Eikö olis jo aika "tanssikursseilla" alkaa opettaa musiikkiin tanssimista?
Nyt on ihmisille jo opetettu kaiken maailman häkkyröinnit.
Nyt olis aika "poisoppimisella" ja alkaa tanssiin soitettavaan musiikkiin.
Eilen olin kirkossa virsiä kuuntelemassa ja samalla kattelin virsikirjasta nuotteja.
Tajusin siinä katsellessa 1/4 ja 1/2 nuotteja että näillä nuottivihkoillahan vois opettaa rytmitajuttomiakin tanssiin musiikkin. Vois unohtaa ne ulkomuistista opetetut kuviot ja askeleet mitkä EI tue musiikkia.
Eli jos vihkossa on 1/4 osa nuotti. Pitää painoa sillä jalalla tahdin 1/4 ajan. 1/2 nuotilla puolet tahdin ajasta. Koko nuotilla koko tahdin ajan. Näin esim. rumbat ja lähes kaikki muut. Pikanen kurssi ( vaikka kirjekurssi) ja osaat tanssia.
Nyt on ongelma ettei tanssija kuule/ymmärrä musiikista tuon taivaallista ja hänen on asteltava kursseilla opetetulla tavalla. Vaikka musiikki vaatis aivan muuta.
Nyt tulevaisuudessa kursseilla opetettas lukeen nuoteista askeleet. Esim. H H N N N N TUPLA HIDAS H N N H H H H N N N N TUPLA HIDAS H N N H N N H H N N N N N N...
Eli soittajat soittaa nuoteista ja tanssijat lukis "samoja"nuotteja ( eikös nykyään ole mahdollista saada semmoiset silmälasit joihin vois laittaa näkyyn nämä soittajien nuotit)
Musiikn volymit sais olla alempana, riittää kun pysyy soittajien kanssa samalla nuotilla. Ainakn tarvis pysyä samalla nuotilla seuraajan kanssa. Näissä juoksevissa nuoteissa tarvis olla punasella soitettava nuotti. Eihän rytmitajuton muuten pysy orkesterin mukana.
Tämä palkitsis soittajat. Nyt joka sadas viejä tanssii musiikkiin, tulevaisuudessa tämä onnistus kaikilta.
Seinäruusuillakin olis kiva katsella tanssijoita, jotka tanssiin orksterin soittamaa kapoaletta. Eikä kursseilla opetettua rumbaa.
Hyvää Joulua ja toivotaa että ensi vuonna kaikilla olis mahdollisuus tanssia soitettavan musiikkin mukaan.
Askellukset musiikin mukaan
15
455
Vastaukset
- NuotilleenTanssiva
En tiedä miten nämä "nuotit" on.
Onko orkesterin viulistilla samat vai eri nuotit (sovitettu) kuin vaikka hanurustilla. Jättääkö viulisti vain soittamatta välillä säkeen tai kaksi?
Välillä on vain pakko tulkita puhallinsoitinta, välillä solistia.
Hyvässä tanssiorkesterissa on vähintään 5 henkee ja kaikilla ERI soittimet.
Soitto on vuoropuhelua. Vuoroin joku soitin on hallitseva.
Ei soiteta kilpaa. Jos näin tehdään on ääni pelkkää melusaastetta.
On orkestereita joissa on kolme kitaristia ja rummut.( rytmisoittimia) Näitten mukaan on helppo aloittelevankin opetella tanssiin rytmiin. Mitään muuta annettavaa ei näillä soittajilla olekaan.
Rytmi tulee useinmiten rummuista. Eli niitä kuuntelemalla voi mennä vaikka tätä rumbaa kursseilla opetettujen askelten mukaan.
Ei tulkitse musiikkia. Vain askeltaan tahtiin. Esim. 123 valssi tai 1234 bug tai 1234ja1... chat caa ja niinedelleen. Eli ei kuunnella kuin pelkkä tanssilajille ominainen rytmi ja lähdetään sen löydettyä meneen tällä ulkoo opetetulla tavalla. Foksit, humpat, sambat, salsat ja kaikki muut, jopa tangot.- hermotmenee
Kyllä nyt pitää päteä ja muka tietää jostain jotain,vaihda lääkitys pelastut vielä.Sä olet alapään hanuristi.
- daadirlandaa
No tuohan se vasta kaavamaiselta tuntuukin :) En minä tiedä musiikista mitään, en sitä edes vapaa-aikoina kuuntele. Joten ykköset yms tahdit ovat meikäläiselle hepreaa. Olen sanonut monesti, että en osaa tanssia musiikin tahdissa, mutta rytmin mukaan yritän tepsutella ja musiikkia tulkita. Joten kaikki askelvariaatiot tulevat sieltä kummuten eikä jonkin ulkoa opeteltavan peusteella. Jos ei tuolla pärjää, niin sitten täytyy vaihtaa harrastusta.
- helikopterimies
En minäkään mitään musiikista ymmärrä mutta häkkyröitiä opettelen kurssilla keväällä. Eihän tästä mitään tule ellei osaa muitten tapaan heilua kuin heinämies.
Jotkinhan tanssijat muuttuvat melkein ääniaalloiksi kappaletta tulkitessaan, reagoivat kaikkeen tarkasti ja tuntevat musiikkinsa hyvin:
국립무용단 4월의 무용수 - 전정아 '천상루' - https://youtu.be/b1owJ8Yi-XI
Swan Lake – Entrée and Adage from the Black Swan - https://youtu.be/p21n1xorjEs
Isis wings leds / Tania Yedith - https://youtu.be/6-fRsDIp1ME
JASIRAH Belly Dancer - Drum Solo - https://youtu.be/ulZZ_HQHJ6w
Shani Ivo - Improvised Brazilian Zouk - https://youtu.be/iUjpvlIkMKc
Ymmärrän kyllä, mitä ajat takaa, mutta saat sen kuulostamaan liian tekniseltä, ja jos se on liian teknistä, se on liian kylmää. Pääasia on kaiken kaikkiaan, että tuntee musiikin tunteella ja se näkyy.- NuotilleenTanssiva
"Teknistä"
Sitään se olis jos tanssikurssilla joutus nuottivihkot kaivaan esille ja sieltä näyttään miten musiikki soitetaan ja miten se on tulkittava.
Valitettavasti näin täytys tehdä että saatas porukka ymmärtään musiikn hienoudet.
Humpassa, kuten tangossa ja rumpassakn on muutakin kuin perusrytmi.
Nyt nämä kursitetut tanssii vain sen perusrytmin mukaan, eikä kuule musiikista mitään muuta.
Ajattelin. Jospa nämä kurssitetut sais herään kun lukis nuottivihkoja niillä kursseilla. Jos korva ei erota, vois silmä kertoo miten se soitetaan. - daadirlandaa
Pitääkö tanssimisesta tehdä noin vaikean kuuloista...?
Jos intoa ja halua riiittää, niin siitä vaan. Mutta enpä itse ole asiasta noin kiinnostunut vaikka kurseillakin tulee käytyä. Minulle riittää, että perustanssiosaaminen toivottavasti kehittyy edes jonkin verran. Mutta en todellakaan halua ja välitä, että joku tulee kertomaan / opettamaan, kuinka musiikkia tulee tulkita. Että tässä kohtaa pitää tehdä tämmöinen linjaus yms. Otan kyllä mielelläni vastaan sen opin, kuinka jokin asia tehdään siten, että se tuntuu molempien puolesta mukavalta ja ennakoivalta. Mutta se milloin sen teen, on ihan minun oma juttuni, riippuu omista fiiliksistä, musiikista, tanssiparista, milloin mistäkin. daadirlandaa kirjoitti:
Pitääkö tanssimisesta tehdä noin vaikean kuuloista...?
Jos intoa ja halua riiittää, niin siitä vaan. Mutta enpä itse ole asiasta noin kiinnostunut vaikka kurseillakin tulee käytyä. Minulle riittää, että perustanssiosaaminen toivottavasti kehittyy edes jonkin verran. Mutta en todellakaan halua ja välitä, että joku tulee kertomaan / opettamaan, kuinka musiikkia tulee tulkita. Että tässä kohtaa pitää tehdä tämmöinen linjaus yms. Otan kyllä mielelläni vastaan sen opin, kuinka jokin asia tehdään siten, että se tuntuu molempien puolesta mukavalta ja ennakoivalta. Mutta se milloin sen teen, on ihan minun oma juttuni, riippuu omista fiiliksistä, musiikista, tanssiparista, milloin mistäkin.Aivan. Tanssin tulee olla tanssijallekin nautittavaa, ei vain tahtilajeja ja sosiaalista rituaalia.
Parhailla tanssijoilla ilo tai suru paistaa heidän kasvoistaan, ei vain heidän kropastaan.NuotilleenTanssiva kirjoitti:
"Teknistä"
Sitään se olis jos tanssikurssilla joutus nuottivihkot kaivaan esille ja sieltä näyttään miten musiikki soitetaan ja miten se on tulkittava.
Valitettavasti näin täytys tehdä että saatas porukka ymmärtään musiikn hienoudet.
Humpassa, kuten tangossa ja rumpassakn on muutakin kuin perusrytmi.
Nyt nämä kursitetut tanssii vain sen perusrytmin mukaan, eikä kuule musiikista mitään muuta.
Ajattelin. Jospa nämä kurssitetut sais herään kun lukis nuottivihkoja niillä kursseilla. Jos korva ei erota, vois silmä kertoo miten se soitetaan.Itse sävellän musiikkia ja minua on musiikissa opetettu pianon ja viulun kanssa, joten ymmärrään "musiikin hienoudet" jokseenkin hyvin.
Mutta eiköhän tanssijalle riitä tuo tilanne- ja rytmitaju enimmäkseen. Heidän tehtävänsä on tulkita ääniaaltoja, ei nuotteja viivoilla, joita me tulkitsemme tanssijoita varten.
"Itse sävellän musiikkia ja minua on musiikissa opetettu pianon ja viulun kanssa.
Mutta eiköhän tanssijalle riitä tuo tilanne- ja rytmitaju enimmäkseen. Heidän tehtävänsä on tulkita ääniaaltoja, ei nuotteja viivoilla, joita me tulkitsemme tanssijoita varten."
Tätä musiikn rakennetta ( vaikka se oliskin tosi tylsä aihe) tarvis hiukan kursseilla opettaa.
Ehkä? sitä ei vaan kaikki kuule/ ymmärrä. Siksi otin nämä nuottivihkot puheeksi. Niistä vois havainnollistaa ja ehkä olis helpompi ymmärtää kuulemaansa.
Sinä luet nuotit ja soitat tansijoille jonkun upean soolon ja kansa vetää sen perusaskeleella.
Eikö sinua harmita nähdä teknisesti taitavan tanssijan vetävän tangoa samalla tyylillä, vaikka sinä soitat viululla jonkun henkeä salpaavan säkeen, joka musikaalisemman tanssijan saa eläytyyn sinun soittosi mukaan. Ei pelkän perusrytmin.
Tätä mielestäni tarvis opettaa. Mikäli tämä nyt on opittavissa.
Viulu. Toi "tanssilavojen" upein soitin.
Puhallinsoittimet tulee hiukan perässä.
.- daadirlandaa
No myönnetään, että on tuossa hieman pointtia, kun tuli hieman selkokielisempi versio aiheesta. Mutta tuohon tulkintaan kuitenkin riittää, kun kuuntelee musiikkia ja tanssii sen mukaisesti kukin oman tulkintansa, enemmän vain rohkeutta ilmaista ja poiketa oletetuista kaavoista. Minusta ongelmaa on enemmän siinä, että lava musiikki on niin yksipuolista ja tasapaksua. Ei edes houkuttele innovoimaan.
daadirlandaa kirjoitti:
No myönnetään, että on tuossa hieman pointtia, kun tuli hieman selkokielisempi versio aiheesta. Mutta tuohon tulkintaan kuitenkin riittää, kun kuuntelee musiikkia ja tanssii sen mukaisesti kukin oman tulkintansa, enemmän vain rohkeutta ilmaista ja poiketa oletetuista kaavoista. Minusta ongelmaa on enemmän siinä, että lava musiikki on niin yksipuolista ja tasapaksua. Ei edes houkuttele innovoimaan.
Lavamusiikin on tarkoitettukin olemaan helppoa. Ei jokaisen lavatanssijan tarvitse olla kilpailutasoinen.
- tanssifani
Kyllä osa viejistä kuulee soiton yksityiskohdat ja huomioi ne kuvoissaan. Sellaisessa viennissä on kiva tanssia. Se on parhaimmillaan sitä mikä saa liitämään ja tanssi on kahden ihmisen tulkintaa yhteensopivasti musiikkiin. Tangossa esim pyörähdyksin tai taivutuksin voi tehdä tätä tulkintaa.
- Ghjgf
tanssifani kirjoitti:
Kyllä osa viejistä kuulee soiton yksityiskohdat ja huomioi ne kuvoissaan. Sellaisessa viennissä on kiva tanssia. Se on parhaimmillaan sitä mikä saa liitämään ja tanssi on kahden ihmisen tulkintaa yhteensopivasti musiikkiin. Tangossa esim pyörähdyksin tai taivutuksin voi tehdä tätä tulkintaa.
Jos seuraaja on paljon tanssinut muillakin kuin perusaskeleilla, voi hännen kanssaan tulkita musiikia nopeemmilakin.
Tämä poisoppiminen ei tahdo onnistua nopeilla. Jos häntä on tansitettu tangolla tai hitailla vapaallaviennillä paljon, onnistuu seuraminen nopeillakin.
- visuaalitsävelet
Minä puolestani näen sävelet exinä. Nimittäin minulla on exä jokaiselle rumpunuotillekin, joten sekaantumien vaaraa ei ole. Tämä exissäni eli nuottien edustamissa sävlissä sekaantumattomuus takaa minulle ja kulloisellekin tansspartnerilleni eli nyxälle maksimaalisen musiikintulkintanautinnon!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216565Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471857
- 831235
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.81915Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757