Yksinäisen elämän valinta !

sekavat-ihmis-suhteet-

Ihmisen yksinäinen elämä,
esm. ihminen on eläny avio-elämän,
joka on päättyny puolison kuolemaan,
tai avio on lopulta päättyny avioeroon,
yksinäisyyden valintaan syynä on suuri pettymys parisuhteeseen,
jokin on menny pahasti pieleen avio-elämässä, ihmis-suhteissa,
syy on usein uskottomuus ja väkivalta,
psyykkinen tai fyysinen väkivalta on syynä
kun ihminen vetäytyy elämään yksinäistä elämää,
jouluna korostuu yksinäisten ihmisten suuri suru
ja pettymys elämään,
ei ole enään ketään kehen luottaa,
siksi suomi on täynnä mieluummin yksin eläviä särkyneitä ihmisiä,

miksi ihmiset pettää omaa kaikkein lähintä ihmistä,
ettei enään ikinä voi luottaa uuteen ihmis-suhteeseen,
mieluummin vetäytyy yksinäiseen elämään,

lopulta yksinäinen elämäkään ei ole tyydyttävä,
ihminen kuitenki kaipaa sisimmässään toista ihmistä,
mutta haavoittunu ihminen ei kykene enään uusiin ihmis-suhteisiin,

kuika ihminen voi omaa puolisoa pettää,
kuinka se on mahdollista,
onko lopulta ruoho virhreempää aidan takana
ei ole
sama sekoilu jatkuu entistäki hurjempana,
suomi on täynnä särkyneitä uusio-perheitä ja sama sekoilu jatkuu
lapset kärsii kaikkein eniten
sinun, minun ja meidän lapset
monine mummoineen ja papparaisineen monine äiteineen, isineen,
miten tämmönen sekoilu suomeen on kehkeytyny,

91

1187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höpöti.
      Typerä.
      typerämpääki.

      H.

    • suvenelli1

      Harmi, jos sä aloittaja koet elämäsi noin.
      Mä tulin just 1 ½ tunnin lenkiltä yksiksein. Oli aivan mahtavaa, kun pystyi kulkemaan lenkkarit jalassa. Eilen piti klompsutella kumisaappaat jalassa ja sadeasu päällä.
      Eiks' se niin ole, että jokainen on vastuussa omasta elämästään ja tekee siitä omanlaisensa.

      • "suvenelli1"

        Älä vastaa itsellesi leski.
        Taisit olla "poissa" kauemmin.
        Sen verran monta eri nimi-merkkiä on aamulla roskaa kirjoittanut.

        H.


      • suvenelli1
        hunksz kirjoitti:

        "suvenelli1"

        Älä vastaa itsellesi leski.
        Taisit olla "poissa" kauemmin.
        Sen verran monta eri nimi-merkkiä on aamulla roskaa kirjoittanut.

        H.

        Ei, en ole leski.
        Mä olen sinkku omasta vapaasta tahdostani :)
        Mikäs sinä olet?


    • Pettäminen alkoi markariinista , jossa on monityydyttämättömiä rasvahappoja. Niitä monen kanssa tyydytellessä tulee pettymyksiä.

      • suvenelli1

        Mä napostelen nyt pähkinöitä. Niissä on omegaa -ties minkänumeroista.


      • hurri.2

        Av alla smörjor som på jorden finns , är margarinet den bästa. Den alstrar livslust åt våra kvinns och ömma känslor till vår nästa.
        Vad löner det att stå här och sörja, jag brukar ofta mina kärror smörja, med margarin med margarin.
        Jne.


      • suvenelli1 kirjoitti:

        Mä napostelen nyt pähkinöitä. Niissä on omegaa -ties minkänumeroista.

        Varo lintu infulenssaa, kun syöt linnunruokaa.


    • reppuriika

      Ollaan me ihmiset erilaisia. Toiset ovat luonteeltaan niin sosiaalisia että sairastuvat joutuessaan yksin ja on toiset pärjäävät niin kuin ne yksinäiset sudet ilman laumaa ja jopa erakkoina. On sitten taas meitä jotka nauttivat seurasta mutta viihtyvät pitkiä aikoja yksin luonnossa, töissä ja kotona.

      Kyllä kai se sosiaalisuus on luonnollinen tarve ihmisellä. Olen ymmärtänyt että kipeimmin yksinäisyydestä kärsivät he, joilla se perhe on joskus ollut, mutta pitkän vuosikymmenien saatossa porukka on hajonnut. Lapset kasvavat, puoliso jättää tai kuolee. Näille vuoden juhlaviikonloput ovat erityisen ankeita.
      Ja jos uuden kumppanin löytää, niin saattaa juhla tuntua hänen kanssaan ontolta, kun puolison lapsia perheineen tulee käymään ja kokee olevan vieras ja ulkopuolinen heidän keskellään. Ei se joulu ole enää sitä, mitä se kerran oli kun oltiin lapsuuden kodissa, mummolassa tai sen ensimmäisen oman ydinperheen kanssa. Idylli on särkynyt.
      Kaiken kukkuraksi joku syyttää jopa kirkollisia perinteitä ja Jumalaa että on olemassa näitä "piinaikoja", vaikka ongelma onkin oma se oma sisin ja tunnemaailma ja elämän ristiriidat.

    • turhaavouhotusta

      Miksi jouluna toitotetaan yksinäisyydestä, ja sehän vaan lisää ahdistusta jos yksinolosta kärsii.
      Annetaan ihmisten elää niin kuin haluaa ja jos joku kaipaa seuraa, kyllä hän itse on aktiivinen.
      Monta kertaa ei kehtaa sanoa, et yksin on paljon parempi olla kuin kaksi, jos ei kemiat pelaa.

      • Samaa mieltä. Nautittavampaa elämä on yksin, kuin riitaisessa suhteessa.


    • sielu-märkii-haavoja

      Yksikää täällä yksin eläjä ei uskalla katsoa itsensä sisimpään,
      ei uskalla myöntää itselleen totuutta,
      ei todellista tuskaa joka velloo sielun syvyyksissä,
      haavat jotka on syntyneet usein jo lapsuudessa,
      suurimmat haavat syntyy pitkin elämää, esm. parisuhteessa,
      pettymykset ja suuret syvät loukaukset erottaa ihmisen muista
      tekee ihmisestä jopa erakon,
      te olette pinnalisia ihmisiä,
      sanotte, kaikki hyvin ihmisiä, teitä on petety pahimman kaavan kautta omassa elämässänne,
      tai itse olette pettäneet jokun rakkaan läheisenne verisesti,
      syy yksinäisyyteen löytyy aina näistä syistä.

      • suvenelli1

        Yksin olo yksinäisyys ovat eri asoita.


      • NiinHyvää

        Ihmettelen, mikä siinä vieraassa lihassa kiinnostaa.


      • tunnusta-pois-
        NiinHyvää kirjoitti:

        Ihmettelen, mikä siinä vieraassa lihassa kiinnostaa.

        Yksinäiset erakotki toivoo jotain tälläistä
        vaikka kuinka vannovat kuinka hyvä on yksin elää omassa itserakkaudessaan,

        https://www.youtube.com/watch?v=glEKvoNqyjc


      • meikä-välliin-O-molempia
        suvenelli1 kirjoitti:

        Yksin olo yksinäisyys ovat eri asoita.

        niin onki,
        kumpaa sinä harrastat,


    • Kuten "suvenelli1" kirjoitti. Jokainen on vastuussa omasta elämästään ja voi tehdä siitä näköisensä.
      Myös parisuhteessa voi olla kaksin yksin. Silloin on vielä sidotumpi yksinäisyyteen kuin vapaa ihminen.
      En ole koskaan jättänyt elämääni kenenkään toisen varaan, edes puolison.
      Jos ei itse tee mitään elämänsä hyväksi niin yksin saa olla vaikka ei haluaisikaan.
      Aloittaja ihmetteli miksi joku pettää puolisoaan. Mielipiteeni on että hyvästä liitosta ei noin vain lähdetä pettämään. Jos joskus tilaisuus olisi tehnyt varkaan ei sen pitäisi olla maailman loppu. Pahempaakin sattuu maailmassa.
      Välillä tuntuu että katkerat petetyksi tulleet marttyyrit voisivat vilkaista peiliin.
      Luotan ihmisiin yhtä paljon kun olen aina luottanut. Ihan kivoja on suurin osa, mutta en vaadi keneltäkään 100% lojaalisuutta ja luotettavuutta, minusta se on liian paljon vaadittu.
      Olen elänyt sen mukaan että tiedän pärjääväni yksinkin.

      • vanha-oppi-unohdettu

        mielikki-mummon kuvaus on kovin höyhä, kuiva,
        tuon perusteella voi tulla vain yhteen toteamukseen,
        mielikki mummoki on pahoin pettyny jossain vaiheessa elämää,
        vain yksin omaan itseensä raketuva ja turvautuva elämä ei ole kovinkaa antoisaa,
        ikävä tulee ja ajatus,
        olisipa edes yksi ihminen johon luottaa ja jonka kainaloon voisi luottamuksella käpertyä, jolle voisi luotamuksella antaa itsensä,
        yksin elävän ihmisen on hyvin vaikea melkein mahdottomuus myöntää loukkaukset ja pettymyksensä elämään,
        ihminen yksin vain omaan itteensä käpertyneenä on hyvin köyhä sielu,
        mielikki-mummon mielipide on hyvin varutuneen ihmisen mielipide,
        tämä kommenti ei ole moite, se on vaan toteamus,
        surullista suomalaiset on hyvin sirpaleiksi särkyneitä luottamuksensa menettänyt kansa, mieluummin elää yksin kuin haluaisi opetella tulemaan toimeen parisuhteessa,
        jokin on menny pahasti pieleen yhteiskunnassamme,

        olisko sittenki syynä se,
        kansamme on täysin unohtanu kymmenen käskyä
        ja niitten merkityksen,

        väite: jos kaikki ihmiset käyttäytyisi kuin kymmenen käskyä opastaa yhteiskuntamme muuttuis paljon turvalisemmaksi
        ja miellyttävämmäksi elää myös yksilön kannalta katsottuna,

        ihmiset uskaltaisivat sitoutua toisiinsa aivan eritavoin kuin nyt,


      • vanha-oppi-unohdettu kirjoitti:

        mielikki-mummon kuvaus on kovin höyhä, kuiva,
        tuon perusteella voi tulla vain yhteen toteamukseen,
        mielikki mummoki on pahoin pettyny jossain vaiheessa elämää,
        vain yksin omaan itseensä raketuva ja turvautuva elämä ei ole kovinkaa antoisaa,
        ikävä tulee ja ajatus,
        olisipa edes yksi ihminen johon luottaa ja jonka kainaloon voisi luottamuksella käpertyä, jolle voisi luotamuksella antaa itsensä,
        yksin elävän ihmisen on hyvin vaikea melkein mahdottomuus myöntää loukkaukset ja pettymyksensä elämään,
        ihminen yksin vain omaan itteensä käpertyneenä on hyvin köyhä sielu,
        mielikki-mummon mielipide on hyvin varutuneen ihmisen mielipide,
        tämä kommenti ei ole moite, se on vaan toteamus,
        surullista suomalaiset on hyvin sirpaleiksi särkyneitä luottamuksensa menettänyt kansa, mieluummin elää yksin kuin haluaisi opetella tulemaan toimeen parisuhteessa,
        jokin on menny pahasti pieleen yhteiskunnassamme,

        olisko sittenki syynä se,
        kansamme on täysin unohtanu kymmenen käskyä
        ja niitten merkityksen,

        väite: jos kaikki ihmiset käyttäytyisi kuin kymmenen käskyä opastaa yhteiskuntamme muuttuis paljon turvalisemmaksi
        ja miellyttävämmäksi elää myös yksilön kannalta katsottuna,

        ihmiset uskaltaisivat sitoutua toisiinsa aivan eritavoin kuin nyt,

        Olet oikeassa ja väärässä.
        12-vuotta kestänyt omaishoitajuus sai väkisinkin olon tuntumaan välillä yksinäiseksi. Tein sen kuitenkin vapaaehtoisesti joten turha valittaa.
        Otin vapaata ja matkustelin paljon, en olisi muuten jaksanut, onneksi sain vapaata halutessani, tuet ja korvaukset siinä meni mutta vapaus oli sen arvoista.
        En ole nytkään yksinäinen kuin vapaaehtoisesti, on hyvä suhde joka ei ole liian sitova ja sopii molemmille.
        Olen varautunutkin, mutta onneksi sitä ei normaali elämässä juuri huomaa.
        Tämä varautuneisuus juontaa hyvin pitkältä ajalta, ihan lapsuudesta.
        Ihan totta, olen hyvin onnellinen juuri nykyisin, en kaipaa mitään muuta elämääni.
        Tämä onnellisuus on ehkä tulosta hyvin vaikeista ajoista joista olen selvinnyt. Osaan olla kiitollinen.


      • vanha-oppi-unohdettu<
        Kaveri ja kumppani ei ole ukkomies, ajattelin että epäilet sellaista kun meille sopii ei sitova etä-suhde.


    • Yksinasuja

      En edes ajattele yksinäisyyttä, suorastaan kaipaan sitä en tietysti aina, vieraitten annan ymmärtää jossain vaiheessa olisi aika lähteä.

      • Eilen hälinän keskellä yhdessä paikassa ja huomenna toisessa paikassa- yksinäisenä, en ulkopuolisena. Joulu on juhlista pahin, elämän erakoksi heitetylle -


      • viloSohvi-
        kawe kirjoitti:

        Eilen hälinän keskellä yhdessä paikassa ja huomenna toisessa paikassa- yksinäisenä, en ulkopuolisena. Joulu on juhlista pahin, elämän erakoksi heitetylle -

        " kawe "

        onko elämä kolhinu, pettäny, luotatko vielä ihmisiin,

        oma elämä oli monimuotoinen,
        oli myrskyä myllerrystä ja ahdistusta,

        aikoinaan pistin hyvät ja huonot asiat aviossa puntariin,
        puntari kieppui siinä ja siinä puolessa välissä,
        joten elämä kulki kulkuaan kunnes sairaus vei lopulta puolison pois,

        monilapsena perheenä vastuu painoi ja lupaus vihkivalassa kestää elämä loppuunasti,
        me kestettiin kunnes, vaikka lujille otti,

        eniten aiheutti tuskaa puolison salamyhkäisyys,
        kävi ilmi hänen ulkopuoliset suhteet,
        se loukkasi haavoitti särki ihmis-sielun pahoin,
        vaikka luulakseni kaikki aviossa elävät ihmiset lankeaa jossainvaiheessa avioliitossaan ulkopuolisiin suhteisiin,
        sitä vaan mietin,
        miksi ulkopuoliset ihmissuhteet loukkaa puolisoa niin pahoin,

        yksin jäätyäni valitsin erakko elämä harrastuksineen
        se vaikuttaa turvallisimmalta elämän muodolta,
        elämä ei koskaan ole itsestään selvyys,

        tietenkää elämä kokonaisuutena ei ole helppoa koskaan,
        elämä on taistelua kuten se on eläinmaailmassaki,
        ihminen on jonkinsortin eläin kai,
        tai eläimellinen olento tunteineen,


      • viloSohvi- kirjoitti:

        " kawe "

        onko elämä kolhinu, pettäny, luotatko vielä ihmisiin,

        oma elämä oli monimuotoinen,
        oli myrskyä myllerrystä ja ahdistusta,

        aikoinaan pistin hyvät ja huonot asiat aviossa puntariin,
        puntari kieppui siinä ja siinä puolessa välissä,
        joten elämä kulki kulkuaan kunnes sairaus vei lopulta puolison pois,

        monilapsena perheenä vastuu painoi ja lupaus vihkivalassa kestää elämä loppuunasti,
        me kestettiin kunnes, vaikka lujille otti,

        eniten aiheutti tuskaa puolison salamyhkäisyys,
        kävi ilmi hänen ulkopuoliset suhteet,
        se loukkasi haavoitti särki ihmis-sielun pahoin,
        vaikka luulakseni kaikki aviossa elävät ihmiset lankeaa jossainvaiheessa avioliitossaan ulkopuolisiin suhteisiin,
        sitä vaan mietin,
        miksi ulkopuoliset ihmissuhteet loukkaa puolisoa niin pahoin,

        yksin jäätyäni valitsin erakko elämä harrastuksineen
        se vaikuttaa turvallisimmalta elämän muodolta,
        elämä ei koskaan ole itsestään selvyys,

        tietenkää elämä kokonaisuutena ei ole helppoa koskaan,
        elämä on taistelua kuten se on eläinmaailmassaki,
        ihminen on jonkinsortin eläin kai,
        tai eläimellinen olento tunteineen,

        Ymmärrän tunteesi "viloSohvi- ".
        Vastuu lapsista, sitten puoliso sairastuu, hänkin tarvitsee sinua. Olet ollut hyvin tärkeä monelle, uskon että lapsesi ymmärtävät arvosi, että olet ollut kivijalka jonka avulla lapsistasi on tullut hyviä aikuisia..
        Itse en ajatellut niinkään vihkivalaa kun aloin hoitamaan miestäni, se vain lankesi minulle jotenkin automaattisesti.
        Kaikilla on murheensa, olen nähnyt paljon sairautta ja kuolemaa lähipiirissä.
        Ei se pahemmin ole jalostanut, mutta tunnistan ihmisen joka tarvitsee apua, en kiellä apuani jos siihen minusta on.


      • NikittömänäNyt
        viloSohvi- kirjoitti:

        " kawe "

        onko elämä kolhinu, pettäny, luotatko vielä ihmisiin,

        oma elämä oli monimuotoinen,
        oli myrskyä myllerrystä ja ahdistusta,

        aikoinaan pistin hyvät ja huonot asiat aviossa puntariin,
        puntari kieppui siinä ja siinä puolessa välissä,
        joten elämä kulki kulkuaan kunnes sairaus vei lopulta puolison pois,

        monilapsena perheenä vastuu painoi ja lupaus vihkivalassa kestää elämä loppuunasti,
        me kestettiin kunnes, vaikka lujille otti,

        eniten aiheutti tuskaa puolison salamyhkäisyys,
        kävi ilmi hänen ulkopuoliset suhteet,
        se loukkasi haavoitti särki ihmis-sielun pahoin,
        vaikka luulakseni kaikki aviossa elävät ihmiset lankeaa jossainvaiheessa avioliitossaan ulkopuolisiin suhteisiin,
        sitä vaan mietin,
        miksi ulkopuoliset ihmissuhteet loukkaa puolisoa niin pahoin,

        yksin jäätyäni valitsin erakko elämä harrastuksineen
        se vaikuttaa turvallisimmalta elämän muodolta,
        elämä ei koskaan ole itsestään selvyys,

        tietenkää elämä kokonaisuutena ei ole helppoa koskaan,
        elämä on taistelua kuten se on eläinmaailmassaki,
        ihminen on jonkinsortin eläin kai,
        tai eläimellinen olento tunteineen,

        En ole koskaan ollut uskoton puolisolleni, enkä luule hänenkään olleen, joten taisimme olla toisillemme kuolemaan asti uskollisia.

        Myöskään myöhäisemmissä suhteissa en ole koskaan pettänyt ihmistä, jonka kanssa ollaan oltu avoimessakin parisuhteessa. Olen eronnut ennen kuin olen sallinut itselleni intiimeihin leikkeihin ryhtymisen muiden kanssa.


    • eläjaanna

      Voi pyhä yksinkertaisuus.
      60 ja täällä vertaillaan kuka parhaiten osaa viettää joulun.

      • Että ei menisi liikaa kehumiseksi kerron myös huonot asiat.
        On silmätulehdus, käytinköhän vanhentuneita kostutustippoja, en muista onko päivämäärä mennyt vanhaksi, heti ensimmäisenä arkena lääkäriin.
        Meinasin lähteä joulukirkkoon, jotenkin ajatuksissani poljin taas kaasua ennen starttia, auto alkoi mököttämään, ei käynnisty vähään aikaan, toivottavasti edes huomenna pääsen mökille lisäämään linnuille ruokaa.
        Sitten oli oikein paha, koskee ihan muuta kuin henk.kohtaista elämääni, en kerro sitä täällä, sai päivän pilalle. Nyt nukkumaan niin ei tapahdu enää muuta.


      • ajatuksen-siivin-hyvää
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Että ei menisi liikaa kehumiseksi kerron myös huonot asiat.
        On silmätulehdus, käytinköhän vanhentuneita kostutustippoja, en muista onko päivämäärä mennyt vanhaksi, heti ensimmäisenä arkena lääkäriin.
        Meinasin lähteä joulukirkkoon, jotenkin ajatuksissani poljin taas kaasua ennen starttia, auto alkoi mököttämään, ei käynnisty vähään aikaan, toivottavasti edes huomenna pääsen mökille lisäämään linnuille ruokaa.
        Sitten oli oikein paha, koskee ihan muuta kuin henk.kohtaista elämääni, en kerro sitä täällä, sai päivän pilalle. Nyt nukkumaan niin ei tapahdu enää muuta.

        sinne toivon,

        ----
        Ihan sydämmestä viiti,
        osaanottoni oli sitten mitä tahansa,
        toivottavasti paha menee ohi ja muuttuu hyväksi,


      • Kallenpoika73v
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Että ei menisi liikaa kehumiseksi kerron myös huonot asiat.
        On silmätulehdus, käytinköhän vanhentuneita kostutustippoja, en muista onko päivämäärä mennyt vanhaksi, heti ensimmäisenä arkena lääkäriin.
        Meinasin lähteä joulukirkkoon, jotenkin ajatuksissani poljin taas kaasua ennen starttia, auto alkoi mököttämään, ei käynnisty vähään aikaan, toivottavasti edes huomenna pääsen mökille lisäämään linnuille ruokaa.
        Sitten oli oikein paha, koskee ihan muuta kuin henk.kohtaista elämääni, en kerro sitä täällä, sai päivän pilalle. Nyt nukkumaan niin ei tapahdu enää muuta.

        Silmätulehdukseen on minulla auttanut ihan vain pesu viileällä vesijohtovedellä. Tärkeää on saada se rähmä pois, luonto parantaa loput päivässä.
        Ja kun aloin muistelemaan, niin se silmien kuivuus poistui omia aikojaan jo yli 30 vuotta sitten kun aloin vitamiininsaannin takia ottamaan joka aamu kulauksen kalanmaksaöljypullosta. Sivuvaikutuksena tosin loppui siihenastiset jokatalviset flunssat ja angiinat ym vastaavat, mutta enpä ole sitä haitaksi kokenut. Ei haittaa mitään jos vaikka vilustun, se tauti vain ei tule!
        Olen minä tätä muillekin mainostanut, mutta eivät ole kokeilleet. Useillekin olen pullon kalanmaksaöljyä ihan kotiinkin asti vienyt, mutta ei ole auttanut. Kun on vieläkin korkkaamatta se pullo. Vaan omapa on asiansa, rykikööt, räkikööt ja ruikuttakoot kun itse sitä haluavat!


    • 1eero

      " yksinäisen elämän valinta "
      En kyllä ole valinnut se tuli pyytämättä, ei tämä tähän nyt tottuneena ole ongelma eikä ole pois suljettu ettei tilanne muuttuisi, täytyy antaa kohtalolle sijaa.

    • aloitukseen,
      Nykyisin esikuva parisuhteesta otetaan tv-sarjoista, elokuvista ym- kaikki pitäisi olla täydellistä, - --

      Täydellistä ei ole eikä tule- pettäjät ovat niin erityisiä, että saavat pettää etsiessään aina uutta, jonka kanssa kokea rakastumisen huuma ......he vanhenevat kuitenkin myös -se onkin haasteellista heille, olen huomannut.....

      Tieteellinen totuus on, että sydämen särkyminen on terveysriski--vakava sellainen

    • joanteeksiantanut

      Koskaan ei ole niin yksin kuin huonossa parisuhteessa, se tarkoittaa sitä kun nainen tai mies on väkivaltainen, uskoton ja kova valehtelemaan kaikessa.

      • Siilimuorikka3

        Miksi kukaan on vapaehtoisesti sellaisessa suhteessa. Mikä estää lähtemästä pois?


      • eräs-pieni-analyysi
        Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Miksi kukaan on vapaehtoisesti sellaisessa suhteessa. Mikä estää lähtemästä pois?

        se onki suuri kysymys, erittäin hyvä aihe pohdittavaksi,

        omalla kohdalla koko elämän mittaisen avion syy oli ensi silmitön rakastuminen nuorena,
        sitten vuoden välein syntyi jälkikasvua,
        sitten elämä meni noin 10 vuotta hyvin kovaa työtä tehden ja suurta lapsilaumaa hoitaissa ja puhtaana pitämisessä,

        mutta kaikki muuttui kuin silmänräpäyksessä
        miehestä tuli yhtäkkiä vähäpuheinen salaili jotain jota en ymmärtäny, noooh aika kului ja vuodet vieri taisteluineen,

        vanhuus lähsetyi,
        kaikkien ihana hurmuri puolisoni sairastui vakavasti, siinä vaiheessa kun hän vielä pystyi puhumaan ja ajattelemaan
        hän pyysi anteeksi tekojaan ja tunnusti sanoi minun olleen kokoajan oikeassa,
        oli kuin kivi olisi pudonnu sielustani,
        hänellä oli vuosia muita suhteita, jotka oli loukannu meidän välejä,
        kertoi jopa tarkemmin, nimesiki joitaki,
        joku oli ollu todellinen roikkuva kiusanhenki hänellä vuosia,
        ( oli todellinen kiusa, sanoi )
        vaikka kokoajan oli muitaki sivusuhteita,

        puolisadan vuoden avio kesti avioliittolupauksen voimin,
        parisuhteemme oli nuoruuden aito suuri rakkaus,
        siihen perustui pitkän avioliiton salaisuus kärsimyksineen kipuineen ja onnenhetkineenki, sillä niitäki oli ja se että hän kuitenki kaikesta huolimatta osoitti minun olevan se maailman tärkein ihminen hänelle johon hän luotti,
        elämän taisteluista huolimatta,

        nyky ihmiset ei halua sopeutua parisuhteeseen,
        eivätkä halua tajuta että elämä on paljon muutaki kuin pinnallista hetken huumaa,
        elämä on syvää läheisten rakastamista vikoineen, vioista huolimatta,
        kukaan ihminen ei ole täydellinen,
        avioliitossa pitää vain päättää rakastaa omaa puolisoa semmosen kuin se on,
        niinhän me tehdään omien lastemmeki kohdalla
        oli lapsemme minkälainen tahansa me rakastamme ,
        taistelemme ja haluamme hänelle pelkästään menestystä ja hyvää elämään,


      • eileskivielä
        Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Miksi kukaan on vapaehtoisesti sellaisessa suhteessa. Mikä estää lähtemästä pois?

        Se on helppo sanoa. Hyvinkin moni asia estää sen. En ala luettelemaan mutta jopa sellainen että tuntee vastuuta toisesta. Tiedän että ei pitäisi mutta minkä itselleen voi.
        Sivusta on turha antaa neuvoja, jokainen on oman elämänsä paras asiantuntija.


      • Siilimuorikka3
        eräs-pieni-analyysi kirjoitti:

        se onki suuri kysymys, erittäin hyvä aihe pohdittavaksi,

        omalla kohdalla koko elämän mittaisen avion syy oli ensi silmitön rakastuminen nuorena,
        sitten vuoden välein syntyi jälkikasvua,
        sitten elämä meni noin 10 vuotta hyvin kovaa työtä tehden ja suurta lapsilaumaa hoitaissa ja puhtaana pitämisessä,

        mutta kaikki muuttui kuin silmänräpäyksessä
        miehestä tuli yhtäkkiä vähäpuheinen salaili jotain jota en ymmärtäny, noooh aika kului ja vuodet vieri taisteluineen,

        vanhuus lähsetyi,
        kaikkien ihana hurmuri puolisoni sairastui vakavasti, siinä vaiheessa kun hän vielä pystyi puhumaan ja ajattelemaan
        hän pyysi anteeksi tekojaan ja tunnusti sanoi minun olleen kokoajan oikeassa,
        oli kuin kivi olisi pudonnu sielustani,
        hänellä oli vuosia muita suhteita, jotka oli loukannu meidän välejä,
        kertoi jopa tarkemmin, nimesiki joitaki,
        joku oli ollu todellinen roikkuva kiusanhenki hänellä vuosia,
        ( oli todellinen kiusa, sanoi )
        vaikka kokoajan oli muitaki sivusuhteita,

        puolisadan vuoden avio kesti avioliittolupauksen voimin,
        parisuhteemme oli nuoruuden aito suuri rakkaus,
        siihen perustui pitkän avioliiton salaisuus kärsimyksineen kipuineen ja onnenhetkineenki, sillä niitäki oli ja se että hän kuitenki kaikesta huolimatta osoitti minun olevan se maailman tärkein ihminen hänelle johon hän luotti,
        elämän taisteluista huolimatta,

        nyky ihmiset ei halua sopeutua parisuhteeseen,
        eivätkä halua tajuta että elämä on paljon muutaki kuin pinnallista hetken huumaa,
        elämä on syvää läheisten rakastamista vikoineen, vioista huolimatta,
        kukaan ihminen ei ole täydellinen,
        avioliitossa pitää vain päättää rakastaa omaa puolisoa semmosen kuin se on,
        niinhän me tehdään omien lastemmeki kohdalla
        oli lapsemme minkälainen tahansa me rakastamme ,
        taistelemme ja haluamme hänelle pelkästään menestystä ja hyvää elämään,

        "elämä on syvää läheisten rakastamista vikoineen, vioista huolimatta,
        kukaan ihminen ei ole täydellinen,"
        No eikös tämän ajatuksen pitäisi koskea myös sitä pettäjää ja valehtelijaa, salailijaa? Voiko ehdotonsta rakastamista vaatia vain toiselta?

        "avioliitossa pitää vain päättää rakastaa omaa puolisoa semmosen kuin se on,
        niinhän me tehdään omien lastemmeki kohdalla"

        Elikkä sehän sitten tarkoittaa sitä et pitää sietää kaikki vääryys ja henkinen sekä fyysinenkin väkivalta?

        Hatunnosto sille joka tuohon kykenee. Minä en kykenisi¨. Ainakin rakkaus kuolisi kun se noin julmasti tapettaisiin.


      • Siilimuorikka3
        eileskivielä kirjoitti:

        Se on helppo sanoa. Hyvinkin moni asia estää sen. En ala luettelemaan mutta jopa sellainen että tuntee vastuuta toisesta. Tiedän että ei pitäisi mutta minkä itselleen voi.
        Sivusta on turha antaa neuvoja, jokainen on oman elämänsä paras asiantuntija.

        Minä en neuvonut, esitin kysymyksen.


      • löysin-rakkauden
        Siilimuorikka3 kirjoitti:

        "elämä on syvää läheisten rakastamista vikoineen, vioista huolimatta,
        kukaan ihminen ei ole täydellinen,"
        No eikös tämän ajatuksen pitäisi koskea myös sitä pettäjää ja valehtelijaa, salailijaa? Voiko ehdotonsta rakastamista vaatia vain toiselta?

        "avioliitossa pitää vain päättää rakastaa omaa puolisoa semmosen kuin se on,
        niinhän me tehdään omien lastemmeki kohdalla"

        Elikkä sehän sitten tarkoittaa sitä et pitää sietää kaikki vääryys ja henkinen sekä fyysinenkin väkivalta?

        Hatunnosto sille joka tuohon kykenee. Minä en kykenisi¨. Ainakin rakkaus kuolisi kun se noin julmasti tapettaisiin.

        Rakkaus on tätä = kaikki se kestää kaikki se kärsii sanoo raamattu,

        omalla kohdalla koin kaiken mitä ikinä elämä tuo tulleessaan,
        rakkautta, vihaa, väkivaltaa, kuolemanpelkoa. tyyntä ja myrskyä
        seesteistä, lämpöä ja läheisyyttä, toistensa tukemista pahoina aikoina,

        kaikki ne oli vain hetkiä elämässä kymmeniä vuosia kestävässä aviossa,

        ihmisluonto rauhottu aina joka myrskyn jälkeen,
        kunnes taas leimahtaa myrskyää,
        tulee huonot ilmat,
        niin kuin taivaallakin pilvet riehuu välillä miten sattuu,
        rakkauski pilkisti mustin pilvien lomasta aina välillä,
        mikään hetki ei kestä pitkään,
        joten elämän kokonaisuus on se jonka perusteellaa jatketaan elämään myrskyistä huolimatta,

        ei kukaan ihminen ole tasasesti tasanen,
        käsittääkseni tunteet riehuu jokaisella ihmisellä joskus,
        myrsky menee a i n a ohi
        sen jälkeen tulee tyyntä ja aurinkoa
        rakkaus roihuaa jälleen,
        kunnes taas sammuu sateitten saapuessa myrskyineen,

        ihmisen kannataisi ottaa valtavan suuri kärsimys-säkki mukaan avioliittoon sinne mahtuu kaikki paha ja hyvä
        näin ihmien jaksaa parisuhteen elää aivan loppuun asti,

        ihmisten kannataisi a i na järkeillä suhdetaan
        kokoelämän mittainen avioliitto kestää parhaiten
        kun ottaa terveen järjen käyttöön,

        sotaki loppuu jos otetaan järki käyttöön
        mietitää elämän hulluutta,
        hulluuus voidaan lopettaa järjen avulla, järkeilemällä,
        sillä paha luo uutta pahuutta,
        mutta hyvä luo yllättäin uutta hyvyyttä,

        avioliitot hajoaa silksi kun kumpikaa ei anna periksi,
        jatketaan vaan toisen loukaamista,
        kilpaillaan kumpi pahiten sanoo tai tekee,
        eipä ole ihme jos erotaan,


      • Siilimuori3
        löysin-rakkauden kirjoitti:

        Rakkaus on tätä = kaikki se kestää kaikki se kärsii sanoo raamattu,

        omalla kohdalla koin kaiken mitä ikinä elämä tuo tulleessaan,
        rakkautta, vihaa, väkivaltaa, kuolemanpelkoa. tyyntä ja myrskyä
        seesteistä, lämpöä ja läheisyyttä, toistensa tukemista pahoina aikoina,

        kaikki ne oli vain hetkiä elämässä kymmeniä vuosia kestävässä aviossa,

        ihmisluonto rauhottu aina joka myrskyn jälkeen,
        kunnes taas leimahtaa myrskyää,
        tulee huonot ilmat,
        niin kuin taivaallakin pilvet riehuu välillä miten sattuu,
        rakkauski pilkisti mustin pilvien lomasta aina välillä,
        mikään hetki ei kestä pitkään,
        joten elämän kokonaisuus on se jonka perusteellaa jatketaan elämään myrskyistä huolimatta,

        ei kukaan ihminen ole tasasesti tasanen,
        käsittääkseni tunteet riehuu jokaisella ihmisellä joskus,
        myrsky menee a i n a ohi
        sen jälkeen tulee tyyntä ja aurinkoa
        rakkaus roihuaa jälleen,
        kunnes taas sammuu sateitten saapuessa myrskyineen,

        ihmisen kannataisi ottaa valtavan suuri kärsimys-säkki mukaan avioliittoon sinne mahtuu kaikki paha ja hyvä
        näin ihmien jaksaa parisuhteen elää aivan loppuun asti,

        ihmisten kannataisi a i na järkeillä suhdetaan
        kokoelämän mittainen avioliitto kestää parhaiten
        kun ottaa terveen järjen käyttöön,

        sotaki loppuu jos otetaan järki käyttöön
        mietitää elämän hulluutta,
        hulluuus voidaan lopettaa järjen avulla, järkeilemällä,
        sillä paha luo uutta pahuutta,
        mutta hyvä luo yllättäin uutta hyvyyttä,

        avioliitot hajoaa silksi kun kumpikaa ei anna periksi,
        jatketaan vaan toisen loukaamista,
        kilpaillaan kumpi pahiten sanoo tai tekee,
        eipä ole ihme jos erotaan,

        Hienoa jos kykenet elämään noin, minä en kykene. En kunnioita sellaista avioliittoa jossa se on aina vaan se yksi ja sama jonka pitää antaa periksi. Toisen taas anteeksi antaa. Sellaiseenhan ei kykene muu kuin sellainen jolla rakkaus on kuollut. Eletään kulisseissa, annetaan toisen mennä porskuttaa miten menee, hällä väliä kunhan koti ja kulissit pysyy.

        Suuri osa nykyihmisistä ei elä raamatun mukaan tai ylipäätään usko siihen. Vihillä käydään maistraatissa tai eletään vihkimättä kun mihinkään instituutioon ei uskota.

        Ja toisaalta on niin vaikeita liittoja että ohkeillasi niissä ei voi elää kuin henkensä kaupalla.


      • yksin-ihminen-on-tyhjä
        Siilimuori3 kirjoitti:

        Hienoa jos kykenet elämään noin, minä en kykene. En kunnioita sellaista avioliittoa jossa se on aina vaan se yksi ja sama jonka pitää antaa periksi. Toisen taas anteeksi antaa. Sellaiseenhan ei kykene muu kuin sellainen jolla rakkaus on kuollut. Eletään kulisseissa, annetaan toisen mennä porskuttaa miten menee, hällä väliä kunhan koti ja kulissit pysyy.

        Suuri osa nykyihmisistä ei elä raamatun mukaan tai ylipäätään usko siihen. Vihillä käydään maistraatissa tai eletään vihkimättä kun mihinkään instituutioon ei uskota.

        Ja toisaalta on niin vaikeita liittoja että ohkeillasi niissä ei voi elää kuin henkensä kaupalla.

        Vieläki suru viiltää kun muistan puolion kuolemaa,
        vaikka pitkä yhteinen elämämme oli tyyntä ja myrskyä
        rakkautta, vihaa, kuoleman pelkoa petosta jossaki vaihessa elämää,
        rakkaus ei koskaan kuollu
        rakkaus ei ole vieläkää kadonnu edes kuolemassa,
        suru ja kyyneleet vuotaa nytki
        vaikka kuolemasta on ko neljävuotta, hän oli nuoruuden rakkauteni,
        jolle synnytin kaikki lapsemme,
        vaikka elämä oli myrskyisä
        niin kokonaisuutena näen sen hyvänä rikaana antoisana
        elämän täyteisenä elämänä,

        ihmisen elämä ilman puolisoa on vajaa

        kun puolisoni kuoli
        kuolin tavallaan itsekki jotenki,


      • Siilimuorikka3
        yksin-ihminen-on-tyhjä kirjoitti:

        Vieläki suru viiltää kun muistan puolion kuolemaa,
        vaikka pitkä yhteinen elämämme oli tyyntä ja myrskyä
        rakkautta, vihaa, kuoleman pelkoa petosta jossaki vaihessa elämää,
        rakkaus ei koskaan kuollu
        rakkaus ei ole vieläkää kadonnu edes kuolemassa,
        suru ja kyyneleet vuotaa nytki
        vaikka kuolemasta on ko neljävuotta, hän oli nuoruuden rakkauteni,
        jolle synnytin kaikki lapsemme,
        vaikka elämä oli myrskyisä
        niin kokonaisuutena näen sen hyvänä rikaana antoisana
        elämän täyteisenä elämänä,

        ihmisen elämä ilman puolisoa on vajaa

        kun puolisoni kuoli
        kuolin tavallaan itsekki jotenki,

        Tuo oli sinun elämäsi ja sinä halusit sen noin olevan. Jollain toisella toisenlainen eikä yhtään sen vähäpätöisempi tai arvottomampi.


      • löysin-rakkauden kirjoitti:

        Rakkaus on tätä = kaikki se kestää kaikki se kärsii sanoo raamattu,

        omalla kohdalla koin kaiken mitä ikinä elämä tuo tulleessaan,
        rakkautta, vihaa, väkivaltaa, kuolemanpelkoa. tyyntä ja myrskyä
        seesteistä, lämpöä ja läheisyyttä, toistensa tukemista pahoina aikoina,

        kaikki ne oli vain hetkiä elämässä kymmeniä vuosia kestävässä aviossa,

        ihmisluonto rauhottu aina joka myrskyn jälkeen,
        kunnes taas leimahtaa myrskyää,
        tulee huonot ilmat,
        niin kuin taivaallakin pilvet riehuu välillä miten sattuu,
        rakkauski pilkisti mustin pilvien lomasta aina välillä,
        mikään hetki ei kestä pitkään,
        joten elämän kokonaisuus on se jonka perusteellaa jatketaan elämään myrskyistä huolimatta,

        ei kukaan ihminen ole tasasesti tasanen,
        käsittääkseni tunteet riehuu jokaisella ihmisellä joskus,
        myrsky menee a i n a ohi
        sen jälkeen tulee tyyntä ja aurinkoa
        rakkaus roihuaa jälleen,
        kunnes taas sammuu sateitten saapuessa myrskyineen,

        ihmisen kannataisi ottaa valtavan suuri kärsimys-säkki mukaan avioliittoon sinne mahtuu kaikki paha ja hyvä
        näin ihmien jaksaa parisuhteen elää aivan loppuun asti,

        ihmisten kannataisi a i na järkeillä suhdetaan
        kokoelämän mittainen avioliitto kestää parhaiten
        kun ottaa terveen järjen käyttöön,

        sotaki loppuu jos otetaan järki käyttöön
        mietitää elämän hulluutta,
        hulluuus voidaan lopettaa järjen avulla, järkeilemällä,
        sillä paha luo uutta pahuutta,
        mutta hyvä luo yllättäin uutta hyvyyttä,

        avioliitot hajoaa silksi kun kumpikaa ei anna periksi,
        jatketaan vaan toisen loukaamista,
        kilpaillaan kumpi pahiten sanoo tai tekee,
        eipä ole ihme jos erotaan,

        Rakkaus on tätä = kaikki se kestää kaikki se kärsii sanoo raamattu,<<
        Raamattukin on avioliitosta sitä mieltä että mies on perheen pää. Naisen osa on tyytyä hänen tahtoonsa kärsiä ja kestää loputtomiin jos meinaa saada kirkkaamman kruunun. Sellaista kruunua en ole suostunut koskaan havittelemaan.
        Harvemmin kehotetaan miestä kärsimään ja kestämään.
        Paitsi pokka pitää Hyasintin aviomiehelle on kirjoitettu sellainen rooli.


    • Aloitus oli yksipuolinen vuodatus yksin elämisen vaihtoehdosta. Aloitus kertoo vanhemman ihmisen yksinäisyydestä siis kuvaus on katkeraa tilitystä yksin jätetyltä.

      Aloittaja pistää samaan soppaan kaikki muutkin parisuhteissa epäonnistuneet vaikka se nyt on kautta ihmiskunnan historian ollut selvää pässinlihaa, että kaikki eivät pärjää ensimmäiseksi aviopuolisokseen valitsemansa kanssa vaan haluaa lopettaa huonon ihmisuhteen.

      Ennen vanhaan (vanhempiemme nuoruuden aikoina) naisen lähtö huonosta parisuhteesta ei olisi onnistunut. Minne nainen olisi mennyt lapsikatraan kanssa, oli vain jatkettava, kunnes kuolema erotti. Myytti, joka elää vielä ja monessa ikäihmisten avioliitoissa.

      Yksin eläminen lasten kanssa mm. on parisuhteen loppumisen jälkeinen järki valinta johon liittyy vastuunkanto ja lasten etu.

      Onhan toki mahdollisuus hankkiutua uusioperheeksi eikä sekään ole pakoa yksinäisyydestä. Uskon sellaisen järjestelyn toimivan nuorilla ja se lie jonkin asteen yhteisen vastuunkannon yhdistelmä.

      Eläminen lasten kanssa oli minun valintani. En ollut ikinä yksinäinen. Kun lapset kasvoivat ja muuttivat omilleen. Uuden ihmissuhteen alkaessa valitsin asumisen yksin, miehelläni se sopi myös parhaiten.

      Voi kuinka minä rakastan tällaisia aamuja kun herään yksin, keitän kahvin, shattailen hieman ja tiedän, että kohta alkaa elämä pyörimään ympärilläni, äiti onhan sinulla vielä sitä hyvää riisipuuroa jne...

    • eläjaanna

      Kauheeta tuollainen katkeruus joka mädäntää epäluuloillaan kaikki ihmiset ja heidän suhteensa.
      Kyllä olisi aika mennä terapeutille, että pääsisi elämässä eteenpäin ja elää loppu elämä suhteellisen tyytyväisenä.

    • eikannatapettää

      Eihän se jos pettää, ole lopulta niin paha juttu sillä ketään ei voi omistaa. Usein mikä tekee koko perheen elämän painajaiseksi on, kun pettäjä väkivallalla uhaten ei halua edes keskustella petetyn kanssa. Eikä pelkästään uhkaa vaan hajottaa kotia ja ajaa jopa ulos keskellä yötä kun omatunto painaa ja sydäntä synti vaivaa.
      Rakkautta ei ole alistuminen pettäjän vallanalle.

      • avoimuutta-suhteeseen

        " eikannatapettää "
        Olet oivaltanu kaikkein tärkeimmän,
        jos ja kun ja kuitenki kaikki ihmiset joskus pettää oman rakkaimman puolison,
        silloin ongelmat alkaa
        kannataisi ehdottomasti oman puolison kanssa jutella asiasta,
        kertoa mitä on tullu tehtyä,
        avioliitot pysyisi koossa vain rehellisyyden ja avoimuuden avulla,
        luottamus omaan aviopuolisoon ensisijaisen tärkein asia,

        salailu, epäluotettavuus kun astuu avioon
        se tuottaa vain kärsimystä
        pikkuhiljaa hajottaa parisuhteen,

        jos halutaan pitää oma avioliitto kasassa juuri oman puolisonsa kanssa,
        ainoa keino korjata virheensä on keskustella avoimesti ja tunnustaa tekonsa,
        ihminen on heikko lihassa sen kaikki tietää,

        nuoret ihmiset pitäisi panna aina ensin avioliitto-kouluun
        kun suunittelevat parisuhdetta ja perheenperustamista,


    • Ensin katsoin ahaa, onpas mielenkiintoinen aloitus ja jos vielä olisi ollut kysymysmerkki perässä, mutta ei...

      Yksituolinen "höpöti" todella. Niin paljon kun meitä suomalaisakin elään yksin omassa taloudessa... erilaisin kuvioin ja .... Tässä aloituksessa asia kyllä lytätään perusteellisesti....
      Antaahan olla....

    • sairas-yhteiskuntamme-

      Yhteiskuntamme on hyvin sairas,
      siksi ihmiset valitsee yksin elämisen muodon
      koska nykyään kehenkään ei voi luottaa,
      on liikaa petosta, valhetta, väkivaltaa,

      lapset on petetty heti jo aivan pienestä lähtien,
      ei ole luotettavaa äiti
      ei luotettavaa isää enään,
      parisuhteet eroavat heti ensimmäisten ristiriitojen ilmettyä avioon,

      mihin kaikkeen tämä sairas yhteiskuntamme vielä johtaakaan,
      se jää tulevien jälkipolvien nähtäväksi,

      • 1eero

        Elämä on ihan ok kun sen oikein oivaltaa.


      • näin-se-menee-
        1eero kirjoitti:

        Elämä on ihan ok kun sen oikein oivaltaa.

