapaana, joten ulkokanillekin pitäisi järjestää virikkeitä ja pitää sitä valjaissa :)


      • kani1212

        hyvä tätä etsin


    • yksp

      Että millainenko on ulkokani? Onneton.

    • kani1212

      OISKO LÄMPÖLAMPPU MITÄÄÄ

    • Anonyymi

      Kani jos on kokoajan ulkona, turkki vahvistuu ja tarkenee hyvin talvellakin ulkona. Meillä lämpöeristetty koppi ja iso häkki jossa tykkää leikkiä lasten kans ja pomppia lumessa.. Jos paljon pakkasta pitää olla lämpöeristetty koppi tai patteri lämmittämässä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3319
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3150
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      39
      2634
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2042
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      311
      1853
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1745
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      127
      1407
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1251
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe