Vampulan kolari järkytti

jääkukka 70

Kun kuulin tuosta järkyttävästä kolarista tuli muistot mieleen,kun olen ollut itsekin pahassa kolarissa.Mikä mua eniten järkytti on nuorten välinpitämättömyys omasta turvallisuudesta,kun kellään ei ollut turvavöitä.

Uutisissa kerrottiin että turvavyöt olisivat saattaneet pelastaa taksikuskin sekä takapenkillä olleet kolme nuorta.

Tuli itsekkin hölmöyttään lähdettyä tälläiseen kyytiin,eli olin yksi takapenkkiläinen tälläisessä nuorisoporukassa joka suistui päin kalliota.

Muut oli kaljoissa kuski mukaanlukien itselläni oli sen verran järkeä tallella,että kaivoin turvavyön esiin muiden alta ja kytkin itseni keskipaikan lannevyöhän,jonka muistan vetäneeni hyvin kireälle sillä meno pelotti sen verran mua.Muita ei tuntunut vauhti häiritsevän.

Sitten oltiinkin sivuluisussa kohti kallioseinämää sen jälkeen heräsin autonromusta ainoana,sillä muut olivat sinkoutuneet ulos.

Pari ystävää kuoli muille tuli pahoja vammoja halvaantumisia sekä aivovammoja,minä vaistoni ja vyön ansiosta selvisin maksan repeämällä,paksusuolen vahingoittumisella,selkänikaman murtumalla.

Onnekseni selvisin ilman aivovammaa josta kaksi ystävääni kärsii viäläkin,ehkä pysyminen auton sisällä pelasti minut siltä.Minun vammat tulivat turvavyön rajusta riuhtaisusta sillä olin vain lannevyössä,jospa silloin olisi ollut keskelläkin kolmipistevyö olisin kenties päässyt vähemmällä.

Tuo on jossittelua mutta kiitän elämää ja jokaista päivää,sääli niitä kuutta nuorta joista puolet olisi voinut selvitä elämään jos olisivat ..niin????
Miksi

8

1694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Kun itse luin kahdesta paikasta ettei niistä olisi välttämättä siis turvavöistä ollut apua kun auto tuli poikittain sen taksin eteen (tai siis jotenkin kylki edellä, mutta vinossa..) Sääli tietysti nuoria ihmisiä ja yleensähän vyö pelastaa, mutta ei AINA

      • suru

        Oot oikeessa.
        Sanottiin, ettei niitä nuoria olis turvavyötkään pelastaneet, niin kova isku siihen autoon tuli.

        Tuttuja nuoria, sama koulu ylä-asteella ja yksi oli myös nykyisessä koulussani. Tuntuu pahalta, mutta miltä mahtaa vanhemmista tuntua? en osaa kuvitellakaan.


      • jappe
        suru kirjoitti:

        Oot oikeessa.
        Sanottiin, ettei niitä nuoria olis turvavyötkään pelastaneet, niin kova isku siihen autoon tuli.

        Tuttuja nuoria, sama koulu ylä-asteella ja yksi oli myös nykyisessä koulussani. Tuntuu pahalta, mutta miltä mahtaa vanhemmista tuntua? en osaa kuvitellakaan.

        TV:ssä liikennevahinkojen tutkija arvio,että taksikuski olisi pelastunut melko varmasti,sekä takapenkillä olleista nuorista olisi saattanut kolme selvitä.Yksi olisi ainakin ollut todennäköistä,mutta törmäysvoimat olivat suuria.

        Toisaalta nuoret terveet ihmiset ovat selvinneet hengissä turvavöissä ollessaan hyvinkin pahannäköisistä kolareista.Ainakaan haittaa ei vöistä olisi ollut,ja henkiinjäämisen mahdollisuus olisi ollut.


      • suru
        jappe kirjoitti:

        TV:ssä liikennevahinkojen tutkija arvio,että taksikuski olisi pelastunut melko varmasti,sekä takapenkillä olleista nuorista olisi saattanut kolme selvitä.Yksi olisi ainakin ollut todennäköistä,mutta törmäysvoimat olivat suuria.

