Pitääkö kertoa?

Uolainen

Tässä mietin etten ole ikinä allekirjoittanut paperia missä lupaisin kertoa taloudellisesta tilanteestani eikä minua ole suullisestikaan ulosottovirastossa käsketty tehdä niin. Joten mikä velvollisuus minulla olisi infota?

Minulla on maksusopimus mitä olen aina noudattanut.

Tuloni nousee n.70e/kk vuoden vaihteessa mutta koska maksan jo nyt 100e/kk enemmän kuin laki määräisi, ei tiedolla ole käytännössä mitään merkitystä.

Entäpä kun saatan saada esim yllättäen 600e kertaluontoisesti tililleni niin voinko sen käyttää? Johan maksusopimuksessani olen maksanut puolessa vuodessa ylimääräistä sen 600e joten...

Ymmärtäisin jos olisin sitoutunut allekirjoituksellani esim kertomaan tilitiedoistani mutten ole mihinkään sellaiseen sitoutunut. Ulosottoselvitys on tehty ja sillon kerroin sen hetkiset faktat, salaamatta mitään.

11

555

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hvjsabhesqadbhuew

Jokaisella on oikeus saada paikalliselta ulosottoviranomaiselta kenestä tahansa henkilöstä - vaikkapa omasta naapuristaan - todistus ulosottorekisteristä.

Todistukseen merkitään todistuksen pyytämistä edeltäneiden kahden vuoden ajalta seuraavat tiedot:

- hakijan ja vastaajan (velkojan ja velallisen) nimi sekä vastaajan syntymäaika ja kotikunta
      - ulosottoasia, vireilläoloaika ja passiivisaatavaksi rekisteröinti
      - velkojan saatavan määrä ja velkojalle tilitetty määrä
      - estetodistuksen laatu ja päivämäärä

Todistus annetaan ulosoton tietojärjestelmästä ja mikäli rekisterissä ei kyseisiä merkintöjä ole, annetaan myös siitä todistus. Todistus voidaan antaa neljältä vuodelta, mikäli pyytäjä osoittaa todistuksesta saatavien tietojen olevan tarpeen hänen toimeentulonsa tai muutoin painavan yksityisen edun tai tärkeän yleisen edun turvaamiseksi.

Todistus ulosottorekisteristä sisältää hyödyllistä tietoa esimerkiksi tilanteissa, joissa vuokraat asuntoa, myyt luotolla, lainaat rahaa, rekrytoit tai haluat todistaa oman taloudellisen tilanteesi.

Todistus maksaa vain 6 €.

Tietojärjestelmään rekisteröidyllä on oikeus saada tieto, kenelle häntä koskeva todistus on annettu viimeisen kuuden kuukauden aikana ja tämän vuoksi todistuksen pyytäjän on ilmoitettava tietojärjestelmään tallennettavaksi nimi, ammatti ja asuinpaikka sekä mahdollinen syy neljän vuoden todistuksen saamiseksi.

https://oikeus.fi/ulosotto/fi/index/ulosotto/ulosottorekisteristatilattaviatodistuksia.html

• Uolainen

En tiedä miten tämä vastaus liittyy aloitukseeni. :D

• 5476457457

Se on ihan sun asia kerrotko vai et, ei tapahtu kertomatta jättämisessä rikosta jos sitä ajat takaa ? Jos tulosi "paljastuu" niin uo vain lakkauttaa sopparin ja alkaa viemään palkasta suoraan, ei sen kummempaa. Itse kanssa joitakin vuosia sitten maksoin siten ettei palkasta viety suoraan, sain pitää kaikki lomarahat ym ja palkkakin nousi pari kertaa, uo-maksu säilyi samana koska en kerotnu muutoksista.

• Uolainen

Ulosottohan siinä vaan häviää sen n. 100e/kk jos lakkauttavat vapaaehtoisen maksusopimukseni joten aivan sama vaikka lakkauttaisivat, enemmän he siinä häviäisivät kuin minä.
        Kiitos tiedosta, juuri tota hain takaa että jos esim joku siirtää tililleni 600e kertaluontoisesti ja en siitä ilmota niin en syyllisty rikolliseen toimintaan. :)

• Kehoittaisin tutustumaan Suomen Rikoslakiin lukuun 39....

ja toiseen pykälään Velallisen petos... "Velallinen, joka hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä konkurssi-, ulosotto-, velkajärjestely- tai saneerausmenettelyssä antaa muun väärän tai harhaanjohtavan tiedon velkojien kannalta merkityksellisestä seikasta.."

• Uolainen

Mutta kun kukaan ei kysy sitä tietoa! Jollei kukaan kysy miten voi johtaa harhaan?
        Ulosottoselvityksessä kerrotaan miten asiat sillä hetkellä on mutta tää muu aika....

• ytgdcnr

Valitettavasti asia on juuri näin. Kyseisiin rikoksiin voi syyllistyä vain kyseisissä selvitysmenettelyissä, ei niiden ulkopuolella. Se on sääli, että ulosottovelallisten annetaan muuna aikana salata tulojaan ja omaisuuttaan, ja edelleen vitkuttaa muiden rahojen palauttamista.

Sen sijaan aloittaja on kyllä väärässä, että asiaan pitäisi liittyä joku allekirjoitus tai muu menettely. Nimenomaan esimerkiksi siinä ulosottoselvityksessä on ne tiedot kaikki kerrottava, vaikka ei missään mitenkään muodollisesti niin sitoutuisi tekemään. Samaten, jos ulosottomies haluaisikin tarkistaa tilanteen mahdollisten muutosten varalta, niin taas on valehtelematta kerrottava kaikki tulot ja omaisuus, oli vaikka miten maksusuunnitelmaa. Ja se maksusuunnitelma tietysti voi äkkiä lakata siinä kohdin olemasta, jos maksukykyä onkin enemmän.

Tosiasiahan se toki on myös, että jos maksusuunnitelman mukaan makselee, niin ei ulosottomies aikaansa tällaiseen yhteistyökykyiseen tapaukseen tuhlaa. Ja tyhjää parempi se tietysti on, että ne velat tulevat edes osittain pikkuhiljaa sillä tavoin lyhennettyä vaikka jo tolkuttomasti myöhässä ovatkin.

• Uolainen
        ytgdcnr kirjoitti:

Valitettavasti asia on juuri näin. Kyseisiin rikoksiin voi syyllistyä vain kyseisissä selvitysmenettelyissä, ei niiden ulkopuolella. Se on sääli, että ulosottovelallisten annetaan muuna aikana salata tulojaan ja omaisuuttaan, ja edelleen vitkuttaa muiden rahojen palauttamista.

Sen sijaan aloittaja on kyllä väärässä, että asiaan pitäisi liittyä joku allekirjoitus tai muu menettely. Nimenomaan esimerkiksi siinä ulosottoselvityksessä on ne tiedot kaikki kerrottava, vaikka ei missään mitenkään muodollisesti niin sitoutuisi tekemään. Samaten, jos ulosottomies haluaisikin tarkistaa tilanteen mahdollisten muutosten varalta, niin taas on valehtelematta kerrottava kaikki tulot ja omaisuus, oli vaikka miten maksusuunnitelmaa. Ja se maksusuunnitelma tietysti voi äkkiä lakata siinä kohdin olemasta, jos maksukykyä onkin enemmän.

Tosiasiahan se toki on myös, että jos maksusuunnitelman mukaan makselee, niin ei ulosottomies aikaansa tällaiseen yhteistyökykyiseen tapaukseen tuhlaa. Ja tyhjää parempi se tietysti on, että ne velat tulevat edes osittain pikkuhiljaa sillä tavoin lyhennettyä vaikka jo tolkuttomasti myöhässä ovatkin.

Hyvin hyvin tyytyväisiltä uo:ssa ovat olleet kun maksan sen noin 100e ylimääräistä. Ja kyllä velkani tulee kuitatuksi mikäli vaan hengissä pysyn.
        Sinänsä velallinen ei voi salata mitään koska heillähän on täysi pääsy tarkastamaan tilejä.

• näinteenedelleen

Minä olen ollut ulosotossa 5 vuotta. Mitään eivät ole saaneet. Olen ulosotossa ainakin vielä 10 vuotta, ehkä 15 vuotta. Niin olen päättänyt. Enkä koko aikana maksa mitään.
      Jos kyselevät jotain, niin "en tiedä mitään". En edes ymmärrä mitä kyselevät.
      Jos laittavat minut sitten vankilaan, niin sehän on minulle kuin lottovoitto. 15 senttiä tunnilla tulee rahaa. Siitähän voivat sitten ottaa vaikka yhden kolmasosan jos haluavat.
      Että jos minulle vittuillaan, vittuilen takas.

• y65trgf

Miksi sinut vankilaan laitettaisiin? Siellähän sinä olisit vain viel äenemmän kulua muille kuin nyt.

Onneksi sinun ei mistään mitään tarvitse tietääkään. Ulosottomiehellä on kyllä ihan tarpeeksi tietolähteitä ilman sinun tiedottomuuttaksikin.

Jos kerran et velkojasi meinaa maksaan, niin se on ihan oikein, että ainakin sen 15 vuotta kituuttelet.

• goforit.ifithelps

Niin surkuhupaisaa, tai lähinnä säälittävää, tuo velallisen epätoivoinen uho. Häpeä ja syyllisyys siitä miten on asiansa kussut ja jotenkinhan se pitää edes omassa mielessä "voitoksi" kääntää, että kykenee elämään itsensä kanssa. Monille käytetyin defenssi on juuri tämmöinen uhoaminen, jonka läpi muut normaalijärjellä varustetut ihmiset näkevät kyllä sekunnin sadasosassa. Mutta jos se helpottaa niin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      7507
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      52
      5628
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      66
      3150
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2653
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1618
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      202
      1482
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1129
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      327
      1097
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      250
      1091
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      956
    Aihe