Katselin, että hintahaarukka on suuri jos katselee kahden autontallia.. Mutta näyttääpi noissa edullisimmissa olevan eroakin, koko ja varsinkin se että onko ne tarkoitettu edes lämpöiseksi, mutta itse olen miettinyt riittäisi vaikka alkuunsa kylmä tallikin, onko tästä suuri vaiva saada lämmin jälkeenpäin lähinnä tarkoitan lupa asioita?...
Ja ylipäätään kuinka pitkä talli pitäisi olla?, entä onko halvemmissa ns.kevyt perustukset??
Kokemuksia Edullisista Autotalleista?
5
252
Vastaukset
- Itsekinrakentanut
Jos haluat varautua tekemään autotallista lämpimän, niin se kannattaa ottaa huomioon jo alusta lähtien. Eli millainen lattia, millaiset seinät, millaiset kattotuolit ja eristykset, miten ilmanvaihto, yms. Ei ole iso juttu tuossa vaiheessa mutta jälkikäteen muutettuna jo kalliimpaa. Ja haluatko autotalliin veden, jos haluat niin pitääkö olla myös lämmin vesi? Mistä tulee tuloilma sisään, mistä se poistuu ulos?
Tämä voi kuulostaa nyt rajulta mutta tuolla lähtökysymyksellä ehdottaisin että tekisit suoraan lämpimän autotallin. Maksaahan se mutta vähemmän kuin jos nyt tekisit kylmän autotallin ja myöhemmin muuttaisit lämpimäksi. Ja jos vain kaavamääräykset ja lompakko antavat myöten niin tee riittävän iso. Jos jostain pitää säästää, mieti pystyisitkö itse tekemään tuosta hommasta osan (esim pystytyksen, maalauksen). - kylmätallionparas
Pituus 470cm ja leveys 200cm. Ehdottomasti ilman lämpöeristystä.
- olhjit
Paljonko keskiverto auto on leveä, jos vaikka rengasvaihdon tekisi suojassa, siis sitä mahtuu liikkuu ja vaihtaa sivulla..
- Itsekinrakentanut
Sellainen juttu vielä alkuperäiselle kirjoittajalla että katselet ilmeisesti nk valmistalleja. Noi urakat alkavat yleensä vasta valmiilta perustuksilta tai ainakin valmiiksi tehdyltä, hyvin tiivistetyltä murskepediltä, noi joudut järjestämään itse. Eli se autotallin toteutuva hinta on selvästi enemmän kuin talotehtaan tarjous koska pitäähän ne pohjat ja perustuskin tehdä, vetää johdot ja putket, yms. Ja on silläkin oma arvo jos siellä autotallissa on riittävän lämmintä ja mukavaa renkaanvaihdoille ja miksei tarvittaessa varastokäyttöönkin. Autotallin kylmyys ei laske hintaa mitenkään huomattavasti, pari lämpöpatteria ei ole hinnan kiroissa eikä kivivillalevy ole erityisen kallista. Se on sitten eri asia jos aikoo pärjätä pelkällä katoksella jossa ei ole seiniä tai jossa seininä on vain säleikkö, se on jo selvästi halvempi vaihtoehto mutta ei se suojaa autoakaan vastaavalla tavalla.
- rakentamassa
Valmis pakettitalleissa on "löylyä" tosi paljon, eli ostat tyhjää. Teet tai teetät perustukset itse, joka on käytännössä aika suuri osa koko projektia, vaikka ei osaavalle kummoinen juttu.
Muutenkin nuo "edulliset" autotallit tulee sitten loppupelissä maksamaan ihan hirveästi. Lämpöeristys on aika pieni osa kuitenkin, mutta maksaa sekin. Lämmityskin hoituu kätevästi ilmalämpöpumpulla ja aurinkopanelilla, ei järin suuri kustannus.
Itsellä projektina 7 x 10m tallirakennus kahdelle autolle ja sivuasunto/harrastustila, lämmintä tilaa kaikki. Teen leca-harkoista perustukset ja paikalla rakennettu runko, kattoristikot teen itse, ei tule kovin kallis rakennus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1802005
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1591717Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461686- 1231463
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1561238Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia501102Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen581000- 69892
- 15889
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P26887