Mies tältä tähdeltä

Yks.katsoja

"Mies tältä tähdeltä" esitettiin juuri TV 1:llä.

(Suomi 1958, 92') Elokuva miehestä, jonka juomiskierre kääntää hänen elämänsä alamäkeen. O: Jack Witikka. N: Kaarlo Halttunen, Tea Ista, Tauno Palo, Kullervo Kalske ja Aino Lohikoski.

Jack Witikan hyvä ohjaus.

Suomalaisten miesten juoppouden syyt selviävät tästä elokuvasta.

Vuosisataiset hyökkäykset lännestä, Ruotsi alisti ja nöyryytti suomalaisia 654 vuotta, sitten kurjistunut kansa Venäjän alle 108 vuodeksi, viimein itsenäisyys takaisin v. 1917,
- kunnes taas Venäjän hyökkäys ja miehet pakotettiin rintamalle, joss 100 000 heistä murhattiin julmasti, useat nuoret miehet kuolivat yksin sinne sotatanterille
huonoine varusteineen, taisteltuaan Idän Jättiä vastaan 5 vuoden ajan.

Ne jotka palasivat, olivat huonossa kunnossa, haavoittuneita henkisesti ja fyysisesti.
_________________________________________________________________________

Säälin niin tuota elokuvaa katsoessani suomalaisia miehiä, ja myös naisia ja lapsia!

Elokuva avaa silmiä ja panee ajattelemaan.
- - -
On pyydettävä elokuvan uusintaa, se on aivan uskomattoman hyvin tehty.

- - -
Paras Suomi-leffa ikinä.

- - -

1

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhnl

      Naapurit lännessä ja idässä ovat hyväksikäyttäneet , alistaneet
      ja nöyryyttäneet suomalaisia.

      Se menee soluissa epigeneettisenä perintönä. Samoin sodista hermoherkkien miesten juomisena siirtyy lasten kasvatukseen.

      http://www.suomenmaa.fi/neo/NeoProxy.dll?app=NeoDirect&com=6/3/182286/a3e35e8050

      Itse­näi­syys­päivä
      Yö oli pimeä.
      Lääkintälotta Aune-Leea istui pienessä huoneessa sota­sai­raa­lassa ja mietti, mitä tässä uskaltaisi oikein tehdä.
      Hän piteli kädestä kiinni sotilasta, joka vaikersi hiljaa.
      Elettiin talvisodan viimeisiä viikkoja. Aune-Leea oli 19-vuotias. Sotamiehen keuhkot olivat niin täynnä kranaatin sirpaleita, ettei häntä voitu enää leikata. A-L:n oli käsketty olla hänen lähellään niin kauan, että lähtö tulee.
      – En ollut koskaan ennen nähnyt ruumista tai kuolevaa ihmistä. Oli se järkyttävä tilanne,
      A-L sanoo.
      Ikkunan takana pimeys alkoi taittua aamun kajoa kohti. Mies huusi äitiään.
      Sitten kuului viimeinen henkäys. Tuli hiljaista.
      – En voinut muuta kuin itkeä. Itkin pari päivää ja surin valtavasti, että miksi piti käydä niin, Aune-Leea kertoo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe