Kokemuksia Edullisista Autotalleista?

talliomakotiin

Katselin, että hintahaarukka on suuri jos katselee kahden autontallia.. Mutta näyttääpi noissa edullisimmissa olevan eroakin, koko ja varsinkin se että onko ne tarkoitettu edes lämpöiseksi, mutta itse olen miettinyt riittäisi vaikka alkuunsa kylmä tallikin, onko tästä suuri vaiva saada lämmin jälkeenpäin lähinnä tarkoitan lupa asioita?...
Ja ylipäätään kuinka pitkä talli pitäisi olla?, entä onko halvemmissa ns.kevyt perustukset??

5

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsekinrakentanut

      Jos haluat varautua tekemään autotallista lämpimän, niin se kannattaa ottaa huomioon jo alusta lähtien. Eli millainen lattia, millaiset seinät, millaiset kattotuolit ja eristykset, miten ilmanvaihto, yms. Ei ole iso juttu tuossa vaiheessa mutta jälkikäteen muutettuna jo kalliimpaa. Ja haluatko autotalliin veden, jos haluat niin pitääkö olla myös lämmin vesi? Mistä tulee tuloilma sisään, mistä se poistuu ulos?

      Tämä voi kuulostaa nyt rajulta mutta tuolla lähtökysymyksellä ehdottaisin että tekisit suoraan lämpimän autotallin. Maksaahan se mutta vähemmän kuin jos nyt tekisit kylmän autotallin ja myöhemmin muuttaisit lämpimäksi. Ja jos vain kaavamääräykset ja lompakko antavat myöten niin tee riittävän iso. Jos jostain pitää säästää, mieti pystyisitkö itse tekemään tuosta hommasta osan (esim pystytyksen, maalauksen).

    • kylmätallionparas

      Pituus 470cm ja leveys 200cm. Ehdottomasti ilman lämpöeristystä.

      • olhjit

        Paljonko keskiverto auto on leveä, jos vaikka rengasvaihdon tekisi suojassa, siis sitä mahtuu liikkuu ja vaihtaa sivulla..


    • Itsekinrakentanut

      Sellainen juttu vielä alkuperäiselle kirjoittajalla että katselet ilmeisesti nk valmistalleja. Noi urakat alkavat yleensä vasta valmiilta perustuksilta tai ainakin valmiiksi tehdyltä, hyvin tiivistetyltä murskepediltä, noi joudut järjestämään itse. Eli se autotallin toteutuva hinta on selvästi enemmän kuin talotehtaan tarjous koska pitäähän ne pohjat ja perustuskin tehdä, vetää johdot ja putket, yms. Ja on silläkin oma arvo jos siellä autotallissa on riittävän lämmintä ja mukavaa renkaanvaihdoille ja miksei tarvittaessa varastokäyttöönkin. Autotallin kylmyys ei laske hintaa mitenkään huomattavasti, pari lämpöpatteria ei ole hinnan kiroissa eikä kivivillalevy ole erityisen kallista. Se on sitten eri asia jos aikoo pärjätä pelkällä katoksella jossa ei ole seiniä tai jossa seininä on vain säleikkö, se on jo selvästi halvempi vaihtoehto mutta ei se suojaa autoakaan vastaavalla tavalla.

    • rakentamassa

      Valmis pakettitalleissa on "löylyä" tosi paljon, eli ostat tyhjää. Teet tai teetät perustukset itse, joka on käytännössä aika suuri osa koko projektia, vaikka ei osaavalle kummoinen juttu.
      Muutenkin nuo "edulliset" autotallit tulee sitten loppupelissä maksamaan ihan hirveästi. Lämpöeristys on aika pieni osa kuitenkin, mutta maksaa sekin. Lämmityskin hoituu kätevästi ilmalämpöpumpulla ja aurinkopanelilla, ei järin suuri kustannus.
      Itsellä projektina 7 x 10m tallirakennus kahdelle autolle ja sivuasunto/harrastustila, lämmintä tilaa kaikki. Teen leca-harkoista perustukset ja paikalla rakennettu runko, kattoristikot teen itse, ei tule kovin kallis rakennus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe