Kokemuksia Edullisista Autotalleista?

talliomakotiin

Katselin, että hintahaarukka on suuri jos katselee kahden autontallia.. Mutta näyttääpi noissa edullisimmissa olevan eroakin, koko ja varsinkin se että onko ne tarkoitettu edes lämpöiseksi, mutta itse olen miettinyt riittäisi vaikka alkuunsa kylmä tallikin, onko tästä suuri vaiva saada lämmin jälkeenpäin lähinnä tarkoitan lupa asioita?...
Ja ylipäätään kuinka pitkä talli pitäisi olla?, entä onko halvemmissa ns.kevyt perustukset??

5

292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsekinrakentanut

Jos haluat varautua tekemään autotallista lämpimän, niin se kannattaa ottaa huomioon jo alusta lähtien. Eli millainen lattia, millaiset seinät, millaiset kattotuolit ja eristykset, miten ilmanvaihto, yms. Ei ole iso juttu tuossa vaiheessa mutta jälkikäteen muutettuna jo kalliimpaa. Ja haluatko autotalliin veden, jos haluat niin pitääkö olla myös lämmin vesi? Mistä tulee tuloilma sisään, mistä se poistuu ulos?

Tämä voi kuulostaa nyt rajulta mutta tuolla lähtökysymyksellä ehdottaisin että tekisit suoraan lämpimän autotallin. Maksaahan se mutta vähemmän kuin jos nyt tekisit kylmän autotallin ja myöhemmin muuttaisit lämpimäksi. Ja jos vain kaavamääräykset ja lompakko antavat myöten niin tee riittävän iso. Jos jostain pitää säästää, mieti pystyisitkö itse tekemään tuosta hommasta osan (esim pystytyksen, maalauksen).

• kylmätallionparas

Pituus 470cm ja leveys 200cm. Ehdottomasti ilman lämpöeristystä.

• olhjit

Paljonko keskiverto auto on leveä, jos vaikka rengasvaihdon tekisi suojassa, siis sitä mahtuu liikkuu ja vaihtaa sivulla..

• Itsekinrakentanut

Sellainen juttu vielä alkuperäiselle kirjoittajalla että katselet ilmeisesti nk valmistalleja. Noi urakat alkavat yleensä vasta valmiilta perustuksilta tai ainakin valmiiksi tehdyltä, hyvin tiivistetyltä murskepediltä, noi joudut järjestämään itse. Eli se autotallin toteutuva hinta on selvästi enemmän kuin talotehtaan tarjous koska pitäähän ne pohjat ja perustuskin tehdä, vetää johdot ja putket, yms. Ja on silläkin oma arvo jos siellä autotallissa on riittävän lämmintä ja mukavaa renkaanvaihdoille ja miksei tarvittaessa varastokäyttöönkin. Autotallin kylmyys ei laske hintaa mitenkään huomattavasti, pari lämpöpatteria ei ole hinnan kiroissa eikä kivivillalevy ole erityisen kallista. Se on sitten eri asia jos aikoo pärjätä pelkällä katoksella jossa ei ole seiniä tai jossa seininä on vain säleikkö, se on jo selvästi halvempi vaihtoehto mutta ei se suojaa autoakaan vastaavalla tavalla.

• rakentamassa

Valmis pakettitalleissa on "löylyä" tosi paljon, eli ostat tyhjää. Teet tai teetät perustukset itse, joka on käytännössä aika suuri osa koko projektia, vaikka ei osaavalle kummoinen juttu.
      Muutenkin nuo "edulliset" autotallit tulee sitten loppupelissä maksamaan ihan hirveästi. Lämpöeristys on aika pieni osa kuitenkin, mutta maksaa sekin. Lämmityskin hoituu kätevästi ilmalämpöpumpulla ja aurinkopanelilla, ei järin suuri kustannus.
      Itsellä projektina 7 x 10m tallirakennus kahdelle autolle ja sivuasunto/harrastustila, lämmintä tilaa kaikki. Teen leca-harkoista perustukset ja paikalla rakennettu runko, kattoristikot teen itse, ei tule kovin kallis rakennus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1536
    2. Kerran oltiin mekin kahdestaan

Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1196
    3. Ozzy Osbourne on kuollut

Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      227
      1179
    4. Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi

Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen
      Maailman menoa
      264
      1042
    5. Oikeasti, voitais mennä kahville

ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      989
    6. Naiset, naiset

Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      960
    7. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      179
      943
    8. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      909
    9. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      33
      802
    10. No mitä nyt

Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      71
      787
    Aihe