        Toisaalta nuoret terveet ihmiset ovat selvinneet hengissä turvavöissä ollessaan hyvinkin pahannäköisistä kolareista.Ainakaan haittaa ei vöistä olisi ollut,ja henkiinjäämisen mahdollisuus olisi ollut.

        uutisissa nimenomaan sanottiin, ettei vyöt olisi nuoria pelastunut. Auto meni ihan ryttyyn, kuolivat heti. Ei niistä varmaan haittaakaan olis ollu. Nuoria oli takapenkillä 4, kaikille ei edes olis ollu vöitä.

        Mutta aina kannattaa vyöt laittaa kiinni, on ainakin suurempi mahdollisuus henkiinjäämiselle.


      • Siru

        Muistaakseni kymmenen uutisissa sanottiin, että taksikuski ja mahdollisesti kolme takapapenkillä ollutta olisi voinut selvitä turvavöiden ansiosta!


    • pirkko

      Olin vanhempieni autossa takana keskellä kolarin sattuessa, onneksi melko lievän.Minä löin pääni polviin menettäen kaksi etuhammasta sekä paksusuoli repesi.

      Totta on että lannevyö ei suojannut minua niin hyvin kuin vanhempia veljiäni,jotka oli kolmipistevyössä.

    • JaJu

      Onnettomuudet ovat yleensä monen eri tekijän yhteissumma.
      Pelkkää keliä ei voi pitää syynä vaikka tiedän että sillä kohdalla oli paljon loskaa. Turvavyö tuskin olisi pelastanut henkilöautossa olleita, raju kylkitörmäys. Taksikuski sen sijaan olisi voinut jäädä henkiin. Olisi tietysti helpompi sanoa jos olisi nähnyt autot läheltä. Kuvia katsoessa pitää muistaa sekin että törmäyshetkellä
      painunut kasaan vähän enemmän sillä palautumista tapahtuu jonkin verran.
      Ei saisi yleistää mutta perjantai-ilta ja nuoria... saa nähdä onko alkoholilla osuutta.
      Tuskinpa mitään kauheaa vauhtia siinä kelissä mutta eipä kovin hitaastikaan. Törmäysjäljestä päätellen taksikuski ei ole saanut jarrutettua yhtään.
      Sairauskohtauksillakin ja sairauksilla yleensä voi olla merkitystä. Taksikuski oli suht iäkäs,66.
      Paikka on minulle tuttu sillä kohtuullisen lähellä (alle 10km) kotia. Kävin katsomassa tänään. Kynttilöitä muistona, parilla autolla omaisia...
      Pisti silmään kolot asfaltissa. Tästä kerrottiin myös illan kymppiuutisissa. Takavetoinen auto voi lähteä siitä luistamaan ja tai sitten on voitu yrittää väistää tai jarruttaa ja siinä kelissä... Edes vahingossa saa ei saa liukkaalla tehdä sitä että painaa pelkkää jarrupoljinta.
      Itsellä on takavetoinen pieni pakettiauto joten tiedän miten käyttäytyy.
      Vähättelemättä yhtään tätä tapausta, olisiko mediassa juuri mitään mikäli uhreja vain 2 taksikuski ja nuori ajaja henkiöautossa. Tuskin, mutta kun jo ylimääräisiä uutislähetyksiäkin, ehkä menee liiallisuuksiin. Henkilöautossa vain sattui olemaan paljon nuoria yhtä aikaa.
      Toisaalta on se tietysti hyvä jos edes näistä sitten voidaan oppia jotain. Konginkankaan tapauksen jälkeen ainakin teiden talvihoitoon on panostettu enemmän.
      Aika näyttää josko tässä jotain taas...
      Lopuksi sanoisin että on toki järkyttävää lähiomaisille mutta täytyy alkaa vaan hyväksyä että tällaista sattuu.

      • JaJu

        Se on nyt sitten varmaa ettei ainakaan kuskin veressä ollut alkoholia. Ei saisi etukäteen ja muutenkaan mennä yleistämään asioita heti. Onko sitten autossa muuten juotu ja mitä on mahdollisesti tapahtunut...?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe