45 000 euroa menossa kohta

Ulosottoon_

Ei pysty enää maksamaan. Olen ottanut uusia ja uusia pienlainoja ym. mutta nyt tulee raja vastaan. Eiköhän tuosta selviä viidessä vuodessa. Katsotaan miten etenee. Onko muita samassa tilanteessa olleita? Olisi kiva lukea kokemuksia ja saada ehkä neuvojakin.

35

681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samis79

Olen samassa tilanteessa ja se on helpotus kun ei perintätoimistot ole enää osa elämää.
      Neuvona sanoisin, älä maksa mitään muita sopimuksia...velkoja. Päästä ne kaikki ulosottoon ja pyri rauhanomaisesti kommunikoimaan ulosoton kanssa. Minulla on vapaaehtoinen sopimus ollut 8kk ja tänä aikana olen saanut pitää 2kpl täysin maksuvapaata kuukautta vain koska olen ne tarvinnut.

Tällä palstalla on ollut henkilöitä kertomassa kuinka maksavat ulosottoon JA maksavat myös perintätoimistolle sopimuksiensa mukaista lyhennystä ja valittavat tukalaa taloustilannettaan. Päästä kaikki ulosottoon, älä maksa edes pieniä laskuja. Itselläni jää noin 1800e netto käteen ulosoton jälkeen eli jos tienaat hyvin, ei ulosottokaan ole ikävä asia.
      Tarvittaessa hae toimeentulotukea, myös harkinnanvaraista toimeentulotukea voit hakea, ei siinä menetä mitään jos hakee.

• niinpäniintaas

Se vaan, että kaikki velat eivät välttämättä mene sinne ulosottoon, kannattaa muistaa tämä. Velkojalla ei ole velvollisuutta siirtää saatavaa oikeudelliseen perintään, eikä pieni toimeksianto ole edes kannattavaa sinne laittaa, koska haastekulut ja todennäköisyys varojen kotiuttamiselle pieni tai olematon, jos velallisella monta merkintää luottotiedoissa. Ei siis kannata tuudittautua siihen, että kaikki ovat esim. vuoden päästä UO:ssa, vaan tarkistaa tilanne aika-ajoin perintätoimistoista. Etenkin mikäli on maksamassa kaikkia pois kerralla jollain järjestelylainalla, ettei mitään jää maksamatta ja tule yllärinä sitten myöhemmin.

• Samis79
        niinpäniintaas kirjoitti:

Se vaan, että kaikki velat eivät välttämättä mene sinne ulosottoon, kannattaa muistaa tämä. Velkojalla ei ole velvollisuutta siirtää saatavaa oikeudelliseen perintään, eikä pieni toimeksianto ole edes kannattavaa sinne laittaa, koska haastekulut ja todennäköisyys varojen kotiuttamiselle pieni tai olematon, jos velallisella monta merkintää luottotiedoissa. Ei siis kannata tuudittautua siihen, että kaikki ovat esim. vuoden päästä UO:ssa, vaan tarkistaa tilanne aika-ajoin perintätoimistoista. Etenkin mikäli on maksamassa kaikkia pois kerralla jollain järjestelylainalla, ettei mitään jää maksamatta ja tule yllärinä sitten myöhemmin.

Satutko tietämään että velallisella on oikeus vaatia että velkojayritys laittaa laskun ulosottoon ? Eikä tätä ole tarpeeksi mainostettu? Laki muuttui n vuosi sitten niin että lain mukaan velallinen saa vaatia perinnän lopettamista ja laskun siirtoa ulosottoon ja firman pitää niin tehdä.

• jgjrjgjflkd

• niinpäniintaas
        Samis79 kirjoitti:

Satutko tietämään että velallisella on oikeus vaatia että velkojayritys laittaa laskun ulosottoon ? Eikä tätä ole tarpeeksi mainostettu? Laki muuttui n vuosi sitten niin että lain mukaan velallinen saa vaatia perinnän lopettamista ja laskun siirtoa ulosottoon ja firman pitää niin tehdä.

Satun tietämään ihan riittävän hyvin. Kyseisessä laissa ei ole mitään velvoitetta siirtää velkaa oikeudelliseen perintään. Vapaaehtoinen perintä tulee keskeyttää velallisen pyynnöstä (kirjallisesta), mutta perintää saa jatkaa, kunhan siitä ei vaadita kuluja velalliselta. PerintäL 4c § "Keskeytyspyynnön estämättä tämän lain mukaista perintää saa jatkaa, jos siitä aiheutuvista kuluista ei vaadita korvausta velalliselta." . Korkohan on tuossa vaiheessa joka tapauksessa sama kuin ulosotossa.

Maksuvaatimuskuluja nyt ei muutenkaan mene 2 maksullisen kirjeen jälkeen (PerintäL 10a §), joten sinänsä tuolla keskeytyspyynnöllä säästää korkeintaan sen toisen maksuvaatimuksen hinnan.

Ja asiaa ON mainostettu, ainakin niille, joita tämä keskeyttämisoikeus koskee, nimittäin maksuvaatimuksissa on liittenä tämä tieto: "Jos velallisella on 4 c §:n mukaan oikeus pyytää perinnän keskeyttämistä ja asian siirtämistä oikeudelliseen perintään, maksuvaatimuksessa on ilmoitettava tästä oikeudesta sekä selostettava, miten keskeytystä on pyydettävä ja mitkä ovat pyynnön oikeusvaikutukset."

PS. Laki ei muuttunut "noin vuosi sitten", vaan muutokset tulivat voimaan maaliskuussa 2013. Faktat ovat tarkistettavissa osoitteessa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990513

• Kokemustavelanmaksusta

Maksat TIETENKIN TÄRKEÄT LASKUT PÄÄLTÄ POIS, kuten sähkö, vuokra, vakuutukset, puhelin ja data-aliittymä, koska jos annat/laskut vain menevät ulosottoon, kun et voi maksaa niitä, ET SAA ENÄÄ UUSIA PITKIIN AIKOIHIN!!! Ulosottovaiheessa saattaa olla yksi tai useampikin luottotietomerkintä, jotka estävät esim. Puhelinliittymän aukaisun. Minun neuvonta on omasta kokemuksestani, käy ensin velkaneuvojan juttusille, voitko saada sovittua velkojesi maksua hänen ohjeilla, ennenkuin lähdet päästämään ulosottoon asioitaan. Velat ei siellä nopeasti lyhenee. Tsemppiä ja voimia!

• Kun tilanne on se että rahat eivät enää riitä velkojenkaan maksuun niin ainoa ratkaisu on päästää kaikki velat ulosottoon. On helpompaa kun on sitten yksi velkoja (uo). Loppuu myös se muikkareiden yms tulva postiluukusta. Itse kuitenkin makselisin nyt heti ja kun uo on jo alkanut kaikista pienimpiä velkoja pois. Eli sellaisia joita saisi heti maksettua pois tai max kahdessa erässä. Tällä tavoin säästää loppupeleissä huimia summia ja uo-vaihe saattaa kestää vähemmän aikaa. Sanomattakin on selvää ettei enää kannata ottaa lisää velkaa, peli on jo menetetty kauan sitten. Nyt vain varaudut uo:oon ja kenties viim nyt se kotivakuutus kun merkintää ei vielä ole. Kaikista tärkeimmät maksut eli vuokra, sähkö ja puhelinmaksut hoidettava ennen mitään muuta. Velat vasta viimeisenä joten kylmästi perintäfirmat ja vippiparonit saavat nyt hetken nuolla näppejään. Tuo 5 v aika utopistinen aika arvio. Itselläni oli alunperin velkaa 21000e. Velkojen järjestely aikana (8kk vuonna 2012) velkapotti nousi 34000e:oon pelkästään kulujen (käräjä,perintä) takia vaikka niitä pienimpiäkin hoitelin uo:ssa ollessani. Puolen vuoden kuluttua olen maksanut tuon 34000e kokonaisuudessaan pois ja aikaa siihen sitten meni 4 vuotta. Maksueräni oli joka kk sama eli 720e ja lainan korko oli n 2-3% (pankkilaina/T-S takaus).

• Älävitsaile

Haha...luottotiedot kunnossa 45 tonnin vippi ym veloilla? Kyllä ne merkinnät tulee vipeistä ja lainoista jo paaaaljon ennen käräjäoikeuden tuomiota.
        Jos on 45tonnia menossa uo:hon niin eiköhän kaikki stressi kannata minimoida eikä edes yrittää venyttää penniä maksamalla laskuja?
        Kyllä...jokainen lasku maksaa sen 160e lukuunottamatta poliklinikka, hammaslääkäri tms julkisen puolen laskuja. Itse kuitenkin lopetin stressaamisen siihen paikkaan kun siirryin ulosoton asiakkaaksi. On typeryyttä koittaa kärsiä vielä enemmän kuin mitä ulosotto aiheuttaa. Joku 160e ei loppupeleissä ole sen stressin arvoinen kun velkaa on 45tuhatta ja sitä maksellaan jokunen vuosi.

• Toiv aloittaja uskoo ennemmin minua kuin edellistä kommentoijaa. Kannattaa tutustua noihin perintä- ja käräjäoikeuden kuluihin.

• Älävitsaile
        ex_vippaaja kirjoitti:

Toiv aloittaja uskoo ennemmin minua kuin edellistä kommentoijaa. Kannattaa tutustua noihin perintä- ja käräjäoikeuden kuluihin.

Mulla meni just 20..tasan 20 laskua käräjäoikeuteen niin on tullut yhtenään tuijotettuja niitä oikeidenkäyntimaksuja..onneksi ne sentään nykysin on vähän kohtuullistettu mutta tosiaan joka päivä olen velkojen erittelyjä tuijottanut. Teetkö sinä samaa muttet osaa ymmärtää mikä on käräjäoikeuden kulut, mitkä korot ja mikä pääoma. Ne kaikki lukee niin selkeästi että tyhmempikin erottaa ne toisistaan.

• uskopoisnytvaan
        Älävitsaile kirjoitti:

Mulla meni just 20..tasan 20 laskua käräjäoikeuteen niin on tullut yhtenään tuijotettuja niitä oikeidenkäyntimaksuja..onneksi ne sentään nykysin on vähän kohtuullistettu mutta tosiaan joka päivä olen velkojen erittelyjä tuijottanut. Teetkö sinä samaa muttet osaa ymmärtää mikä on käräjäoikeuden kulut, mitkä korot ja mikä pääoma. Ne kaikki lukee niin selkeästi että tyhmempikin erottaa ne toisistaan.

Haastekulut 115, 145 tai 175 euroa velkomusasioissa, riidattomissa. Jos lausutatte kovasti perinnän juristeja, niin kulut nousevat sekä perinnän että käräjäoikeuden toimesta.

Perintäkulut 60, 120 tai 210 euroa pääoman mukaan. Ennen vuotta 2013 syntyneet kulut ovat suurempia ja ihan lain (sen aikaisen lain) mukaisia nekin.

Noista nyt voi hiukan laskea, että millainen kustannus tulee esim. alle 100€ pääomalle, jos sitä ei hoida, vaan päästää ulosottoon. Ensin 60€ ja päälle vielä käräjäkulut 115€. Suhteessa aika reippaasti, eli kannattaa tosiaan hoitaa pienimmät pois alta, jos voi.

• Katoin.faktaa
        uskopoisnytvaan kirjoitti:

Haastekulut 115, 145 tai 175 euroa velkomusasioissa, riidattomissa. Jos lausutatte kovasti perinnän juristeja, niin kulut nousevat sekä perinnän että käräjäoikeuden toimesta.

Perintäkulut 60, 120 tai 210 euroa pääoman mukaan. Ennen vuotta 2013 syntyneet kulut ovat suurempia ja ihan lain (sen aikaisen lain) mukaisia nekin.

Noista nyt voi hiukan laskea, että millainen kustannus tulee esim. alle 100€ pääomalle, jos sitä ei hoida, vaan päästää ulosottoon. Ensin 60€ ja päälle vielä käräjäkulut 115€. Suhteessa aika reippaasti, eli kannattaa tosiaan hoitaa pienimmät pois alta, jos voi.

Siis sä luet jostain paperilta tietoa ja ajattelet että firmat toimii niin. En nykypäivänä ole nähnyt 210e perintäkuluja enkä 160e, etkö tajua ettei firman tarvitse velottaa korkeita perintäkuluja? Vain kusettajat tekevät niin. Laki tuo turvaa että jossain menee se raja.

Ei kaikki velota samaa määrää käräjäoikeudestakaan...tossa oli esim oikeudenkäyntikulut 166e collector bank pääoma 866e ja perintäkuluja vieneet vain 15e.
        Yleensä...ei aina vaan yleensä oikeudenkäyntikulut on se 115 60 eli 175e. Mut onko sinusta 175e iso summa?

Entisaikaan oli sata markkaa. Nykysin se on sama kuin sata euroa. Rahan arvo muuttuu
        Onko 175e mielestäsi iso summa? Minusta ei.

• Velkaavielä15000

On se iso summa varsinkin, jos kerrotaan kymmenellä tai kahdellakymmenellä. Lisäksi kannattaa pitää mielessä se, että jos sattuu olemaan velkainenkin asunto, niin jossain vaiheessa ulosotto kiinnostuu siitäkin, jos ulosotossa on useamman vuoden maksu-urakka. Kaiken maksamisen ja yrittämisen keskellä turvaavaulosmittauskin on jo aika nöyryyttävää - vaikka ongelmat ovat itseaiheutettuja.

• uskokaapoisnytvaan
        Katoin.faktaa kirjoitti:

Siis sä luet jostain paperilta tietoa ja ajattelet että firmat toimii niin. En nykypäivänä ole nähnyt 210e perintäkuluja enkä 160e, etkö tajua ettei firman tarvitse velottaa korkeita perintäkuluja? Vain kusettajat tekevät niin. Laki tuo turvaa että jossain menee se raja.

Ei kaikki velota samaa määrää käräjäoikeudestakaan...tossa oli esim oikeudenkäyntikulut 166e collector bank pääoma 866e ja perintäkuluja vieneet vain 15e.
        Yleensä...ei aina vaan yleensä oikeudenkäyntikulut on se 115 60 eli 175e. Mut onko sinusta 175e iso summa?

Entisaikaan oli sata markkaa. Nykysin se on sama kuin sata euroa. Rahan arvo muuttuu
        Onko 175e mielestäsi iso summa? Minusta ei.

Voi usko pois nyt vaan, että tiedän jotain näistä asioista. Puhuin perintälain mukaisista maksimikuluista, jotka ovat 60, 120 ja 210 euroa pääoman mukaan, päälle käräjäkulut, myös pääomasta riippuu niiden suuruus. Ei tietenkään kuluja vedetä tappiin vaan "huvin vuoksi". Lakihan rajoittaa maksullisten maksuvaatimusten määrän kahteen.

Esim. ei alle 100€ pääomalle tule VÄLTTÄMÄTTÄ 60€ kuluja, jos velallinen ei sovi maksusuunnitelmia, joista menee lisäkulua. Ajatellaan, että tyyppi saa ensimmäisen maksuvaatimuksen (14€) ja on tämän jälkeen yhteydessä ja pyytää perinnän keskeyttämistä. Vapaaehtoisen perinnän kulut loppuu siihen, päälle tulee käräjäkulut jos velka haastetaan, minimissään 115€. Yhteensä siis 14 115€ lisää maksettavaa korkojen ja muiden kulujen lisäksi sille alle satasen lainalle. Aika kovalla prosentilla nousua. Jos tuosta olisi lähtenyt toinen mv, olisi kulu siitä ollut 7€, eli vapaaehtoisen perinnän kulut 21€ ja käräjät 115€ päälle.

• Vhjiyxbi

Kannattaa varautua siihen että tuo velkapotti nousee kuluineen paljon isommaksi ja pidentää maksuaikaa. Uo:n kanssa asiointi on ollut sujuvaa ja henkisesti helpompaa kun velat yhdessä paikassa. Kaikkien velkojen päätyminen uo:n voi viedä aikaa, itselläni 3,5 vuotta siitä kun jätin velat maksamatta ja vieläkin niitä valuu käräjille ja uo;n.

Minulla oli alunperin velkaa noin 50 000, maksoin maksusuunnitelmalla noin 1400 e/kk 1,5 vuoden ajan. Sitten sain asuntoa vastasn pankista lainan ja maksoin uo:n pois.

• Nythän ei tiedetä aloittajan velkojen yksittäisiä määriä ja mistä velat ovat syntyneet, vain loppusumma joka on 45Ke. Olen itsekin aikoinani tuijotellut samoja erittelyjä en tosin päivittäin kuten sinä nyt teet. Jos aloittajalla erillisiä velkoja muutamia ei hätää mutta jos esim 20 erillistä velkaa niin huh huh.
      Uo:n sivuilla myös taulukot kuluista. Uskomatonta kun neuvot olla tekemättä velkojen suhteen yhtään mitään mutta näin varmaan toimit itsekin ja nyt sitten levittelet käsiäsi. On se stressin arvoista jos esim omalla kohdallasi sinun 20 erillistä velkaa kerrotaan 160e (joku kulu?) 3200e lisäkulut olisi voitu helpolla sinunkin kohdalla ainakin minimoida.
      Kyllä itseäni nyppisi maksella muutama dona tyhjästä.

• vastaan siis nimimerkille Älävitsaile...

• Älävitsaile

Joo no tiedätkö rahat voi pistää paljon tyhmempäänkin. Olen esim polttanut tupakkaa 10 000 euron arvosta ilmaan. Fiksumpaa olisi ollut maksaa se 10 000e käräjäoikeidelle...käräjäoikeus sentään kerryttää valtion rahoja ja me kaikki nautimme hyvin toimivasta yhteiskunnasta.
        Olen siis valmis maksamaan satasia stressittömästä elämästä jättämällä pikkulaskut maksamatta. Suurin osa lainoistani on 1000-6000e niin ompa kamalaa päästää ne ulosottoon sen sijaan ettei nukkuisi öitään.

En tiedä onko sinun psyykeesi ikinä mennyt laskujen takia? Tarkoitan että velkojat aiheuttaneet niin paljon stressiä että näkee tarpeelliseksi vain suojella itseään kaikilta paineilta, nukkua yönsä hyvin eikä joutua minnekään mielisairaalaan? Vielä vähemmän perintätoimistot rahojaan saa jos velallinen on mielisairaalassa tai tekee itsarin. Kaikki perintätoimistot eivät tuota ymmärrä.

• Jjggbjkkm

Aloittaja kirjoitti

"Olen ottanut uusia ja uusia pienlainoja"

Eli kyllä tiedämme mistä velat ovat syntyneet. Pienlaina tarkoittaa nykyisin 2000e tililuottoa koska nykypäivänä todellisia pienlainoja myöntää vain n 3 yritystä joiden pienlainoilla ei saa kokoon kymmeniä tuhansia euroja velkaa mitenkään.

Jos esim haluat velkaantua, saat helposti parissa tunnissa 20 000e limiiteillä. Lisäksi vaikka 6000e big bank laina ja 13 000 nordea rahoitukseen, halino laina 3000e ja finareff 3000e...tuosta saa jo 45 000e.
        Tuossa ihan käytännön esimerkki velkaantumisesta. Siinä vaiheessa kun velkaa on enempään kuin 2 firmaan, helvetti on alkanut. Pitäisi estää velkaantuminen moneen.yritykseen ja tämähän onnistuisi esim jos kaupungit tyrkyttäisivät sosiaalista lainaa ja suostuisivat hoitamaan asiakkaiden tilejä...uskokaa tai älkää..esim narkkareiden tilit ja raha-asiat hoitaa sossu. Heillä ei ole huolen häivää vuokranmaksun tai lindorffien suhteen. Kelpaisi minullekin mutta olen liian hyvätuloinen.Suurin syy lisävelkaantumiseen kun on kalliit lainakustannukset aiemmassa velassa.

• sairauttahanseon
        Jjggbjkkm kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti

"Olen ottanut uusia ja uusia pienlainoja"

Eli kyllä tiedämme mistä velat ovat syntyneet. Pienlaina tarkoittaa nykyisin 2000e tililuottoa koska nykypäivänä todellisia pienlainoja myöntää vain n 3 yritystä joiden pienlainoilla ei saa kokoon kymmeniä tuhansia euroja velkaa mitenkään.

Jos esim haluat velkaantua, saat helposti parissa tunnissa 20 000e limiiteillä. Lisäksi vaikka 6000e big bank laina ja 13 000 nordea rahoitukseen, halino laina 3000e ja finareff 3000e...tuosta saa jo 45 000e.
        Tuossa ihan käytännön esimerkki velkaantumisesta. Siinä vaiheessa kun velkaa on enempään kuin 2 firmaan, helvetti on alkanut. Pitäisi estää velkaantuminen moneen.yritykseen ja tämähän onnistuisi esim jos kaupungit tyrkyttäisivät sosiaalista lainaa ja suostuisivat hoitamaan asiakkaiden tilejä...uskokaa tai älkää..esim narkkareiden tilit ja raha-asiat hoitaa sossu. Heillä ei ole huolen häivää vuokranmaksun tai lindorffien suhteen. Kelpaisi minullekin mutta olen liian hyvätuloinen.Suurin syy lisävelkaantumiseen kun on kalliit lainakustannukset aiemmassa velassa.

Kunpa tietäisitte mitä ruoanjakelu jonoissa puhutaan.
        Melko usein kun alkaa puhumaan jonkun kanssa, sieltä taustalta nousee heikkous vastustaa helppoja ja nopeasti saatavia pika-/pienlainoja.
        Niihin sortuminen on samanlainen ongelma kun esim. alkoholi ongelma.
        Voidaankin sanoa: "pikavippinistit".

No, mitä sitten?
        Jos päihtynyt menee ravintolaan tai Alkoon, ei hänelle myydä.
        Jos pikavippaaja ottaa uutta pikavippiä maksaakseen entisiä pikavippejä, ei siinä ole mitään ongelmaa. Rahaa tippuu niin kauan kun ei ole maksuhäiriömerkintöjä.

Minä sain niitä vuonna 2011 lähes 30kpl ja tulos oli se että makselen niitä vieläkin.
        Samoihin aikoihin sairastuin joten olen maksanut niitä nyt anssista. Loppua ei näy. (Itseasiassa loppuu ensivuonna) Maksuhäiriömerkinnätkin loppuu vasta 2020.

Pikavippaaminen on sairaus. Ja siihen pitäisi lainsäädännöllisesti saada osioita, joilla estetään niiden saanti. Korkeintaan 1-2 saisi olla maksussa.

Alkoholismi on sairaus, josta selviää hoidolla. Raitistumalla. Kokonaan erossa pitäytymisestä alkoholista.
        Pikavippaaminen on myös sairaus, sen yhden/kahden pikavipin jälkeen, pitäisi lainsäädännöllisesti pysyä niistä erossa. Ei lainoja ennekuin kaikki on maksettu.

• Cbmmbxzvn

Samaa mieltä mutta pikavippibisnes on 100% parannettavissa oleva virustauti. Eduskunta jo sitä kerran koitti elimimoida ja pikavippikeisarit siirtyivät tarjoamaan 2000e luottolimiittejä mikä vielä todennäköisemmin ajaa ihmiset pulaan.

Eli pikavippinismi on täysin parannettavissa oleva sairaus. Ja toivottavasti tuo korkokattolaki yli 2000e lainojenkin kohdalle korjataan.

Itse olen hyvä esimerkki siitä...sillon kun on köyhä...tiukkaa rahasta, niin elää pikavipeillä jotta voisi elää edes suht järkevää elämää, ettei lemmikit kuolisi nurkkiin ja saisi joskus lääkkeensäkin ostettua apteekista.
        Nykyisin kun rahasta ei ole pulaa, en halua enkä kaipaa rahaa mistään. Minulle riittää muutama tonni kuukaudessa eikä ole tarvetta edes unelmoida lisärahasta.
        Kun ihmisellä on asiat hyvin, silloin on mahdotonta saada ongelmia pikavipeistä.

• 6cghhhhtrt
        sairauttahanseon kirjoitti:

Kunpa tietäisitte mitä ruoanjakelu jonoissa puhutaan.
        Melko usein kun alkaa puhumaan jonkun kanssa, sieltä taustalta nousee heikkous vastustaa helppoja ja nopeasti saatavia pika-/pienlainoja.
        Niihin sortuminen on samanlainen ongelma kun esim. alkoholi ongelma.
        Voidaankin sanoa: "pikavippinistit".

No, mitä sitten?
        Jos päihtynyt menee ravintolaan tai Alkoon, ei hänelle myydä.
        Jos pikavippaaja ottaa uutta pikavippiä maksaakseen entisiä pikavippejä, ei siinä ole mitään ongelmaa. Rahaa tippuu niin kauan kun ei ole maksuhäiriömerkintöjä.

Minä sain niitä vuonna 2011 lähes 30kpl ja tulos oli se että makselen niitä vieläkin.
        Samoihin aikoihin sairastuin joten olen maksanut niitä nyt anssista. Loppua ei näy. (Itseasiassa loppuu ensivuonna) Maksuhäiriömerkinnätkin loppuu vasta 2020.

Pikavippaaminen on sairaus. Ja siihen pitäisi lainsäädännöllisesti saada osioita, joilla estetään niiden saanti. Korkeintaan 1-2 saisi olla maksussa.

Alkoholismi on sairaus, josta selviää hoidolla. Raitistumalla. Kokonaan erossa pitäytymisestä alkoholista.
        Pikavippaaminen on myös sairaus, sen yhden/kahden pikavipin jälkeen, pitäisi lainsäädännöllisesti pysyä niistä erossa. Ei lainoja ennekuin kaikki on maksettu.

Sen vielä jatkan etten usko että kukaan on yksistään pikavippinisti vaan siihen vaaditaan joku tai jotkut tai kaikki seuraavista:
        Pikavipit & vähävaraisuus
        Pikavipit & sairaudet
        Pikavipit & päihde/peli/shoppailuriippuvuus

Yksistään niin mielisairasta ei löydy joka ilman syytä nostaisi 300% koroilla olevia 2000e joustolimiittejä tililleen ja jättäisi rahat käyttämättä. Taustalla on aina SYY. Esim julkiset paikat, radio ja tv on täynnä pikavippimainontaa. Pikavipit kun saisi korvattua kunnan sosiaalisella luotolla hätätilanteissa niin me kaikki voisimme unohtaa että pikavippiongelmaa ikinä olikaan.
        On hyvin tärkeää nähdä syyt pikavippiongelmien takana.

• zx11
        Älävitsaile kirjoitti:

Joo no tiedätkö rahat voi pistää paljon tyhmempäänkin. Olen esim polttanut tupakkaa 10 000 euron arvosta ilmaan. Fiksumpaa olisi ollut maksaa se 10 000e käräjäoikeidelle...käräjäoikeus sentään kerryttää valtion rahoja ja me kaikki nautimme hyvin toimivasta yhteiskunnasta.
        Olen siis valmis maksamaan satasia stressittömästä elämästä jättämällä pikkulaskut maksamatta. Suurin osa lainoistani on 1000-6000e niin ompa kamalaa päästää ne ulosottoon sen sijaan ettei nukkuisi öitään.

En tiedä onko sinun psyykeesi ikinä mennyt laskujen takia? Tarkoitan että velkojat aiheuttaneet niin paljon stressiä että näkee tarpeelliseksi vain suojella itseään kaikilta paineilta, nukkua yönsä hyvin eikä joutua minnekään mielisairaalaan? Vielä vähemmän perintätoimistot rahojaan saa jos velallinen on mielisairaalassa tai tekee itsarin. Kaikki perintätoimistot eivät tuota ymmärrä.

Nyt alan ymmärtää edellistä.. Kun ei tajua satasen ja tuhannen eroa... Täytyykin kiittää kunnallisesta hammashoidosta jota olen saanut nimim Älävitsailiaa.

• 6cghhhhtrt kirjoitti:

Sen vielä jatkan etten usko että kukaan on yksistään pikavippinisti vaan siihen vaaditaan joku tai jotkut tai kaikki seuraavista:
        Pikavipit & vähävaraisuus
        Pikavipit & sairaudet
        Pikavipit & päihde/peli/shoppailuriippuvuus

Yksistään niin mielisairasta ei löydy joka ilman syytä nostaisi 300% koroilla olevia 2000e joustolimiittejä tililleen ja jättäisi rahat käyttämättä. Taustalla on aina SYY. Esim julkiset paikat, radio ja tv on täynnä pikavippimainontaa. Pikavipit kun saisi korvattua kunnan sosiaalisella luotolla hätätilanteissa niin me kaikki voisimme unohtaa että pikavippiongelmaa ikinä olikaan.
        On hyvin tärkeää nähdä syyt pikavippiongelmien takana.

Suomalaiset (suurin osa) on sellaisia että velat hoidetaan keinolla millä hyvänsä ja apuahan ei kehdata pyytää. Leimautuminen ja häpeän tunne sumentaa loogisen ajattelun. Omalla kohdalla kävi näin. Liian myöhään itsekin lähdin apua etsimään mutta mitäpä tuolle enää voi. Valitsin T-S:n takauksen koska halusin mahd nopeasti ja pienin mahdollisin kustannuksin koko paskasta eroon. Lisäksi asiaan vaikutti sukulaisen takaus eräässä lainassa eli halusin säästää hänet joutumasta maksumieheksi. Onneksi vakiduuni ja kohtalainen palkka lisineen.

• Älävitsaile
        zx11 kirjoitti:

Nyt alan ymmärtää edellistä.. Kun ei tajua satasen ja tuhannen eroa... Täytyykin kiittää kunnallisesta hammashoidosta jota olen saanut nimim Älävitsailiaa.

Veroja maksan vuodessa monen pienituloisen vuositulojen verran joten varmaan maksan sinun hammaslääkärisikin.

• Vkgjkm
        ex_vippaaja kirjoitti:

Suomalaiset (suurin osa) on sellaisia että velat hoidetaan keinolla millä hyvänsä ja apuahan ei kehdata pyytää. Leimautuminen ja häpeän tunne sumentaa loogisen ajattelun. Omalla kohdalla kävi näin. Liian myöhään itsekin lähdin apua etsimään mutta mitäpä tuolle enää voi. Valitsin T-S:n takauksen koska halusin mahd nopeasti ja pienin mahdollisin kustannuksin koko paskasta eroon. Lisäksi asiaan vaikutti sukulaisen takaus eräässä lainassa eli halusin säästää hänet joutumasta maksumieheksi. Onneksi vakiduuni ja kohtalainen palkka lisineen.

Minä tai aloittaja ei voida hakea ts-säätiön lainaa koska veljaa yli 34 000e.
        Jos aloittaja tai minä haluaa hakeutua velkajärjestelyyn sitä pitää odotella 2-3v ja osoittaa sinä aikana että lyhentää säännöllisesti ulosottoon. Ja tietenkään velkaantuminen ei ole saanut olla kevytmielistä vaan siihen on ollut jokin syy kuten yllä: köyhyys, sairaus, riippuvuus tms

• zx11
        Älävitsaile kirjoitti:

Veroja maksan vuodessa monen pienituloisen vuositulojen verran joten varmaan maksan sinun hammaslääkärisikin.

Kiitos siitä. Nöyrästi sytytän tänään illalla kynttilän kunniaksesi ja mietin miten kiitollinen saan olla kaltaisistasi hyväntekijöistä.

• Älävitsaile
        zx11 kirjoitti:

Kiitos siitä. Nöyrästi sytytän tänään illalla kynttilän kunniaksesi ja mietin miten kiitollinen saan olla kaltaisistasi hyväntekijöistä.

Minäkin sytytän kynttilän sinulle. Siirryin jo 2010 käyttämään julkista hammashoitoa kun tajusin miten typerää on maksaa satoja euroja yksityisille hammaslääkäreille. Huom silloin 6v sitten hinnat oli 200-500e, mitäköhän tänä päivänä. Pitää olla supertyhmä että käy yksityisellä hammaslääkärillä.

• Onko muuten aloittaja saanut jo tarpeeksi neuvoja? Olisi mukava tietää..

• Aloittajan_vastaus

Ainakin asia alkaa hahmottua. Voi mennä kaiken kaikkiaan aika samoihin, mitä menisi jos saisin vastaavan 45.000€ lainan. Korkoineen päivineen. Kun en lainaa saa, menee väkisinkin ulosottoon. 2 vuotta ja vähän yli olen jo maksanut ja ottanut lisää. Nyt saa loppua.

• ex_vippaaja_

Selkee. Pää kylmänä eteenpäin kun olet päätöksen nyt tehnyt. Turha hävetä et ole ainoa. Asialliset välit uo:n kanssa, muista maksuvapaat sekä uo:n harkinnan mukaiset vapaat esim silmälasien uusiminen. Maksele pienimpiä velkoja pois, kun niitä ei enää ole niin ala kartuttamaan pientä hätävararahastoa. Muista priorisoida asumiskustannukset ykköseksi. Kenties kulutustottumuksien muuttaminen tilanteen tasalle eli kaikki turha pois. Asiat helpottuu kun kaikki viimein uo:ssa. Paljon tsemppiä onnistut kyllä.

• SelvitäänKyllä

Kiitos kommenteista, tuesta ja tsemppi myös itsellesi :)

• Kuka_tietäisi

Esim. Rahalaitos tarjoaa 50.000€ Laina-aika 8 vuotta kk erä 769€
      Menisikö samoihin aloittajan uo maksujen kanssa?

• ÖÖ_Evolving_Office

Kyllä aikoinaan ÖÖ-laina oli hyvä. Sieltä sai vain satasen eikä sen enempää.
      Nyt on ahneus vallannut markkinat ja nämä pikkupaikat ovat lopettaneet toimintansa.

• Rahanarvo-muuttunut

Satanen oli iso raha 90-lluvulla, enää se ei ole sitä. Nykyään 2000€ on sama kuin 2000mk oli 90-luvulla. Huonoksi menee tämä touhu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      7536
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      53
      5643
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      66
      3150
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2683
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1628
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      205
      1504
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1139
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      327
      1107
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      250
      1101
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      31
      969
    Aihe