Opintotukea ei saa leikata

opiskelija_

Opintotukea ei saisi leikata, mutta porvarihallitus on jo tehnyt päätöksensä. Opiskelijoilta leikataan 80 euroa kuukaudesta ensi vuodesta lähtien. Asuntotuet on liitetty yleisen asumistuen piiriin, mikä on hyvä joillekkin opiskelijoille. Siis yksinasuville, kallissa asunnoissa ja pääkaupunkiseudulla asuville. Sen sijaan jos asut vaikka puolisosi kanssa yhdessä ja puolisosi saa tuloa, sinulta voidaan leikata koko asumistuki, mikä on mielestäni todella järkyttävää ja eriarvoistavaa.
Opiskelijat ovat muutenkin jo kyöhiä. Toki eivät opiskelijat tee mitään, joten ymmärrän, ettei heille anneta paljon rahaa. Mutta pitääkö siitä vähästä edelleen leikata? Hallitus laittaa turhaa rahaa vaikka mihin, eikä 80 euroa tunnu valtion budjetissa missään. Lisäksi opiskelijat käyttävät nämä rahat peruselämiseen, kuten ruokaan.
Ensi vaaleissa äänestän vasemmistoliittoa, tai ehkä juuri sosiaalidemokraatteja. He ainakin ovat köyhän puolella.
Minulle itselleni jää asumismenojen jälkeen 160 euroa rahaa. Nyt hallitus leikkaa siitä 80 euroa, joten minulle jää VAIN 80 EUROA kuukaudessa rahaa ostaa ruokaa, maksaa puhelinlaskut, ostaa bussiliput jne. En halua ottaa velkaa, koska se pitää maksaa takaisin. Jouduin kuitenkin sen jossain vaiheessa ottamaan.
Teen mielummin töitä kuin otan velkaa. Näin opintoni viivästyvät. Olen tehnyt töitä ja opiskellut samaan aikaan, se on todella kuluttavaa ja siinä väsyy tosi helposti. Lisäksi palkkaa ei saa tulla kovin paljon tai valtio leikkaa opintotuesta.
Olen myös käynyt dyykkaamassa. Olen tehnyt sitä nyt vuoden. Kerään roskakorista siis ruokaa. Sieltä löytää lähinnä leipää ja pullaa, perunoita ja porkkanoita. Joskus löydän mustuneita banaaneja, avokadoa tai joskus jopa valmisruokaa, jossa on viimeinen päivä menossa. Lyön sitten tätä pakasteeseen ja syön. Olen kuitenkin joutunut lopettamaan dyykkaamisen, koska mahani tulee tästä kipeäksi. Joten tulevaisuudessa elän pelkällä makaronilla, mikä on myös epäterveellistä, mutta mitä muuta voin köyhänä tehdä?
Onneksi vaalit ovat tosiaan lähellä ja voimme vaihtaa rikkaita suosivan hallituksen tasa-arvoa edistävään!

4

254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huhhuh_
    • KoiraKoulutta

Onneksi löytyy rahaa ihan uusiin opiskelutukiin. Kokoomuksen Timo Heinonen ajoi ja sai läpi ihan uuden opintotuen. Agility eli koirakoulutus on nyt valtion tuen piirissä.

• HauvHauHau

Sitten vielä väitetään, että kansanedustajat muka eivät saisi mitään aikaiseksi.

• pelkks

Opiskelija on nettosaaja joka tapauksessa. Voisi olla niinkin, ettei mitään opintotukea olisi olemassa ja opiskelija puolestaan maksaisi lukukausimaksuna esim. 5000 euroa kaksi kertaa vuodessa koko opiskelun ajan.

Panisi ehkä harkitsemaan monen tutkinnon suorittamista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      203
      2790
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      165
      2496
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1162
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      951
    5. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      256
      904
    6. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      107
      902
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      879
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      307
      874
    9. Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.

Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k
      Kaste
      453
      778
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      748
    Aihe