        1 eero
        kumpa niin olisiki, moni suru ja särkyny ihmis-sude jäisi tekemättä,
        oletan
        nuoret ei ovalla kuinka elämä pitäisi elää,
        eikä moni aikuisempikaa ihminen,
        moni juoksee vain himojensa perässä
        piittaamatta oikeasta rakaudesta
        piittamatta mikä oikein on ja mikä väärin on,
        siinä syy suureen erakoitumiseen
        ja yksinäisen elämän valintaan,


      • Siilimuorikka3
        näin-se-menee- kirjoitti:

        1 eero
        kumpa niin olisiki, moni suru ja särkyny ihmis-sude jäisi tekemättä,
        oletan
        nuoret ei ovalla kuinka elämä pitäisi elää,
        eikä moni aikuisempikaa ihminen,
        moni juoksee vain himojensa perässä
        piittaamatta oikeasta rakaudesta
        piittamatta mikä oikein on ja mikä väärin on,
        siinä syy suureen erakoitumiseen
        ja yksinäisen elämän valintaan,

        Oisko syynä se et jokaisella on oma oikeansa ja vääränsä.


      • 1eero

        Mikäs siinä jos haluaa elää vaikeamman kaavaan mukaan.


      • totuus-on-parasta-
        Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Oisko syynä se et jokaisella on oma oikeansa ja vääränsä.

        siilimuori 3 hyvin tietää sen,

        ettei se niin ole

        on aina vain YKSI totuus,

        vain yksi oikein ja väärin

        vääryys tuo aina tuskaa kipua ja onnettomuutta,

        totuus on ainoa lääke silloin jos ihminen haluaa parantua,

        totuus on parasta elämässä,
        mikään ei mene totuuden edelle
        jos tavoittelee tervettä hyvää elämää,


      • Siilimuorikka3
        totuus-on-parasta- kirjoitti:

        siilimuori 3 hyvin tietää sen,

        ettei se niin ole

        on aina vain YKSI totuus,

        vain yksi oikein ja väärin

        vääryys tuo aina tuskaa kipua ja onnettomuutta,

        totuus on ainoa lääke silloin jos ihminen haluaa parantua,

        totuus on parasta elämässä,
        mikään ei mene totuuden edelle
        jos tavoittelee tervettä hyvää elämää,

        Elämä itsessään kuitenkaan ei ole mustavalkoista eikä yksi suora latu.


      • elämä-on-oppimmista-
        Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Elämä itsessään kuitenkaan ei ole mustavalkoista eikä yksi suora latu.

        juuu harmi,,,,

        vanha lauluki kertii kuinka vaikeaa on parisuhteessa eläminen,

        voisi sanoa nämä sanat

        " kuinka se vesi taisi suora olla, kun maa on niin mutkallinen "

        tuo kertoo kaiken elämän vaikeudesta,



        https://www.youtube.com/watch?v=Ow-c16yCAko


      • kansalaulu-

    • näinonnäreet_

      Ihmiset, jotka rakastavat vain kerran elämässään, ovat pinnallisia!
      Sitä, mitä he kutsuvat vakavuudeksi ja uskollisuudeksi, sitä minä kutsun mielikuvituksen puutteeksi! — Oscar Wilde

      • tätä-mieltä-

        olet väärässä,
        uskollisessa parisuhteessa olevilla voi olla hyvinki vilkas mielikuvitus

        ja onki
        voitaa sinut siinä suhteessa,


      • näinonnäreet_
        tätä-mieltä- kirjoitti:

        olet väärässä,
        uskollisessa parisuhteessa olevilla voi olla hyvinki vilkas mielikuvitus

        ja onki
        voitaa sinut siinä suhteessa,

        Sinä olet kokemattomuudessasi lapsellinen. Kuvittelet, että ensimmäinen seksuaalisen himosi herättäjä on se ainoa oikea. Valitsit väärin perustein aviopuolisosi ja lastesi isän. Siksi sinun elämäsi oli niin vaikeaa ja yhtä vuoristorataa. Vuoristorataa se on, kun menee sokealla himolla avioon. Ei järjen häivää. Sen verran pitää ihmisen hillitä himonsa, että nuorenakin jaksaa katsoa. millainen mies on, ennenkuin ryntää sänkyyn jälkeläisiä rustaamaan.
        Jos olisit ollut järkevämpi ja hillinnyt nuorena himosi ja tutustunut ja katsonut järjellä, millainen ketku se ensimmäinen himojesi herättäjä on, niin olisit välttynyt paljolta surulta.
        Olisit jättänyt moisen ketaleen etkä hypännyt lapsellisesta hímostasi sokeana sänkyyn.
        Ehkä toinenkin ketale olisi sytyttänyt himosi mutta järkevänä olisit osannut varoa ketaleita ja jatkanut matkaa.
        Rakkaus on ikuinen. Kohde vain vaihtuu.
        Yhden kerran vain jos on rakastunut, ei tiedä oikeasta rakkaudesta mitään. Koska ei ole vertailupohjaa.
        Sitten olisit tavannut hyväluonteisen tasapainoisen yhden naisen miehen. Silloin olisit ymmärtänyt. millaista on rakastaa ja tulla rakastetuksi. Olisit avioitunut ja synnyttänyt tälle hyvälle miehelle ihania lapsia ja elänyt onnellisena hänen kanssaan.
        Tyhmästä päästä joutuu koko kroppa kärsimään.
        Näin on näreet!


      • se-oli-elämää-
        näinonnäreet_ kirjoitti:

        Sinä olet kokemattomuudessasi lapsellinen. Kuvittelet, että ensimmäinen seksuaalisen himosi herättäjä on se ainoa oikea. Valitsit väärin perustein aviopuolisosi ja lastesi isän. Siksi sinun elämäsi oli niin vaikeaa ja yhtä vuoristorataa. Vuoristorataa se on, kun menee sokealla himolla avioon. Ei järjen häivää. Sen verran pitää ihmisen hillitä himonsa, että nuorenakin jaksaa katsoa. millainen mies on, ennenkuin ryntää sänkyyn jälkeläisiä rustaamaan.
        Jos olisit ollut järkevämpi ja hillinnyt nuorena himosi ja tutustunut ja katsonut järjellä, millainen ketku se ensimmäinen himojesi herättäjä on, niin olisit välttynyt paljolta surulta.
        Olisit jättänyt moisen ketaleen etkä hypännyt lapsellisesta hímostasi sokeana sänkyyn.
        Ehkä toinenkin ketale olisi sytyttänyt himosi mutta järkevänä olisit osannut varoa ketaleita ja jatkanut matkaa.
        Rakkaus on ikuinen. Kohde vain vaihtuu.
        Yhden kerran vain jos on rakastunut, ei tiedä oikeasta rakkaudesta mitään. Koska ei ole vertailupohjaa.
        Sitten olisit tavannut hyväluonteisen tasapainoisen yhden naisen miehen. Silloin olisit ymmärtänyt. millaista on rakastaa ja tulla rakastetuksi. Olisit avioitunut ja synnyttänyt tälle hyvälle miehelle ihania lapsia ja elänyt onnellisena hänen kanssaan.
        Tyhmästä päästä joutuu koko kroppa kärsimään.
        Näin on näreet!

        Mielenkiintoinen komentisi, joten oli tottaki,
        mutta mutta mutta se nuoruus
        ei silloin juurikaan käytetä järkeä puolison valinnassa,
        mielestäni silloin valitsin sen hetkisen parhaan,

        koska oli muutaki tulossa seuraani,

        joten uskon jotensakki että kyllä mun ketale hurmuri puoliso
        kaikkien naisten ihastus oli juuri minulle tarkotettu,

        se oli minun ristini minulle tarkotettu,

        voihan kuvitella
        tietenki j o s olisi saanu luotettavan vakaan turvallisen puolison
        sehän olisi ollu nuoren naisen unelma,
        mutta mistä sen tietää etukäteen minkälaisen puolison on saanu,
        sen näyttää aika vasta minkälaiseksi ihminen kehittyy puolisona,

        jotkut miehet jää ikuisiksi lapsiksi,
        hurmureiksi kaikkien naisten metsästäjäksi,
        en usko että semmosen ihmisen elämäkää on mitenkää ihailtava,
        enemmänki olisi voinu antaa kivan liikanimen sika,

        kaikesta huolimatta en antanu hänelle nimeä sika
        oli hänessä hyvätki puolensa,

        se vaan ihmetytti mikä siinä hurmasi kaikkia naisia,
        ku ne jakso juosta sen perässä, se jäi minulle salaisuudeksi,
        se lapsellin persoonako
        vai komea ulkokuori vai flirttailevat silmät, hyymmm vai tyhmyys,

        jos kaiken kokemani olisin nuorena tienny,
        olisin hurmurin kiertäny k a u k a a
        en ikinä olisi huolinu puolisoksi,
        mutta kun tuli puolitusinaa lapsia mihin siitä lähdet
        sano kärpänen ku lenti vahingossa kärpäspaperiin ja liimautui kiinni,
        ei siitä enää mihinkää lähdetä,

        hyvin tiedän
        en ole ainoa jonka ukko on juossu vieraissa,
        moni vaan otti eron vaikka oli puolitusinaa lapsia
        alko itte huseraamaan ukkojen kaa,
        mä kannoin ristini loppuun asti,
        kärsi vaikka ei saanukkaa kirkkaampaa kruunua,
        pysyin uskollisena kaikesta kivusta ja kärsimyksestä huolimatta,

        jostain syystä ei harmita ollenkaa,
        ku ei tiedä paremmastakaa,
        ja olihan meillä suhteelisen vauras elämä,

        se vaan harmittaa ,
        ku enään ei ole tulevaisuutta,
        on vain hauta seuraava etappi,
        vanha ei nuorru vaikka kuinka leikkeleis itteään nuoremmaksi,
        leikelty kuvatuskaa en halua olla,


    • listerikkö

      Yksinpuhelua aloittajalta. Hahaaaaa

      • Maailman.parantaja

        Kaikessa viisaudessaan he.


    • taloi

      En tiedä paljonko Suomessa on yksin talouksia, Ruotsissa näkyi olevan yli 1,6 miljoonaa ja on kasvussa.
      Suuret ikäluokat tulevat vanhoiksi toinen jää toinen lähtee.

      • taloi

        Jotkut tekevät ehkä valinnan elää yksin niin en minä kuitenkaan on kaksi lasta ja viisi lastenlasta. Tänään asun yksin jos niin voi sanoa, hän asuu myös yksin(eronnut) mutta joka viikko olemme yhdessä. Vaimoni kuoli 2007. Luulen olen kirjoittanut. Joulu oli kuin ennenkin paljon lahjoja ja ruokaa viiniä ja vahvaa, itse olin täysin raitis nukuin kotona vähän autolla ajoa.
        Omat lapseni ja lapsenlapset viettivät joulun tyttäreni uudessa talossa johon minulla sinne matkaa lähes 500km.


    • suvenelli1
    • taloi
    • niitä_näitä

      Ihminen muuttuu eikä kukaan toista omista.

      Ihmissuhteissa pitää olla vaihtelua. Eikä se tarkoita, että mennään toisen kanssa sänkyyn. Ei myöskään sitä, että jäädään yhteen ja samaan ihmiseen roikkumaan.

      Elämä on ihmisten kohtaamisia ja omillaan sitä viime kädessä tulee toimeen tai ei.

    • taloi
    • tolu
    • taloi
    • tööttt

      Minun mielestä toi rakkauslörpötys - kaikki se kärrsiii , kaikki se kestää jne on joksenkin tosi klahtanut - kysymyksessä tunne - ei ihminen eikä hänen kehonsa
      - yksinäisen elämä voi olla ylellisyyttä ja tarvitsemaansa omaa rauhaa edes vanhoilla pävillä - etenkin jos aiempina elnvuosina koskaan mitää omaa eloa ja kodin rauhaa ole ikänäs sallittu -- kiitos mielekiinnosta ja hyvää loppuvuotta ite kullekin säädylle.

      • taloi

        Onko Suomessa säädyt????

        Tiedän suomalainen on apina kansa, mutta kuka johtaa Suomea????


    • tolu
      • taloi

        En ole apina kuin sinä. Näen tavallaan kaikki suomalaiset apinoina jotka nuolevat Venäjää tänään 2016 apinan ajalla jatkuu ja Putin hymyilee sillä Putin on viisas kaikessa hyvin viisas.

        Toivotan Putiinille Hyvää jatkoa Vuodelle 2017.


      • olet-outo-taloi
        taloi kirjoitti:

        En ole apina kuin sinä. Näen tavallaan kaikki suomalaiset apinoina jotka nuolevat Venäjää tänään 2016 apinan ajalla jatkuu ja Putin hymyilee sillä Putin on viisas kaikessa hyvin viisas.

        Toivotan Putiinille Hyvää jatkoa Vuodelle 2017.

        Oletko köhyhä ?


      • taloi
        olet-outo-taloi kirjoitti:

        Oletko köhyhä ?

        Mikä kieli?


      • tolu
        taloi kirjoitti:

        En ole apina kuin sinä. Näen tavallaan kaikki suomalaiset apinoina jotka nuolevat Venäjää tänään 2016 apinan ajalla jatkuu ja Putin hymyilee sillä Putin on viisas kaikessa hyvin viisas.

        Toivotan Putiinille Hyvää jatkoa Vuodelle 2017.

        Katso linkki - aapis-kukko -


      • taloi
        tolu kirjoitti:

        Katso linkki - aapis-kukko -

        Koko suomi on apina-kansa sen 1300 näin on!


    • taloi

      Jätän tiedät apinat suomi24 on nolla. Katson en lue.

      • tofue

        Tiedän tiedän.


      • henrjii

        runkkaa vaikka välillä


    • turhaanko-huutaa-
    • vanheneehurmurikin

      Katkera ei kannata olla jos on valinnut itse miten elää eli kuka jaksaa aina olla nuorikaan. Hurmuri voi olla naisten mielestä varakas mies, ei siinä ulkonäköä tai kykyä katella.

    • tööttt

      Orjuuden piti olla pois tästäkn maasta
      - mutta eipä ollut
      - sinä missä naisiin ja lapsiinkaan kohdistuva raaka väkivaltakaan
      - kun viimeinen raskaus aikanaan oli totta mun elossa, virkasuhde muuttui työsopimukseksi -en ollut oikeutettu minkäännlaiseen turvaan
      -kuten ei muutenkaan koko elon aikana
      - en ikinä ole ollut juorukerhojen mainostama piillua kympillä-tyyppi
      ja sillekään että suomalainen yhteisknta on aina ollut hyvin raaka ja epäinhimillinen
      vähäosaisia kohtaan - sillekään ei st voi yhtään mitään.
      Siksi olen päättänyt että rikon ja tuhoan kaiken mitä olen tähän astisessa elossa omistanut - kun ei kukaan ole kunnioittanut mitään ihmiskehon rauhaa- vielä vähempi kodinrauhaakaan - turhaa on millään eutanasia-asioillakan uhkailla ja painostaa kuolemaan - uskon että tappajan raivoa voi löytyä niin paljon itsestänikin
      - että pystyn lopettamaan tämänkin tyhjäntoimittajan mitättömän elon omatoimisesti aikanaan. Pahasti velkaantuneita juopponarkki- sukurutsa-ym seksisekoilu-lähmintä-kähmintä- organisaatioinen etupäässä vain pelkkää syvää kärsimystä ja inhoa tuottavaa kuin mitään inhimillistä ihmiseloa.
      Hyvää uutta vuotta silti teille kaikille jotka vielä jaksavat uskoa elämään!

    • Kuusikymppiset

      Minun - ja kumppanini - valinta on ollut avioliitto, mutta erillään asuminen. Siinä saa ikään kuin rusinat pullasta.

      • näin-on-nähty-

        juu
        avioliitossakin voi valita yksinäisen osan jos toinen ei puhu
        ja vetäytyy omiin harrastuksiin ym,
        eikä haluta ottaa avioeroa niin aviopuolisot voi elää rinnakkaiselämää aivan hyvässä sovussa hyvinä ystävinä,
        pitemmän päälle kyllä mykkäki alkaa kaivata puhekaveria,


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      141
      1775
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1385
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1222
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1187
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      85
      1008
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      194
      987
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      923
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      839
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      808
    10. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      185
      736
    Aihe